Grootste hotelergernissen: slechte hygiëne en chagrijnig personeel

26 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Nederlanders ergeren zich het meest aan de slechte hygiëne bij hotels. Als het gaat om gastvrijheid is een verzorgde omgeving - ook bij zorginstellingen en evenementenlocaties - de belangrijkste voorwaarde voor een welkom gevoel. Restaurants en cafés scoren het best en zijn volgens Nederlanders de meest gastvrije locaties. Een goede eerste indruk is hierbij cruciaal: na een ongastvrije ervaring komt 44% niet meer terug. Dat blijkt uit onderzoek van EW Facility Services onder ruim 1.000 Nederlanders.

Hotels en zorginstellingen

Niet alleen in hotels zijn Nederlanders gesteld op hygiëne. Bij een bezoek aan een zorginstelling ergert meer dan de helft zich het meest aan een onverzorgde uitstraling. Ook is een verzorgde omgeving op evenementenlocaties (45%) en in kantoorgebouwen (32%) voor velen een van de belangrijkste factoren voor een prettige ervaring. Locaties krijgen daarbij vaak geen tweede kans voor een eerste indruk. In plaats van dit aan te kaarten, deelt 31% van de Nederlanders hun ervaringen over een niet-gastvrij bezoek na afloop wél met vrienden en kennissen.

Bas Haagen, Directeur Marketing en Sales bij EW Facility Services: ‘Juist een verzorgde omgeving kan het totaalplaatje afmaken. Het lijkt iets kleins, maar wanneer het ergens niet helemaal verzorgd is of het ruikt onprettig, dan is dat direct bepalend voor de totaalervaring. Het mooie is dat dit een factor is waar je als organisatie juist zelf grip op hebt.’ 

Nederlanders enthousiast over gastvrijheid eigen werkgever


Nederlandse werknemers zijn zeer positief over de gastvrijheid op hun eigen werkplek. 78% geeft aan dat hun werkgever zorgt voor een aangename sfeer, waardoor zij zich welkom voelen. Het is over het algemeen dan ook geen probleem om de partner, familie of vrienden mee naar het werk te nemen. Maar ook op de werkplek is de Nederlander kritisch op de omgevingskwaliteit. De belangrijkste factor voor een aangenaam gevoel op de werkvloer is in de eerste plaats een schoon toilet. Op de tweede en derde plaats volgen dagelijks een schone werkplek en het gebouw met de buitenomgeving.

Een zitplaats en een kopje koffie graag


Ongeacht de locatie, bij aankomst hechten Nederlanders veel waarde aan een vriendelijke begroeting, maar ook voornamelijk aan de beschikbaarheid van een zitplaats. Vooral in zorginstellingen (65%) en op kantoorlocaties (56%) vindt men het belangrijk om niet te hoeven staan tijdens het wachten. Daarnaast scoort een gastheer- of vrouw bij 3 op de 4 Nederlanders bonuspunten wanneer ze snel en persoonlijk aandacht schenken. Daaropvolgend zien Nederlanders graag een gastheer met humor en krijgen ze bij aankomst direct wat te drinken aangeboden. Het overbruggen van de wachttijd zonder internet is echter voor weinig een probleem. Tijdens het wachten in een restaurant, casino of stadion is een beschikbaar wifi-netwerk voor slechts 9% onmisbaar.

Haagen: ‘Het wachtmoment is cruciaal voor de beleving van de gast. Tijdens het wachten hebben zij de tijd om een mening te vormen. De omgeving en de faciliteiten in een wachtruimte kunnen doorslaggevend zijn voor een positieve of negatieve gastervaring. Zorg dus dat dit een belangrijk agendapunt is binnen de organisatie.’

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Multiscope in opdracht van EW Facility services onder ruim 1.000 Nederlanders. 

Over EW Facility Services

EW Facility Services is een multi-service facilitair dienstverlener die dagelijks alles op alles zet voor de ultieme gastbeleving, met hospitality als kernbegrip. Al 27 jaar bedienen we het bedrijfsleven in de hotel-, kantoren-, high traffic- en zorgbranche, met de beleving van de eindgebruiker als drijfveer. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: