Hospitality Management 25 jaar: krantenmachine brengt papieren krant per satelliet (2001)

7 oktober 2016 | Jorien Slager

Hospitality Management bestaat 25 jaar. Wekelijks blikken wij terug op verhalen die de aandacht trokken. Deze week een verhaal over de krant.

Voor zakenreizigers kan het meest actuele nieuws van groot belang zijn. Daarnaast schenkt het vertrouwde dagblad een moment van rust in een wellicht hectische dag. Helaas mogen hotelgasten dat genoegen niet altijd smaken. Als de buitenlandse reiziger al een exemplaar van zijn eigen krant op de kop weet te tikken, is dat dikwijls een belegen blad met achterhaald nieuws. Een gat in de markt dus. Het e-commercebedrijf PEPC hoopt die leegte met de ‘Newspaper Vending Unite’ te vullen.

Samen met IBM ontwikkelde PEPC een systeem om kranten per satelliet internationaal te kunnen verspreiden. Met een schotelantenne en een printautomaat kan in principe elke gewenste krant wereldwijd worden geprint op A-3 formaat.

PEPC wilde aanvankelijk het systeem vorig jaar al wereldwijd distribueren, maar omdat het bedrijf een geheel nieuw concept introduceerde, moest alles vanaf nul worden bedacht en ontwikkeld. Dat zorgde voor enige vertraging. Na een testperiode van twee maanden, in de wandelgangen of hallen van Krasnapolski en Holiday Inn (beide Amsterdam), werd de Newspaper Vending Unite afgelopen maart mondiaal gelanceerd. De regio Amsterdam telt momenteel de meeste apparaten. ‘We vonden het leuk om Nederland de primeur te geven,’ verklaart Raoul Maphar, directeur van PEPC. ‘Deze wereldstad is immers onze thuisbasis. Bovendien is het logistiek handig. We kunnen de gang van zaken ook na de lancering een beetje in het oog houden. Zo kunnen we snel de service verlenen die zo’n innovatief product vereist.’

In Nederland zorgt Compenic voor de distributie, de installatie en het onderhoud van het apparaat. Met instrumenten die aangestuurd worden door de eigen salesorganisatie, garandeert PECP de hotellerie optimale service. ‘We zijn heel tevreden,’ erkent Pascal Aartman, director of sales van Holiday Inn Amsterdam. ‘Toen de machine er pas stond, was het krantenaanbod lager dan we verwacht hadden. Zodra we deze klacht meldden, is er alles aangedaan om het krantenbestand te vergroten. Nu komt er vrijwel iedere dag een blad bij.’

PECP onderhandelde met honderden uitgevers uit de hele wereld over deelname aan het project. Op dit moment zijn ongeveer vijftig kranten printklaar, waaronder El Pais, Le Monde en New York Daily. Met de Newspaper Vending Unite heeft de gast binnen twee minuten een krant in handen die qua lay-out en inhoud niet verschilt van een normaal exemplaar.

De machine kost 15.000 Amerikaanse dollar. Volgens Aartman is het product deze investering waard: ‘De gasten reageren zonder uitzondering positief. Voor drie dollar hebben ze een complete krant. Van die dollars gaat er slechts één naar ons, dus winst in geld levert het apparaat niet direct op. Maar de machine geeft ons hotel beslist extra aantrekkingskracht.’

Auteur: Gina van den Berg

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
Interview: Maarten Markus, NH Hotel Group

Trots als een pauw is hij op de voortreffelijke halfjaarcijfers van de Benelux. Met een groei van meer dan 14% draait NH Hotels in de Benelux twee keer zo goed als NH Hotel Group wereldwijd. Verantwoordelijk hiervoor is Managing Director Northern Europe Maarten Markus, die in 2016 drie refurbished N...

Awards Ondernemen
Drie horecabedrijven winnen online challenge 'Boost je omzet!'

Het Thon Hotel in Rotterdam, restaurant Zeeën van Tijd in Roosendaal en Snackbar Kitsy’s in Alkmaar gaan de uitdaging aan. Zij zijn de drie winnaars van de beursactie van Boost je omzet! op Gastvrij Rotterdam. Van maandag 18 tot en met woensdag 20 september 2017 was het team van deze onli...

Vergaderen Postillion Hotels
Vergaderen met een Yoga en Haka Break bij Postillion Hotels

Postillion Hotels Nederland introduceert een ludiek vergaderconcept: 'Brain Breaks'. Shiatsu, Yoga, Haka, Balloon en Brass Breaks zorgen voor meer creativiteit en energie in vergaderingen. Het faciliteren van meetings is een van de kernactiviteiten van Postillion Hotels Nederland en met dans...

Achtergronden
Overvaltraining helpt om criminaliteit in de horeca voor te zijn

Op 9 oktober gaat de Week van de Veiligheid van start. Het nemen van de juiste preventieve maatregelen is de eerste stap om de kans op criminaliteit in uw zaak te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan een overvaltraining voor u en uw medewerkers. Wij spraken met Hendrik-Jan Kaptein van het Centrum voor ...

Achtergronden Tech
Sir Hotels lanceert eerste City Guide op Instagram ooit

Sir Hotels lanceert vijf city guides op Instagram om zowel inwoners als hotelgasten op een innovatieve manier een stad te laten ontdekken. Elk van de hotels in de collectie heeft een eigen Instagram-account, welke getransformeerd is tot een makkelijk te gebruiken stadsgids met lokale favorieten en v...

Bier Achtergronden
Bierbeleving met vintage bockbier

Gasten willen tegenwoordig meer dan alleen een goed glas bier. Ze willen beleving. Het verhaal achter een bier. Al eens aan een vintage bockbier kaart gedacht dit najaar? Maak de bockbierbeleving bovendien compleet met heerlijke bijpassende hapjes. Wat maakt vintage bockbier dan zo bijzonder? Het is...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: