Grootste hotelergernissen: slechte hygiëne en chagrijnig personeel

26 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Nederlanders ergeren zich het meest aan de slechte hygiëne bij hotels. Als het gaat om gastvrijheid is een verzorgde omgeving - ook bij zorginstellingen en evenementenlocaties - de belangrijkste voorwaarde voor een welkom gevoel. Restaurants en cafés scoren het best en zijn volgens Nederlanders de meest gastvrije locaties. Een goede eerste indruk is hierbij cruciaal: na een ongastvrije ervaring komt 44% niet meer terug. Dat blijkt uit onderzoek van EW Facility Services onder ruim 1.000 Nederlanders.

Hotels en zorginstellingen

Niet alleen in hotels zijn Nederlanders gesteld op hygiëne. Bij een bezoek aan een zorginstelling ergert meer dan de helft zich het meest aan een onverzorgde uitstraling. Ook is een verzorgde omgeving op evenementenlocaties (45%) en in kantoorgebouwen (32%) voor velen een van de belangrijkste factoren voor een prettige ervaring. Locaties krijgen daarbij vaak geen tweede kans voor een eerste indruk. In plaats van dit aan te kaarten, deelt 31% van de Nederlanders hun ervaringen over een niet-gastvrij bezoek na afloop wél met vrienden en kennissen.

Bas Haagen, Directeur Marketing en Sales bij EW Facility Services: ‘Juist een verzorgde omgeving kan het totaalplaatje afmaken. Het lijkt iets kleins, maar wanneer het ergens niet helemaal verzorgd is of het ruikt onprettig, dan is dat direct bepalend voor de totaalervaring. Het mooie is dat dit een factor is waar je als organisatie juist zelf grip op hebt.’ 

Nederlanders enthousiast over gastvrijheid eigen werkgever


Nederlandse werknemers zijn zeer positief over de gastvrijheid op hun eigen werkplek. 78% geeft aan dat hun werkgever zorgt voor een aangename sfeer, waardoor zij zich welkom voelen. Het is over het algemeen dan ook geen probleem om de partner, familie of vrienden mee naar het werk te nemen. Maar ook op de werkplek is de Nederlander kritisch op de omgevingskwaliteit. De belangrijkste factor voor een aangenaam gevoel op de werkvloer is in de eerste plaats een schoon toilet. Op de tweede en derde plaats volgen dagelijks een schone werkplek en het gebouw met de buitenomgeving.

Een zitplaats en een kopje koffie graag


Ongeacht de locatie, bij aankomst hechten Nederlanders veel waarde aan een vriendelijke begroeting, maar ook voornamelijk aan de beschikbaarheid van een zitplaats. Vooral in zorginstellingen (65%) en op kantoorlocaties (56%) vindt men het belangrijk om niet te hoeven staan tijdens het wachten. Daarnaast scoort een gastheer- of vrouw bij 3 op de 4 Nederlanders bonuspunten wanneer ze snel en persoonlijk aandacht schenken. Daaropvolgend zien Nederlanders graag een gastheer met humor en krijgen ze bij aankomst direct wat te drinken aangeboden. Het overbruggen van de wachttijd zonder internet is echter voor weinig een probleem. Tijdens het wachten in een restaurant, casino of stadion is een beschikbaar wifi-netwerk voor slechts 9% onmisbaar.

Haagen: ‘Het wachtmoment is cruciaal voor de beleving van de gast. Tijdens het wachten hebben zij de tijd om een mening te vormen. De omgeving en de faciliteiten in een wachtruimte kunnen doorslaggevend zijn voor een positieve of negatieve gastervaring. Zorg dus dat dit een belangrijk agendapunt is binnen de organisatie.’

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Multiscope in opdracht van EW Facility services onder ruim 1.000 Nederlanders. 

Over EW Facility Services

EW Facility Services is een multi-service facilitair dienstverlener die dagelijks alles op alles zet voor de ultieme gastbeleving, met hospitality als kernbegrip. Al 27 jaar bedienen we het bedrijfsleven in de hotel-, kantoren-, high traffic- en zorgbranche, met de beleving van de eindgebruiker als drijfveer. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne #BlackMonday, die op maandag 7 december van start gaat. Onder de noemer #BlackMonday worden horecaondernemers opgeroepen deel te nemen aan de landelijke actie. Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omga ...

Wet- en regelgeving
Cao horeca verlengd tot eind 2021

FNV Horeca, CNV Vakmensen en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn overeengekomen de huidige cao in de horeca met een jaar te verlengen onder gelijke voorwaarden. De drie partijen zijn het er over eens dat d ...

Mensen
Lancering ‘Hotel Website of the Year’ verkiezing

De eerste verkiezing van de mooiste en meest gebruiksvriendelijke hotelwebsite van Nederland is een feit. Deze wedstrijd wordt door Hoteliers.com georganiseerd om hoteliers een hart onder de riem te steken in deze moeilijke tijd en om het Nederlandse publiek te enthousiasmeren vooral direct bij het ...

Corona
"Honderden miljoenen voor horeca en cultuur"

Haagse bronnen melden aan de NOS dat sectoren die flink geraakt zijn door de coronacrisis en daardoor een zeer groot omzetverlies lijden, kunnen rekenen op honderden miljoenen steun vanuit Den Haag. Volgens de NOS zet het kabinet de komende dagen de puntjes op de i. Bedrijven die meer dan 70 proc ...

Ondernemen
10 tips voor de mooiste hotelfoto's

Met mooie fotografie op uw website onderscheidt u zich en maakt u een goede eerste indruk. Het biedt een unieke kans om een ervoor te zorgen dat potentiële gasten uw hotel boeken. Als professioneel fotograaf met veel ervaring in de hotellerie deelt Wendy Bos haar kennis met de hotellerie:10 tip ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Fletcher Hotel-Restaurant Scheveningen is een feit

Fletcher Hotels opent op 11 december a.s. de deuren van het splinternieuwe hotel in de populaire badplaats Scheveningen. De opening is eerder dan verwacht, na maanden van verbouwing en voorbereiding in het voormalige kantoorpand North Sea Building. Met de opening van het luxe Fletcher Hotel-Restaura ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: