Hotelier kiest vaker voor wellness

9 mei 2018 | David Bakker

In 2017 stonden er 181 hotelbouwplannen op het programma; 116 hotels werden gebouwd en 65 hoteliers kozen voor een verbouwing. Van deze 181 plannen kozen 28 ondernemers ervoor om wellness bij het hotel te realiseren. Hospitality Management sprak met twee van die ondernemers. Olav Davidse van Badhotel Renesse en Thymen Simons van het nog op te leveren Van der Valk Amsterdam-Amstel. “De wens van de gast verandert, een hotel moet het hele plaatje bezitten”, aldus Simons.

Wellnessfaciliteiten krijgen een steeds meer prominente plek in de hotellerie. Waar een aantal decennia geleden er slechts een handjevol hotels in Nederland was dat een sauna had, is tegenwoordig een sauna alleen niet genoeg. Infraroodkamers, Finse sauna’s, het Turkse stoombad en de ‘Erlebnisdouche.’ Hoteliers zien de kansen en spelen erop in. “Een zichzelf respecterend hotel kan al eigenlijk niet meer zonder wellness”, is de mening van Olav Davidse. Davidse en Simons zetten hun visie uiteen.

Wensen veranderen

Ruim tien jaar geleden zag ondernemer en hoteleigenaar Olav Davidse de wens van de hotelgast al veranderen. “Een fantastisch bed, diverse kussens en een bijzondere ontbijtbeleving voldoen al lang niet meer. Ik heb een aantal jaar geleden studenten van de NHTV Breda onderzoek laten doen naar de wens van de hotelbezoeker. Daar kwam uit naar voren dat voornamelijk buitenlandse toeristen wellness zien als een extra reden om te boeken. Zeker om in de wintermaanden een extra stimulans te creëren om een bezoek te brengen aan een hotel aan de Zeeuwse kust.”

Renesse

Als hoteleigenaar in het toeristische Zeeuwse dorpje Renesse richt Davidse zich voornamelijk op de buitenlandse toerist. De vraag naar extra wellnessfaciliteiten groeide dusdanig dat hij het roer in 2015 omgooide; van top tot teen ging het hotel op de schop. Alle kamers, het restaurant en de entree. “Bijna alles is verbouwd. We zijn nu met het laatste gedeelte bezig; de wellness. Laat ik voorop stellen dat wij geen wellnesshotel willen worden maar dat we het als pakket aanbieden bij de gast. Wellness is los te boeken of als arrangement.”

Olav Davidse

De wellnessfaciliteiten komen bovenop de vergaderzaal en wordt 85 vierkante meter groot. De ruimte wordt voorzien van een Finse sauna, een bio-sauna, een zoutbad, een relaxruimte en een Erlebnisdouche. Veel meer dan de kleine sauna die Badhotel Renesse voorheen aan haar gasten bood. Met het verrijzen van de wellness probeert Davidse de internationale toerist naar Zeeland te halen.

Bourgondische Waal

Davidse speelt in op de Belg, de Franstalige welteverstaan. Dertig procent van zijn klandizie komt uit Wallonië en hij verwelkomt ze met veel plezier. “De Walen vragen naar de wijnkaart, willen weten waar de Chablis vandaan komt. Zij geven gemiddeld een hoop geld uit.” Anders dan onze oosterburen, in zijn ogen. “Er zijn twee type Duitsers, de ene lijkt op de Waal, de andere zie je niet in het hotel terug en neemt liever een patatje om de hoek.”

Toch zullen al zijn bezoekers de wellness waarderen, is zijn inschatting. “Vooral de Duitsers zijn gewend dat een hotel een wellnessvoorziening heeft. Als over een kleine twee jaar alles af is, zal ik trots zijn op het resultaat. Het moet natuurlijk voor een hogere kamerbezetting gaan zorgen in de wintermaanden, maar de gast een complete beleving van het hotel meegeven is misschien nog wel belangrijker.”

Van der Valk Amsterdam-Amstel

Daar is Thymen Simons, die samen met zijn vrouw Lucie Simons-Luiten de dagelijkse directie van het hotel vormt, het mee eens. De plannen waren al gemaakt toen hij het directeurschap aannam. Een groots opgezette wellnessafdeling op de derde etage, uitkijkend over Amsterdam. Hij is zich ervan bewust dat zowel de zakelijke als de leisure-gast steeds meer waardering ontwikkelt voor een wellnessfaciliteit in het hotel. “Een trend die mij de afgelopen jaren is opgevallen is dat ook zakenmensen, ondanks het feit dat die altijd haast hebben, veel behoefte hebben aan een wellnessfaciliteit in het hotel. Even goed ontspannen na een dag hard werken.”

Thymen Simons

Hij vervolgt: “We hebben er een hoop aandacht aan besteed en zijn niet het enige Van der Valk hotel die dat doet.” Niet heel veel verderop, in het vissersdorp Volendam liggen serieuze plannen om de wellnessafdeling nog grootser op te zetten. “Ik weet dat de gesprekken met de gemeente de goede kant op gaan. Het hele concern is zich bewust van de wens van de hotelgast.”

De Tropen, zoals de wellnessafdeling op de derde etage van het Amsterdam-Amstel gaat heten, omvat 140 vierkante meter. Een Finse Sauna, Turks stoombad, rhassoulruimte, infraroodschommel en onder andere een verwarmd buitenzwembad moeten de hotelgasten helemaal tot ontspanning brengen. “Voor nu zit het allemaal in een arrangement, maar het kan zo zijn dat in de toekomst gasten apart de wellness kunnen boeken.”

Compleet

Simons, die samen met zijn vrouw verantwoordelijk wordt voor de dagelijkse gang van zaken in het hotel, denkt een unieke formule in Amsterdam ontwikkeld te hebben. “Met de groots en luxe opgezette wellness willen we onze gasten iets extra’s bieden. Zeker omdat we niet direct in de binnenstad zitten, willen we de mogelijkheid benutten om dit voor onze gasten te realiseren. Zo maken we de beleving compleet. Een toerist vermaakt zich hierdoor ook bij slecht weer en een zakenreis maken we nog wat aangenamer. We denken met dit wellnessaanbod uniek te zijn binnen het viersterren segment van Amsterdam, wij kennen geen viersterren hotel met een vergelijkbaar product.”

HM302018

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
16 jaar geleden in Hospitality Managemen: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Den Haag
Intell Hotel Den Haag Marina Beach is open

Direct aan het Noorderstrand ligt het dertien verdiepingen tellende Inntel Hotels Den Haag Marina Beach. Dit gloednieuwe strandhotel met het thema strand en haven beschikt over 226 luxe hotelkamers, Bar & Brasserie Willem I, Spa Flow en Meetings & Events zalen. Het hotel is een eyecatcher aa ...

Horeca naar de stembus deel vijf: D66

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Landal GreenParks verliest 35 procent omzet in 2020

Landal GreenParks heeft zich in 2020 – ondanks de coronacrisis – goed staande gehouden en wist haar positie als marktleider te handhaven, mede dankzij een sterke zomer met hoge bezettingscijfers en forse investeringen in marketing en op de parken. De uitstekende zomerprestaties maakte ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: