Herman Rijksen: Hotelmanager moet aan reflectie doen

22 februari 2017 | Herman Rijksen

Stilstaan om vooruit te komen is dikwijls een lastige opgave voor een manager. Het komt er niet van. Morningmeeting, site inspectie met sales en de eigenaren komen morgen. We zien dat het moeilijk is ingesleten patronen te doorbreken. Als het gaat om communiceren, als het gaat om begrenzen, als het gaat om balans tussen werk en privé. Als er niet een directe of urgente noodzaak is, dan is er over het algemeen ook geen prikkel om het management repertoire aan te passen. Eigenlijk jammer omdat groei en transformatie elementair zijn om effectief leiding te geven aan je hotel.

Opdracht

Leidinggeven aan anderen start met leidinggeven aan jezelf. Daar waar Machiavelli sprak over het intellect van de leider spreken anderen over het vermogen om te kunnen reflecteren. Misschien heb je als leidinggevende maar één simpele opdracht die uiteenvalt in drie delen:
1. Dagelijks werken aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling
2. Goed luisteren en observeren zonder oordeel
3. Volharden en bij de les blijven

Veel managers proberen tot rust en inzicht te komen na werktijd, wat lastig is in een 24-uurs bedrijf. Of leidinggevenden leven van vakantie naar vakantie.  U als lezer waarschijnlijk niet maar u kent uw collega’s. De Horecava is achter de rug, een magere januarimaand misschien ook. Reflecteren was voor onder de kerstboom. We dagen je uit om de maand februari te werken aan je dagelijkse transformatie. Dat gaat in kleine en overzichtelijke stappen. Een paar voorbeelden:
• Op tijd vertrekken en op tijd aankomen
• Voorkomen dat het werk je overvalt en ruimte overhouden voor onverwachte zaken
• Op tijd naar huis want privéleven zonder te bellen in de auto en zonder radio
• Minimaal 2 taken per dag volledig met aandacht uitvoeren zonder afleiding
• Minder ongeduld in de morningmeeting
• Minimaal 3 x per week nee zeggen

De tweede opdracht zou over luisteren kunnen gaan. Niet over wat er allemaal gezegd wordt, dat weet je al. Het gaat om wat er niet gezegd wordt. Het gaat om de boodschappen die niet over tafel gaan maar onder de tafel gaan. Laat het MT maar even gaan, reageer niet voordat iedereen is uitgesproken. Stel je oordeel uit. Het hebben van geen mening is buitengewoon effectief als het gaat om het laten groeien van je team. Het bevordert autonoom denken en handelen, zorg gewoon dat je in de buurt bent. 

Volharden en bij de les blijven heeft ook betrekking op de taakvolwassenheid van jezelf en je team. Een leidinggevende die bij de les blijft is een aangenamer leider om te volgen. Volharden in moeilijke situaties helpt om de soms hardnekkige patronen te doorbreken. Niemand wil overigens een GM die opgeeft. Je areamanager niet, de familie niet en de eigenaar ook niet.  

Klik hier om alle blogs van Herman Rijksen terug te lezen

Herman Rijksen is partner bij Facilitation Profs
www.fprofs.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: