ibis introduceert nieuwe formule

31 januari 2019 | David Bakker

ibis, al sinds 1974 één van de meest toonaangevende economy hotels, slaat een nieuwe weg in door reizigers en omwonenden een nieuwe gastenervaring te bieden. De focus ligt daarbij op gastvrijheid en toegankelijkheid voor de lokale bevolking, en meer sociale interactie. Deze vernieuwde strategie is mede gebaseerd op de resultaten van een onderzoek onder hotelgasten, dat in opdracht van ibis werd uitgevoerd in zes landen. Uit het onderzoek blijkt dat 80% van de respondenten graag zou zien dat een hotel een sociale locatie wordt, waar iedereen, inclusief niet-verblijvende gasten, zich welkom voelt. Het is een transformatie voor het merk, dat zijn hotels wil gaan positioneren als echte woonruimtes voor iedereen. Deze ruimtes moeten daarbij flexibel, gastvrij en trendy zijn,en op elk moment van de dag voldoen aan de verschillende verwachtingen van de gast.

Een merktransformatie betekent een nieuwe gastenervaring

Ibis wil bezoekers in een zogenaamde levenshub verwelkomen, waar iedereen kan slapen, eten, mensen ontmoeten of genieten van livemuziek. Een heel nieuw scala aan mogelijkheden, binnen één enkele locatie die een ruime meerderheid van de respondenten aanspreekt (67%). Ibis biedt nieuwe en flexibele ruimtes die sociale interactie en verbindingen tussen langdurige gasten, reizigers en omwonenden aanmoedigen.

Mobiel inchecken voor dat ‘oost-west-thuis-best’ gevoel

De receptie, een symbolische functie in een hotel, verdwijnt. Bij aankomst worden de gasten verwelkomd door een lid van het "ibis Smile Team" en worden de incheckformaliteiten afgehandeld aan de bar, onder het genot van een drankje, of in de lobby. Hoewel dit nieuwe welkom het gebruik van tablets en een gepatenteerde mobiele oplossing vereist (PSM FOLS Mobile), maakt het medewerkers minder statisch en verhoogt het hun interactie met gasten. Ondanks de opkomst van technologie, blijft menselijke interactie het centrale element van een succesvol onthaal. Van de respondenten bevestigde 61% dat zij bij het in- en uitchecken de voorkeur geven aan een echt persoon, in plaats van een technologische oplossing. Het merk wil dat het volledige internationale ibis-netwerk voor 2022 werkt met deze nieuwe welkomformule.

Daarnaast wordt in februari 2019 een digitale campagne opgezet in samenwerking met het MRM-bureau. Het doel van deze campagne is om de leden van het ibis Smile Team in de kijker te zetten via een galerij met medewerkersprofielen. Hierin worden anekdotes en getuigenissen gecombineerd. Op 31 januari 2019 start dit in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zwitserland.

Flexibele ontwerpoplossingen voor alle hotelgebieden

Het ibis-model is veel meer dan alleen een warm en persoonlijk welkom en verandert van een uniforme en gestandaardiseerde aanpak naar een flexibele en persoonlijke aanpak. Dit wordt mogelijk gemaakt door drie nieuwe ontwerpconcepten. De geselecteerde ontwerpers in Europa, Latijns-Amerika en Azië hebben hun concepten gebaseerd op de verbinding met de buitenwereld. De bar krijgt een prominente plek, wat de hotels net zo aantrekkelijk maakt voor reizigers als voor de lokale bevolking. Gasten hebben de mogelijkheid om te kiezen uit kamers die geschikt zijn voor 1 tot 6 personen, afhankelijk van hun behoeften. Of de Smart Room, het concept van de groep AccorHotels dat een revolutie teweegbrengt in toegankelijkheidsnormen. Dankzij de grote afmetingen en het functionele meubilair biedt het voor iedereen toegang, welzijn, comfort en veiligheid.

Een vernieuwd scala aan dineeropties

Om ervoor te zorgen dat alle gasten - zowel omwonenden als reizigers - kunnen genieten van een ontspannen tijd in ibis hotels, heeft het merk een nieuwe reeks eetgelegenheden ontwikkeld. Het centrum van de hotels, de bar, biedt een menu op maat, een kenmerkende visuele identiteit en verschillende ontwerpelementen om een unieke sfeer te creëren. Vrij om te kiezen uit verschillende nieuwe ideeën, kunnen ibis-hoteliers kiezen voor het concept dat het best past bij de specifieke kenmerken van hun gasten en dit afstemmen op hun buurt om een menu te bieden met lokale gerechten en verse producten.

Een pilothotel voor dit nieuwe concept, ibis Zurich Messe Airport, heeft in zijn lobby Charlie's Corner gecreëerd, een bar die is gewijd aan bier, waarbij het menu varieert afhankelijk van het tijdstip van de dag. 's Ochtends kunnen gasten genieten van een kopje koffie, terwijl ze 's avonds een biermuur kunnen ontdekken en een ruime keuze aan Zwitserse bieren. Ze kunnen ook genieten van regionale gerechten, zoals "rösties", in een pop-rock-sfeer. Charlie's Corner is de ideale locatie voor vrienden en buren om samen te komen en te genieten van lekker bier en livemuziek.

Muziek voor de bevordering van ontmoetingen

Ibis heeft besloten om muziek een integraal onderdeel te maken van de gastenervaring, om de sociale interactie te stimuleren tussen alle mensen die de hotels bezoeken. Dit kwam ook terug uit het Ipsos-onderzoek: 79% van de respondenten benadrukt dat luisteren naar muziek een belangrijk onderdeel van hun leven is. In 2019 worden meer dan 100 liveoptredens georganiseerd in ibis-hotels met populaire opkomende lokale talenten. Ze worden ondersteund door de beste headline-artiesten en zullen optreden in 6 landen. Dit initiatief sluit aan bij de behoefte van de ibis gast: 40% van de respondenten gaf aan live  optredens van opkomende artiesten te willen bijwonen in hotels. Ibis positioneert zich als promotor van nieuw talent en wil de grootste talenten naar het Sziget Festival te krijgen, waar een podium aan hen zal worden gewijd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: