Hotelier kiest vaker voor wellness

9 mei 2018 | David Bakker

In 2017 stonden er 181 hotelbouwplannen op het programma; 116 hotels werden gebouwd en 65 hoteliers kozen voor een verbouwing. Van deze 181 plannen kozen 28 ondernemers ervoor om wellness bij het hotel te realiseren. Hospitality Management sprak met twee van die ondernemers. Olav Davidse van Badhotel Renesse en Thymen Simons van het nog op te leveren Van der Valk Amsterdam-Amstel. “De wens van de gast verandert, een hotel moet het hele plaatje bezitten”, aldus Simons.

Wellnessfaciliteiten krijgen een steeds meer prominente plek in de hotellerie. Waar een aantal decennia geleden er slechts een handjevol hotels in Nederland was dat een sauna had, is tegenwoordig een sauna alleen niet genoeg. Infraroodkamers, Finse sauna’s, het Turkse stoombad en de ‘Erlebnisdouche.’ Hoteliers zien de kansen en spelen erop in. “Een zichzelf respecterend hotel kan al eigenlijk niet meer zonder wellness”, is de mening van Olav Davidse. Davidse en Simons zetten hun visie uiteen.

Wensen veranderen

Ruim tien jaar geleden zag ondernemer en hoteleigenaar Olav Davidse de wens van de hotelgast al veranderen. “Een fantastisch bed, diverse kussens en een bijzondere ontbijtbeleving voldoen al lang niet meer. Ik heb een aantal jaar geleden studenten van de NHTV Breda onderzoek laten doen naar de wens van de hotelbezoeker. Daar kwam uit naar voren dat voornamelijk buitenlandse toeristen wellness zien als een extra reden om te boeken. Zeker om in de wintermaanden een extra stimulans te creëren om een bezoek te brengen aan een hotel aan de Zeeuwse kust.”

Renesse

Als hoteleigenaar in het toeristische Zeeuwse dorpje Renesse richt Davidse zich voornamelijk op de buitenlandse toerist. De vraag naar extra wellnessfaciliteiten groeide dusdanig dat hij het roer in 2015 omgooide; van top tot teen ging het hotel op de schop. Alle kamers, het restaurant en de entree. “Bijna alles is verbouwd. We zijn nu met het laatste gedeelte bezig; de wellness. Laat ik voorop stellen dat wij geen wellnesshotel willen worden maar dat we het als pakket aanbieden bij de gast. Wellness is los te boeken of als arrangement.”

Olav Davidse

De wellnessfaciliteiten komen bovenop de vergaderzaal en wordt 85 vierkante meter groot. De ruimte wordt voorzien van een Finse sauna, een bio-sauna, een zoutbad, een relaxruimte en een Erlebnisdouche. Veel meer dan de kleine sauna die Badhotel Renesse voorheen aan haar gasten bood. Met het verrijzen van de wellness probeert Davidse de internationale toerist naar Zeeland te halen.

Bourgondische Waal

Davidse speelt in op de Belg, de Franstalige welteverstaan. Dertig procent van zijn klandizie komt uit Wallonië en hij verwelkomt ze met veel plezier. “De Walen vragen naar de wijnkaart, willen weten waar de Chablis vandaan komt. Zij geven gemiddeld een hoop geld uit.” Anders dan onze oosterburen, in zijn ogen. “Er zijn twee type Duitsers, de ene lijkt op de Waal, de andere zie je niet in het hotel terug en neemt liever een patatje om de hoek.”

Toch zullen al zijn bezoekers de wellness waarderen, is zijn inschatting. “Vooral de Duitsers zijn gewend dat een hotel een wellnessvoorziening heeft. Als over een kleine twee jaar alles af is, zal ik trots zijn op het resultaat. Het moet natuurlijk voor een hogere kamerbezetting gaan zorgen in de wintermaanden, maar de gast een complete beleving van het hotel meegeven is misschien nog wel belangrijker.”

Van der Valk Amsterdam-Amstel

Daar is Thymen Simons, die samen met zijn vrouw Lucie Simons-Luiten de dagelijkse directie van het hotel vormt, het mee eens. De plannen waren al gemaakt toen hij het directeurschap aannam. Een groots opgezette wellnessafdeling op de derde etage, uitkijkend over Amsterdam. Hij is zich ervan bewust dat zowel de zakelijke als de leisure-gast steeds meer waardering ontwikkelt voor een wellnessfaciliteit in het hotel. “Een trend die mij de afgelopen jaren is opgevallen is dat ook zakenmensen, ondanks het feit dat die altijd haast hebben, veel behoefte hebben aan een wellnessfaciliteit in het hotel. Even goed ontspannen na een dag hard werken.”

Thymen Simons

Hij vervolgt: “We hebben er een hoop aandacht aan besteed en zijn niet het enige Van der Valk hotel die dat doet.” Niet heel veel verderop, in het vissersdorp Volendam liggen serieuze plannen om de wellnessafdeling nog grootser op te zetten. “Ik weet dat de gesprekken met de gemeente de goede kant op gaan. Het hele concern is zich bewust van de wens van de hotelgast.”

De Tropen, zoals de wellnessafdeling op de derde etage van het Amsterdam-Amstel gaat heten, omvat 140 vierkante meter. Een Finse Sauna, Turks stoombad, rhassoulruimte, infraroodschommel en onder andere een verwarmd buitenzwembad moeten de hotelgasten helemaal tot ontspanning brengen. “Voor nu zit het allemaal in een arrangement, maar het kan zo zijn dat in de toekomst gasten apart de wellness kunnen boeken.”

Compleet

Simons, die samen met zijn vrouw verantwoordelijk wordt voor de dagelijkse gang van zaken in het hotel, denkt een unieke formule in Amsterdam ontwikkeld te hebben. “Met de groots en luxe opgezette wellness willen we onze gasten iets extra’s bieden. Zeker omdat we niet direct in de binnenstad zitten, willen we de mogelijkheid benutten om dit voor onze gasten te realiseren. Zo maken we de beleving compleet. Een toerist vermaakt zich hierdoor ook bij slecht weer en een zakenreis maken we nog wat aangenamer. We denken met dit wellnessaanbod uniek te zijn binnen het viersterren segment van Amsterdam, wij kennen geen viersterren hotel met een vergelijkbaar product.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: