Hotelgroep Accor boekt recordwinst in 2018

Auteur: Yonne van Geene
Economie Hotelketens 25 februari 2019
Hotelgroep Accor boekt recordwinst in 2018

Het beursgenoteerde AccorHotels, ’s werelds grootste hotelgroep, boekte afgelopen jaar een recordwinst. Dat meldt persagentschap Reuters. Een gecontroleerde uitgave van kosten, een resem overname en de forse vraag in kerngebieden zoals Brazilië en Frankrijk zouden aan de basis liggen.

De Franse Accor-hotelgroep, onder meer exploitant van internationale hotelmerken Mercure, Novotel en Ibis, liet weten dat haar brutowinst (EBITDA) in 2018 afklokte op een recordbedrag van 712 miljoen euro, een like-to-likegroei van 8 procent en in lijn met de veranderde bedrijfsrichtlijnen van kerninkomsten tussen 700 en 720 miljoen euro. Onder impuls van enkele overnames ging de omzet omhoog met 16,9 procent, tot 3,61 biljard euro.

Sterk in Frankrijk

Accor profiteerde van het sterke toerisme in Frankrijk, dat ondanks het anti-overheidsgeweld en de rellen op de Champs-Elysées die het land teisterden, verder toenam. Daar groeide de ‘revenu per available room’ (RevPar), een belangrijke graadmeter voor activiteit, 6,6 procent. Die in Parijs liefst 12,2 procent. Bovenop een kostenbesparing, breidde Accor uit op de Chinese markt en zette het sterker in op luxehotels. Zo kocht het FRHI Holdings, eigenaar van ‘Savoy’ in Londen en ‘New York Plaza’, en de Australische Mantra-groep. Bovendien verhoogde het zijn aandeel in het Poolse ‘Orbis’, de grootste hotelgroep van Polen en Centraal-Europa. Deze overnames, ter waarde van 2 miljard euro, bekostigde Accor door in februari van vorig jaar 55 procent van haar AccorInvest te verkopen aan investeerders.

ALL-Accor Live Limitless

Deze overnames kaderen in het overkoepelende toekomstprogramma ‘ALL-Accor Live Limitless’, waarmee Accor haar aanwezigheid in de hotel-en entertainmentsector een boost wil geven. Zo sloot het een partnership met entertainmentgroep AEG en wordt het vanaf seizoen 2019/2020 hoofd- én shirtsponsor van voetbalclub Paris Saint-Germain. Al deze investeringen zullen de hotelgroep in 2019 en 2020 respectievelijk 55 en 45 miljoen euro kosten. In 2021 zullen de kosten-baten van het programma naar verwachting break-even draaien, nog een jaar later zou het ervoor moeten zorgen dat de beoogde bruto-omzet van 2,1 miljard euro overstegen wordt.

Overig nieuws