Huisstofmijt: ongewenst gezelschap

18 september 2001 | redactie

We brengen gemiddeld zo’n dertig procent van ons leven in bed door. Dat doen we niet ‘in ons eentje’: we hebben in bed gezelschap van duizenden andere levende wezens, ook al willen we dat liever niet weten. Matrassen zijn een veilige thuishaven voor het kleine spinachtige diertje, genaamd de huisstofmijt. Gelukkig is die bedgenoot met het blote oog niet waar te nemen.

De huisstofmijt is in elke hotelkamer aanwezig en dus in ieder hotelbed te vinden. Over het algemeen zorgt hij niet voor problemen, behalve bij degenen die in meer of mindere mate allergisch zijn voor dit organisme. Mensen met astmatische klachten (zo’n tien procent van de bevolking) zijn meestal gevoelig voor de mijt. 'Klachten als rode en tranende ogen, hoesten, benauwdheid of huiduitslag kunnen wijzen op de aanwezigheid van allergieveroorzakers,’ zegt Gera ten Veldhuis, p.r.-medewerkster van het Astma Fonds. ‘Hoewel we spreken van een allergie voor huisstofmijt, zijn de uitwerpselen van dit beestje de echte boosdoeners. Deze deeltjes zweven door de lucht en we ademen ze met het grootste gemak in.'

Hoogseizoen

Het favoriete gerecht van de huisstofmijt is een portie huidschilfers van de mens (we verliezen tot circa 1,5 gram per nacht); daar geniet hij het liefst van op een vochtige locatie. Een matras is daarom uitermate geschikt om te 'verblijven': door het normale transpireren van de slaper (tot een liter per nacht, zegt men) is het er aangenaam vochtig, en ‘roomservice’ ontbreekt niet. Daarbij houden de mijtjes van temperaturen tussen de 10 en 30 graden Celsius. In de zomer (vocht) neemt hun aantal toe; in de herfst barst het hoogseizoen los. In een tweepersoons matras kunnen zich dan zo'n half miljoen 'gasten' schuilhouden.

Levende mijten laten zich niet opzuigen. Met hun behaarde pootjes klampen ze zich vast aan bijvoorbeeld textiele vloerbedekking. Pas als ze gedood zijn, laten ze zich verwijderen. Maar het doden huisstofmijten is geen eenvoudige klus. Uit het beddengoed zijn ze te verdrijven door dit op 60 graden te wassen (of het beddengoed een week in de vriezer te leggen bij een temperatuur van -20 graden). Voor wat betreft de matras is dit uiteraard ondoenlijk. Het beste zijn matrassen van synthetisch materiaal, zonder binnenvering. De matras mag geen 'winterkant' (wollen laag) hebben, en de tijk kan het best van katoen zijn (neemt vocht op). Er zijn speciale hoezen op de markt die als een filter werken. De binnenkant van deze hoezen is voorzien van een polyrethaan membraan met microscopisch kleine poriën; zo worden stof, vuil en allergenen (groter dan een duizendste millimeter) tegengehouden. De hoezen kunnen in de wasmachine gewassen worden en zijn ook verkrijgbaar voor hoofdkussens en dekbedden.

Trillingen

Een matras reinigen is mogelijk met het systeem Potema. Dit is een uit Duitsland afkomstige machine (innovatieprijs gewonnen). De reiniging gebeurt ter plekke door hoogfrequente trillingen. Het apparaat zuigt een vacuüm en trekt zo het stof (gemiddeld een jampot vol per jaar) uit de matras. Door middel van lichtstralen, van een aan de voorkant bevestigde UVC-lamp, worden de aanwezige huisstofmijten, bacteriën en schimmels gedood. Daarna wordt de matras behandeld met ‘bio clean’, waardoor eventuele resten en sporen verwijderd worden. Deze methode is chemievrij en niet schadelijk voor mens, materiaal of milieu.

HM302001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: