Hotels worden niet geboekt op prijs

8 juni 2015 |
Hotels worden niet geboekt op prijs<

Het geautomatiseerde biedings- en prijsoptimalisatieplatform Koddi heeft een gecontroleerde metasearch-omgeving gecreëerd, waarbij werd gekeken
naar de reactie van bezoekers op factoren zoals, prijs, positie en adverteerderstypen. Wanneer alle factoren hetzelfde zijn, dan krijgen de 'suppliers' de voorkeur boven OTA's. Zelfs wanneer de prijs iets hoger ligt, dan blijft dat zo. Pas bij een prijsverschil van tien procent krijgen de OTA's langzamerhand de voorkeur.

Slechtere kamer?
De voorkeur voor 'suppliers' (in dit geval de individuele hotels of hotelketens) ontstaat, omdat de consument verwacht dat een directe boeking leidt tot meer upgrades en betere service. OTA's staan niet in een kwaad daglicht, maar er wordt gedacht dat boeken via een OTA kan leiden tot een slechtere kamer, slechtere service of andere problemen met de boeking.

OTA's zijn sterke merken
OTA's bieden wel een beter overzicht en aanbod, selectie is eenvoudiger en de prijs voor een kamer is lager. Bovendien zijn veel merken (zoals Booking.com) een vertrouwde partner voor de consument geworden; een sterk merk dat vertrouwen geeft. Sommige gebruikers vonden zelfs dat zij een betere kamer kregen na een boeking via een OTA.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

NH Hotels Internationaal
NH Hotels opent haar eerste hotel in Noord-Amerika

Het NH Collection New York Madison Avenue gaat weldra open. In april opent het eerste hotel van NH in de VS, zo lezen we op zakenreis.nl. Het statige gebouw in het hart van Manhattan stamt uit 1920 en weerspiegelt het 'gouden tijdperk van de reclame', zo meldt NH in een verklaring. In Eur...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: