Golden Tulip Weert richt zich op millennials

3 oktober 2017 | Roy Spijker

Het 'nieuwe' Golden Tulip krijgt vorm in Golden Tulip Weert. Een deel van de zalen is omgebouwd naar een nieuw type hotelkamers. Kamers die volgens eigenaar Jin Jiang (de hotelgroep die eigenaar is van Louvre Hotels Group en dus ook van de 'brand' Golden Tulip) beter aansluiten bij de wensen van de 'millennial'.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Fred Romeynders, directeur van de Hotel- & Leisuregroep Zuid-Nederland, beseft dat de term 'millennial' nogal breed is. "De focus vanuit Jin Jiang ligt op de viersterrenhotels van Golden Tulip. Zij hebben door een reclamebureau, in samenwerking met Louvre, onderzoek laten doen naar het gedrag van de millennial. We beseffen wel dat er in Azië veel meer millennials zijn dan in West-Europa en dat het een ruim begrip is. Iemand van twintig jaar oud zal niet in de 'business travel' doelgroep vallen, terwijl een professional van begin dertig daar wel onder valt. Toch vallen deze beide personen binnen de definitie van een millennial. Wat we wel zien? Dat business vaker wordt gecombineerd met privé en dat eetgewoonten veranderen. Zelf ben ik 51 jaar oud en ik neem dagelijks een broodtrommel mee naar mijn werk, waar ik vaste uren werk. De jongere generatie eet op meer momenten van de dag, vaker tussendoor. Op die manier benaderen ze hun werk ook. Dat kan op ieder moment en waar dan ook." De kamers zijn daarom ook voorzien van een bank. De fauteuils zijn verdwenen. Het is immers niet lekker 'bingewatchen' op een klassieke zetel.

Netflix en inloopdouche

De nieuwe hotelkamers zijn voorzien van diverse technische snufjes. Zo kun je je telefoon draadloos opladen en zijn er lichtsensoren geïnstalleerd voor hotelgasten die 's nachts nog even het bed uitstappen. Je kunt je verblijf personaliseren door je eigen muziek af te spelen op de televisie en het is tevens mogelijk je muziek te beluisteren via een box in de badkamer. Ook kunnen gasten hun favoriete Netflix-serie volgen op de televisie. 

Fred: "Niet alleen millennials willen dit, we zien ook kopieergedrag van veertigers en vijftigers die, met name op het gebied van telefoongebruik, dezelfde wensen hebben. Gratis en vrije toegang tot het wifi-netwerk is essentieel, er is behoefte aan meer licht in de hotelkamers en de inloopdouche is onontbeerlijk. Feitelijk sluiten deze nieuwe kamers aan bij de wensen van vrijwel iedere gast, aangezien de wereld verandert."

Oudere leisuregasten

In Weert zijn niet alle kamers omgetoverd tot 'millennial-proof' ruimten en ook de lobby is onveranderd gebleven. "We zitten een beetje op de wip… Ons klantenbestand is wat ouder, we zitten niet in Amsterdam. En wat betreft het Netflix kijken op de tv lopen we tegen enkele praktische problemen aan. In de nieuwe kamers kan dat wel, maar in de oude kamers hebben we nog een coax-aansluiting, waardoor dat niet mogelijk is. De gasten kunnen in de nieuwe kamers inloggen op hun eigen account door middel van een app en worden uitgelogd wanneer ze vertrekken. Dat heeft met de rechten te maken. Overigens zijn met name de leisuregasten ouder, wat betreft de zakelijke gasten denk ik dat het hier niet anders is dan in de rest van Nederland. Jongeren gaan toch liever in het buitenland op vakantie, naar een uitgaansoord in Spanje of zo."

Vergadermarkt is sterk veranderd

Er zijn specifiek vergaderruimtes opgeofferd om zo nieuwe hotelkamers te creëren. Dat heeft vast een reden? "De vergadermarkt is onmiskenbaar veranderd sinds de crisis. Niet allen wat betreft de vraag, maar ook wat betreft de opstelling in de ruimte. De traditionele 'U-opstelling' is verdwenen, vergaderen gebeurt vaker in kleine groepjes die actief in de weer zijn. Daarnaast zien we geen groepen van tweehonderd of driehonderd man meer, dus al die vierkante meters zijn niet nodig. Onze vergaderruimtes waren aan een upgrade toe, dus we moesten kiezen om ze of aan te pakken of te transformeren naar kamers. Dat laatste hebben we gedaan, waarbij ik moet optekenen dat we de overgebleven drie vergaderruimten aangepast hebben. Meer licht, screens tegen de wanden en speelser meubilair. Zo sluit het goed aan op de wensen van de huidige vergadergast."

Ruimte voor eigen initiatief

Golden Tulip is geen keiharde franchise, ruimte voor eigen inbreng is er zeker wel. Toch wordt er gezocht naar herkenbare elementen. "Ik ben blij met de vrijheden die we hebben, maar tegelijkertijd moeten de verschillen tussen de Golden Tulip hotels niet te groot zijn", vertelt Romeynders. "Er worden verschillende 'trademarks' ingevoerd die de herkenbaarheid vergroten. De gele tandem voor de entree is er daar één van. Die moet het Nederlandse karakter benadrukken. Op termijn moet ieder Golden Tulip hotel minimaal enkele van de vastgestelde trademarks in huis hebben."

Weert versus New York

Het hotel als tweede (t)huis. Ook Golden Tulip past zich aan aan de wensen van de moderne reiziger, al is het met enige voorzichtigheid. Hoe goed de bedoelingen vanuit de organisatie in Azië ook zijn, Weert is geen New York en ook dat heeft zijn charme...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Corona
De beroepen van morgen: a&o creëert de nieuwe functie Central Hygiëne Officer

De huidige pandemie verwacht veel aanpassingsvermogen van iedereen. Ook veel bedrijven hebben te maken gekregen met nieuwe uitdagingen dankzij de uitbraak van covid-19. Er ontstaan functies bij bedrijven waarvan we even geleden niet hadden kunnen bedenken dat die er zouden komen. Zo heeft Europa&rsq ...

Achtergronden Internationaal
Yays richt zich op tijdelijke woonruimte

Per 2021 heeft Yays een nieuw concept, Yays Resident, uitgerold om te kunnen voorzien in de grote vraag naar tijdelijke woonruimte in de steden Amsterdam en Parijs. Yays Resident biedt woningzoekenden in Amsterdam en Parijs de mogelijkheid om tegen een scherp tarief tijdelijk te wonen in een van de ...

Ondernemen
Jonge Honden: Michelle Zandbergen ziet eerste hotel niet als eindstation

De hotellerie is net als iedere andere branche. Veteranen vertrekken en jong ambitieus talent staat te trappelen om hun ontwikkelde visie uit te rollen. Hoe kijkt de jonge generatie hotelmanagers tegen deze dynamische branche aan? In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge ho ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 2)

Veel horecamanagers erkennen de potentie van kunstmatige intelligentie voor hun bedrijfstak, maar zijn terughoudend bij het daadwerkelijk implementeren ervan, zo schreven wij onlangs op deze website. Ze twijfelen welke toepassing het beste past bij hun bedrijfsmodel of concept en hebben niet alti ...

Hotelketens Internationaal
Faena en Accor gaan wereldwijde samenwerking aan

Faena, een van 's werelds meest invloedrijke merken in de luxe levensstijl en horeca-industrie, en Accor, een toonaangevende hospitalitygroep met een uitgebreide merkenportefeuille en meer dan 5.000 accommodaties in 110 landen, zijn een samenwerking aangegaan om het Faena merk uit te breiden naa ...

Achtergronden Internationaal
Amsterdams gezin haalt anderhalve ton op voor de realisatie van hotel op Sardinië

De ondernemers achter Soul Valley hebben inmiddels ruim 150.000 euro opgehaald dankzij een crowdfunding via het platform CrowdAboutNow. Hiermee is het minimale streefbedrag behaald en wordt het conscious hotel volledig duurzaam gebouwd en ingericht. Daarmee gaat hun droom om een plek te creëren ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: