Elisa de Groot: “Van evenwicht wordt iedereen gelukkiger”

5 juni 2018 | Simone Lensink

“Het is mijn passie om vrouwen te empoweren en om organisaties te inspireren om het verschil tussen mensen positief in te zetten. We bereiken daarmee een beter bedrijfseconomisch resultaat én een plezieriger samenwerkingsklimaat.”

Elisa de Groot is mede-oprichter van In Touch women resource management en co-auteur van onder andere Stratego® voor Vrouwen. Dat boek gaat over de ongeschreven regels in organisaties en hoe vrouwen daar hun voordeel mee kunnen doen. Elisa is één van de spreeksters op het congres Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag en gaat daar dieper in op die ongeschreven regels.

Handig spelen

Elisa: “In veel organisaties hebben masculiene regels de overhand. Dat is een situatie die niet zo snel verandert, dus kunnen vrouwen er beter voor zorgen dat ze die regels kennen en voor zichzelf bepalen hoe ze ermee willen omgaan. Mannen zijn in organisaties gericht op hiërarchie en hun eigen positie. Terwijl vrouwen de inhoud en het versterken en onderhouden van relaties veel belangrijker vinden. Als je in zo’n organisatie carrière wil maken, moet je het spel handig spelen.”

Betekent dat dat vrouwen masculiener moeten worden?

“Nee, het gaat er vooral om dat je ziet hoe het mechanisme werkt en er bewust mee omgaat. Of je het spel ook wilt meespelen, is jouw keuze. Het belangrijkste is dat je met afstand naar het spel kunt kijken. Sommige masculiene eigenschappen zijn misschien handig om in te zetten. Neem trots zijn op je resultaten en dat ook uitdragen. Een typisch mannelijke eigenschap die vrouwen best wat meer zouden mogen inzetten.”

Jij pleit voor diverse teams. Wat levert dat een organisatie op?

“Veel! Bijvoorbeeld een betere besluitvorming. In een diverse groep worden diverse invalshoeken bekeken. Een team dat uitsluitend uit mannen bestaat neemt vaak sneller een beslissing, gemengde teams praten liever wat langer door. Daardoor komen meer perspectieven aan de orde en ontstaat er ook meer ruimte voor innovatie. Daar komt bij dat je klanten ook divers zijn. Dus met diversiteit binnen een directie, sluit je daar veel beter op aan. Van evenwicht wordt iedereen gelukkiger.”

Hebben vrouwen dezelfde ambities als mannen?

“Vrouwen zijn zeer zeker ambitieus. Alleen liggen die ambities vaak op een heel ander vlak dan bij mannen. Veel vrouwen vinden een hoog salaris minder belangrijk. Zij zijn veel meer gericht op de inhoud, willen zaken realiseren en iets bijdragen aan de wereld.”

Voorbeeldgedrag

Wat kunnen organisaties doen om meer vrouwen in leidinggevende posities te krijgen?
“Het gesprek aangaan, het onderwerp op de agenda zetten en het goede voorbeeld geven. Feminiene waarden zijn van een grote toegevoegde waarde. Organisaties die dat inzien, zullen ook sneller vrouwen in hoge posities benoemen en de doorstroom van getalenteerde vrouwen stimuleren. Maar een directie die dat beleid omarmt moet ook voorbeeldgedrag vertonen en mensen erop aanspreken als zij daar niet naar handelen.”

Hoe komt het volgens jou dat er in de hospitality maar weinig vrouwen in topposities werken?

“In de hospitality gelden net als bij andere organisatie masculiene spelregels. Eén van die ongeschreven regels is hier denk ik extra aan de orde: je laten voorstaan op de resultaten die je bereikt. Vrouwen zijn meestal meer dienstverlenend ingesteld dan mannen. Daardoor werken zij meer op de achtergrond. Disappearing acts noemen we dat. Zij zorgen onzichtbaar dat alles op rolletjes loopt, maar krijgen daar niet de credits voor. Mannen wachten tot het escaleert. Want dan kunnen ze zichtbaar de brand blussen en opscheppen over het resultaat. Mijn advies aan vrouwen in de hospitalitybranche? Blus af en toe ook een brandje!”

CV Elisa de Groot

Elisa de Groot studeerde arbeidsmarktpolitiek en personeelsbeleid en volgde een master changemanagement. Zij werkte op het gebied van Human Resource Management en als senior consultant begeleidde zij complexe veranderingsprocessen als gevolg van decentralisatie, fusie en voorbereiding op de liberalisering van de energiemarkt. Ze is co-auteur van verschillende managementboeken en mede-oprichter van In Touch women resource management. Dit bedrijf begeleidt, ontwikkelt en inspireert al ruim twee decennia lang vrouwelijk talent.

Elisa live zien? Nog meer tips krijgen over hoe je handig het spel kan spelen? Kom dan naar het event Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag op 2 juli. Meer info en aanmelden: shenews.nl/congres

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: