EXCLUSIEF: FAILLISSEMENT HOTEL OVERBOSCH (2/2)

16 maart 2015 |
EXCLUSIEF: FAILLISSEMENT HOTEL OVERBOSCH (2/2)<

Had Hotel Overbosch gered kunnen worden? We maken voor u een reconstructie van een faillissement in twee delen. Dit is deel twee.
Klik hier voor het eerste deel
Een faillissement is voor geen van de betrokkenen goed. In het geval van Hotel Overbosch in Garderen zijn er twee spelers die op dit moment hun wonden likken: aan de ene kant Charme Hotels, dat het hotel van 2012 tot 2015 exploiteerde, en anderzijds de eigenaar van het hotel, de familie Silvius. Het faillissement blijkt een onvermijdelijke uitkomst, ingegeven door een sterk verschil in inzicht.

Vreemde gang van zaken?
Mieke Silvius: “Het vertrouwen van de bank voor onze opstart is er. Wij hebben het hotel in 1997 gekocht met een achtergestelde lening waren zijn altijd een goede klant. Met andere woorden: we hebben altijd netjes onze aflossingen betaald. Charme Hotels was ons inziens geen goede huurder: het onderhoud is naar onze maatstaven niet goed uitgevoerd en er is geen blijk gegeven van een vooruitziende blik. Zo staan er nog steeds van die ouderwetse en te kleine tv’s op de kamer; bovendien ligt er overal oud tapijt. Even voor het beeld: op 27 januari is het faillissement uitgesproken en op 4 maart konden we de inventaris pas terugkopen, want zonder inboedel kun je geen hotel runnen. Bovendien heeft Charme niet alleen in december, maar ook in januari de huur niet betaald. En het verhaal dat we in 2012 op de rand van een faillissement zouden hebben gestaan is niet waar: we behaalden gewoon goede resultaten.

We hebben alle ex-werknemers bijeen geroepen om ze in te lichten over onze plannen. Wie zich daar goed bij voelt, mag solliciteren, de anderen gaan op zoek naar iets anders. En de huurkorting die zij bedingen? Als zij de huur niet of niet volledig betalen, dan kunnen wij het onderhoud van de buitenkant ook niet goed doen. Dan raak je in een vicieuze cirkel van verval terecht. Nog zoiets raars: op 22 december hebben ze van ons een aangetekende brief ontvangen waarin wordt vermeld dat het faillissement is aangevraagd. Direct in het weekend daarop staan er grote advertenties in De Telegraaf met mega-deals, waarin Charme Hotel Overbosch in de uitverkoop wordt gezet, en waarbij de aanbieding tot 31 maart geldig is. En dat terwijl ze weten dat het faillissement is aangevraagd!
Daarnaast heeft Charme de achtergestelde lening en het huurcontract in een BV gestopt, de exploitatie weer in een andere, de inventaris in weer een andere BV en de internetnaam en dergelijke weer in een andere BV. Wij hebben daar helemaal geen toestemming voor gegeven en wisten daar niets van, want de cijfers zijn door Charme Hotels pas één dag voor het faillissement gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. Ik vermoed om te voorkomen dat er sprake zou zijn van persoonlijke aansprakelijkheid.”

Verschillende BV’s
Bart Reints Bok: “Wij hebben de exploitatie gescheiden van de BV met de huur. Dat klopt. De familie was hier vanaf de start van op de hoogte en deze constructie heeft fiscale en compleet verklaarbare redenen. In 2013 mocht je van de overheid namelijk versneld afschrijven en daarom is de inventaris ook verhuisd naar een andere BV. Wat betreft de domeinnamen: die staan bij ons allemaal in een aparte BV, waaruit wij factureren. Gewoon een manier van bedrijfsvoering, en helemaal niet ongebruikelijk. Op de BV met de inventaris heeft de curator actio pauliana (de bevoegdheid om op te komen tegen rechtshandelingen van een debiteur waardoor zijn schuldeisers worden benadeeld, red.) toegepast, waardoor de familie Silvius de inventaris terug kon kopen. Wij betwisten de actio pauliana, aangezien niemand benadeeld werd door onze actie. Voor welk bedrag de inventaris is teruggekocht? Ik wil liever geen bedragen noemen, maar de Rabobank heeft de inventaris getaxeerd en het is voor twintig procent onder de onderhandse verkoopwaarde verkocht. Daar zijn regels voor, en die zijn gehanteerd. De rechter-commissaris heeft hiervoor dan ook toestemming moeten geven aan de curator. Wat betreft de actie bij veilingsites ten tijde van de aanvraag van het faillissement kan ik kort zijn. Die acties worden een maand van tevoren aangevraagd, en zodoende waren deze al in gang gezet. ”

Inventaris dubbel betaald
Mieke Silvius: “Wij hebben de inventaris inderdaad terug moeten kopen. Voor een veel te hoog bedrag naar ons idee, maar zonder inventaris kun je het hotel niet openen, dus we moesten wel. Nu hebben we aan het einde van de rit de inventaris dus dubbel betaald. Gelukkig kunnen we nu vooruit kijken; we zijn druk bezig met de verbouwing. Nieuw tapijt, stucwerk aan de wanden en die lelijke oude stoelen eruit. Wij willen weer op weg naar een gezonde bedrijfsvoering en een gastvrij klimaat. Een hotel dat luxe en comfort uitstraalt. Het hotel bevindt zich natuurlijk ook op een van de mooiste plekjes van Nederland! Dit hotel komt er weer bovenop, door goede kwaliteit, beleving en reële prijzen.”

Bedrijfsvoering
Bart Reints Bok: “Gezonde bedrijfsvoering. Dat wordt volgens mij lastig. Het hotel heeft bijvoorbeeld verschillende ketelhuizen. Normaal kost een hotelkamer zonder zwembad 1200 euro per jaar aan energie, in Hotel Overbosch bijna het dubbele. We gingen uit van zo’n 55.000 euro aan energiekosten voor het hotel, maar dit bleek 100.000 euro te zijn. Op de een of andere manier schieten de energiekosten omhoog naarmate er meer kamers bezet zijn. Niet op een logische manier, zoals je verwacht, maar extreem. Dat zijn echt flinke kosten. Kortom: het gebouw verbruikt veel meer dan de benchmark. Met alle problemen van het gebouw, het wegblijven van de zakelijke gasten en de gebrekkige kennis van de familie wat betreft internet, zie ik de toekomst helaas somber voor ze in. Het had anders kunnen aflopen.”

Veilingsites
Mieke Silvius: “Die 100.000 euro energiekosten hebben wij nooit gehaald. Dat heeft Charme Hotels ook kunnen zien bij de overname van de exploitatie. Alle cijfers en jaarverslagen hebben zij in kunnen zien. Misschien zijn wij gewoon zuiniger omgesprongen met energie. Daarbij haalde Charme Hotels ook een bezettingsgraad van 90 procent, op basis van een lage kamerprijs, mede door de veilingsites en acties. Wij zaten zo rond de 70 procent met een reële kamerprijs.”

Bart Reints Bok: “Op 90 procent bezettingsgraad zaten wij zeer zeker niet. Zo tussen de 70 en 80 procent. En natuurlijk bieden we kamers aan via veilingsites gedurende dalperiodes. De zondagavond is bijvoorbeeld een dalavond op de Veluwe. Je hebt toch personeel in je keuken lopen, en we verhuren dan de kamers aan gasten die wel komen eten in het restaurant. Wij doen dat, en met ons vele gerenommeerde hotelketens. Even concreet: wij verhuurden zo’n 2.500 overnachtingen per jaar via veilingsites, dat zijn 2.500 overnachtingen op een totaal van zo’n 18.000 per jaar. Dat is niet zo gek.”

Volle kracht vooruit
Mieke Silvius: “Het gevolg van de hogere bezetting is meer energieverbruik, en met zo’n lage gemiddelde kamerprijs is de omzet die je daar tegenover stelt niet voldoende. Feitelijk wil ik er nog één ding over kwijt… Dat wij het hotel weer gaan exploiteren, is niet onze eerste keus, en een faillissement al helemaal niet. De reden van de oorspronkelijke verkoop van de exploitatie aan Charme Hotels is namelijk heel simpel: onze kinderen willen het hotel later niet overnemen. We willen ons echter niet laten chanteren door het niet betalen van huur; dat gaat ons te ver. Daarom hebben we deze moeilijke beslissing genomen en brengen we Hotel Overbosch terug waar het hoort. De reserveringen komen alweer binnen, en dat terwijl de website nog niet eens online staat. We hebben namelijk nog geen internet in het hotel, maar dat is volgende week allemaal in orde, en de website staat al klaar. Internet is ook nodig voor e-mail, het boekingssysteem en de online administratie. Dat gaat allemaal via de cloud tegenwoordig. Gasten weten ons gelukkig nu al gewoon weer te vinden. Ze weten dat het goed zit, omdat wij het hotel 15 jaar lang hebben geëxploiteerd op een goede manier. Ik denk dat er tussen ons en Charme Hotels ook gewoon een verschil in beleving en inzicht is over gastvrijheid. Wij willen onze gasten niet in versleten stoelen laten zitten en in verouderde kamers plaatsen, maar gaan voor kwaliteit. Ontvang je gasten zoals je zelf ontvangen zou willen worden en je hotel overleeft. Ook op de Veluwe.”

"Auteur: Thijs Jacobs"






Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: