Houd uw gasten binnen

12 september 1998 | Redactie

In veel hotels nodigt de hotelbar nou niet bepaald uit tot het nuttigen van een aperitief, en om er gezellig 's avonds een drankje te nemen ... Nou nee. Een café in de stad heeft zoveel meer. Mochten de hotelgasten massaal besluiten om 's avonds de stad in te gaan, of om - erger nog - maar eens op tijd naar bed te gaan, dan is er toch iets mis met de hotelbar. Aan zulke gasten verdient de hôtelier weinig. Maar het kan anders.

Loop eens door uw hotelbar en wees eerlijk. Zou u daar 's avonds met een stel vrienden gezellig een borrel willen drinken; ook als u geen hotelgast zou zijn? Is dit de ambiance die u zoekt na een dag vergaderen, of na een drukke vakantiedag? Toegegeven: sfeer is een subjectief gegeven; sfeer bedenken is niet iets wat je op een rustige dinsdagochtend doet; de juiste sfeer creëren kan een kostbare aangelegenheid zijn. Zijn daarom veel hôteliers geneigd om genoegen te nemen met zo'n standaard hotelbar?

Metamorfose

Hoe geliefd de sfeer in een hotelbar werkelijk is, kan opgemaakt worden uit een gastenenquête. Of natuurlijk uit de omzetcijfers van de bar. De bar beïnvloedt zelfs direct de omzet van het restaurant, want de hotelbar is voor veel gasten een 'aanloopje' naar de maaltijd.

Edith Janssen, directielid van Kaja Horeca Interieur bv in Rijssen, heeft al heel wat hotelbars in binnen- en buitenland een metamorfose zien ondergaan. Haar bedrijf is onder meer gespecialiseerd in het aanpassen, bouwen en verbouwen van hotelbars. Janssen: ’De functie van de bar is bepalend voor de wijze waarop wij de inrichting adviseren. Is het een bar waar veel groepen komen, of juist een bar waar vooral eenlingen vertoeven? Dat gegeven bepaalt of je met open ruimtes of juist met beschutte hoekjes moet gaan werken. Jaren geleden waren vooral de bruine kroegen erg gewild, maar de laatste jaren zijn themacafés en grand cafés populair. Soms zal de hôtelier diep in de geldbuidel moeten tasten, maar de algemene financiële stelregel is, dat je voor duurzaamheid betaalt, en dat je op lange termijn het geld weer terugverdient.’

Janssen hoeft horecaondernemers zelden te overtuigen van de gunstige effecten die een hotelbar op de totale bedrijfsvoering kan hebben. ’Ons belangrijkste argument is: maak uw hotelgast tot stamgast. Horecaondernemers die bij ons komen, onderschrijven dat argument. Zij zijn het wik en weeg stadium inmiddels gepasseerd. Het financiële kader dat iemand meebrengt, bepaalt in hoeverre de bar aangepast kan worden.’

Het is momenteel een trend om aan hotels een eigen gezicht te geven. Janssen: ’Ondernemers zoeken naar duidelijke herkenbaarheid van eigenheid. De kleinere hotels hebben deze ontwikkeling in gang gezet. Zij proberen zich te onderscheiden van het standaardaanbod van hotelketens. Dat is een slimme zet, want hotelgasten kiezen vaker voor korte en iets duurdere vakanties. Daarbij hoort uiteraard een leuk, gezellig, maar bovenal niet-standaard hotel’.

Geen windeieren

Sinds de verbouwing van de hotelbar, heeft roomsdivisionmanager John Bledoeg van het 178 kamers tellende hotel Mercure Amsterdam Amstel de gemiddelde 'bartenderbezetting' zien toenemen van één naar twee à drie. Een trotse Bledoeg: ’Het past binnen de filosofie van de Accor-groep om iets typisch van het land van vestiging in huis te halen. Zo’n anderhalf jaar geleden hebben we daarom besloten dat onze hotelbar - met uitzicht op de Amstel - een meer passende uitstraling moest krijgen. Ons hotel ligt vlakbij de Amsterdam Arena, direct aan de Amstel, en heeft een eigen aanlegkade. Om die reden hebben wij gekozen voor een bruin café, vanwege het Amsterdamse imago, aangevuld met scheepvaartattributen. De hotelbar is zo gebouwd dat het een open ruimte vormt met de receptie/lobby/brasserie. De bar fungeert in de ochtenduren als koffiecorner. 's Middags komen gasten er een kopje koffie drinken of een krantje lezen. We zijn van 07.00 tot 02.00 uur open. Na de verbouwing is de baromzet als een komeet omhoog geschoten; de hotelbar functioneert beter dan ooit tevoren als dé ontmoetingsplaats in het hotel. De beslissing tot verbouwen heeft ons zeker geen windeieren gelegd.’

Ook Parkhotel De Branding in Doorwerth - 120 kamers en 30 zalen - heeft het afgelopen jaar de hotelbar grondig aangepakt. Eigenaar Harry Bensink: ’Ons hotel ontvangt voor 85% zakelijke gasten, met name voor cursussen en seminars. Als je als hotel wilt bijblijven, en kwaliteit wilt bieden, dan hoort daar een gezellige hotelbar bij. Dat verwachten de hotelgasten ook. Veel hotelbars zien er naar mijn idee wat stoffig, oud en vervallen uit; daaronder lijdt de totale kwaliteit van je bedrijf. Onze nieuwe bar is een royale, tijdloze Engelse pub geworden met negentig zitplaatsen. Zo’n pub heeft een formule die zeker tachtig procent van onze bezoekers aanspreekt. Van onze gasten blijft tegenwoordig 90 tot 95% ook ’s avonds in het hotel. Als je dat vertaalt naar omzetstijging, praten we over procenten. Maar ook de enthousiaste reacties van onze gasten spreken boekdelen. De verbouwing is absoluut een goede investering geweest.’

Auteur: Erik Paulis

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: