Grootste hotelergernissen: slechte hygiëne en chagrijnig personeel

26 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Nederlanders ergeren zich het meest aan de slechte hygiëne bij hotels. Als het gaat om gastvrijheid is een verzorgde omgeving - ook bij zorginstellingen en evenementenlocaties - de belangrijkste voorwaarde voor een welkom gevoel. Restaurants en cafés scoren het best en zijn volgens Nederlanders de meest gastvrije locaties. Een goede eerste indruk is hierbij cruciaal: na een ongastvrije ervaring komt 44% niet meer terug. Dat blijkt uit onderzoek van EW Facility Services onder ruim 1.000 Nederlanders.

Hotels en zorginstellingen

Niet alleen in hotels zijn Nederlanders gesteld op hygiëne. Bij een bezoek aan een zorginstelling ergert meer dan de helft zich het meest aan een onverzorgde uitstraling. Ook is een verzorgde omgeving op evenementenlocaties (45%) en in kantoorgebouwen (32%) voor velen een van de belangrijkste factoren voor een prettige ervaring. Locaties krijgen daarbij vaak geen tweede kans voor een eerste indruk. In plaats van dit aan te kaarten, deelt 31% van de Nederlanders hun ervaringen over een niet-gastvrij bezoek na afloop wél met vrienden en kennissen.

Bas Haagen, Directeur Marketing en Sales bij EW Facility Services: ‘Juist een verzorgde omgeving kan het totaalplaatje afmaken. Het lijkt iets kleins, maar wanneer het ergens niet helemaal verzorgd is of het ruikt onprettig, dan is dat direct bepalend voor de totaalervaring. Het mooie is dat dit een factor is waar je als organisatie juist zelf grip op hebt.’ 

Nederlanders enthousiast over gastvrijheid eigen werkgever


Nederlandse werknemers zijn zeer positief over de gastvrijheid op hun eigen werkplek. 78% geeft aan dat hun werkgever zorgt voor een aangename sfeer, waardoor zij zich welkom voelen. Het is over het algemeen dan ook geen probleem om de partner, familie of vrienden mee naar het werk te nemen. Maar ook op de werkplek is de Nederlander kritisch op de omgevingskwaliteit. De belangrijkste factor voor een aangenaam gevoel op de werkvloer is in de eerste plaats een schoon toilet. Op de tweede en derde plaats volgen dagelijks een schone werkplek en het gebouw met de buitenomgeving.

Een zitplaats en een kopje koffie graag


Ongeacht de locatie, bij aankomst hechten Nederlanders veel waarde aan een vriendelijke begroeting, maar ook voornamelijk aan de beschikbaarheid van een zitplaats. Vooral in zorginstellingen (65%) en op kantoorlocaties (56%) vindt men het belangrijk om niet te hoeven staan tijdens het wachten. Daarnaast scoort een gastheer- of vrouw bij 3 op de 4 Nederlanders bonuspunten wanneer ze snel en persoonlijk aandacht schenken. Daaropvolgend zien Nederlanders graag een gastheer met humor en krijgen ze bij aankomst direct wat te drinken aangeboden. Het overbruggen van de wachttijd zonder internet is echter voor weinig een probleem. Tijdens het wachten in een restaurant, casino of stadion is een beschikbaar wifi-netwerk voor slechts 9% onmisbaar.

Haagen: ‘Het wachtmoment is cruciaal voor de beleving van de gast. Tijdens het wachten hebben zij de tijd om een mening te vormen. De omgeving en de faciliteiten in een wachtruimte kunnen doorslaggevend zijn voor een positieve of negatieve gastervaring. Zorg dus dat dit een belangrijk agendapunt is binnen de organisatie.’

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Multiscope in opdracht van EW Facility services onder ruim 1.000 Nederlanders. 

Over EW Facility Services

EW Facility Services is een multi-service facilitair dienstverlener die dagelijks alles op alles zet voor de ultieme gastbeleving, met hospitality als kernbegrip. Al 27 jaar bedienen we het bedrijfsleven in de hotel-, kantoren-, high traffic- en zorgbranche, met de beleving van de eindgebruiker als drijfveer. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Logis ziet jaaromzet stijgen

Logis sluit 2018 af met een uitstekende omzetstijging van 8% (stijging van 4% ten opzichte van 2017), een resultaat van 140 miljoen euro. De reserveringscentrale van Logis heeft het afgelopen jaar een recordomzet gedraaid en ook het nieuwe loyaliteitsprogramma boekte een mooie stijging. De behaalde ...

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Duurzaamheid
OneMeeting.com biedt klimaatneutraal vergaderen aan

OneMeeting.com (voorheen Regardz.nl) maakt het als eerste intermediair in meetings mogelijk om overal ter wereld klimaatneutraal te vergaderen. In samenwerking met Groenbalans is de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de integrale CO2-uitstoot van alle vergadertypes, arrangementen en losse overn...

Opening Hotelketens
Nieuw Meeting & Event-Center City Resort Hotel Leiden

City Resort Hotel Leiden is blij met alle positieve reacties van gasten die de afgelopen tijd al kennismaakten met het nieuwe Meeting & Event-center. General Manager Stoffel Verjaal en zijn team zetten momenteel nog de laatste puntjes op de 'i' waarna waarschijnlijk in maart de offici&eu...

Economie Interview
Interview: Arlette Gilbert over de commerciële koers van Bilderberg

Arlette Gilbert zwaait al tien jaar de commerciële scepter bij Bilderberg. Een tijdperk van vóór de crisis, ín de crisis en ná de crisis. Het heeft haar flexibel gemaakt. Ze moest wel, want de vragen vanuit het bedrijfsleven werden dynamischer. ‘Samen’ is...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: