Het reisgedrag van Gen Z verklaard

27 augustus 2019 | David Bakker
Het reisgedrag van Gen Z verklaard

Gen Z (jongeren in de leeftijdsgroep van 16-24 jaar) wordt door velen verwacht op sociaal en ecologisch vlak bewuster te zijn dan voorgaande generaties. Maar kunnen ze voldoen aan de hoge verwachtingen die nu al op hun nog jonge schouders rusten? En in hoeverre zullen zij in de voetsporen treden van degenen die het groene pad al ingeslagen zijn?
 
Booking.com deed in 29 landen onderzoek naar het reisgedrag en de ambities van deze opgroeiende generatie. Het onderzoek laat onder andere zien dat Gen Z-reizigers positief staan tegenover eco-vakanties. Ook deze generatie is van plan bewust te reizen met de wens ‘iets terug te doen’. Of dat nou is voor de gemeenschap die ze bezoeken, of door het maken van beslissingen die helpen onze planeet te beschermen. Opvallend is echter dat Gen Z lager scoort op het gebied van duurzame reiswensen dan andere generaties.

Een generatie met impactvolle reisintenties

De Nederlandse Gen Z’ers geven aan dat ze bij het plannen van hun volgende trip erg letten op de impact ervan op de aarde: maar liefst 42% vindt het belangrijk te kijken naar de ecologische impact die reizen heeft op de bestemmingen. Meer dan een derde (36%) zou liever naar een minder bekende bestemming afreizen dan naar een populaire, als ze zo massatoerisme kunnen tegengaan en dit minder impact op het milieu zou betekenen. Babyboomers (leeftijd 55+, 50%), Gen X (leeftijd 40-54, 45%) en Millennials (leeftijd 25-39, 48%) scoorden daarentegen hoger.

Meer dan een derde (39%) van de Nederlandse Gen Z-reizigers heeft goede intenties: als het op het plannen en boeken van de reis aankomt willen ze graag in een groene/eco-vriendelijke accommodatie verblijven. Dit is wel wederom het laagste vergeleken met oudere generaties: Millennials gaan het vaakst voor een ‘eco-modatie’ (53%), gevolgd door Baby Boomers (52%) en Gen X (45%).

De generatie die iets terug wil doen

Gen Z heeft de intentie iets terug te doen voor de wereld: ongeveer een kwart (26%) is geïnteresseerd in vrijwilligerswerk als reiservaring. Bijna twee op de vijf (39%) van de Nederlandse Gen Z-reizigers die nog nooit eerder vrijwilligerswerk heeft gedaan zou er op een toekomstige reis voor openstaan (49% van de vrouwen en 31% van de mannen) en een derde zegt het belangrijk te vinden tijdens hun reis iets terug te doen voor de lokale gemeenschap (33%).

Generatie Z van A naar B
Meer dan een derde (37%) van de Nederlandse reizigers van alle leeftijden zou ervoor kiezen hun ecologische voetafdruk te verkleinen door een kortere afstand te reizen. Een andere manier om duurzaam te reizen is door te kiezen voor alternatieve transportopties. Bijna de helft (46%) van de Gen Z-reizigers zegt dat ze, zodra ze op hun bestemming zijn aangekomen, milieuvriendelijker transport willen gebruiken, zoals hybride of elektrische huurauto’s, openbaar vervoer, wandelen of fietsen. Al gaat het de goede kant op met duurzaam reizen, ook hier gaan de oudere generaties weer aan kop: 51% van de Babyboomers en 49% van Gen X kiest vaak duurzame reisopties bij het plannen en het boeken van hun reis.

Hoewel Gen Z-reizigers zich bewust zijn van de impact van hun reizen op het milieu, kunnen deze jonge reizigers nog veel bijleren. Aangezien oudere generaties voor bepaalde aspecten van reizen meer blijken te willen doen om duurzamer te reizen, heeft Gen Z nog heel wat stappen richting het groene pad te zetten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: