Exclusief: Student Hotel als Living Lab

29 mei 2015 |
Exclusief: Student Hotel als Living Lab<

Er wordt vaak getracht om energieverbruik te beïnvloeden met financiële prikkels. Dat is lastig als hotelgasten hun gedrag daar niet direct aan kunnen
linken, als het verbruik bijvoorbeeld is verrekend in de prijs van een (hotel)kamer. The Student Hotel onderzoekt samen met de WUR hoe je wél invloed hebt op duurzaam gedrag.

Energieverbruik meten in de hotelkamer
Energiebesparing is niet alleen een kwestie van innovatieve oplossingen, maar hangt voor een belangrijk deel samen met gedrag. Wageningen University en Research Center (WUR) beschikt over een unieke testomgeving in The Student Hotel. Dit ‘living lab’ biedt de mogelijkheid om allerlei oplossingen uit te proberen en op lange termijn te monitoren. Op de locaties Rotterdam en Den Haag zijn 156 kamers en 18 keukens uitgerust met meters om het energieverbruik te meten en toepassingen die ervoor zorgen dat het energieverbruik daalt.

Uitdaging zit in gedrag
De kamers in The Student Hotel zijn uitgerust met bekende duurzaamheidsmaatregelen, zoals lichtactivatie via elektronische keycards, aircosystemen die uitschakelen bij een open raam, en energiezuinige lampen. Frank Uffen, directeur partnership bij The Student Hotel: “Volgens ons ligt de volgende en grootste uitdaging in het beïnvloeden van gebruikersgedrag. De vraag is hoe we een positieve invloed kunnen uitoefenen op de energie- en waterconsumptie. Hoe we gasten op een slimme manier overtuigen de verwarming niet op de hoogste stand te zetten of een uur te douchen. We huisvesten jaarlijks duizenden studenten uit de hele wereld. Moeten we Amerikanen anders benaderen dan Nederlanders of Spanjaarden? Wat werkt beter voor mensen uit noordelijke landen? Dat zijn wezenlijke vragen voor ons en onze collega’s in de hotel- en studentenaccommodatiesector.”

Hotelgasten financieel prikkelen
The Student Hotel kwam met hun vraag terecht bij Wageningen University & Research centre (WUR), die op dat moment al bezig was met een soortgelijk onderzoek. WUR-gedragsonderzoeker Michel Handgraaf: “We bestudeerden gedrag bij bedrijven waar de baas betaalt en je de werknemers niet financieel kunt prikkelen tot energiebesparing. Dat is ook het geval bij hotelgasten.”


Michel Handgraaf, WUR

In The Student Hotel is een constante stroom van zowel hotelgasten als studenten die er voor korte of langere tijd verblijven. De onderzoekers kunnen daardoor allerlei interventies op een zeer brede groep testen. Handgraaf: “Het is interessant om te zien hoe toeristen die maar kort blijven zich anders gedragen vergeleken met gasten die er langer zijn.”

Techniek omzeilen
Het onderzoek kent twee hoofdzaken: hoe je gedrag kunt beïnvloeden en hoe mensen omgaan met energiezuinige technologieën. Handgraaf: “Mensen zijn slim, ze omzeilen techniek. Ze bedenken trucjes om het elektronische kaart- en aircosysteem heen. Voor ons is de reden waaróm ze dat doen interessant en we vragen ze dat uit te leggen. Het unieke aan dit project is dat we alle kamers van minuut tot minuut kunnen monitoren. Onze projectpartner hielp ons met meetapparatuur voor warm water, verlichting, verwarming, elektriciteit en stopcontacten.”

Cadeau voor jezelf of een ander
De deelnemers vullen voor aanvang van de meetperiode een vragenlijst in. “Daarna bevragen we ze over hun houding ten opzichte van energiebesparing”, vertelt Handgraaf. “Vervolgens krijgen ze een cadeautje, waarvoor ze niets hoeven te doen. We vertellen erbij dat het hotel energiebesparing wil stimuleren en dat we hopen dat ze daarbij willen helpen, door bijvoorbeeld minder warm water te gebruiken of de lichten uit te doen als ze weggaan. De ene groep krijgt een cadeau voor zichzelf, zoals een fles wijn, en de andere groep mag een donatie doen aan een goed doel naar keuze. De helft van de testgroep vragen we ook een formulier te ondertekenen dat ze het cadeau ontvangen hebben en dat ze hun best zullen doen. Hiermee willen we onderzoeken of je gedrag kunt beïnvloeden door mensen een prikkel te geven zonder ze financieel te belonen.”

Kostenreductie en bewustwording staan centraal
Het onderzoeksteam is constant aanwezig in het hotel. Handgraaf: “Daar gaan we zorgvuldig mee om. We hebben een directe lijn met de directie. Zij staan volledig achter ons. Die betrokkenheid is de sleutel tot succes, want zonder hun enthousiasme lukt het niet. Uffen vult aan: “Het experiment leidt voor ons uiteindelijk tot kostenreductie, reductie van CO2-emissies en toename van milieubewustzijn bij studenten en hotelgasten. De onderzoekers krijgen daarom de volledige ruimte om hun werk uit te voeren.”

Het effect van interventies
Het project kreeg subsidie vanuit het STEM-programma van de Topsector Energie. In dit sociaal innovatieprogramma werken wetenschappers en bedrijven samen aan niet-technologische uitdagingen die moeten bijdragen aan de doelen van het Energieakkoord. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) voert de regeling uit in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Handgraaf: “Met de financiële ondersteuning onderzoeken we twee jaar lang het effect van de interventies. Maar als het aan mij ligt, gaan we ook daarna door. We proberen daarvoor subsidies te krijgen vanuit de EU.” Ook The Student Hotel zoekt mee naar nieuwe mogelijkheden. Uffen: “STEM was een belangrijke eerste financiering. Voor vervolgtrajecten zijn we nu in gesprek met potentiële partners.”

Resultaten voor hotelbranche
Op dit moment analyseren de onderzoekers de eerste resultaten. “Daarin zien we dat beide cadeautjes positieve invloed hebben op het gedrag van de deelnemers”, zegt Handgraaf. “Na de afronding in mei 2016 bundelen we de resultaten voor bedrijven die kamers of woningen aanbieden met een all-in prijs, zoals hotels, studentenwoningen en bejaardentehuizen. We rapporteren dan niet alleen de effecten van de interventies, maar ook algemeen gedrag. Hoe lang douchen verschillende gasten bijvoorbeeld en hoe laat? Zijn ze vaak aanwezig in de kamer en hoe gaan ze om met verlichting en elektrische apparaten? Deze resultaten zijn niet alleen interessant voor de hotelbranche, maar ook voor installateurs.” Ook Uffen kijkt verwachtingsvol uit naar de resultaten. “Die willen we graag delen met onze branchegenoten. Maar zoals het wetenschappelijk onderzoek betaamt, moet alle data eerst zorgvuldig gecontroleerd worden. En dus moeten ook wij nog even geduldig afwachten.”

Duurzaam ondernemen
Kansen om te innoveren en nieuwe markten aan te boren. Dat biedt duurzaamheid aan ondernemend Nederland. Het resultaat: economische groei, winst voor het milieu én een duurzame bedrijfsvoering. De overheid ondersteunt dagelijks honderden organisaties met financiering, kennis en partners. Voor al deze organisaties is de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland het eerste aanspreekpunt. Ook voor het signaleren en attenderen van beleidsmakers op verbetering van wet- en regelgeving. www.rvo.nl/duurzaamondernemen.
Tekst: Maaike Belder, in opdracht van RVO.nl
Op de foto: Frank Uffen, The Student Hotel

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: