Elisa de Groot: “Van evenwicht wordt iedereen gelukkiger”

5 juni 2018 | Simone Lensink

“Het is mijn passie om vrouwen te empoweren en om organisaties te inspireren om het verschil tussen mensen positief in te zetten. We bereiken daarmee een beter bedrijfseconomisch resultaat én een plezieriger samenwerkingsklimaat.”

Elisa de Groot is mede-oprichter van In Touch women resource management en co-auteur van onder andere Stratego® voor Vrouwen. Dat boek gaat over de ongeschreven regels in organisaties en hoe vrouwen daar hun voordeel mee kunnen doen. Elisa is één van de spreeksters op het congres Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag en gaat daar dieper in op die ongeschreven regels.

Handig spelen

Elisa: “In veel organisaties hebben masculiene regels de overhand. Dat is een situatie die niet zo snel verandert, dus kunnen vrouwen er beter voor zorgen dat ze die regels kennen en voor zichzelf bepalen hoe ze ermee willen omgaan. Mannen zijn in organisaties gericht op hiërarchie en hun eigen positie. Terwijl vrouwen de inhoud en het versterken en onderhouden van relaties veel belangrijker vinden. Als je in zo’n organisatie carrière wil maken, moet je het spel handig spelen.”

Betekent dat dat vrouwen masculiener moeten worden?

“Nee, het gaat er vooral om dat je ziet hoe het mechanisme werkt en er bewust mee omgaat. Of je het spel ook wilt meespelen, is jouw keuze. Het belangrijkste is dat je met afstand naar het spel kunt kijken. Sommige masculiene eigenschappen zijn misschien handig om in te zetten. Neem trots zijn op je resultaten en dat ook uitdragen. Een typisch mannelijke eigenschap die vrouwen best wat meer zouden mogen inzetten.”

Jij pleit voor diverse teams. Wat levert dat een organisatie op?

“Veel! Bijvoorbeeld een betere besluitvorming. In een diverse groep worden diverse invalshoeken bekeken. Een team dat uitsluitend uit mannen bestaat neemt vaak sneller een beslissing, gemengde teams praten liever wat langer door. Daardoor komen meer perspectieven aan de orde en ontstaat er ook meer ruimte voor innovatie. Daar komt bij dat je klanten ook divers zijn. Dus met diversiteit binnen een directie, sluit je daar veel beter op aan. Van evenwicht wordt iedereen gelukkiger.”

Hebben vrouwen dezelfde ambities als mannen?

“Vrouwen zijn zeer zeker ambitieus. Alleen liggen die ambities vaak op een heel ander vlak dan bij mannen. Veel vrouwen vinden een hoog salaris minder belangrijk. Zij zijn veel meer gericht op de inhoud, willen zaken realiseren en iets bijdragen aan de wereld.”

Voorbeeldgedrag

Wat kunnen organisaties doen om meer vrouwen in leidinggevende posities te krijgen?
“Het gesprek aangaan, het onderwerp op de agenda zetten en het goede voorbeeld geven. Feminiene waarden zijn van een grote toegevoegde waarde. Organisaties die dat inzien, zullen ook sneller vrouwen in hoge posities benoemen en de doorstroom van getalenteerde vrouwen stimuleren. Maar een directie die dat beleid omarmt moet ook voorbeeldgedrag vertonen en mensen erop aanspreken als zij daar niet naar handelen.”

Hoe komt het volgens jou dat er in de hospitality maar weinig vrouwen in topposities werken?

“In de hospitality gelden net als bij andere organisatie masculiene spelregels. Eén van die ongeschreven regels is hier denk ik extra aan de orde: je laten voorstaan op de resultaten die je bereikt. Vrouwen zijn meestal meer dienstverlenend ingesteld dan mannen. Daardoor werken zij meer op de achtergrond. Disappearing acts noemen we dat. Zij zorgen onzichtbaar dat alles op rolletjes loopt, maar krijgen daar niet de credits voor. Mannen wachten tot het escaleert. Want dan kunnen ze zichtbaar de brand blussen en opscheppen over het resultaat. Mijn advies aan vrouwen in de hospitalitybranche? Blus af en toe ook een brandje!”

CV Elisa de Groot

Elisa de Groot studeerde arbeidsmarktpolitiek en personeelsbeleid en volgde een master changemanagement. Zij werkte op het gebied van Human Resource Management en als senior consultant begeleidde zij complexe veranderingsprocessen als gevolg van decentralisatie, fusie en voorbereiding op de liberalisering van de energiemarkt. Ze is co-auteur van verschillende managementboeken en mede-oprichter van In Touch women resource management. Dit bedrijf begeleidt, ontwikkelt en inspireert al ruim twee decennia lang vrouwelijk talent.

Elisa live zien? Nog meer tips krijgen over hoe je handig het spel kan spelen? Kom dan naar het event Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag op 2 juli. Meer info en aanmelden: shenews.nl/congres

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Verbouwen
City Resort Hotel Leiden realiseert nieuw Meeting & Event Center

City Resort Hotel Leiden gaat haar huidige Meeting & Event Center uitbreiden en vernieuwen. Het Meeting & Event Center van City Resort Hotel Leiden komt op de vijfde verdieping van het Level-gebouw aan de Bargelaan, direct naast het Centraal Station en krijgt een oppervlakte van maar liefst ...

Van der Valk
Cantharel’s keukentafel verbindt gast met eten

Vanaf 1 november start Van der Valk Hotel Apeldoorn-de Cantharel met een nieuwe initiatief. Gasten kunnen vanaf dat moment ook dineren aan Cantharel’s Keukentafel. Een culinair avondje uit in het naast het hotel gelegen landhuis waar ze onder leiding van chef-kok Justa van Ryssen en sommelier...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: