Hospitality-terminologie: wat is een aparthotel eigenlijk?

10 juli 2019 | Thijs Jacobs

Wat is een aparthotel? Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten accommodaties te boeken via de welbekende OTA's en andere kanalen. Natuurlijk is de klassieke hotelkamer er daar één van, maar niet alleen gezinnen weten hun weg naar aparthotels te vinden, maar ook zakelijke reizigers waarderen het comfort van een eigen keuken en extra ruimte. Juist de zakelijke reiziger is nog (te) weinig bekend met dit type onderkomen.

Zoals de naam al doet vermoeden, combineert een aparthotel de service van een hotel met de voordelen van een luxe appartement. Een typisch aparthotel wordt uitgerust met een royale keuken en leefruimte, zodat het echt voelt als een 'thuis weg van huis'. Een aparthotel biedt simpelweg meer dan de waterkoker, oploskoffie en minibar (voorzover die nog bestaat). 

Voordelen voor zakelijke reizigers

Zakelijke reizigers ondervinden dat op dagelijkse basis uit eten gaan eentonig en duur kan zijn. Zeker wanneer ze alleen reizen, wordt de aanwezigheid van een keuken in een aparthotel gewaardeerd. Bovendien hoeven er minder spullen meegenomen te worden voor een zakelijk verblijf. Wanneer een zakelijke gast voor langere tijd in een stad verblijft, voelt een kleine hotelkamer (bed en bad) welhaast als een gevangenis. De ruimtelijkheid van een aparthotel vergroot het reisplezier en is doorgaans goedkoper dan een 'normaal' hotel, aangezien er vaak kortingen gelden voor langere verblijfsduur. 

In een aparthotel wordt vaak niet elke dag een housekeepingmedewerker ingezet om de ruimte te reinigen. Dit kan 1 of 2 keer per week zijn. Wel is er een linnenservice en de aanwezigheid van handdoeken. De service is ten opzichte van een hotel vaak beperkt, maar ontbijt kan in bepaalde gevallen inbegrepen zijn, net als in een hotel. Doorgaans zijn de gastronomische voorzieningen in een aparthotel beperkter dan in een hotel. Een voordeel is wel dat je je dagindeling flexibeler kunt indelen, aangezien je niet gebonden bent aan vaste maaltijdmomenten. Ten opzichte van vakantiehuizen en appartementen zijn aparthotels flexibeler qua verblijfsduur: vakantiehuizen an appartementen worden vaak enkel per week, midweek of weekend verhuurd. Aparthotels zijn daarin vaak net zo flexibel als een hotel. 

De hospitalitybranche telt veel termen. Wil je ze allemaal kennen?
Download dan hier de white paper Hospitality Terminologie!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: