Hotelgroep Accor boekt recordwinst in 2018

25 februari 2019 | Yonne van Geene

Het beursgenoteerde AccorHotels, ’s werelds grootste hotelgroep, boekte afgelopen jaar een recordwinst. Dat meldt persagentschap Reuters. Een gecontroleerde uitgave van kosten, een resem overname en de forse vraag in kerngebieden zoals Brazilië en Frankrijk zouden aan de basis liggen.

De Franse Accor-hotelgroep, onder meer exploitant van internationale hotelmerken Mercure, Novotel en Ibis, liet weten dat haar brutowinst (EBITDA) in 2018 afklokte op een recordbedrag van 712 miljoen euro, een like-to-likegroei van 8 procent en in lijn met de veranderde bedrijfsrichtlijnen van kerninkomsten tussen 700 en 720 miljoen euro. Onder impuls van enkele overnames ging de omzet omhoog met 16,9 procent, tot 3,61 biljard euro.

Sterk in Frankrijk

Accor profiteerde van het sterke toerisme in Frankrijk, dat ondanks het anti-overheidsgeweld en de rellen op de Champs-Elysées die het land teisterden, verder toenam. Daar groeide de ‘revenu per available room’ (RevPar), een belangrijke graadmeter voor activiteit, 6,6 procent. Die in Parijs liefst 12,2 procent. Bovenop een kostenbesparing, breidde Accor uit op de Chinese markt en zette het sterker in op luxehotels. Zo kocht het FRHI Holdings, eigenaar van ‘Savoy’ in Londen en ‘New York Plaza’, en de Australische Mantra-groep. Bovendien verhoogde het zijn aandeel in het Poolse ‘Orbis’, de grootste hotelgroep van Polen en Centraal-Europa. Deze overnames, ter waarde van 2 miljard euro, bekostigde Accor door in februari van vorig jaar 55 procent van haar AccorInvest te verkopen aan investeerders.

ALL-Accor Live Limitless

Deze overnames kaderen in het overkoepelende toekomstprogramma ‘ALL-Accor Live Limitless’, waarmee Accor haar aanwezigheid in de hotel-en entertainmentsector een boost wil geven. Zo sloot het een partnership met entertainmentgroep AEG en wordt het vanaf seizoen 2019/2020 hoofd- én shirtsponsor van voetbalclub Paris Saint-Germain. Al deze investeringen zullen de hotelgroep in 2019 en 2020 respectievelijk 55 en 45 miljoen euro kosten. In 2021 zullen de kosten-baten van het programma naar verwachting break-even draaien, nog een jaar later zou het ervoor moeten zorgen dat de beoogde bruto-omzet van 2,1 miljard euro overstegen wordt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Advertorial
Travel Suit Collection by NCF

Na een succesvolle entree van de Corporate Identity Concept Collectie hebben wij met de introductie van de Corporate Travel Suit Collectie het programma-aanbod bij Nieuwenhuis Corporate Fashion aanzienlijk uitgebreid. Met behoud van uniek ontwikkelde pasvormen vanuit onze bestaande concepten kara...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: