Golden Tulip Weert richt zich op millennials

3 oktober 2017 | Roy Spijker

Het 'nieuwe' Golden Tulip krijgt vorm in Golden Tulip Weert. Een deel van de zalen is omgebouwd naar een nieuw type hotelkamers. Kamers die volgens eigenaar Jin Jiang (de hotelgroep die eigenaar is van Louvre Hotels Group en dus ook van de 'brand' Golden Tulip) beter aansluiten bij de wensen van de 'millennial'.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Fred Romeynders, directeur van de Hotel- & Leisuregroep Zuid-Nederland, beseft dat de term 'millennial' nogal breed is. "De focus vanuit Jin Jiang ligt op de viersterrenhotels van Golden Tulip. Zij hebben door een reclamebureau, in samenwerking met Louvre, onderzoek laten doen naar het gedrag van de millennial. We beseffen wel dat er in Azië veel meer millennials zijn dan in West-Europa en dat het een ruim begrip is. Iemand van twintig jaar oud zal niet in de 'business travel' doelgroep vallen, terwijl een professional van begin dertig daar wel onder valt. Toch vallen deze beide personen binnen de definitie van een millennial. Wat we wel zien? Dat business vaker wordt gecombineerd met privé en dat eetgewoonten veranderen. Zelf ben ik 51 jaar oud en ik neem dagelijks een broodtrommel mee naar mijn werk, waar ik vaste uren werk. De jongere generatie eet op meer momenten van de dag, vaker tussendoor. Op die manier benaderen ze hun werk ook. Dat kan op ieder moment en waar dan ook." De kamers zijn daarom ook voorzien van een bank. De fauteuils zijn verdwenen. Het is immers niet lekker 'bingewatchen' op een klassieke zetel.

Netflix en inloopdouche

De nieuwe hotelkamers zijn voorzien van diverse technische snufjes. Zo kun je je telefoon draadloos opladen en zijn er lichtsensoren geïnstalleerd voor hotelgasten die 's nachts nog even het bed uitstappen. Je kunt je verblijf personaliseren door je eigen muziek af te spelen op de televisie en het is tevens mogelijk je muziek te beluisteren via een box in de badkamer. Ook kunnen gasten hun favoriete Netflix-serie volgen op de televisie. 

Fred: "Niet alleen millennials willen dit, we zien ook kopieergedrag van veertigers en vijftigers die, met name op het gebied van telefoongebruik, dezelfde wensen hebben. Gratis en vrije toegang tot het wifi-netwerk is essentieel, er is behoefte aan meer licht in de hotelkamers en de inloopdouche is onontbeerlijk. Feitelijk sluiten deze nieuwe kamers aan bij de wensen van vrijwel iedere gast, aangezien de wereld verandert."

Oudere leisuregasten

In Weert zijn niet alle kamers omgetoverd tot 'millennial-proof' ruimten en ook de lobby is onveranderd gebleven. "We zitten een beetje op de wip… Ons klantenbestand is wat ouder, we zitten niet in Amsterdam. En wat betreft het Netflix kijken op de tv lopen we tegen enkele praktische problemen aan. In de nieuwe kamers kan dat wel, maar in de oude kamers hebben we nog een coax-aansluiting, waardoor dat niet mogelijk is. De gasten kunnen in de nieuwe kamers inloggen op hun eigen account door middel van een app en worden uitgelogd wanneer ze vertrekken. Dat heeft met de rechten te maken. Overigens zijn met name de leisuregasten ouder, wat betreft de zakelijke gasten denk ik dat het hier niet anders is dan in de rest van Nederland. Jongeren gaan toch liever in het buitenland op vakantie, naar een uitgaansoord in Spanje of zo."

Vergadermarkt is sterk veranderd

Er zijn specifiek vergaderruimtes opgeofferd om zo nieuwe hotelkamers te creëren. Dat heeft vast een reden? "De vergadermarkt is onmiskenbaar veranderd sinds de crisis. Niet allen wat betreft de vraag, maar ook wat betreft de opstelling in de ruimte. De traditionele 'U-opstelling' is verdwenen, vergaderen gebeurt vaker in kleine groepjes die actief in de weer zijn. Daarnaast zien we geen groepen van tweehonderd of driehonderd man meer, dus al die vierkante meters zijn niet nodig. Onze vergaderruimtes waren aan een upgrade toe, dus we moesten kiezen om ze of aan te pakken of te transformeren naar kamers. Dat laatste hebben we gedaan, waarbij ik moet optekenen dat we de overgebleven drie vergaderruimten aangepast hebben. Meer licht, screens tegen de wanden en speelser meubilair. Zo sluit het goed aan op de wensen van de huidige vergadergast."

Ruimte voor eigen initiatief

Golden Tulip is geen keiharde franchise, ruimte voor eigen inbreng is er zeker wel. Toch wordt er gezocht naar herkenbare elementen. "Ik ben blij met de vrijheden die we hebben, maar tegelijkertijd moeten de verschillen tussen de Golden Tulip hotels niet te groot zijn", vertelt Romeynders. "Er worden verschillende 'trademarks' ingevoerd die de herkenbaarheid vergroten. De gele tandem voor de entree is er daar één van. Die moet het Nederlandse karakter benadrukken. Op termijn moet ieder Golden Tulip hotel minimaal enkele van de vastgestelde trademarks in huis hebben."

Weert versus New York

Het hotel als tweede (t)huis. Ook Golden Tulip past zich aan aan de wensen van de moderne reiziger, al is het met enige voorzichtigheid. Hoe goed de bedoelingen vanuit de organisatie in Azië ook zijn, Weert is geen New York en ook dat heeft zijn charme...

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread NHTV
"Het hotelmanagementcontract ... als u begrijpt wat ik bedoel"

We hebben het waarschijnlijk allemaal weleens meegemaakt: vragen wie de eigenaar is van een hotel en dan als antwoord iets krijgen als: “Ja, de stenen zijn van meneer/mevrouw X.” Doorvragen levert niet altijd meer duidelijkheid op over de precieze eigendomsstructuur, zéker niet al...

Hotel Achtergronden
Oproep: werk je mee aan dit onderzoek over toeristenbelasting?

Ilse van Ipenburg sudeert af aan de Universiteit Maastricht. In opdracht van BookDifferent.com en ABN AMRO doet zij onderzoek naar de verduurzaming van de hotelsector en specifiek naar hoe de toeristenbelasting slimmer kan worden ingezet. Hoe kan dit worden gebruikt zodat investeren in duurzaamheid ...

Wet- en regelgeving Columns
Fooien: dit zijn de regels

In de horeca zijn fooien een gebruikelijk fenomeen. Stond er voorheen een fooienpot zichtbaar op een centrale plek, bijvoorbeeld receptie of bar, tegenwoordig worden fooien vaak via de bankpas/creditcard gedaan. De geschiedenis van fooien gaat ver terug. Niettemin is de term 'fooi' in de ...

Toerisme Achtergronden
De populairste vakantielanden van 2018

HomeToGo, ‘s werelds grootste zoekmachine voor vakantiehuizen, onderzocht wat de meest populaire bestemmingen zijn voor de aanstaande zomervakantie van 2018 door de zoekopdrachten van Nederlandse vakantiegangers te analyseren. De populairste vakantielanden van 2018: Nederlanders blijken ...

Toerisme Achtergronden
Nederlanders laten werk niet los tijdens vakantie

Ruim 40% van de Nederlanders onder de 65 jaar laat het werk niet helemaal los op vakantie. Ouders met jonge kinderen zijn op vakantie het meest met werk bezig. Bijna de helft kan het niet laten om e-mails te checken en werktelefoontjes te beantwoorden. Dit terwijl tijd met elkaar doorbrengen en onts...

Fletcher Opening Hotelketens
Officiële opening pastarestaurant Laguna

Woensdag 27 juni vindt in het 4-sterren Fletcher Hotel-Restaurant Nautisch Kwartier te Huizen de officiële opening plaats van het pastarestaurant Laguna. Tijdens de feestelijke opening zal er kinderentertainment aanwezig zijn. Iedereen is tussen 13.00 en 17.00 uur van harte welkom om een kijkje...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: