E�n miljard Facebookers (5/6)

16 januari 2012 |
<

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van het grootste
sociale netwerk ter wereld: Facebook.

Magische grens
Facebook, het wonder van Mark Zuckerberg, komt dagelijks in het nieuws. Analisten verwachten dat dé sociale netwerksite van planeet aarde nog dit jaar de magische grens van 1 miljard gebruikers zal aantikken. Die wil je niet allemaal tegelijk op de koffie hebben. Misschien herinnert u zich de Australische puber Corey Worthington nog wel, op wiens feestje na een oproep op Facebook ‘slechts’ een paar honderd ongenode gasten kwamen. Het was in de tijd dat het sociale netwerk ‘slechts’ 50 miljoen gebruikers had, begin 2008. Amper vier jaar verder zijn het er twintig keer zoveel. Een groot aantal ondernemers heeft zich met Facebook meeontwikkeld, ook in Nederland en ook in de horeca!

Een goed profiel
Lang niet iedereen weet zich raad met Facebook. Koudwatervrees, digibetisme, Social Media-scepsis – allemaal redenen om zakelijk gebruik van Facebook toch nog maar even uit te stellen. “Niet verstandig”, zegt Beker. “Niet alleen omdat Facebook het grootste sociale netwerk van de wereld is, maar vooral omdat het een bijzonder eenvoudige manier is om je doelgroep te bereiken.”
“Daarvoor zijn er ook nog eens meerdere manieren”, haakt Scholte in. “Maar laten we beginnen bij de start: een goed profiel. Dat klinkt logisch, maar toch stuiten Menno en ik dagelijks op sites van horecabedrijven die deze logica niet helemaal hebben begrepen.”

Voorpret
“Uit een goed profiel straalt de passie”, stelt Beker. “Een goed profiel op Facebook is een verlengstuk van het bedrijf en doet twee dingen: óf het brengt de bezoeker weer terug naar het gevoel van die heerlijke avond uit bij jou in de zaak, óf het brengt hem of haar alvast de nodige voorpret voorafgaand aan een nieuw bezoek.”
“Zorg daarnaast dat de Facebook-pagina up-to-date blijft”, adviseert Scholte. “Schrijf leuke wetenswaardigheden die voor een glimlach zorgen bij je contacten en waarmee je dus blijvend positief onder de aandacht komt. Schrijf vooral niet om het schrijven, want dat werkt averechts.”

Bewijsmateriaal
Foto’s blijken eveneens een beproefd middel om vaste, maar vooral ook nieuwe gasten naar een profiel te lokken. Beide Social Media-experts benadrukken dat de fotografie natuurlijk wel moet passen bij het soort horeca. “Van een café waar zaterdagnacht het dak eraf gaat, mag je verwachten dat er op zondagmiddag al bewijsmateriaal is geplaatst van wie met wie heeft gezoend”, vindt Beker. “Op een Facebook-profiel van een restaurant daarentegen wil ik graag een voorproefje van de menukaart zien. Foto’s van mooie gerechten, of misschien zelfs een filmpje van de bereiding van een gerecht.”

Laagdrempelige applicatie
Daarnaast zien Beker en Scholte Facebook als een uitstekende applicatie voor relatiebeheer. “Een prettige, laagdrempelige applicatie welteverstaan”, zegt Scholte. “Mits goed gebruikt, is Facebook een bijzonder eenvoudige, maar doeltreffende manier om bij relaties onder de aandacht te komen. Daarnaast is op Facebook ook de drempel om nieuwe relaties aan te gaan bijzonder laag.”

Verrassende voordelen
Ook op minder voor de hand liggende terreinen kan Facebook verrassende voordelen opleveren. Zo wijst Beker fijntjes op de toekomstige krapte op de arbeidsmarkt. “Wil je als ondernemer in de horeca verzekerd blijven van voldoende medewerkers, dan werkt een positief Facebook-profiel zeker in je voordeel.”

Tips
• Zorg dat je een openingspagina maakt die aantrekkelijk is
• Creëer speciale acties binnen facebook
• Probeer vooral te inspireren door films, foto’s en informatie
• Betrek mensen bij je organisatie
• Voorkom dat andere partijen met jou profiel aan de haal gaan


Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte Socialmediaworkshops.nl
Dit was het vijfde artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 23 januari is het laatste artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com: iedere seconde checken er gemiddeld 7 gasten in bij een verblijf

Tijdens de internationale Vacation Rental Management Association (VRMA) conferentie in New Orleans (VS) maakt Booking.com bekend dat er per seconde gemiddeld 7 gasten inchecken bij een woning, appartement of ander uniek verblijf. De mededeling komt op hetzelfde moment als de introductie van nieuwe t...

Hilton Culinair
Napolitaanse pizza verovert (Hilton) Amsterdam

Hilton Amsterdam introduceert exclusieve Napolitaanse pizza, in combinatie met champagne. In de Half Moon Lounge wordt de klassieker onder de pizza’s op de kaart gezet. De eigentijdse combinatie met bubbels verleent het oorspronkelijke simpele streetfood uit Napels een gastronomisch tintje. Sp...

Columns
Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig o...

Personalia Internationaal
The Ritz-Carlton, Abama krijgt Belgische general manager 

In The Ritz-Carlton, Abama op de Canarische eilanden is de Belg Gregory de Clerck sinds begin 2019 aan de slag als nieuwe General Manager. De Clerck, die geboren en getogen is in Kortrijk, houdt toezicht op de strategische leiding en de dagelijkse activiteiten van het resort, dat 459 kamers en suite...

Internationaal Longread
PREM Hospitality heeft ruim 1000 kamers in Benelux en groeit explosief door

Ierse specialist in Hospitality Management ziet België en Nederland als strategische draaischijf voor zijn uitbreiding van 'short en long-stay' locaties over Continentaal Europa en verwacht met een stevige pipeline van 8 hotels een sterke groei in de komende jaren. Sinds september 2...

Achtergronden
Hotelkamers Assen 'op slot' tijdens Formule 1-periode

In Assen zijn alle (of in ieder geval heel veel) hotelkamers in de periode van donderdag 30 april tot en met zondag 3 mei vastgezet en kunnen dus niet meer online geboekt worden. Opvallend, want deze periode is precies de periode waarin het Formule 1-circus neerstrijkt in Zandvoort. Social zou so...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: