Horen we daar een positieve ondertoon?

15 oktober 2013 |
Horen we daar een positieve ondertoon?<

Eind september vond het vierde Hotel Investment Seminar 2013 (HIS 2013) plaats. Hospitality Management was van de partij en maakte een verslag van wat er tijdens het seminar werd
verteld aan de zaal vol hoteliers, juristen, en vastgoedexperts. Opvallend: de gematigde positieve ondertoon bij de meeste sprekers. Het tij keert, maar er is ook nog werk aan de winkel.

Kansen
Jan Roersma van Full House Hospitality Management gaf in zijn presentatie aan dat er in Amsterdam en omstreken nog flink wat nieuwe hotels zullen worden ontwikkeld. Internationale zakenreizen nemen toe en ook de binnenlandse leisuremarkt trekt meer en meer aan. De hoofdstad moet wel wat doen aan het binnenhalen en houden van grote congressen en internationale evenementen. Er moeten meer kwaliteitsrestaurants komen. Immers, hotelgasten die niet in hun hotel (kunnen) eten, moeten ergens anders terecht kunnen. Voor hotels in Nederland in zijn algemeenheid ziet Roersma uitdagingen wat betreft het binnenhalen van zakelijke gasten en het genereren van toegevoegde waarde in het hotel. De kansen liggen bij nationale evenementen.

Hotel is hotel
Frank Lindner van Hospitality Management gaf in zijn 'kick-off' voor de eerste 'keynote speaker' aan dat hotels het beter doen dan andere sectoren waarmee vastgoed is gemoeid. Bovendien stelde hij: Een hotel is een hotel. Wanneer een hotel wordt gebouwd. Nu, in het verleden of in de toekomst, het blijft in verreweg de meeste gevallen een hotel, wat voordelen met zich meebrengt voor alle betrokken partijen. Andere vastgoedsectoren, zoals de kantorenmarkt, retail en de woningmarkt zijn, volgens hem, slechter af.

Meten is weten
David Bailey van CBRE Hotels gaf inzicht in de marktontwikkelingen van de belangrijkste regio’s en steden. Amsterdam hoort bij de beste drie regio’s en moet op basis van een vergelijking met RevPAR, ADR en bezettingsgraag alleen Parijs en Londen voor zich dulden. De belangrijkste boodschap van Bailey was dat alleen naar RevPAR kijken - iets wat hoteliers en marktpartijen graag doen - niet voldoende is. Er kan beter worden gekeken naar de TrevPAR (total revenue per available room) en de GopPAR (gross operating profit per available room). Voor de toekomst voorziet de man van CBRE kansen voor het segment dat hij affordable luxury noemt. Denk daarbij aan hotelmerken als Yotel, citizenM, en Moxi van Marriott en IKEA. Alle hoteliers in de zaal geeft Bailey dan ook mee hun best te blijven doen om relevant te blijven voor de gast.

Nieuwe juridische vormen
In hun presentatie namens DLA Piper spraken Rutger Oranje en Hans-Mark Giezen vanuit juridisch oogpunt over de toekomst van de hotellerie. De branche 'versnelt'; er komen steeds meer flexibele contractvormen en hybride vormen van contracten. Van traditionele leasecontracten wordt overgestapt op managementcontracten. Daarbinnen is er steeds meer aandacht voor flexibele juridische clausules. Denk daarbij aan een prestatieclausule op basis van de RevPAR, renovatietoezeggingen en clausules omtrent het meedelen van financiële gegevens over de prestaties van een hotel. Belangrijkste les is om alles vooraf goed vast te laten leggen tussen eigenaar, uitbater en (eventueel) merkbedrijf van een hotel.

Buitenlandse spelers
Ad Buisman van EY gaf toelichting op de stand van zaken wat betreft hotelinvesteringen. Als investeringsklasse wordt hotelvastgoed op de lange termijn als een solide investeringsoptie gezien. Hotelvastgoed binnen Europa doet het goed en het gaat beter, maar loopt qua hersteltempo achter op Amerika en Azië. München, Parijs, Rome en Londen zijn volgens Buisman de belangrijkste hotelsteden op het moment. Hij ziet Dublin, Milaan en Madrid als nieuwe hotspots. Opvallende kopers die zich meer dan in het verleden in Europa en Nederland roeren, zijn investeringsfondsen van vermogende overheden. Vooral die uit het Midden-Oosten en Azië waren in Europa in de eerste jaarhelft van 2013 veel actiever dan voorheen. Grootste investeerders zijn en blijven investeringsfondsen en private equity partijen. Ook redelijk actief zijn vastgoedinvesteringsfondsen.

Alle tinten grijs
Taco van Heusden van Hanson Asset Management herkent de gematigde positieve ondertoon, maar ziet als vastgoedinvesteerder ook moeilijkheden bij hotels. In zijn ogen zijn veel hotels van buiten betonnen dozen en qua interieur en aanbod is het maar moeilijk om onderscheid te maken tussen merk X en merk Y. Hotels moeten oppassen dat ze niet ‘all shades of grey’ worden. Hotels moeten blijven werken aan een eigen identiteit en aan innovatie. Dit maakt het voor investeerders ook makkelijker om voor hen te kiezen als beleggingsobject. Op het gebied van duurzaamheid en milieuvriendelijkheid is er ook nog een vingerwijzing. Ten opzichte van andere branches heeft de hotellerie volgens Van Heusden nog wel wat werk te verzetten.

Meer weten over hotelvastgoed en investeren? Lees dan de Hospitality Management van november. Hierin onder meer aandacht voor de meest recente transacties van een aantal bekende hotels in Nederland (lees: Amsterdam).

Op de foto boven (vlnr): Ad Buisman (EY), Hans-Mark Giezen (DLA Piper), Frank Lindner (Hospitality Management), Taco van Heusden (Hanson Asset Management), Rutger Oranje (DLA Piper), Jan Roersma (Full House Hospitality Management), Gijsbrecht Brouwer (trendwatcher), Jacques Baars (CBRE) en David Bailey (CBRE Hotels).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
[FOTO'S] easyHotel met 153 kamers geopend bij Amsterdam Airport Schiphol

easyHotel Benelux heeft vorige week de deuren van haar nieuwste vestiging Amsterdam Airport Schiphol volledig geopend. Deze negende vestiging van easyHotel Benelux is met maar liefst 153 kamers het grootste hotel tot nu toe van dit snelgroeiende label. Sinds afgelopen juli was een gedeelte van de...

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: