Elisa de Groot: “Van evenwicht wordt iedereen gelukkiger”

5 juni 2018 | Simone Lensink

“Het is mijn passie om vrouwen te empoweren en om organisaties te inspireren om het verschil tussen mensen positief in te zetten. We bereiken daarmee een beter bedrijfseconomisch resultaat én een plezieriger samenwerkingsklimaat.”

Elisa de Groot is mede-oprichter van In Touch women resource management en co-auteur van onder andere Stratego® voor Vrouwen. Dat boek gaat over de ongeschreven regels in organisaties en hoe vrouwen daar hun voordeel mee kunnen doen. Elisa is één van de spreeksters op het congres Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag en gaat daar dieper in op die ongeschreven regels.

Handig spelen

Elisa: “In veel organisaties hebben masculiene regels de overhand. Dat is een situatie die niet zo snel verandert, dus kunnen vrouwen er beter voor zorgen dat ze die regels kennen en voor zichzelf bepalen hoe ze ermee willen omgaan. Mannen zijn in organisaties gericht op hiërarchie en hun eigen positie. Terwijl vrouwen de inhoud en het versterken en onderhouden van relaties veel belangrijker vinden. Als je in zo’n organisatie carrière wil maken, moet je het spel handig spelen.”

Betekent dat dat vrouwen masculiener moeten worden?

“Nee, het gaat er vooral om dat je ziet hoe het mechanisme werkt en er bewust mee omgaat. Of je het spel ook wilt meespelen, is jouw keuze. Het belangrijkste is dat je met afstand naar het spel kunt kijken. Sommige masculiene eigenschappen zijn misschien handig om in te zetten. Neem trots zijn op je resultaten en dat ook uitdragen. Een typisch mannelijke eigenschap die vrouwen best wat meer zouden mogen inzetten.”

Jij pleit voor diverse teams. Wat levert dat een organisatie op?

“Veel! Bijvoorbeeld een betere besluitvorming. In een diverse groep worden diverse invalshoeken bekeken. Een team dat uitsluitend uit mannen bestaat neemt vaak sneller een beslissing, gemengde teams praten liever wat langer door. Daardoor komen meer perspectieven aan de orde en ontstaat er ook meer ruimte voor innovatie. Daar komt bij dat je klanten ook divers zijn. Dus met diversiteit binnen een directie, sluit je daar veel beter op aan. Van evenwicht wordt iedereen gelukkiger.”

Hebben vrouwen dezelfde ambities als mannen?

“Vrouwen zijn zeer zeker ambitieus. Alleen liggen die ambities vaak op een heel ander vlak dan bij mannen. Veel vrouwen vinden een hoog salaris minder belangrijk. Zij zijn veel meer gericht op de inhoud, willen zaken realiseren en iets bijdragen aan de wereld.”

Voorbeeldgedrag

Wat kunnen organisaties doen om meer vrouwen in leidinggevende posities te krijgen?
“Het gesprek aangaan, het onderwerp op de agenda zetten en het goede voorbeeld geven. Feminiene waarden zijn van een grote toegevoegde waarde. Organisaties die dat inzien, zullen ook sneller vrouwen in hoge posities benoemen en de doorstroom van getalenteerde vrouwen stimuleren. Maar een directie die dat beleid omarmt moet ook voorbeeldgedrag vertonen en mensen erop aanspreken als zij daar niet naar handelen.”

Hoe komt het volgens jou dat er in de hospitality maar weinig vrouwen in topposities werken?

“In de hospitality gelden net als bij andere organisatie masculiene spelregels. Eén van die ongeschreven regels is hier denk ik extra aan de orde: je laten voorstaan op de resultaten die je bereikt. Vrouwen zijn meestal meer dienstverlenend ingesteld dan mannen. Daardoor werken zij meer op de achtergrond. Disappearing acts noemen we dat. Zij zorgen onzichtbaar dat alles op rolletjes loopt, maar krijgen daar niet de credits voor. Mannen wachten tot het escaleert. Want dan kunnen ze zichtbaar de brand blussen en opscheppen over het resultaat. Mijn advies aan vrouwen in de hospitalitybranche? Blus af en toe ook een brandje!”

CV Elisa de Groot

Elisa de Groot studeerde arbeidsmarktpolitiek en personeelsbeleid en volgde een master changemanagement. Zij werkte op het gebied van Human Resource Management en als senior consultant begeleidde zij complexe veranderingsprocessen als gevolg van decentralisatie, fusie en voorbereiding op de liberalisering van de energiemarkt. Ze is co-auteur van verschillende managementboeken en mede-oprichter van In Touch women resource management. Dit bedrijf begeleidt, ontwikkelt en inspireert al ruim twee decennia lang vrouwelijk talent.

Elisa live zien? Nog meer tips krijgen over hoe je handig het spel kan spelen? Kom dan naar het event Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag op 2 juli. Meer info en aanmelden: shenews.nl/congres

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: