Een F&B-onderneming waar je van kunt leren

26 mei 2016 |
Een F&B-onderneming waar je van kunt leren<

Eindhoven is groot geworden door en met Philips. Op de High Tech Campus studeren en werken 10.000 mensen en op het oude terrein van Philips
wordt op een open manier gewerkt aan innovaties. Op het gebied van F&B kunnen hoteliers leren van de bedrijfsvoering van de F&B-outlets op de campus.

Collin Goedhart is manager van The Strip, de imposante verzamelplek waar je alle F&B-outlets van de High tech Campus vindt. “The Strip is de huiskamer van de High Tech Campus”, vertelt Collin. “Expats kunnen kiezen voor verschillende bedrijven op uiteenlopende locaties wereldwijd. Je moet hier daarom een extra motivatie bieden om te kiezen voor Eindhoven. Natuurlijk zijn zaken zoals salaris, flexibele werktijden en huisvesting belangrijk, maar onderschat ook het F&B-aanbod niet. Compass Group heeft mij en een externe expert de opdracht gegeven om een nieuwe visie te vertalen naar de praktijk. In 2004 waren we helemaal hip, maar in 2012 vonden we dat het anders moest. De samenleving verandert en wij veranderen mee; er is nu veel meer focus op gastvrijheid, beleving en lokale producten. Op korte termijn wordt deze visie uitgerold naar andere universiteiten en lokaties waar meerdere horecafaciliteiten op een gezamenlijke plek geplaatst zijn. Hotels kunnen er hun voordeel mee doen. Consumeren anno nu is anders dan enkele jaren geleden. Er is meer focus op klein, persoonlijk, lokaal en authentiek. Op de campus werken we met eenderde deel externe brands, zoals Starbucks, the Colour Kitchen en AH To Go, eenderde wordt ingevuld door lokaal ontwikkelde concepten, zoals Love My Curry en LOKL en eenderde deel bestaat uit eigen brands. Gastbeleving maakt het verschil, en daar komt het lokale aspect om de hoek kijken.”

Innovaties in food
Het innovatieve karakter van de High Tech Campus wordt ook in F&B zichtbaar. De asperges komen van het eigen aspergeveld op het terrein, de volkstuintjes zijn hier immers ongekend populair, en Philips GrowWise is een project gestart met City Farming. Een techniek die je groenten laat kweken onder speciaal licht, en waarbij veel meer voedingswaarde behouden blijft dan bij traditionele kweek. “City Farming wordt in de toekomst zeer belangrijk. Met de groei van de wereldbevolking en schaarste van landbouwgrond is er vraag naar alternatieven. Iedereen kan zijn eigen groenten kweken onder LED-licht. Zo grijpen F&B en tech mooi ineen. Wist je dat in 2050 zo’n 80 procent van de wereldbevolking in stedelijk gebied woont en dat de wereldbevolking dan met 2,5 miljard is toegenomen? Lokaal denken, waardoor de ecologische footprint kleiner wordt, en urban farming zijn essentieel voor het menselijk ras om te overleven. Op dit moment wordt immers al 80 procent van de beschikbare landbouwgrond gebruikt. Op een gegeven moment zijn de natuurlijke bronnen simpelweg uitgeput. Lokaal bekijken we op welke wijze we elkaar kunnen helpen. Ook zijn er hier laatst opnamen geweest van de BBC en het Belgische VRT-programma Koppen en onze chefs bereiden dan de producten uit deze ‘city farms’. Het kan ook zo maar zijn dat we de kennis van 10.000 gasten gebruiken om feedback te geven op deze producten.”


Hotels houden vast aan tradities
Collin ziet dat hotels vastgeroest zijn in hun opvattingen over F&B. “Hotels denken teveel vanuit bestaande waarden en niet vanuit wat de gast zou willen. Ik zie er weinig vernieuwing; kijk maar eens naar het hotelontbijt… Het ontbijt in een hotel heeft over het algemeen geen identiteit, dus waarom zou de gast niet naar dat leuke tentje om de hoek gaan? Bovendien moeten ontbijtdames alles kunnen en daarom zijn ze in de praktijk met van alles bezig, behalve met het ontbijt en de gast. Volgens mij is de hotellerie in slaap gesust. Ook zie ik geen manier waarbij de gast in een hotel een keuze kan maken. Bij ons gaat dat anders. Voor acceptabele koffie betaal je minder, voor goede koffie zonder service iets meer en voor een perfect geserveerde koffie met uitgebreide service nog iets meer. Op die manier laat je de gast kiezen. Dit noemen wij de piramide van de basis naar de top. Hierin voeg je waardes toe in smaak, beleving en prijs. Mijn tip? Bied in elke laag een product aan en voeg in iedere stap waarde toe. Zo zorg je ervoor dat je gasten gaan ‘winkelen’ en kunnen kiezen. Daarom is het goed om in F&B een keuze mee te geven, waarbij de gast kan kiezen op prijs en toegevoegde waarde. Daarnaast mis ik ook het lokale aspect in hotels en samenwerking met locals. Waarom open je niet een pop-up in je hotel en creëer je zo meer aanbod? Het traditionele F&B-aanbod van hotels slaat immers niet aan bij de hedendaagse gast. Ja, ik zag in Londen wel een hotel dat samenwerkte met het beroemde restaurant Noma, maar waarom gebeurt dat niet ook op een lager niveau? Natuurlijk hebben wij hier op de campus ook veel moeten leren, met name op het gebied van beleving. De Starbucks-vestiging bracht niet wat we ervan verwacht hadden. Hoe dat komt? Starbucks doet geen lokale marketing. Op een plek als deze heb je een compleet andere manier van marketing nodig, want we zitten niet in een drukke winkelstraat of op een vliegveld. Nu voeren we het merk Starbucks nog wel, maar binnen een zaak met een unieke look & feel, een F&B-outlet die LOKL heet. Dat is ook niet voor niets, want hier speelt het aanbod van lokale producten een grote rol, samen met de producten van Starbucks. Nu is het een succes. Volgens mij moet een Starbucks-outlet binnen een hotel ook prima kunnen op deze manier.”


Op termijn ook overnachten op de campus?
De High Tech Campus heeft alles wat een hotel ook heeft: gasten, een conferentieruimte, F&B… Eén ding mist: overnachtingsmogelijkheden. “Slapen mag onder voorwaarden op de campus”, vertelt Collin. “Dat heeft uiteraard te maken met bestemmingsplannen en dergelijke. Er is zeer zeker behoefte aan verblijf. Er is behoefte aan zowel short-stay, long-stay als aan penthouses. De vastgoedeigenaar is hierover al langer in gesprek met de gemeente en de huurders en het biedt zeker kansen. Het woord campus doet immers vermoeden dat je er kunt slapen.”

De F&B-outlets op de campus
De Strip. Zo heet het 400 meter lange gebouw dat het kloppende hart van de campus is, en waar alle F&B outlets gevestigd zijn, uitgezonderd de foodtruck. Hieronder zetten we ze op een rijtje.

Daely
Een lunchrestaurant waar je snel en voordelig je lunch kunt halen en gebruiken. De outlet is ingericht als een soort supermarkt. Van soep tot salade en van broodje tot een snack uit de muur. Je vindt het er allemaal.

Al Fresco
Versgebakken pizza’s. Klaar in een handomdraai. Authentiek, vers, lekker en snel. Natuurlijk kan men er ook pasta’s, koffie, salades en desserts bestellen.

The Colour Kitchen
Een grand café waar jongeren werken die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Een ruim opgezette en sfeervolle zaak.

LOKL
Denk aan koffie en Starbucks. Ook een prima zaak voor lunch en ontbijt, want sandwiches en salades staan ook op het menu.

Love My Curry
Een Indiaas restaurant. De vele Indiase wetenschappers op het terrein zijn niet zo gecharmeerd van de Hollandse kost, waardoor dit restaurant een hit is. De Indiase chef bereidt alle gerechten zelf.

Subway
Hooggeschoolde beta’s houden over het algemeen van een gezonde maaltijd met een herkenbaar karakter. Subway past helemaal in dit plaatje en het is er tijdens de lunch razend druk.

The Lounge
The Lounge is een exclusief en trendy visrestaurant. Ideaal voor afspraken met zakenpartners en voor recepties.

The Mart
The Mart lijkt nog het meest op een traditionele bedrijfskantine. Vergis je niet, want juist hier is veel aandacht voor lokale producten, zoals het varkensvlees uit de regio.

AH to go
AH to go vind je op stations en vliegvelden, maar ook op The Strip. Niet echt een F&B-outlet, maar voor mensen met weinig tijd ideaal om snel een lunch te halen. Het is een succes op de campus.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Advertorial
Travel Suit Collection by NCF

Na een succesvolle entree van de Corporate Identity Concept Collectie hebben wij met de introductie van de Corporate Travel Suit Collectie het programma-aanbod bij Nieuwenhuis Corporate Fashion aanzienlijk uitgebreid. Met behoud van uniek ontwikkelde pasvormen vanuit onze bestaande concepten kara...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: