Hotelgroep Accor boekt recordwinst in 2018

25 februari 2019 | Yonne van Geene

Het beursgenoteerde AccorHotels, ’s werelds grootste hotelgroep, boekte afgelopen jaar een recordwinst. Dat meldt persagentschap Reuters. Een gecontroleerde uitgave van kosten, een resem overname en de forse vraag in kerngebieden zoals Brazilië en Frankrijk zouden aan de basis liggen.

De Franse Accor-hotelgroep, onder meer exploitant van internationale hotelmerken Mercure, Novotel en Ibis, liet weten dat haar brutowinst (EBITDA) in 2018 afklokte op een recordbedrag van 712 miljoen euro, een like-to-likegroei van 8 procent en in lijn met de veranderde bedrijfsrichtlijnen van kerninkomsten tussen 700 en 720 miljoen euro. Onder impuls van enkele overnames ging de omzet omhoog met 16,9 procent, tot 3,61 biljard euro.

Sterk in Frankrijk

Accor profiteerde van het sterke toerisme in Frankrijk, dat ondanks het anti-overheidsgeweld en de rellen op de Champs-Elysées die het land teisterden, verder toenam. Daar groeide de ‘revenu per available room’ (RevPar), een belangrijke graadmeter voor activiteit, 6,6 procent. Die in Parijs liefst 12,2 procent. Bovenop een kostenbesparing, breidde Accor uit op de Chinese markt en zette het sterker in op luxehotels. Zo kocht het FRHI Holdings, eigenaar van ‘Savoy’ in Londen en ‘New York Plaza’, en de Australische Mantra-groep. Bovendien verhoogde het zijn aandeel in het Poolse ‘Orbis’, de grootste hotelgroep van Polen en Centraal-Europa. Deze overnames, ter waarde van 2 miljard euro, bekostigde Accor door in februari van vorig jaar 55 procent van haar AccorInvest te verkopen aan investeerders.

ALL-Accor Live Limitless

Deze overnames kaderen in het overkoepelende toekomstprogramma ‘ALL-Accor Live Limitless’, waarmee Accor haar aanwezigheid in de hotel-en entertainmentsector een boost wil geven. Zo sloot het een partnership met entertainmentgroep AEG en wordt het vanaf seizoen 2019/2020 hoofd- én shirtsponsor van voetbalclub Paris Saint-Germain. Al deze investeringen zullen de hotelgroep in 2019 en 2020 respectievelijk 55 en 45 miljoen euro kosten. In 2021 zullen de kosten-baten van het programma naar verwachting break-even draaien, nog een jaar later zou het ervoor moeten zorgen dat de beoogde bruto-omzet van 2,1 miljard euro overstegen wordt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: