Hospitality Management 25 jaar: krantenmachine brengt papieren krant per satelliet (2001)

7 oktober 2016 | Jorien Slager

Hospitality Management bestaat 25 jaar. Wekelijks blikken wij terug op verhalen die de aandacht trokken. Deze week een verhaal over de krant.

Voor zakenreizigers kan het meest actuele nieuws van groot belang zijn. Daarnaast schenkt het vertrouwde dagblad een moment van rust in een wellicht hectische dag. Helaas mogen hotelgasten dat genoegen niet altijd smaken. Als de buitenlandse reiziger al een exemplaar van zijn eigen krant op de kop weet te tikken, is dat dikwijls een belegen blad met achterhaald nieuws. Een gat in de markt dus. Het e-commercebedrijf PEPC hoopt die leegte met de ‘Newspaper Vending Unite’ te vullen.

Samen met IBM ontwikkelde PEPC een systeem om kranten per satelliet internationaal te kunnen verspreiden. Met een schotelantenne en een printautomaat kan in principe elke gewenste krant wereldwijd worden geprint op A-3 formaat.

PEPC wilde aanvankelijk het systeem vorig jaar al wereldwijd distribueren, maar omdat het bedrijf een geheel nieuw concept introduceerde, moest alles vanaf nul worden bedacht en ontwikkeld. Dat zorgde voor enige vertraging. Na een testperiode van twee maanden, in de wandelgangen of hallen van Krasnapolski en Holiday Inn (beide Amsterdam), werd de Newspaper Vending Unite afgelopen maart mondiaal gelanceerd. De regio Amsterdam telt momenteel de meeste apparaten. ‘We vonden het leuk om Nederland de primeur te geven,’ verklaart Raoul Maphar, directeur van PEPC. ‘Deze wereldstad is immers onze thuisbasis. Bovendien is het logistiek handig. We kunnen de gang van zaken ook na de lancering een beetje in het oog houden. Zo kunnen we snel de service verlenen die zo’n innovatief product vereist.’

In Nederland zorgt Compenic voor de distributie, de installatie en het onderhoud van het apparaat. Met instrumenten die aangestuurd worden door de eigen salesorganisatie, garandeert PECP de hotellerie optimale service. ‘We zijn heel tevreden,’ erkent Pascal Aartman, director of sales van Holiday Inn Amsterdam. ‘Toen de machine er pas stond, was het krantenaanbod lager dan we verwacht hadden. Zodra we deze klacht meldden, is er alles aangedaan om het krantenbestand te vergroten. Nu komt er vrijwel iedere dag een blad bij.’

PECP onderhandelde met honderden uitgevers uit de hele wereld over deelname aan het project. Op dit moment zijn ongeveer vijftig kranten printklaar, waaronder El Pais, Le Monde en New York Daily. Met de Newspaper Vending Unite heeft de gast binnen twee minuten een krant in handen die qua lay-out en inhoud niet verschilt van een normaal exemplaar.

De machine kost 15.000 Amerikaanse dollar. Volgens Aartman is het product deze investering waard: ‘De gasten reageren zonder uitzondering positief. Voor drie dollar hebben ze een complete krant. Van die dollars gaat er slechts één naar ons, dus winst in geld levert het apparaat niet direct op. Maar de machine geeft ons hotel beslist extra aantrekkingskracht.’

Auteur: Gina van den Berg

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Events Coronacrisis
Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: