Gratis internet in het hotel: doet u er goed aan?

13 december 2013 |
Gratis internet in het hotel: doet u er goed aan?<

Veel hotels bieden op verzoek van de gast gratis draadloos internet aan. Hoteliers realiseren zich wellicht niet altijd dat zij in sommige gevallen verantwoordelijk
kunnen worden gehouden voor de online veiligheid van de mobiel bankierende, twitterende, en privé mailende hotelgast.

Snelkraak
In Ierland wist internetbedrijf Smarttech bij tien willekeurig gekozen hotels binnen 20 minuten alle e-mail-, creditcard- en Facebook logingegevens van de hotelgasten op de hotelnetwerken in het bezit te krijgen. Deze test werd uitgevoerd door een 'beginnende hacker'. Hij wist in alle onderzochte hotels door te dringen tot privégegevens van de hotelgasten.

Informeren
Sectorvereniging Irish Hotels Federation zegt in een reactie op deze proef dat hoteliers hun gasten goed moeten informeren over de mate van openheid en veiligheid van het netwerk waarop de gast zit. Ook vindt het verbond dat het aan de gast is zijn instellingen en software op zijn apparaten op orde te hebben.

Navraag
In Nederland is het onduidelijkheid wie er in de hotelbranche verantwoordelijk is wanneer er kwalijke zaken zich voordoen op een draadloos hotelnetwerk. Navraag bij Koninklijke Horeca Nederland levert op dat er tot op heden geen zaken zoals in Ierland bekend zijn.

Algemene voorwaarden
Hotels doen er in ieder geval goed aan om algemene voorwaarden voor het gebruik van draadloos internet in het hotel op te stellen en de gast hier voor gebruik akkoord op te laten geven. Deze voorwaarden kunnen naar eigen inzicht worden opgesteld. Zorg ervoor dat de voorwaarden eenvoudig te zien zijn en door de gebruiker makkelijk op te slaan zijn. Drie regels van de voorwaarden tonen in een klein scrollvenster is juridisch niet afdoende. Een downloadbare PDF en/of een aparte webpagina volstaan beter.

Open of gesloten netwerk?
De Nederlandse Telecommunicatiewet bevat regels voor partijen die openbaar toegang tot internet aanbieden. Van openbaar toegang is sprake wanneer personen zonder enige eisen of restricties via het netwerk op het internet kunnen. Als de internettoegang wordt gelimiteerd tot een afgebakende doelgroep, zoals gasten in een hotel, dan is geen sprake van openbare toegang. Het hotelbedrijf heeft dan niet van doen met de strenge wetgeving. De Autoriteit Consument & Markt (voorheen OPTA en NMa) hanteert sinds 2003 het uitgangspunt dat horecaondernemers, die slechts hun eigen gasten toegang tot internet bieden, zich niet hoeven te registreren. De vraag is dus of een hotelnetwerk helemaal open is en mensen buiten de hotelmuren er zomaar gebruik van kunnen maken.

Geen verantwoordelijkheid bij passief aanbod
Hoe zit het met aansprakelijkheid bij illegale handelingen door netwerkgebruikers? Bedrijven die louter passief toegang tot het internet aanbieden zijn niet aansprakelijk voor het reilen en zeilen van de gebruikers op het netwerk. Passief doorgeven van internet is het geval wanneer men niet actief monitort, of ingrijpt in wat mensen wel of niet mogen doen.

Loggen niet verplicht, wel handig
Wie de gebruikers op een netwerk zijn of wat men doet, dat hoeft een hotelier niet per definitie te weten. Er hoeft niet een logbestand bijgehouden te worden of aan mensen die via het hotelnetwerk het net op willen om identificatie te worden gevraagd. Verstandig kan dit wel zijn. Het schrikt misbruikers af en biedt de mogelijkheid om gebruikers gericht af te sluiten bij misbruik. Ook kan men zo eventuele schade op de juiste persoon verhalen. De vraag of het aanbod dan nog wel 'passief' is, valt dan weer te bezien.

Zó moet het volgens ons (vooralsnog)
Gratis (omdat de gast niet wil betalen) draadloos internet, afgeschermd voor de boze buitenwereld, alleen beschikbaar voor uw gasten, met duidelijke algemene voorwaarden, en een actieve login lijkt vooralsnog de juiste combinatie.

UPDATE: MKB Nederland heeft een website opgericht met onder meer informatie over cybercrime in de horeca
Door Frank Lindner:mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

The Prince Akatoi in Londen heropent

Het Prince Akatoki in Marylebone, het enige Japanse vijfsterren hotel in Londen, heropent in augustus met een nieuw "Taste of Japan"-pakket om de gasten onder te dompelen in het Japans. gastvrijheid en cultuur. De naam Akatoki komt van een Aziatisch Japans woord voor "dageraad" o...

Horeca & Recht Hotel & Recht
Een vergoeding voor goodwill aan het einde van de huur, hoe zit dat eigenlijk?

Als onderdeel van een huurovereenkomst met betrekking tot hotelruimte onderhandelen partijen regelmatig over de vraag wat er met de (al dan niet door huurder) in het gehuurde aangebrachte voorzieningen zal gebeuren bij het einde van de huur. Een afspraak dat huurder deze voorzieningen (al dan niet o...

Economie
UWV: vooral jongeren in de horeca doen beroep op TOFA

De afgelopen 5 weken konden flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona een beroep doen op de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Ruim zeventig procent van de goedgekeurde aanvragen gaat naar werknemers tussen de 18 en 27 jaar. Veel va...

Amsterdam
Hotel W meerdere keren beschoten

In de nacht van dinsdag op woensdag is Hotel W in Amsterdam meerdere keren beschoten, zo staat de lezen op de website van Het Parool. Er raakte niemand gewond. Wel zitten er meerdere kogelgaten in de voordeur van het hotel. Om iets voor half vier vannacht kreeg de politie de melding van een schi...

Columns
Column Hans van Spronsen: In je kracht staan

Eén keer een beetje zweverige titel maar wel één die de lading dekt van mijn betoog. Vooral middelgrote en kleinere hotels moeten zich in deze coronatijden hieraan vasthouden. Vertrouwen is een speerpunt in het contact met uw gasten. Hebben zij het vertrouwen dat zij in uw horec...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: