Hospitality-terminologie: wat is een aparthotel eigenlijk?

10 juli 2019 | Thijs Jacobs

Wat is een aparthotel? Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten accommodaties te boeken via de welbekende OTA's en andere kanalen. Natuurlijk is de klassieke hotelkamer er daar één van, maar niet alleen gezinnen weten hun weg naar aparthotels te vinden, maar ook zakelijke reizigers waarderen het comfort van een eigen keuken en extra ruimte. Juist de zakelijke reiziger is nog (te) weinig bekend met dit type onderkomen.

Zoals de naam al doet vermoeden, combineert een aparthotel de service van een hotel met de voordelen van een luxe appartement. Een typisch aparthotel wordt uitgerust met een royale keuken en leefruimte, zodat het echt voelt als een 'thuis weg van huis'. Een aparthotel biedt simpelweg meer dan de waterkoker, oploskoffie en minibar (voorzover die nog bestaat). 

Voordelen voor zakelijke reizigers

Zakelijke reizigers ondervinden dat op dagelijkse basis uit eten gaan eentonig en duur kan zijn. Zeker wanneer ze alleen reizen, wordt de aanwezigheid van een keuken in een aparthotel gewaardeerd. Bovendien hoeven er minder spullen meegenomen te worden voor een zakelijk verblijf. Wanneer een zakelijke gast voor langere tijd in een stad verblijft, voelt een kleine hotelkamer (bed en bad) welhaast als een gevangenis. De ruimtelijkheid van een aparthotel vergroot het reisplezier en is doorgaans goedkoper dan een 'normaal' hotel, aangezien er vaak kortingen gelden voor langere verblijfsduur. 

In een aparthotel wordt vaak niet elke dag een housekeepingmedewerker ingezet om de ruimte te reinigen. Dit kan 1 of 2 keer per week zijn. Wel is er een linnenservice en de aanwezigheid van handdoeken. De service is ten opzichte van een hotel vaak beperkt, maar ontbijt kan in bepaalde gevallen inbegrepen zijn, net als in een hotel. Doorgaans zijn de gastronomische voorzieningen in een aparthotel beperkter dan in een hotel. Een voordeel is wel dat je je dagindeling flexibeler kunt indelen, aangezien je niet gebonden bent aan vaste maaltijdmomenten. Ten opzichte van vakantiehuizen en appartementen zijn aparthotels flexibeler qua verblijfsduur: vakantiehuizen an appartementen worden vaak enkel per week, midweek of weekend verhuurd. Aparthotels zijn daarin vaak net zo flexibel als een hotel. 

De hospitalitybranche telt veel termen. Wil je ze allemaal kennen?
Download dan hier de white paper Hospitality Terminologie!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: