Gastvrij Rotterdam breekt alle records: grootste editie tot nu toe

Auteur: Redactie
Events Awards 23 september 2022
Gastvrij Rotterdam breekt alle records: grootste editie tot nu toe

Na een bijzondere vorige editie werd de 9e editie van Gastvrij Rotterdam dit jaar weer in volle glorie georganiseerd in Rotterdam Ahoy. Met vijf uitverkochte beurshallen overtrof de organisatie de editie van 2019 en werd het de grootste editie tot nu toe.

De drie beursdagen markeerden voor velen het moment van het najaar om elkaar live te ontmoeten in een positief gestemde omgeving. Veel innovaties, nieuwe trends, gelukkige prijswinnaars en vooral heel veel blije gezichten bepaalden de sfeer.

Bezoekers van Gastvrij Rotterdam konden zich van 19 t/m 21 september oriënteren op de belangrijkste ontwikkelingen en trends op horecagebied. Ruim 450 exposanten en 16.757 bezoekers bezochten tijdens de afgelopen dagen Rotterdam Ahoy, waarmee het eerdere record in 2019 met 16.303 bezoekers is verslagen. Gelet op de actuele situatie in de branche met de diverse aanhoudende uitdagingen rondom onder meer het tekort aan personeel in de horeca, was de opkomst boven verwachting. 

Geweldig

Robert Melaard, managing director van Gastvrij Rotterdam: “Het is heel mooi om te zien hoe veel mensen weer op de beurs afkwamen, hoe blij iedereen was elkaar te ontmoeten en hoe positief iedereen gebleven is. Het is geweldig dat we van zoveel exposanten wederom het vertrouwen hebben gekregen door hun deelname te bevestigen aan Gastvrij Rotterdam 2022 en dat zoveel vakbezoekers de tijd hebben vrijgemaakt voor een bezoek.”

Gastvrij Rotterdam werkt nauw samen met haar Founding Partners, branche- en mediapartners en verschillende programmapartners. Ook zij zijn zeer enthousiast over de sfeer op de beursvloer, het hoge niveau van de bezoekers en het grote aanbod aan food en non-food leveranciers op de stands. 

De horecavakbeurs kende vele culinaire wedstrijden en finales, zoals de Young Chef Award, Het Glazen Kalf, de Gaia Green Awards, de Minder Zout Meer Smaak Challenge, het NK en BK Oestersteken, de voorrondes van de HANOS Gouden Koksmuts, de Euro-Toques Cookware Company Restaurantprijs 2022, het Proefschrift Wijnconcours, de Wijnvrouw van het Jaar, PUUR Koken met wild, Good Fish Dish Award en het NK Sabreren.

De beurs werd afgelopen maandag officieel geopend door Robert Melaard, Ellen den Hollander en Paul van den Bosch van het AD, arbeidsmarktdeskundige Roos Wouters, Lennart Maas, initiatiefnemer van Week van de Horeca, en Robèr Willemsen, landelijk voorzitter KHN. Roos Wouters opende met een duidelijk statement dat de zaal wakker schudde: “Een boodschap die je liever niet wil horen, maar waar het wel op neer komt: zolang vrouwen geen pubers baren, zal het personeelstekort nog wel even aanhouden. Maar er is hoop wanneer we echt gaan luisteren naar de volgende generatie.” Robèr Willemsen sprak even later over hoe belangrijk het is voor de horeca om elkaar te ontmoeten op de beursvloer: voor het opbouwen van chemie, positiviteit én om de herfst en winter met frisse energie tegemoet te gaan. 

De juiste thema’s en doelgroepen bij elkaar

Godfried van der Lugt, directeur Gault&Millau: “We staan dit jaar voor het eerst op de beurs en hebben een keuken met restaurant neergezet voor de jamsessies. Mooi hoe enthousiast iedereen is! Ik hoop dat het een vervolg krijgt in de toekomst. Er is sowieso een heel mooi kwaliteitsniveau hier. Er zit beleid achter keuzes voor standhouders en thema’s, die geclusterd staan op de beurs. Het past gewoon echt goed.”

Patrick Strik, namens Eijsink: “Niet de massa maar juist dat compacte en toch gastvrije, daar komen mensen voor. De kwaliteit is daardoor juist goed: je ontmoet al je klanten. Ook de verhouding tussen food en non-food is perfect. En de beurs is professioneel: divers in het aanbod en met het juiste publiek.”

Nieuwe deelnemers

Jeanette Verdonk van het Nieuwe Nassen: “Het is onze eerste keer: de beurs is overweldigend druk. Mensen komen ook echt om te ontdekken en proeven tijdens onze kookdemo’s. We bereiken in één keer onze doelgroep en zijn constant in gesprek met beursgasten; ik ben zelfs nog niet van de stand weggekomen om de rest van de beursvloer te ontdekken... En ik verbaas me ook over de enorme opkomst qua aantallen. Mooie plek om te zijn en midden in de doelgroep.”

Joris Zwamborn, Local Craftbeer Agency: “We hebben veel aanloop gehad met goede en kwalitatieve contacten op het nieuwe Craft Beer Center dit jaar. De bezoekers komen uit alle regio’s van Nederland, dus je ontmoet heel veel nieuwe mensen en kwalitatieve contacten. Men is echt op zoek naar nieuwe producten of leveranciers. De plannen voor volgend jaar? Groter, meer brouwerijen erbij en nog meer bierbeleving.”

Overig nieuws