Een F&B-onderneming waar je van kunt leren

26 mei 2016 | Redactie

Eindhoven is groot geworden door en met Philips. Op de High Tech Campus studeren en werken 10.000 mensen en op het oude terrein van Philips wordt op een open manier gewerkt aan innovaties. Op het gebied van F&B kunnen hoteliers leren van de bedrijfsvoering van de F&B-outlets op de campus.

Collin Goedhart is manager van The Strip, de imposante verzamelplek waar je alle F&B-outlets van de High tech Campus vindt. “The Strip is de huiskamer van de High Tech Campus”, vertelt Collin. “Expats kunnen kiezen voor verschillende bedrijven op uiteenlopende locaties wereldwijd. Je moet hier daarom een extra motivatie bieden om te kiezen voor Eindhoven. Natuurlijk zijn zaken zoals salaris, flexibele werktijden en huisvesting belangrijk, maar onderschat ook het F&B-aanbod niet. Compass Group heeft mij en een externe expert de opdracht gegeven om een nieuwe visie te vertalen naar de praktijk. In 2004 waren we helemaal hip, maar in 2012 vonden we dat het anders moest. De samenleving verandert en wij veranderen mee; er is nu veel meer focus op gastvrijheid, beleving en lokale producten. Op korte termijn wordt deze visie uitgerold naar andere universiteiten en lokaties waar meerdere horecafaciliteiten op een gezamenlijke plek geplaatst zijn. Hotels kunnen er hun voordeel mee doen. Consumeren anno nu is anders dan enkele jaren geleden. Er is meer focus op klein, persoonlijk, lokaal en authentiek. Op de campus werken we met eenderde deel externe brands, zoals Starbucks, the Colour Kitchen en AH To Go, eenderde wordt ingevuld door lokaal ontwikkelde concepten, zoals Love My Curry en LOKL en eenderde deel bestaat uit eigen brands. Gastbeleving maakt het verschil, en daar komt het lokale aspect om de hoek kijken.”

 

Innovaties in food

Het innovatieve karakter van de High Tech Campus wordt ook in F&B zichtbaar. De asperges komen van het eigen aspergeveld op het terrein, de volkstuintjes zijn hier immers ongekend populair, en Philips GrowWise is een project gestart met City Farming. Een techniek die je groenten laat kweken onder speciaal licht, en waarbij veel meer voedingswaarde behouden blijft dan bij traditionele kweek. “City Farming wordt in de toekomst zeer belangrijk. Met de groei van de wereldbevolking en schaarste van landbouwgrond is er vraag naar alternatieven. Iedereen kan zijn eigen groenten kweken onder LED-licht. Zo grijpen F&B en tech mooi ineen. Wist je dat in 2050 zo’n 80 procent van de wereldbevolking in stedelijk gebied woont en dat de wereldbevolking dan met 2,5 miljard is toegenomen? Lokaal denken, waardoor de ecologische footprint kleiner wordt, en urban farming zijn essentieel voor het menselijk ras om te overleven. Op dit moment wordt immers al 80 procent van de beschikbare landbouwgrond gebruikt. Op een gegeven moment zijn de natuurlijke bronnen simpelweg uitgeput. Lokaal bekijken we op welke wijze we elkaar kunnen helpen. Ook zijn er hier laatst opnamen geweest van de BBC en het Belgische VRT-programma Koppen en onze chefs bereiden dan de producten uit deze ‘city farms’. Het kan ook zo maar zijn dat we de kennis van 10.000 gasten gebruiken om feedback te geven op deze producten.”

 

Hotels houden vast aan tradities

Collin ziet dat hotels vastgeroest zijn in hun opvattingen over F&B. “Hotels denken teveel vanuit bestaande waarden en niet vanuit wat de gast zou willen. Ik zie er weinig vernieuwing; kijk maar eens naar het hotelontbijt… Het ontbijt in een hotel heeft over het algemeen geen identiteit, dus waarom zou de gast niet naar dat leuke tentje om de hoek gaan? Bovendien moeten ontbijtdames alles kunnen en daarom zijn ze in de praktijk met van alles bezig, behalve met het ontbijt en de gast. Volgens mij is de hotellerie in slaap gesust. Ook zie ik geen manier waarbij de gast in een hotel een keuze kan maken. Bij ons gaat dat anders. Voor acceptabele koffie betaal je minder, voor goede koffie zonder service iets meer en voor een perfect geserveerde koffie met uitgebreide service nog iets meer. Op die manier laat je de gast kiezen. Dit noemen wij de piramide van de basis naar de top. Hierin voeg je waardes toe in smaak, beleving en prijs. Mijn tip? Bied in elke laag een product aan en voeg in iedere stap waarde toe. Zo zorg je ervoor dat je gasten gaan ‘winkelen’ en kunnen kiezen. Daarom is het goed om in F&B een keuze mee te geven, waarbij de gast kan kiezen op prijs en toegevoegde waarde. Daarnaast mis ik ook het lokale aspect in hotels en samenwerking met locals. Waarom open je niet een pop-up in je hotel en creëer je zo meer aanbod? Het traditionele F&B-aanbod van hotels slaat immers niet aan bij de hedendaagse gast. Ja, ik zag in Londen wel een hotel dat samenwerkte met het beroemde restaurant Noma, maar waarom gebeurt dat niet ook op een lager niveau? Natuurlijk hebben wij hier op de campus ook veel moeten leren, met name op het gebied van beleving. De Starbucks-vestiging bracht niet wat we ervan verwacht hadden. Hoe dat komt? Starbucks doet geen lokale marketing. Op een plek als deze heb je een compleet andere manier van marketing nodig, want we zitten niet in een drukke winkelstraat of op een vliegveld. Nu voeren we het merk Starbucks nog wel, maar binnen een zaak met een unieke look & feel, een F&B-outlet die LOKL heet. Dat is ook niet voor niets, want hier speelt het aanbod van lokale producten een grote rol, samen met de producten van Starbucks. Nu is het een succes. Volgens mij moet een Starbucks-outlet binnen een hotel ook prima kunnen op deze manier.”

 

Op termijn ook overnachten op de campus?

De High Tech Campus heeft alles wat een hotel ook heeft: gasten, een conferentieruimte, F&B… Eén ding mist: overnachtingsmogelijkheden. “Slapen mag onder voorwaarden op de campus”, vertelt Collin. “Dat heeft uiteraard te maken met bestemmingsplannen en dergelijke. Er is zeer zeker behoefte aan verblijf. Er is behoefte aan zowel short-stay, long-stay als aan penthouses. De vastgoedeigenaar is hierover al langer in gesprek met de gemeente en de huurders en het biedt zeker kansen. Het woord campus doet immers vermoeden dat je er kunt slapen.”

 

High Tech Campus Eindhoven

High Tech Campus Eindhoven bestaat sinds 1998. In 2004 heeft Eurest het beheer van alle F&B-outlets op de Campus in handen gekregen. In dit jaar besloot Philips om andere bedrijven toe te laten op haar terrein, om zodoende innovatie door samenwerking te stimuleren. Vroeger was het terrein immers het natuurkundig laboratorium van Philips, en werd hier bijvoorbeeld ook de CD ontwikkeld. Nog steeds komt 40 procent van alle patentaanvragen in Nederland van de Campus. Niet voor niets wordt dit wel ‘de slimste vierkante kilometer van Nederland’ genoemd. Rond 2010 trok Philips zich terug uit de Campus, om zodoende de ruimte te geven aan bedrijven die zich daarvoor niet wilden of konden vestigen op het terrein. Hierdoor is de regionale functie nog sterker geworden. Bedrijven als IBM, NXP, en Intel vestigden zich op het terrein. In 2012 is alle vastgoed verkocht aan een vastgoedmaatschappij (Ramphastos Investments), waardoor Philips geen enkel belang meer heeft in de Campus. Op dit moment werken zo’n 10.000 onderzoekers en ondernemers op de campus en is 95 procent van alle ruimte verhuurd.

 

De F&B-outlets op de campus

De Strip. Zo heet het 400 meter lange gebouw dat het kloppende hart van de campus is, en waar alle F&B outlets gevestigd zijn, uitgezonderd de foodtruck. Hieronder zetten we ze op een rijtje.

Daely

Een lunchrestaurant waar je snel en voordelig je lunch kunt halen en gebruiken. De outlet is ingericht als een soort supermarkt. Van soep tot salade en van broodje tot een snack uit de muur. Je vindt het er allemaal.

Al Fresco

Versgebakken pizza’s. Klaar in een handomdraai. Authentiek, vers, lekker en snel. Natuurlijk kan men er ook pasta’s, koffie, salades en desserts bestellen.

The Colour Kitchen

Een grand café waar jongeren werken die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Een ruim opgezette en sfeervolle zaak.

LOKL

Denk aan koffie en Starbucks. Ook een prima zaak voor lunch en ontbijt, want sandwiches en salades staan ook op het menu.

Love My Curry

Een Indiaas restaurant. De vele Indiase wetenschappers op het terrein zijn niet zo gecharmeerd van de Hollandse kost, waardoor dit restaurant een hit is. De Indiase chef bereidt alle gerechten zelf.

Subway

Hooggeschoolde beta’s houden over het algemeen van een gezonde maaltijd met een herkenbaar karakter. Subway past helemaal in dit plaatje en het is er tijdens de lunch razend druk.

The Lounge

The Lounge is een exclusief en trendy visrestaurant. Ideaal voor afspraken met zakenpartners en voor recepties.

The Mart

The Mart lijkt nog het meest op een traditionele bedrijfskantine. Vergis je niet, want juist hier is veel aandacht voor lokale producten, zoals het varkensvlees uit de regio.

AH to go

AH to go vind je op stations en vliegvelden, maar ook op The Strip. Niet echt een F&B-outlet, maar voor mensen met weinig tijd ideaal om snel een lunch te halen. Het is een succes op de campus.

Fotografie: Jørgen Koopmanschap

HM302016

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Jan Luyken Hotel geopend

Vandaag opent Jan Luyken Hotel, een eigenzinnig viersterren boutique hotel in een aantal oude herenhuizen in het hart van het Museumkwartier. Gelegen op steenworpafstand van de P.C.Hooftstraat, het Museumplein, het Concertgebouw en het Vondelpark is Jan Luyken een fijne uitvalsbasis voor gasten die ...

Hotel & Recht
De rol van knowhow in een franchiseketen wordt bedreigd

De licentie van intellectuele eigendomsrechten, waaronder de formule, en de overdracht van knowhow vormt een belangrijk element van een franchiseovereenkomst naast uniformiteit, kwaliteit en controle daarvan door de franchisegever. De franchisegever verstrekt doorgaans operationele, commerciële ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Corona
Officieel: terrassen niet open op 21 april

De terrassen gaan niet open op 21 april. Dat maakte demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zojuist bekend tijdens de persconferentie. Het nieuws lekte afgelopen week al naar buiten. Het kabinet gaat per week bekijken of en hoe de samenleving weer open kan. Op z'n vroegst kunnen ...

Interview Ewout Hoogendoorn
De visie van John Fentener van Vlissingen

Met een omzet van 27,5 miljard dollar - inclusief 10,9 miljard dollar partneromzet in 2019 - is BCD Travel een van de grootste zakenreisorganisaties ter wereld. Oprichter John Fentener van Vlissingen loodst zijn multinational door de storm van de coronacrisis heen. In gesprek met Ewout Hoogendoorn d ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: