''Hotelmedewerkers kunnen er tegenwoordig heel modieus bijlopen''

24 juni 2020 | redactie

De tijd dat hotelmedewerkers zich moesten hijsen in oncomfortabele en onmodieuze kleding is verleden tijd. “De drager wil immers ook wat te zeggen hebben qua uitstraling en comfort”, vertelt Jan Nieuwenhuis, eigenaar van Nieuwenhuis Corporate Fashion enthousiast. Marieke Nieuwenhuis, de vrouw van Jan - en mede-eigenaar - vult Jan aan: “We hebben, naast de verschillende collecties die we aanbieden, twee eigen collecties. Dankzij de expertise van ons team kunnen wij een collectie helemaal naar wens vormgeven.”

Een stof hoeft tegenwoordig ook helemaal niet meer dik te zijn om stevig en duurzaam te zijn, vertelt Jan. “De Travel Suit collectie is daar een mooi voorbeeld van. Het is een lijn die niet gestreken hoeft te worden; dat is heel handig als je de kleding regelmatig meeneemt of een hekel hebt aan strijken. Deze collectie sluit bovendien aan op de mode, het is meer casual. Degenen die het dragen, voelen zich er prettig in, want het is een design dat je ook in de winkels ziet hangen. Vroeger durfden hotelmedewerkers tijdens hun pauze de stad niet in om ergens een broodje te halen vanwege hun bedrijfskleding. Dat is tegenwoordig wel anders, want deze collectie zou zo uit een trendy kledingwinkel kunnen komen. En daar doen wij het voor, want we willen dat iedereen zich comfortabel voelt in de kleding die de werkgever aanbiedt, terwijl de kwaliteit en de professionele uitstraling ook van hoog niveau zijn. Deze dunne, soepel vallende en comfortabele stoffen hebben eenzelfde levensduur als de dikke stoffen die je vroeger veel zag, terwijl ze veel comfortabeler aanvoelen. Die levensduur is voor hoteliers van groot belang, want ik ken geen branche waar de kleding zo optimaal opgedragen wordt als in de hotellerie; het personeel draagt de kleding natuurlijk ook elke dag, dus dat is niet verwonderlijk.”

Herkenbaarheid is belangrijk

Wat voor een hotelier ook van belang is, is de professionele uitstraling van het personeel. “En herkenbaarheid natuurlijk”, vertelt Marieke. “Je wil als gast natuurlijk wel weten wie je moet aanspreken in een hotel. Met het aanbieden van een professionele kledinglijn verkoop je een professionele uitstraling. Je baas kan wel zeggen dat hij vindt dat je er netjes uit moet zien, maar de opvatting van ‘netjes’ is voor iedereen weer anders. Schoenen bijvoorbeeld; tegenwoordig mag je bij veel bedrijven sneakers dragen, maar als iedereen een andere kleur aantrekt, dan oogt het weer rommelig. Leg dan wel vast welke kleur toegestaan is.” Jan: “Mensen die de hotelschool hebben afgerond, hebben tijdens hun studie meegekregen wat de eisen zijn aan hotelkleding, er is een bepaalde discipline op dat vlak. Mensen die de hotelschool niet hebben gedaan, hebben soms wat moeite met de kleding die ze moeten dragen. In het hotel staat het representatieve echter bovenaan, niet alleen voor de mensen bij de receptie, maar ook de housekeeping-medewerkers. Dat zijn juist de mensen die je als hotelgast het vaakst tegenkomt op de gangen. Sommige hotels begrijpen dat, en bieden ook de housekeeping goede werkkleding aan, maar regelmatig gebeurt dat niet. Een gemiste kans, vind ik.”

Iedere dag een schone blouse

Jan en Marieke zitten al 32 jaar in het vak. Dat biedt voordelen. “De eigen collecties verzinnen we zelf, en er zijn ook klanten die zeggen: ‘Verzin maar wat’. De eerste sample is meestal een schot in de roos, iets waar we bijzonder trots op zijn”, vertelt Marieke. Met één set per werknemer ben je natuurlijk niet klaar wanneer de kleding dagelijks gedragen wordt. “Nee, natuurlijk niet”, lacht Jan. “Meestal zijn het twee sets en dan voor elke dag een blouse. Dat is echt wel het minimum, ook met het oog op hygiëne. Zelf draag ik iedere dag wel een schone blouse, dus ik denk dat dat voor hotelmedewerkers ook wel geldt. Bovendien is het niet te doen om elke dag na je dienst de kleding in de was te gooien, waarna je het de volgende dag schoon en droog kunt dragen. Er zijn klanten die vinden dat het personeel best wel twee dagen met een blouse kan doen, maar de keuze is aan hen; het ligt vaak ook wel aan de cultuur van een bedrijf hoe daarmee omgegaan wordt. Je moet niet te veel willen verkopen, want bijbestellen kan altijd. Het voordeel voor onze vaste klanten is vooral heel praktisch: wanneer we de maten hebben opgemeten, staan deze in het systeem, zodat je heel gemakkelijk kunt bijbestellen. In het klantenportaal log je in en bestel je voor een bepaalde persoon simpel bij. Dat is niet alleen handig omdat het personeel weleens wisselt, maar de inkoper wisselt ook. Via bedrijfskledingbestellen.nl log je in en bestel je via een paar klikken bij.” Marieke wijst me op een bijkomend voordeel: “Onze klanten kunnen dan ook zien wat ze uitgegeven hebben; soms hebben ze geen idee. Dan vallen er ook dingen op: die ene mevrouw bestelt steeds bij, maar de andere niet. Dat zijn dingen die handig zijn om te weten.”

Perfecte pasvorm voor iedereen

Nieuwenhuis heeft nog een webshop, wearbasics.nl. Jan: “Daar bieden we kleding aan die we inkopen en van een gewenst logo voorzien. Het is een ‘webshop-plus’, want het serviceniveau ligt wel heel hoog. Sowieso doen we alles lekker op onze eigen manier, we zijn een tikje eigenwijs. Neem de nieuwe Travel Suits, dat is nu helemaal in! Wij hadden het zeven jaar geleden al, maar toen wilde niemand het. Het mooie van eigenwijs zijn, is dat je de concurrentie steeds een stapje voor bent. Dat we de productie in eigen hand houden, werkt ook zeker mee, maar binnen de bedrijfskledingsbranche moet er wel een gemiddelde zijn. Je ontwerpt namelijk voor een brede groep mensen, die allemaal een verschillende lichaamsbouw en smaak hebben. Daar houden we wel degelijk rekening mee. We stemmen de maatvoering ook af op het lichaam, daarin bieden we meer keuze dan de meeste concullega’s, en we hebben ook een ‘pluslijn’ voor vrouwen. Voor herenkleding bestaat dat standaard al, maar voor vrouwen niet. Eigenaardig he? Een vrouw met een vollere boezem willen we ook in een modieus jasje kunnen steken, niet in een jas dat bij de schouders veel te ruim zit. Op het vlak van pantalons is altijd een uitgebreide keuze, ook qua modellen. Ons streven is altijd om iedereen te kunnen steken in comfortabele, duurzame kleding die professioneel oogt, lang meegaat en aansluit op de mode. Op die manier is niet alleen de hotelier blij, maar zijn of haar personeel ook!”

Benieuwd geworden naar de collecties van Nieuwenhuis Corporate Fashion?

Je vindt meer info op:

Telefoon: 0174- 28 13 32

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Corona
De beroepen van morgen: a&o creëert de nieuwe functie Central Hygiëne Officer

De huidige pandemie verwacht veel aanpassingsvermogen van iedereen. Ook veel bedrijven hebben te maken gekregen met nieuwe uitdagingen dankzij de uitbraak van covid-19. Er ontstaan functies bij bedrijven waarvan we even geleden niet hadden kunnen bedenken dat die er zouden komen. Zo heeft Europa&rsq ...

Achtergronden Internationaal
Yays richt zich op tijdelijke woonruimte

Per 2021 heeft Yays een nieuw concept, Yays Resident, uitgerold om te kunnen voorzien in de grote vraag naar tijdelijke woonruimte in de steden Amsterdam en Parijs. Yays Resident biedt woningzoekenden in Amsterdam en Parijs de mogelijkheid om tegen een scherp tarief tijdelijk te wonen in een van de ...

Ondernemen
Jonge Honden: Michelle Zandbergen ziet eerste hotel niet als eindstation

De hotellerie is net als iedere andere branche. Veteranen vertrekken en jong ambitieus talent staat te trappelen om hun ontwikkelde visie uit te rollen. Hoe kijkt de jonge generatie hotelmanagers tegen deze dynamische branche aan? In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge ho ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 2)

Veel horecamanagers erkennen de potentie van kunstmatige intelligentie voor hun bedrijfstak, maar zijn terughoudend bij het daadwerkelijk implementeren ervan, zo schreven wij onlangs op deze website. Ze twijfelen welke toepassing het beste past bij hun bedrijfsmodel of concept en hebben niet alti ...

Hotelketens Internationaal
Faena en Accor gaan wereldwijde samenwerking aan

Faena, een van 's werelds meest invloedrijke merken in de luxe levensstijl en horeca-industrie, en Accor, een toonaangevende hospitalitygroep met een uitgebreide merkenportefeuille en meer dan 5.000 accommodaties in 110 landen, zijn een samenwerking aangegaan om het Faena merk uit te breiden naa ...

Achtergronden Internationaal
Amsterdams gezin haalt anderhalve ton op voor de realisatie van hotel op Sardinië

De ondernemers achter Soul Valley hebben inmiddels ruim 150.000 euro opgehaald dankzij een crowdfunding via het platform CrowdAboutNow. Hiermee is het minimale streefbedrag behaald en wordt het conscious hotel volledig duurzaam gebouwd en ingericht. Daarmee gaat hun droom om een plek te creëren ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: