Hotelgroep Accor boekt recordwinst in 2018

25 februari 2019 | Yonne van Geene

Het beursgenoteerde AccorHotels, ’s werelds grootste hotelgroep, boekte afgelopen jaar een recordwinst. Dat meldt persagentschap Reuters. Een gecontroleerde uitgave van kosten, een resem overname en de forse vraag in kerngebieden zoals Brazilië en Frankrijk zouden aan de basis liggen.

De Franse Accor-hotelgroep, onder meer exploitant van internationale hotelmerken Mercure, Novotel en Ibis, liet weten dat haar brutowinst (EBITDA) in 2018 afklokte op een recordbedrag van 712 miljoen euro, een like-to-likegroei van 8 procent en in lijn met de veranderde bedrijfsrichtlijnen van kerninkomsten tussen 700 en 720 miljoen euro. Onder impuls van enkele overnames ging de omzet omhoog met 16,9 procent, tot 3,61 biljard euro.

Sterk in Frankrijk

Accor profiteerde van het sterke toerisme in Frankrijk, dat ondanks het anti-overheidsgeweld en de rellen op de Champs-Elysées die het land teisterden, verder toenam. Daar groeide de ‘revenu per available room’ (RevPar), een belangrijke graadmeter voor activiteit, 6,6 procent. Die in Parijs liefst 12,2 procent. Bovenop een kostenbesparing, breidde Accor uit op de Chinese markt en zette het sterker in op luxehotels. Zo kocht het FRHI Holdings, eigenaar van ‘Savoy’ in Londen en ‘New York Plaza’, en de Australische Mantra-groep. Bovendien verhoogde het zijn aandeel in het Poolse ‘Orbis’, de grootste hotelgroep van Polen en Centraal-Europa. Deze overnames, ter waarde van 2 miljard euro, bekostigde Accor door in februari van vorig jaar 55 procent van haar AccorInvest te verkopen aan investeerders.

ALL-Accor Live Limitless

Deze overnames kaderen in het overkoepelende toekomstprogramma ‘ALL-Accor Live Limitless’, waarmee Accor haar aanwezigheid in de hotel-en entertainmentsector een boost wil geven. Zo sloot het een partnership met entertainmentgroep AEG en wordt het vanaf seizoen 2019/2020 hoofd- én shirtsponsor van voetbalclub Paris Saint-Germain. Al deze investeringen zullen de hotelgroep in 2019 en 2020 respectievelijk 55 en 45 miljoen euro kosten. In 2021 zullen de kosten-baten van het programma naar verwachting break-even draaien, nog een jaar later zou het ervoor moeten zorgen dat de beoogde bruto-omzet van 2,1 miljard euro overstegen wordt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen Longread
Simuleer een bijna-doodervaring voor je hotel

De coronacrisis overvalt iedereen. De omvang en impact nemen dramatische proporties aan. Hadden we eerder en meer rekening moeten houden met de desastreuze effecten van corona? Misschien. Hiervoor is echter een paradigmashift nodig. Van optimisme naar paranoïde optimisme. We moeten de eindighei ...

Wet- en regelgeving Hotelketens Internationaal
Miljoenenboete Marriott voor datalek uit 2014

Marriott moet een boete van 18,4 miljoen pond (ruim 20 miljoen euro) betalen voor de datalek uit 2014. De boete wordt betaald aan de Britse privacyautoriteit. De Information Commissioner's Office (ICO) concludeert dat de hotelketen te weinig moeite heeft gedaan om de gegevens van de gasten te be ...

Columns
Column Tanja Seegers: Er zijn geen grenzen

Precies een jaar geleden zei mijn grote held Eliud Kipchoge letterlijk: “Ik wil mensen inspireren, er zijn geen grenzen!” De Keniaanse atleet liep op 12 oktober 2019 de marathon binnen 2 uur. Met maar liefst een snelheid van 21,1 km per uur behaalde hij een historisch record. Hij deed wa ...

Branded Content
Hotelmanagers welkom in de zorg: "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

Bart van der Ven, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH), is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het woonzorgcentrum WZH Schoorwijck voor ouderen. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij zelfstan ...

Coronacrisis
61% van de Nederlanders wil met Kerst (verantwoord) buiten de deur eten

Uit het persmoment van dinsdag jl. is duidelijk geworden dat de horeca nog een tijd gesloten blijft. Hoelang is nog niet precies duidelijk. Hoopvol is de blik nu gericht op kerst. Nederlanders willen deze feestdagen weer genieten van quality time buiten de deur. Uit onderzoek van TheFork* blijkt dat ...

Hotelketens Internationaal
Accor opent nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor, ’s werelds meest toonaangevende hotelgroep, opent vandaag het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in de idyllische gelijknamige plaats Han-sur-Lesse, middenin de Belgische Ardennen. Deze opening is in samenwerking met Accor’s Franchise Partner Unibricks. Het viersterrenhotel telt 1 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: