Golden Tulip Weert richt zich op millennials

3 oktober 2017 | Roy Spijker

Het 'nieuwe' Golden Tulip krijgt vorm in Golden Tulip Weert. Een deel van de zalen is omgebouwd naar een nieuw type hotelkamers. Kamers die volgens eigenaar Jin Jiang (de hotelgroep die eigenaar is van Louvre Hotels Group en dus ook van de 'brand' Golden Tulip) beter aansluiten bij de wensen van de 'millennial'.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Fred Romeynders, directeur van de Hotel- & Leisuregroep Zuid-Nederland, beseft dat de term 'millennial' nogal breed is. "De focus vanuit Jin Jiang ligt op de viersterrenhotels van Golden Tulip. Zij hebben door een reclamebureau, in samenwerking met Louvre, onderzoek laten doen naar het gedrag van de millennial. We beseffen wel dat er in Azië veel meer millennials zijn dan in West-Europa en dat het een ruim begrip is. Iemand van twintig jaar oud zal niet in de 'business travel' doelgroep vallen, terwijl een professional van begin dertig daar wel onder valt. Toch vallen deze beide personen binnen de definitie van een millennial. Wat we wel zien? Dat business vaker wordt gecombineerd met privé en dat eetgewoonten veranderen. Zelf ben ik 51 jaar oud en ik neem dagelijks een broodtrommel mee naar mijn werk, waar ik vaste uren werk. De jongere generatie eet op meer momenten van de dag, vaker tussendoor. Op die manier benaderen ze hun werk ook. Dat kan op ieder moment en waar dan ook." De kamers zijn daarom ook voorzien van een bank. De fauteuils zijn verdwenen. Het is immers niet lekker 'bingewatchen' op een klassieke zetel.

Netflix en inloopdouche

De nieuwe hotelkamers zijn voorzien van diverse technische snufjes. Zo kun je je telefoon draadloos opladen en zijn er lichtsensoren geïnstalleerd voor hotelgasten die 's nachts nog even het bed uitstappen. Je kunt je verblijf personaliseren door je eigen muziek af te spelen op de televisie en het is tevens mogelijk je muziek te beluisteren via een box in de badkamer. Ook kunnen gasten hun favoriete Netflix-serie volgen op de televisie. 

Fred: "Niet alleen millennials willen dit, we zien ook kopieergedrag van veertigers en vijftigers die, met name op het gebied van telefoongebruik, dezelfde wensen hebben. Gratis en vrije toegang tot het wifi-netwerk is essentieel, er is behoefte aan meer licht in de hotelkamers en de inloopdouche is onontbeerlijk. Feitelijk sluiten deze nieuwe kamers aan bij de wensen van vrijwel iedere gast, aangezien de wereld verandert."

Oudere leisuregasten

In Weert zijn niet alle kamers omgetoverd tot 'millennial-proof' ruimten en ook de lobby is onveranderd gebleven. "We zitten een beetje op de wip… Ons klantenbestand is wat ouder, we zitten niet in Amsterdam. En wat betreft het Netflix kijken op de tv lopen we tegen enkele praktische problemen aan. In de nieuwe kamers kan dat wel, maar in de oude kamers hebben we nog een coax-aansluiting, waardoor dat niet mogelijk is. De gasten kunnen in de nieuwe kamers inloggen op hun eigen account door middel van een app en worden uitgelogd wanneer ze vertrekken. Dat heeft met de rechten te maken. Overigens zijn met name de leisuregasten ouder, wat betreft de zakelijke gasten denk ik dat het hier niet anders is dan in de rest van Nederland. Jongeren gaan toch liever in het buitenland op vakantie, naar een uitgaansoord in Spanje of zo."

Vergadermarkt is sterk veranderd

Er zijn specifiek vergaderruimtes opgeofferd om zo nieuwe hotelkamers te creëren. Dat heeft vast een reden? "De vergadermarkt is onmiskenbaar veranderd sinds de crisis. Niet allen wat betreft de vraag, maar ook wat betreft de opstelling in de ruimte. De traditionele 'U-opstelling' is verdwenen, vergaderen gebeurt vaker in kleine groepjes die actief in de weer zijn. Daarnaast zien we geen groepen van tweehonderd of driehonderd man meer, dus al die vierkante meters zijn niet nodig. Onze vergaderruimtes waren aan een upgrade toe, dus we moesten kiezen om ze of aan te pakken of te transformeren naar kamers. Dat laatste hebben we gedaan, waarbij ik moet optekenen dat we de overgebleven drie vergaderruimten aangepast hebben. Meer licht, screens tegen de wanden en speelser meubilair. Zo sluit het goed aan op de wensen van de huidige vergadergast."

Ruimte voor eigen initiatief

Golden Tulip is geen keiharde franchise, ruimte voor eigen inbreng is er zeker wel. Toch wordt er gezocht naar herkenbare elementen. "Ik ben blij met de vrijheden die we hebben, maar tegelijkertijd moeten de verschillen tussen de Golden Tulip hotels niet te groot zijn", vertelt Romeynders. "Er worden verschillende 'trademarks' ingevoerd die de herkenbaarheid vergroten. De gele tandem voor de entree is er daar één van. Die moet het Nederlandse karakter benadrukken. Op termijn moet ieder Golden Tulip hotel minimaal enkele van de vastgestelde trademarks in huis hebben."

Weert versus New York

Het hotel als tweede (t)huis. Ook Golden Tulip past zich aan aan de wensen van de moderne reiziger, al is het met enige voorzichtigheid. Hoe goed de bedoelingen vanuit de organisatie in Azië ook zijn, Weert is geen New York en ook dat heeft zijn charme...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
Gevoelig punt: “Misschien moeten werknemers ook wat inleveren”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk ...

Tech
Opnieuw grote hack bij Marriott

De Amerikaanse hotelketen Marriott is alweer slachtoffer geworden van een hack. Hackers hebben namelijk toegang gekregen tot de gegevens van 5,2 miljoen gasten, zo maakte het bedrijf dinsdag bekend op haar website. In 2018 kregen hackers al toegang tot de gegevens van 500 miljoen Marriott-gasten....

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: