Hotelformules met potentie

Auteur: Redactie
Hotelketens 4 april 1998
Hotelformules met potentie

Hotelformules moeten omzet genereren en een verbetering opleveren van het rendement; anders zijn zij geen succes. Een hôtelier die zich - na een zorgvuldige afweging - bij een keten aansluit, kan er flink op vooruit gaan. (De reserveringsafdelingen van de grote ketens zorgen voor vijf tot vijftig procent van de hotelkamerbezetting per jaar.) Hospitality Franchise Systems (HFS) ging enige tijd geleden over naar het Cendant concern. Cedant beheert diverse hotelformules, waaronder Howard Johnson en Days Inn. Nederland is momenteel een 'Europese proeftuin' voor Cendant.

Er komt het nodige kijken bij een formulewisse­ling. De bestaande gastenkring is natuurlijk het allerbelangrijkste; de gasten dienen omzichtig en duidelijk geïnformeerd te worden over alles wat op hen af kan komen. Een verbouwing bijvoorbeeld. Nieuwbouw wellicht. Bij een keten horen vaak architectonische concepten.

Iedereen die werkzaam is in de hotellerie weet dat de medewerkers van het hotel minstens zo belangrijk zijn als het gebouw. In een goed hotel wordt veel aandacht besteed aan de medewerkers; dus ook aan hun opleiding. Het is van wezenlijk belang dat het personeel op alle niveaus begeleid wordt. Alleen zo krijg je gasten die maximaal tevreden zijn. Binnen Howard Johnson streeft iedereen er naar dat de gasten meer dan 'gewoon' tevreden zijn: zij moeten enthousiast zijn.

Inkoop

De marktbewerking van een formule zorgt voor een goede kamerbezetting. Dat is een samenspel van ondernemer en formule. Zonder ondernemer geen goede kamerbezetting; zonder formule steunt alles op de ondernemer en kan de bezetting wellicht nog beter. Door de slagkracht van een grote keten en de bijbehorende internationale salesafdelingen, kan de totale verkoop - tegen goede prijzen - alleen maar stijgen.

Voor wat betreft de inkoop moge het vanzelfsprekend zijn dat een collectief van duizend hotels een betere prijs kan bedingen dan een groepje van drie hotels. Inkopen tegen gunstige prijzen betekent winstvergroting; zonder dat de omzet gestegen is. Het mooie aan inkoopverbetering is, dat het vaak direct resultaat oplevert. Specifiek voor de Amerikaanse groepen geldt boven­dien, dat bepaalde benodigdheden die in Europa moeilijk verkrijgbaar zijn, in de V.S gekocht kunnen worden - via de keten - tegen zeer scherpe prijzen.

Kapitaal

Banken zijn niet altijd even snel met het openen van de knip als het op hotelontwikkeling of renovatie aankomt. Cendant heeft enkele zeer goede afspraken gemaakt met bancaire instanties. Kapitaalvoorziening is onder gunstige omstandigheden geregeld, en gemakkelijk toeganke­lijk voor de Nederlandse, zelfstandige hotelondernemer.

Europa is een 'opstartende regio' voor Cendant. Er staan een paar Howard Johnson vestigin­gen en een paar Days Inns. De twee Days Inns die zich in Nederland bevonden, zijn onlangs naar de Tulip Inn organisatie gegaan. Howard Johnson en Days Inn zijn nu in Europa de uitdaging aangegaan om met kwalitatief goede ondernemers een netwerk van hotels op te bouwen. Wilt u er bij zijn, en beschikt u over (minimaal) een driesterrenhotel, met minimaal vijftig kamers, neem dan eens contact op met de Cendantvertegenwoordiger in de regio.

Overig nieuws