Het gaat niet alleen om mooi, maar ook om praktisch

4 april 1998 | Redactie

Hoe wordt een hotelbadkamer een aantrekkelijke ruimte waarin de gast met plezier verblijft? Door te kiezen voor mooi vormgegeven accessoires, bijvoorbeeld. Zeepbakjes, handdoekhaken en wc-bor­stels zijn tegenwoordig in allerlei soorten en maten, en in allerlei 'designs' en prijsklassen verkrijgbaar. Is de hotelbranche daar blij mee?

Accessoires kunnen ervoor zorgen dat een 'per definitie' vrij steriele badkamer een gezellige ruimte wordt. Wat te denken van een turkooizen closetrolhouder, een zorgvuldig gestileerd zeepbakje, en een door een kunstenaar ontworpen glazenhouder? Het is allemaal mogelijk, maar willen we het ook?

Properheid

’Natuurlijk is het belangrijk dat een badkamer gezellig aandoet,’ vindt Gerda Klomp, eigenares van eensterrenhotel Marktzicht en driesterrenhotel Klomp, beide gevestigd in Harderwijk. ’Het belangrijkste is evenwel dat een badkamer schoon is. Daar wordt toch als eerste naar gekeken, of het nu om een eensterren- of een vijfsterrenhotel gaat. Wat heb je nu aan mooie accessoires wanneer er haren in de douchecabine zitten?’

Het is Gerda Klomp niet ontgaan dat de nieuwe generatie hotelgasten meer luxe in de badkamer verwacht. De meeste kamers in hotel Marktzicht hebben nog geen eigen douche en toilet. In de zomer loopt het eensterrenhotel nog wel aardig; in de winter staan veel kamers leeg. Vandaar dat er binnenkort verbouwd gaat worden.

De nieuwe badkamers zullen worden uitgevoerd in wit-met-grijze tegels. Boven de wastafels komen grote spiegels te hangen, die niet van boven, maar vanaf de zijkant worden aangelicht. ’Dat geeft een wat gezelliger effect,’ aldus Gerda Klomp. 'De lamp heeft een speciaal design. Ze is langwerpig, maar heeft toch ook weer een ronde vorm. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar het resultaat is heel bijzonder.’

Een belangrijk accessoire in de nieuwe badkamers van hotel Marktzicht is de radiator. Hier zullen beugels aan komen te hangen, waardoor een handdoeken­rek ontstaat. Gerda Klomp: ’Zo heeft de gast altijd warme handdoeken tot zijn beschik­king. Dat is een idee van mijn man.’

Zij benadrukt dat een hotel het zich niet kan veroorloven al te veel met de mode mee te doen: ’Er moet rekening mee gehou­den worden dat de badkameraccessoi­res jaren mee moeten gaan. De badkamers in hotel Klomp zijn bijvoor­beeld uitgevoerd in wit-met-roze. Dat heeft iets tijdloos. Voor hotel Marktzicht hebben we ook heel bewust gekozen voor enigs­zins traditionele kleuren.’

Geen plastic zakken

Dat een hotel niet echt met de trends mee kan gaan, vindt ook Barbara van der Veer: ’Het is belangrijk om voor rustige kleuren te kiezen.’ Van der Veer is sinds drie maanden hoofd huishouding in Golden Tulip hotel Jan Tabak te Bussum. Voorheen werkte zij zes jaar in The Grand te Amsterdam.

Van der Veer: ’Juist in een vier- of vijfsterrenhotel is het belangrijk mooie accessoires te hebben. Die kunnen ervoor zorgen dat een badkamer een luxueuze uitstraling heeft. Er kan bijvoorbeeld worden gekozen voor een echt mooi douchegordijn, of voor een luxe douche­wand van ondoorzichtig glas.’

Wie bij Jan Tabak te gast is, vindt op zijn wastafel een porseleinen zeepbakje en een potpourri bakje van Delfts Blauw. De shampoo, het douche- en badgel en de zeepjes worden gepre­senteerd op een plateau van wit kunststof. ’De manier van presenteren is zeer belangrijk,’ aldus van der Veer. ’De spullen moeten leuk gerangschikt zijn. Bij hotel The Grand stonden de zeepjes en dergelijke op een zilverkleurig plateau.’

De afvalemmertjes in de badkamers van Jan Tabak zijn van roestvrij staal. Ze zijn niet voorzien van een plastic zakje, wat inhoudt dat ze iedere dag schoonge­maakt moeten worden. Van der Veer: ’Natuur­lijk is dat extra werk, maar het zorgt ook weer voor die extra luxueu­ze uitstraling. Zo'n plastic zak oogt armoedig.'

Volgens Barbara van der Veer kan het beste gekozen worden voor chroomkleurige accessoires. ’Alles wat glimt komt in een badkamer beter over. De meeste mensen zullen de voorkeur geven aan een chroomkleurig handdoekenrek boven een houten.’

Kunstzinnig

Greetje Stekelenburg is, samen met haar man, eige­naar van viersterrenhotel 't Paviljoen in Rhenen. Het hotel heeft 32 kamers. Kort geleden werden zestien badka­mers helemaal vernieuwd. Deze badkamers voldoen nu aan de laatste eisen op het gebied van energiebesparing en hygiëne. Maar ook aan de sfeer is aandacht besteed. Er is gekozen voor chroomkleurige, roestvrijstalen accessoires. Zo hangt er in de badkamer een vrij groot handdoekenrek, zodat handdoeken goed uitgehan­gen kunnen worden. Ook is de badkamer voorzien van een extra kledinghaak, een hand­doekring en glazenhouders.

Bij het toilet is een 'toiletpa­pierdispenser' aangebracht. ’Dit staat niet alleen netjes, het is ook bijzon­der hygiënisch,’ zegt Greetje Stekelenburg. ’Door­dat er in de dis­penser allemaal losse papier­tjes zitten, weet de gast zeker dat het papier niet door iemand anders is aangeraakt. Dit is een belangrijk plus­punt ten opzichte van een wc-rol.’

De douchewanden hebben een druppelvormig motief. Dit komt niet alleen kunstzinnig over, het is ook nog zeer praktisch. ’Wan­neer iemand een douche genomen heeft, zie je de druppels aan de binnen­kant niet zo.’

Ook zijn er dispensers met zeep en shampoo opgehangen. 'Daar­door hoeven er geen spullen meer weggegooid te worden, wat beter is voor het milieu.’ De wastafels zijn ingebouwd in een blad van zwartgespikkeld graniet. De kamers hebben witgemarmerde tegels met een grijze geglazuurde strip. ’We hebben hiervoor gekozen omdat het makkelijk te onderhouden is. Het oogt bovendien luxe. We kiezen in ons bedrijf nooit voor trends. Dat gaat gewoon niet. We willen degelijke spullen, die een luxueuze uitstraling hebben, en ik denk dat de meeste hôteliers er zo over denken. Het is belang­rijk dat het tegelwerk verzorgd is, en de accessoires er degelijk uitzien. Ik zou niemand aanraden voor kunststof accessoires te kiezen; dat komt veel te goedkoop over.’

Auteur: Marjolein Eilander

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: