Het mooie en het goede volgens Lunelli

18 juni 2011 |
Het mooie en het goede volgens Lunelli

De tweede dag van de AF&BM trendreis in Trentino staat geheel in het teken van wijnproducent Ferrari en de familie Lunelli, eigenaar van een van de belangrijkste wijnmerken van Italië. Tijdens deze dag wordt het de deelnemers helemaal duidelijk wat de Italianen nu bedoelen met het mooie en het goede verenigen.

Op naar Cantine Ferrari
Na een ontbijt in buffetvorm in het hotel is iedereen er om klokslag tien uur helemaal klaar voor: een bezoek en proeverij bij wijnhuis Ferrari en daarna door voor een lunch bij Villa Margon. Met de bus vertrekken we tot even buiten Trento.


Aankomst bij Ferrari.

Familiewerk
In het dal met links en rechts steile bergwanden ligt het hart van Cantine Ferrari. We worden van harte welkom geheten door Marcello Lunelli, die samen met twee neven en een nicht (Matteo, Camilla en Alessandro) de derde generatie van de Lunelli familie representeert die het wijnmerk mag voortzetten. Marcello is verantwoordelijk voor de productie en zal ons vandaag alles laten zien wat er bij de productie van de wijnen van Ferrari komt kijken.


Marcello Lunelli heet de groep welkom.


Federico Delvai geeft een lezing over het bedrijf waarbij op zeer humorvolle wijze toespelingen over en weer gaan tussen Marcello en Fedrico. De sfeer in dit bedrijf is goed.

Kwaliteit kan in kwantiteit
Er is tussen de eerste fles Ferrari Brut uit 1902 van oprichter en naamgever Giulio Ferrari en 2011 heel wat veranderd. Het wijnhuis maakt tegenwoordig 5 miljoen flessen schuimwijn per jaar en produceert op volle sterkte 9.000 flessen per uur. “Maar”, zo zegt Europe Area manager Federico Delvai tijdens zijn lezing, “wij bewijzen dat kwantiteit en kwaliteit heel goed samen kunnen gaan. Vergeet de sportauto’s en vergeet prosecco."


Een gedeelte van de range van Ferrari

"Wij maken wijnen volgens de klassieke methode Champagnoise. Giulio heeft zich onder meer in Frankrijk in de oenologie verdiept en zag hoe de terroir van Trento gelijkenis vertoonde met die van de Champagnestreek. We hebben hier koude nachten en koude winters, en het is tegelijkertijd goed warm overdag en in de zomer.”

Kwaliteit start in wijngaard
Ferrari is de eerste wijnproducent in Italië die Chardonnay druiven is gaan verbouwen, daarvoor bestond de druif nog niet in het Zuid-Europese land. Uiteraard wordt er ook Pinot noir verbouwd.


Vlak achter de tuin van Villa Margon beginnen de eerste velden met wijnranken.

“De kwaliteit start bij ons in de wijngaard en niet in de kelder”, zo legt Delvai uit. “De Lunelli familie bezit 120 hectare land waarop de druiven van Ferrari groeien. Daarnaast worden er druiven ingekocht van telers die exclusief voor het wijnhuis verbouwen en onder controle staan van de ‘technici’ van Ferrari.

Bepalende overname
De familie Lunelli is zoals gezegd drie generaties lang de hoeder van Ferrari. Dat komt omdat Giulio geen opvolgers binnen zijn familie had. Uiteindelijk was het Bruno Lunelli, een wijnhandelaar en eigenaar van de beste wijnbar van Trento, die in 1952 het wijnhuis overnam van Giulio.

Breed gamma
De range bestaat uit een Brut, een Rosé, een Demi-Sec, de Maximum Brut, de Maximum Demi-Sec en de Maximum Rosé. Allemaal vintages. Daarnaast zijn er nog de Perlé, Perlé Rosé en Perlé Nero. De topwijn, hoewel alle soorten grote prijswinnaars blijken, is de Riserva Giulio Lunelli. Tijdens de proeverij maken we kennis met een riserva uit 2001 en uit 1996 waarvan menig ‘doorwinterde’ Reserve of Millesime Champagne het warm van zou krijgen.


In de kelder is aan deze fles goed te zien hoe het gist bezinkt en van tijd tot tijd gedraaid moet worden. Alle vintages worden anno 2011 dagelijks met de hand gedraaid.

Meer dan wijn
Anno 2011 doet de Gruppo Lunelli meer dan alleen Ferrari-wijnen. Zo is er het eigen mineraalwater Surgiva in drie soorten: plat, licht bruisend en sterk bruisend. Gemaakt met bronwater uit de Dolomieten en exclusief verkrijgbaar in de horeca.
Ook zijn er nog wijnhuizen in Umbrië en Toscane waar pure en traditionele witte en rode wijnen worden gemaakt (zonder koolzuur). Ook grappamerk Segnana maakt deel uit van de groep.
De familie beheert verder nog een historische villa op een van de mooiste plekjes op aarde, Villa Margon. En daar in de buurt is er nog het met een Michelinster bekroonde restaurant: Locanda Margon. Laat de AF&BM-groep daar nou net een diner op de agenda hebben staan.

Maar voor het zover is, duiken we eerst de kelders in (zie hieronder) en wordt er geluncht in en bij de Romeinse Villa Margon (lees verder in het volgende artikel).


De groep wordt opgesplitst en krijgt uitleg over de productiewijze in de kelder.





Marcello Lunelli laat ons in de kelder een heel jonge wijn proeven.


Flessen, flessen en nog eens flessen. Ferrari heeft er gemiddeld 20 miljoen op voorraad liggen.


In dit gedeelte liggen er iets meer dan 300.000.


Een nis met bijzondere jaargangen.


Hier kan worden gedemonstreerd hoe het draaien van de flessen gebeurd.

Lees en zie alle artikelen en fotoverslagen in het dossier.
Volg deze trendreis van de AF&BM via de website van Hospitality Management of via twitter: @horecatotaal.

Op de foto bovenaan (vlnr): Marcello Lunelli (Cantine Ferrari Gruppo Lunelli), Pieter van Opheusden (AF&BM), Fedrico Dalvai (Cantine Ferrari Gruppo Lunelli) en Henrico van Lammeren (Vinites)

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Column David Bakker
Column: Keizer, koning, kroonprins

Tijdens de opening van HotelTech 2019, bijna een jaar geleden, vroeg dagvoorzitter Jeroen Smit aan de zaal vol hoteliers met welk doel zij voor de hospitalitybranche hadden gekozen? Voor het geld? Of omdat gastvrijheid in je DNA zit? Uit zijn verhaal dat volgde concludeerde ik dat je alleen een gezo ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 3

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 3 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Het laatste deel volgt over enkele dagen. Je team, was dat groot? ...

Columns
Column: Inzicht in gastvrijheidspsychologie gewenst

Triest nieuws, maar we zullen nog een lange periode moeten dealen met het coronavirus. Alhoewel veel hotels in Nederland deze zomer hebben geprofiteerd van de binnenlandse vakanties gaan we een twijfelachtige herfst en winter tegemoet. Ik ben bang dat een deel van uw gasten een psychologisch ‘ ...

Hotelketens
Hotel Merici Sittard wordt toegevoegd aan Accor hotelmerk MGallery

Hotel Merici Sittard van Black Label Hotels wordt per 1 april 2021 onderdeel van Accor’s MGallery Hotel Collection. Het viersterrenhotel is gevestigd in het voormalige klooster van de zusters Ursulinen aan de Oude Markt in het centrum van Sittard. De franchise partner is de huidige operator, B ...

Toerisme Airbnb
Dit zijn de meest gastvrije plekken in Nederland

Staycations zorgen voor een nieuwe trend. Nederlanders zoeken vaker landelijke gebieden op, waarbij met name Airbnb-gasten in minder bezochte provincies gastvrij ontvangen zijn door hosts. In verband met COVID-19 zijn Nederlanders gevraagd deze herfstvakantie dichtbij huis te blijven. Airbnb spoort ...

Hotelbouwplannen Opening
Boutique hotel WSHS opent in 2021

Iets stilletjes tot leven laten komen. Iets dat er al lang was, maar ineens van zich laat horen. Het is de metamorfose van het oude Weeshuis (1599) in Gouda naar Boutique hotel WSHS; nu nog volop in de steigers, straks een stijlvol toevluchtsoord met internationale allure. Met veel liefde is het mon ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: