Hotelgroep Accor boekt recordwinst in 2018

25 februari 2019 | Yonne van Geene

Het beursgenoteerde AccorHotels, ’s werelds grootste hotelgroep, boekte afgelopen jaar een recordwinst. Dat meldt persagentschap Reuters. Een gecontroleerde uitgave van kosten, een resem overname en de forse vraag in kerngebieden zoals Brazilië en Frankrijk zouden aan de basis liggen.

De Franse Accor-hotelgroep, onder meer exploitant van internationale hotelmerken Mercure, Novotel en Ibis, liet weten dat haar brutowinst (EBITDA) in 2018 afklokte op een recordbedrag van 712 miljoen euro, een like-to-likegroei van 8 procent en in lijn met de veranderde bedrijfsrichtlijnen van kerninkomsten tussen 700 en 720 miljoen euro. Onder impuls van enkele overnames ging de omzet omhoog met 16,9 procent, tot 3,61 biljard euro.

Sterk in Frankrijk

Accor profiteerde van het sterke toerisme in Frankrijk, dat ondanks het anti-overheidsgeweld en de rellen op de Champs-Elysées die het land teisterden, verder toenam. Daar groeide de ‘revenu per available room’ (RevPar), een belangrijke graadmeter voor activiteit, 6,6 procent. Die in Parijs liefst 12,2 procent. Bovenop een kostenbesparing, breidde Accor uit op de Chinese markt en zette het sterker in op luxehotels. Zo kocht het FRHI Holdings, eigenaar van ‘Savoy’ in Londen en ‘New York Plaza’, en de Australische Mantra-groep. Bovendien verhoogde het zijn aandeel in het Poolse ‘Orbis’, de grootste hotelgroep van Polen en Centraal-Europa. Deze overnames, ter waarde van 2 miljard euro, bekostigde Accor door in februari van vorig jaar 55 procent van haar AccorInvest te verkopen aan investeerders.

ALL-Accor Live Limitless

Deze overnames kaderen in het overkoepelende toekomstprogramma ‘ALL-Accor Live Limitless’, waarmee Accor haar aanwezigheid in de hotel-en entertainmentsector een boost wil geven. Zo sloot het een partnership met entertainmentgroep AEG en wordt het vanaf seizoen 2019/2020 hoofd- én shirtsponsor van voetbalclub Paris Saint-Germain. Al deze investeringen zullen de hotelgroep in 2019 en 2020 respectievelijk 55 en 45 miljoen euro kosten. In 2021 zullen de kosten-baten van het programma naar verwachting break-even draaien, nog een jaar later zou het ervoor moeten zorgen dat de beoogde bruto-omzet van 2,1 miljard euro overstegen wordt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: