Gratis internet in het hotel: doet u er goed aan?

13 december 2013 |
Gratis internet in het hotel: doet u er goed aan?<

Veel hotels bieden op verzoek van de gast gratis draadloos internet aan. Hoteliers realiseren zich wellicht niet altijd dat zij in sommige gevallen verantwoordelijk
kunnen worden gehouden voor de online veiligheid van de mobiel bankierende, twitterende, en privé mailende hotelgast.

Snelkraak
In Ierland wist internetbedrijf Smarttech bij tien willekeurig gekozen hotels binnen 20 minuten alle e-mail-, creditcard- en Facebook logingegevens van de hotelgasten op de hotelnetwerken in het bezit te krijgen. Deze test werd uitgevoerd door een 'beginnende hacker'. Hij wist in alle onderzochte hotels door te dringen tot privégegevens van de hotelgasten.

Informeren
Sectorvereniging Irish Hotels Federation zegt in een reactie op deze proef dat hoteliers hun gasten goed moeten informeren over de mate van openheid en veiligheid van het netwerk waarop de gast zit. Ook vindt het verbond dat het aan de gast is zijn instellingen en software op zijn apparaten op orde te hebben.

Navraag
In Nederland is het onduidelijkheid wie er in de hotelbranche verantwoordelijk is wanneer er kwalijke zaken zich voordoen op een draadloos hotelnetwerk. Navraag bij Koninklijke Horeca Nederland levert op dat er tot op heden geen zaken zoals in Ierland bekend zijn.

Algemene voorwaarden
Hotels doen er in ieder geval goed aan om algemene voorwaarden voor het gebruik van draadloos internet in het hotel op te stellen en de gast hier voor gebruik akkoord op te laten geven. Deze voorwaarden kunnen naar eigen inzicht worden opgesteld. Zorg ervoor dat de voorwaarden eenvoudig te zien zijn en door de gebruiker makkelijk op te slaan zijn. Drie regels van de voorwaarden tonen in een klein scrollvenster is juridisch niet afdoende. Een downloadbare PDF en/of een aparte webpagina volstaan beter.

Open of gesloten netwerk?
De Nederlandse Telecommunicatiewet bevat regels voor partijen die openbaar toegang tot internet aanbieden. Van openbaar toegang is sprake wanneer personen zonder enige eisen of restricties via het netwerk op het internet kunnen. Als de internettoegang wordt gelimiteerd tot een afgebakende doelgroep, zoals gasten in een hotel, dan is geen sprake van openbare toegang. Het hotelbedrijf heeft dan niet van doen met de strenge wetgeving. De Autoriteit Consument & Markt (voorheen OPTA en NMa) hanteert sinds 2003 het uitgangspunt dat horecaondernemers, die slechts hun eigen gasten toegang tot internet bieden, zich niet hoeven te registreren. De vraag is dus of een hotelnetwerk helemaal open is en mensen buiten de hotelmuren er zomaar gebruik van kunnen maken.

Geen verantwoordelijkheid bij passief aanbod
Hoe zit het met aansprakelijkheid bij illegale handelingen door netwerkgebruikers? Bedrijven die louter passief toegang tot het internet aanbieden zijn niet aansprakelijk voor het reilen en zeilen van de gebruikers op het netwerk. Passief doorgeven van internet is het geval wanneer men niet actief monitort, of ingrijpt in wat mensen wel of niet mogen doen.

Loggen niet verplicht, wel handig
Wie de gebruikers op een netwerk zijn of wat men doet, dat hoeft een hotelier niet per definitie te weten. Er hoeft niet een logbestand bijgehouden te worden of aan mensen die via het hotelnetwerk het net op willen om identificatie te worden gevraagd. Verstandig kan dit wel zijn. Het schrikt misbruikers af en biedt de mogelijkheid om gebruikers gericht af te sluiten bij misbruik. Ook kan men zo eventuele schade op de juiste persoon verhalen. De vraag of het aanbod dan nog wel 'passief' is, valt dan weer te bezien.

Zó moet het volgens ons (vooralsnog)
Gratis (omdat de gast niet wil betalen) draadloos internet, afgeschermd voor de boze buitenwereld, alleen beschikbaar voor uw gasten, met duidelijke algemene voorwaarden, en een actieve login lijkt vooralsnog de juiste combinatie.

UPDATE: MKB Nederland heeft een website opgericht met onder meer informatie over cybercrime in de horeca
Door Frank Lindner:mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft een compleet nieuwe fitness

Hotel de Heerlickheijd heeft geïnvesteerd in een compleet nieuwe fitness. Gasten van het hotel en inwoners van en rondom Ermelo kunnen aan de slag met de gloednieuwe apparatuur en gewichten om optimaal te werken aan hun conditie en gezondheid. De Wellness & Fitnessclub wordt aanstaande zate...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Achtergronden Coronacrisis
Hoteliers.com organiseert eerste drive-in masterclass

Deze week organiseerde Hoteliers.com, leverancier van commissievrije boekingssoftware voor hotels, een uniek evenement voor haar klanten. Bij Hotel Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder was een gedeelte van het parkeerterrein omgetoverd tot een drive-in bioscoop en op het scherm presenteerde Hoteliers.c...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: