Personeel horeca holt achteruit

30 juli 2013 |
Personeel horeca holt achteruit<

Door de economische crisis is er een toename van goedkopere, minder ervaren en laagopgeleide flexwerkers in de horeca. Ook wordt er steeds minder vaak geïnvesteerd in het opleiden van
het personeel wat leidt tot verminderde hygiëne, gastvrijheid en veiligheid.

Dit blijkt uit onderzoek vanuit Stichting Horeca Onderwijs (SHO) op basis van navraag bij een groot aantal uiteenlopende horecagelegenheden.

Certificaten ontbreken
In geen enkele sector is het percentage flexwerkers zo hoog als in de horeca. In 85 procent van de horecagelegenheden bestaat meer dan 25 procent van het personeelsbestand uit flexwerkers. Bij ruim een derde is dit aantal zelfs hoger dan 50 procent. Slechts drie van de honderd flexwerkers hebben bij aanvang van de werkzaamheden een verplichte certificering voor Sociale Hygiëne, HACCP of BHV.

Crisis boosdoener
Ondernemers nemen het minder vaak op zich om deze tijdelijke krachten op te leiden en laten het veelal aan de werknemers over om voor certificering te zorgen. Ruim 90 procent van de ondervraagden geeft aan dat de crisis de oorzaak is voor de sterke daling van opgeleid personeel.

Opleiden loont
Stichting Horeca Onderwijs maakt zich dan ook grote zorgen, met name over de veiligheid. “Er is een enorme toename in provocerend gedrag en drugsgebruik in het uitgaansleven. Met minder gekwalificeerd personeel betekent dat een sterk toenemend risico”, zegt Brenda van Dranen, adjunct-directeur van Stichting Horeca Onderwijs. “Het niet opleiden van personeel kost ondernemers uiteindelijk meer dan dat het oplevert. Opgeleid personeel werkt efficiënter, klantgerichter en weet om te gaan met onveilige situaties.”

Boetes en sluiting
Daarnaast kunnen boetes hoog oplopen en bij herhaaldelijk optreden kan de zaak zelfs gesloten worden. Steeds meer zaken worden door de gemeenten gesloten vanwege het niet op orde hebben van de wettelijke eisen.

Door Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: