Herman Rijksen: Hotelmanager moet aan reflectie doen

22 februari 2017 | Herman Rijksen

Stilstaan om vooruit te komen is dikwijls een lastige opgave voor een manager. Het komt er niet van. Morningmeeting, site inspectie met sales en de eigenaren komen morgen. We zien dat het moeilijk is ingesleten patronen te doorbreken. Als het gaat om communiceren, als het gaat om begrenzen, als het gaat om balans tussen werk en privé. Als er niet een directe of urgente noodzaak is, dan is er over het algemeen ook geen prikkel om het management repertoire aan te passen. Eigenlijk jammer omdat groei en transformatie elementair zijn om effectief leiding te geven aan je hotel.

Opdracht

Leidinggeven aan anderen start met leidinggeven aan jezelf. Daar waar Machiavelli sprak over het intellect van de leider spreken anderen over het vermogen om te kunnen reflecteren. Misschien heb je als leidinggevende maar één simpele opdracht die uiteenvalt in drie delen:
1. Dagelijks werken aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling
2. Goed luisteren en observeren zonder oordeel
3. Volharden en bij de les blijven

Veel managers proberen tot rust en inzicht te komen na werktijd, wat lastig is in een 24-uurs bedrijf. Of leidinggevenden leven van vakantie naar vakantie.  U als lezer waarschijnlijk niet maar u kent uw collega’s. De Horecava is achter de rug, een magere januarimaand misschien ook. Reflecteren was voor onder de kerstboom. We dagen je uit om de maand februari te werken aan je dagelijkse transformatie. Dat gaat in kleine en overzichtelijke stappen. Een paar voorbeelden:
• Op tijd vertrekken en op tijd aankomen
• Voorkomen dat het werk je overvalt en ruimte overhouden voor onverwachte zaken
• Op tijd naar huis want privéleven zonder te bellen in de auto en zonder radio
• Minimaal 2 taken per dag volledig met aandacht uitvoeren zonder afleiding
• Minder ongeduld in de morningmeeting
• Minimaal 3 x per week nee zeggen

De tweede opdracht zou over luisteren kunnen gaan. Niet over wat er allemaal gezegd wordt, dat weet je al. Het gaat om wat er niet gezegd wordt. Het gaat om de boodschappen die niet over tafel gaan maar onder de tafel gaan. Laat het MT maar even gaan, reageer niet voordat iedereen is uitgesproken. Stel je oordeel uit. Het hebben van geen mening is buitengewoon effectief als het gaat om het laten groeien van je team. Het bevordert autonoom denken en handelen, zorg gewoon dat je in de buurt bent. 

Volharden en bij de les blijven heeft ook betrekking op de taakvolwassenheid van jezelf en je team. Een leidinggevende die bij de les blijft is een aangenamer leider om te volgen. Volharden in moeilijke situaties helpt om de soms hardnekkige patronen te doorbreken. Niemand wil overigens een GM die opgeeft. Je areamanager niet, de familie niet en de eigenaar ook niet.  

Klik hier om alle blogs van Herman Rijksen terug te lezen

Herman Rijksen is partner bij Facilitation Profs
www.fprofs.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Opening
Charme Hotels breidt uit met Hotel Karsten in Norg

Grand Café Hotel Karsten in Norg ligt in de kop van Drenthe, te midden van prachtige fiets- en wandelroutes. Vanuit het hotel heeft u een prachtig uitzicht op de Kerkbrink en de 13e-eeuwse Romaanse kerk. In het hotel vindt u een ruime, gezellige lounge met een imposante openhaard en een sf...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: