Hoe slimme hotelkamers de gastervaring verbeteren

26 juni 2020 | Redactie

Innovatie en de opkomst van Internet of Things (IoT) gaan de komende jaren een grote rol spelen binnen het hotelwezen. De gasttevredenheid staat hier centraal. Hebben we straks nog wel een receptie waar de gast incheckt? Of loopt de gast straks direct naar zijn of haar hotelkamer toe? Hebben we dan nog wel een pasje of een sleutel? Of gebruikt de gast een app op hun eigen smartphone om de hotelkamer te openen? Misschien denkt u nu; dat is toch allemaal toekomstmuziek? Nee. Deze mogelijkheden zijn er al! Internet of Things binnen de hotellerie is actueler dan ooit.

Slimme toepassingen die kosten besparen én geld opbrengen

Binnen de hotellerie ziet Van Staalduinen Automatisering (VSA) qua Internet of Things drie verschillende stromingen; de gastbeleving, de operationele kant en de facilitaire kant. Binnen deze drie stromingen zijn allerlei slimme toepassingen beschikbaar die niet alleen de gastbeleving kunnen verbreden en verbeteren, maar u als hotelier ook kunnen ondersteunen om meer inzicht te krijgen in de processen en deze beter te stroomlijnen. Deze processen dienen uiteraard kostenbesparend te zijn, maar kunnen tevens zorgen voor extra omzet en meer marge. In onderstaande infographic hebben we 7 processen in kaart gebracht die we hiernaast toelichten, om u als hotelier inzicht te geven in de mogelijkheden.

Efficiënte en flexibele gasttoegang

Er zijn genoeg scenario’s die binnen een online omgeving efficiënter geregeld zijn dan i n een offline omgeving. Een van deze scenario’s is het verlaat uitchecken. Normaliter moet de gast zich hiervoor fysiek bij de receptie melden. Met de kaart encoder wordt de tijd dat de gast kan uitchecken verlengd. In het online scenario belt de gast enkel naar de receptie en wordt dit op afstand geregeld via een online portal.

Een ander veel voorkomend scenario is dat iemand een kamer toegewezen krijgt die niet voor hem of haar bedoeld is of die niet voldoet aan de verwachtingen. De gast belt in dit geval enkel naar de receptie en wordt gevraagd de deur achter zich dicht te trekken en naar een andere kamer te gaan. De kamer is niet meer toegankelijk en de nieuwe kamer is direct beschikbaar. Dit verbetert de gastbeleving en de receptie wordt niet fysiek belast.

Scènemanagement

Elke gast heeft zijn of haar eigen voorkeuren, maar de kamers wisselen bijna dagelijks van gast. Hoe zorgt u er dan voor dat de gast bij een nieuw bezoek, aan hetzelfde hotel of een hotel uit een keten, dezelfde voorkeuren met zich meedraagt? De IoT-oplossingen van VSA maken dit mogelijk. Wanneer een gast het hotel binnenloopt herkent het IoT-platform de gast. De voorkeuren van de gast zoals verlichtingsscènes, temperatuurvoorkeuren, radiovoorkeuren, wekkervoorkeuren, uitcheckvoorkeuren, ontbijtvoorkeuren, etc. worden direct en automatisch ingesteld en doorgegeven. De gast stelt de voorkeuren in met zijn eigen mobiele device en creëert hiermee zelf zijn of haar perfecte verblijf.

Contactloos inchecken

Iedereen kent het pasje waarmee we de hotelkamer ontgrendelen. Maar hoe gaat dat in de toekomst? Gasttoegang via de smartphone is in opkomst. 93% van de Nederlandse consumenten heeft immers een smartphone en hiermee zijn we hét smartphoneland van Europa. Waarom zouden we niet met dit apparaat kunnen inchecken? Leveranciers van toegangssystemen zoals ASSA ABLOY Global Solutions spelen nu veelvuldig in op deze manier van inchecken.

De gast installeert in dit geval enkel een app op zijn of haar smartphone. Na de reserveringsbevestiging wordt een unieke digitale sleutelcode aangemaakt, die een digitale sleutel creëert in de app. Aan deze code hangen alle gegevens zoals verblijfsduur, check-in en check-out. De gast loopt bij aankomst direct naar zijn of haar kamer.

Een veel gehoord argument is; maar dan moet mijn gast een app installeren? Hier ligt voor u als hotelier nou juist een hele grote kans! Op het moment dat de gast uw app op zijn of haar smartphone heeft staan, kunt u met deze gast communiceren via pushberichten. Hiermee stuurt u twee weken na een bezoek een aanbieding om terug te komen voor een overnachting of een diner en deze te boeken via uw eigen website of indien daartoe geschikt, zelfs direct vanuit de app. Tevens bestaat de mogelijkheid tot “upselling”, door bijvoorbeeld op de dag van aankomst tegen een interessante meerprijs een upgrade naar een luxere kamer aan te bieden via de app. Hiermee zet u dus grote boekingsorganisaties buitenspel en vergroot u uw marge.

Veiligheid

Ook qua veiligheid zijn er met Internet of Things nog veel stappen te zetten. Een veel gehoord probleem is dat de gast vergeet zijn kamer af te sluiten. Het slot geeft op basis van IoT weer of de kamerdeur open of dicht is. Staat de deur voor langere tijd open dan krijgt de housekeeping of de beveiliging een bericht, die vervolgens de situatie beoordeelt en de kamer alsnog afsluit. Ook wanneer de gast zijn of haar pasje verliest kan iemand met kwade bedoelingen alle deuren langsgaan om te kijken welke kamer bij het pasje hoort. In sommige gevallen staat het kamernummer zelfs op het pasje. Met de IoT-oplossing van VSA wordt het pasje bij de melding van de gast of na een aantal foutieve ontgrendelingspogingen geblokkeerd.  

Meer informatie

Van Staalduinen Automatisering

ASSA ABLOY

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: