Hotelprijzen in Nederland gemiddeld 6 euro duurder in 2015

2 maart 2016
Hotelprijzen in Nederland gemiddeld 6 euro duurder in 2015

De laatste Hotel Price Index™ (HPI™) van "Hotels.com™":http://nl.hotels.com/ onthult dat de gemiddelde betaalde prijs* voor een hotelovernachting wereldwijd in 2015
slechts met 1% steeg ten opzichte van 2014. De globale Index kwam neer op 114 in 2015 en naderde daarmee de piek van 117 in 2007, het jaar vóór de wereldwijde economische crisis. In Nederland stegen de hotelprijzen met 5% in 2015. In Amsterdam, Haarlem en Groningen stegen de prijzen voor een hotelovernachting zelfs met maar liefst 7%.

*Wereldwijde prijzen dicht bij het niveau van vóór de crisis*
Wereldwijd is de gemiddelde prijs van een hotelovernachting in 2015 met 1% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Deze wereldwijde stijging van hotelprijzen volgt de trend van geleidelijk oplopende tarieven sinds begin 2010. Noord-Amerika zag in 2015 als enige regio de hotelprijzen stijgen tot het niveau van vóór de economische crisis. Het afgelopen jaar steeg de Noord-Amerikaanse Index namelijk tot 119, 2 punten hoger dan de piek van 117 van vóór de recessie in 2007.

*Hotelovernachting in Amsterdam 9 euro duurder*
In Nederland stegen de hotelprijzen van gemiddeld €122 in 2014 tot €128 in 2015, een stijging van 5%. Zeven van de acht Nederlandse bestemmingen uit de HPI zagen in 2015 een prijsstijging ten opzichte van 2014. In Amsterdam betaalden reizigers het meest voor een hotelovernachting. Amsterdam bleef de duurste hotelstad met een gemiddelde prijs van €150 voor een hotelovernachting in 2015, €9 meer dan een jaar geleden.

*Bestemming / 2015 / 2014 / % Verandering*

Amsterdam €150 / €141 / 7%

Maastricht €114 / €110 / 4%

Utrecht €109 / €103 / 6%

Haarlem €104 / €97 / 7%

Den Haag €103 / €102 / 2%

Rotterdam €93 / €90 / 3%

Groningen €90 / €83 / 7%

Eindhoven €88 / €87 / 0%

*Over de Hotel Price Index (HPI)*
De HPI is een terugkerend rapport over hotelprijzen op grote bestemmingen over de hele wereld die de veranderingen in de prijzen die reizigers daadwerkelijk voor hun accommodatie hebben betaald* in kaart brengt. Tevens biedt de HPI waardevolle inzichten in de oorzaken van deze veranderingen. Het rapport is gebaseerd op honderdduizenden boekingen op websites van Hotels.com over de hele wereld.

*Gemiddelde prijs betaald per nacht inclusief belasting en toeslagen.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws