EXCLUSIEF: FAILLISSEMENT HOTEL OVERBOSCH (2/2)

16 maart 2015 |
EXCLUSIEF: FAILLISSEMENT HOTEL OVERBOSCH (2/2)<

Had Hotel Overbosch gered kunnen worden? We maken voor u een reconstructie van een faillissement in twee delen. Dit is deel twee.
Klik hier voor het eerste deel
Een faillissement is voor geen van de betrokkenen goed. In het geval van Hotel Overbosch in Garderen zijn er twee spelers die op dit moment hun wonden likken: aan de ene kant Charme Hotels, dat het hotel van 2012 tot 2015 exploiteerde, en anderzijds de eigenaar van het hotel, de familie Silvius. Het faillissement blijkt een onvermijdelijke uitkomst, ingegeven door een sterk verschil in inzicht.

Vreemde gang van zaken?
Mieke Silvius: “Het vertrouwen van de bank voor onze opstart is er. Wij hebben het hotel in 1997 gekocht met een achtergestelde lening waren zijn altijd een goede klant. Met andere woorden: we hebben altijd netjes onze aflossingen betaald. Charme Hotels was ons inziens geen goede huurder: het onderhoud is naar onze maatstaven niet goed uitgevoerd en er is geen blijk gegeven van een vooruitziende blik. Zo staan er nog steeds van die ouderwetse en te kleine tv’s op de kamer; bovendien ligt er overal oud tapijt. Even voor het beeld: op 27 januari is het faillissement uitgesproken en op 4 maart konden we de inventaris pas terugkopen, want zonder inboedel kun je geen hotel runnen. Bovendien heeft Charme niet alleen in december, maar ook in januari de huur niet betaald. En het verhaal dat we in 2012 op de rand van een faillissement zouden hebben gestaan is niet waar: we behaalden gewoon goede resultaten.

We hebben alle ex-werknemers bijeen geroepen om ze in te lichten over onze plannen. Wie zich daar goed bij voelt, mag solliciteren, de anderen gaan op zoek naar iets anders. En de huurkorting die zij bedingen? Als zij de huur niet of niet volledig betalen, dan kunnen wij het onderhoud van de buitenkant ook niet goed doen. Dan raak je in een vicieuze cirkel van verval terecht. Nog zoiets raars: op 22 december hebben ze van ons een aangetekende brief ontvangen waarin wordt vermeld dat het faillissement is aangevraagd. Direct in het weekend daarop staan er grote advertenties in De Telegraaf met mega-deals, waarin Charme Hotel Overbosch in de uitverkoop wordt gezet, en waarbij de aanbieding tot 31 maart geldig is. En dat terwijl ze weten dat het faillissement is aangevraagd!
Daarnaast heeft Charme de achtergestelde lening en het huurcontract in een BV gestopt, de exploitatie weer in een andere, de inventaris in weer een andere BV en de internetnaam en dergelijke weer in een andere BV. Wij hebben daar helemaal geen toestemming voor gegeven en wisten daar niets van, want de cijfers zijn door Charme Hotels pas één dag voor het faillissement gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. Ik vermoed om te voorkomen dat er sprake zou zijn van persoonlijke aansprakelijkheid.”

Verschillende BV’s
Bart Reints Bok: “Wij hebben de exploitatie gescheiden van de BV met de huur. Dat klopt. De familie was hier vanaf de start van op de hoogte en deze constructie heeft fiscale en compleet verklaarbare redenen. In 2013 mocht je van de overheid namelijk versneld afschrijven en daarom is de inventaris ook verhuisd naar een andere BV. Wat betreft de domeinnamen: die staan bij ons allemaal in een aparte BV, waaruit wij factureren. Gewoon een manier van bedrijfsvoering, en helemaal niet ongebruikelijk. Op de BV met de inventaris heeft de curator actio pauliana (de bevoegdheid om op te komen tegen rechtshandelingen van een debiteur waardoor zijn schuldeisers worden benadeeld, red.) toegepast, waardoor de familie Silvius de inventaris terug kon kopen. Wij betwisten de actio pauliana, aangezien niemand benadeeld werd door onze actie. Voor welk bedrag de inventaris is teruggekocht? Ik wil liever geen bedragen noemen, maar de Rabobank heeft de inventaris getaxeerd en het is voor twintig procent onder de onderhandse verkoopwaarde verkocht. Daar zijn regels voor, en die zijn gehanteerd. De rechter-commissaris heeft hiervoor dan ook toestemming moeten geven aan de curator. Wat betreft de actie bij veilingsites ten tijde van de aanvraag van het faillissement kan ik kort zijn. Die acties worden een maand van tevoren aangevraagd, en zodoende waren deze al in gang gezet. ”

Inventaris dubbel betaald
Mieke Silvius: “Wij hebben de inventaris inderdaad terug moeten kopen. Voor een veel te hoog bedrag naar ons idee, maar zonder inventaris kun je het hotel niet openen, dus we moesten wel. Nu hebben we aan het einde van de rit de inventaris dus dubbel betaald. Gelukkig kunnen we nu vooruit kijken; we zijn druk bezig met de verbouwing. Nieuw tapijt, stucwerk aan de wanden en die lelijke oude stoelen eruit. Wij willen weer op weg naar een gezonde bedrijfsvoering en een gastvrij klimaat. Een hotel dat luxe en comfort uitstraalt. Het hotel bevindt zich natuurlijk ook op een van de mooiste plekjes van Nederland! Dit hotel komt er weer bovenop, door goede kwaliteit, beleving en reële prijzen.”

Bedrijfsvoering
Bart Reints Bok: “Gezonde bedrijfsvoering. Dat wordt volgens mij lastig. Het hotel heeft bijvoorbeeld verschillende ketelhuizen. Normaal kost een hotelkamer zonder zwembad 1200 euro per jaar aan energie, in Hotel Overbosch bijna het dubbele. We gingen uit van zo’n 55.000 euro aan energiekosten voor het hotel, maar dit bleek 100.000 euro te zijn. Op de een of andere manier schieten de energiekosten omhoog naarmate er meer kamers bezet zijn. Niet op een logische manier, zoals je verwacht, maar extreem. Dat zijn echt flinke kosten. Kortom: het gebouw verbruikt veel meer dan de benchmark. Met alle problemen van het gebouw, het wegblijven van de zakelijke gasten en de gebrekkige kennis van de familie wat betreft internet, zie ik de toekomst helaas somber voor ze in. Het had anders kunnen aflopen.”

Veilingsites
Mieke Silvius: “Die 100.000 euro energiekosten hebben wij nooit gehaald. Dat heeft Charme Hotels ook kunnen zien bij de overname van de exploitatie. Alle cijfers en jaarverslagen hebben zij in kunnen zien. Misschien zijn wij gewoon zuiniger omgesprongen met energie. Daarbij haalde Charme Hotels ook een bezettingsgraad van 90 procent, op basis van een lage kamerprijs, mede door de veilingsites en acties. Wij zaten zo rond de 70 procent met een reële kamerprijs.”

Bart Reints Bok: “Op 90 procent bezettingsgraad zaten wij zeer zeker niet. Zo tussen de 70 en 80 procent. En natuurlijk bieden we kamers aan via veilingsites gedurende dalperiodes. De zondagavond is bijvoorbeeld een dalavond op de Veluwe. Je hebt toch personeel in je keuken lopen, en we verhuren dan de kamers aan gasten die wel komen eten in het restaurant. Wij doen dat, en met ons vele gerenommeerde hotelketens. Even concreet: wij verhuurden zo’n 2.500 overnachtingen per jaar via veilingsites, dat zijn 2.500 overnachtingen op een totaal van zo’n 18.000 per jaar. Dat is niet zo gek.”

Volle kracht vooruit
Mieke Silvius: “Het gevolg van de hogere bezetting is meer energieverbruik, en met zo’n lage gemiddelde kamerprijs is de omzet die je daar tegenover stelt niet voldoende. Feitelijk wil ik er nog één ding over kwijt… Dat wij het hotel weer gaan exploiteren, is niet onze eerste keus, en een faillissement al helemaal niet. De reden van de oorspronkelijke verkoop van de exploitatie aan Charme Hotels is namelijk heel simpel: onze kinderen willen het hotel later niet overnemen. We willen ons echter niet laten chanteren door het niet betalen van huur; dat gaat ons te ver. Daarom hebben we deze moeilijke beslissing genomen en brengen we Hotel Overbosch terug waar het hoort. De reserveringen komen alweer binnen, en dat terwijl de website nog niet eens online staat. We hebben namelijk nog geen internet in het hotel, maar dat is volgende week allemaal in orde, en de website staat al klaar. Internet is ook nodig voor e-mail, het boekingssysteem en de online administratie. Dat gaat allemaal via de cloud tegenwoordig. Gasten weten ons gelukkig nu al gewoon weer te vinden. Ze weten dat het goed zit, omdat wij het hotel 15 jaar lang hebben geëxploiteerd op een goede manier. Ik denk dat er tussen ons en Charme Hotels ook gewoon een verschil in beleving en inzicht is over gastvrijheid. Wij willen onze gasten niet in versleten stoelen laten zitten en in verouderde kamers plaatsen, maar gaan voor kwaliteit. Ontvang je gasten zoals je zelf ontvangen zou willen worden en je hotel overleeft. Ook op de Veluwe.”

"Auteur: Thijs Jacobs"






Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: