ibis introduceert nieuwe formule

31 januari 2019 | David Bakker

ibis, al sinds 1974 één van de meest toonaangevende economy hotels, slaat een nieuwe weg in door reizigers en omwonenden een nieuwe gastenervaring te bieden. De focus ligt daarbij op gastvrijheid en toegankelijkheid voor de lokale bevolking, en meer sociale interactie. Deze vernieuwde strategie is mede gebaseerd op de resultaten van een onderzoek onder hotelgasten, dat in opdracht van ibis werd uitgevoerd in zes landen. Uit het onderzoek blijkt dat 80% van de respondenten graag zou zien dat een hotel een sociale locatie wordt, waar iedereen, inclusief niet-verblijvende gasten, zich welkom voelt. Het is een transformatie voor het merk, dat zijn hotels wil gaan positioneren als echte woonruimtes voor iedereen. Deze ruimtes moeten daarbij flexibel, gastvrij en trendy zijn,en op elk moment van de dag voldoen aan de verschillende verwachtingen van de gast.

Een merktransformatie betekent een nieuwe gastenervaring

Ibis wil bezoekers in een zogenaamde levenshub verwelkomen, waar iedereen kan slapen, eten, mensen ontmoeten of genieten van livemuziek. Een heel nieuw scala aan mogelijkheden, binnen één enkele locatie die een ruime meerderheid van de respondenten aanspreekt (67%). Ibis biedt nieuwe en flexibele ruimtes die sociale interactie en verbindingen tussen langdurige gasten, reizigers en omwonenden aanmoedigen.

Mobiel inchecken voor dat ‘oost-west-thuis-best’ gevoel

De receptie, een symbolische functie in een hotel, verdwijnt. Bij aankomst worden de gasten verwelkomd door een lid van het "ibis Smile Team" en worden de incheckformaliteiten afgehandeld aan de bar, onder het genot van een drankje, of in de lobby. Hoewel dit nieuwe welkom het gebruik van tablets en een gepatenteerde mobiele oplossing vereist (PSM FOLS Mobile), maakt het medewerkers minder statisch en verhoogt het hun interactie met gasten. Ondanks de opkomst van technologie, blijft menselijke interactie het centrale element van een succesvol onthaal. Van de respondenten bevestigde 61% dat zij bij het in- en uitchecken de voorkeur geven aan een echt persoon, in plaats van een technologische oplossing. Het merk wil dat het volledige internationale ibis-netwerk voor 2022 werkt met deze nieuwe welkomformule.

Daarnaast wordt in februari 2019 een digitale campagne opgezet in samenwerking met het MRM-bureau. Het doel van deze campagne is om de leden van het ibis Smile Team in de kijker te zetten via een galerij met medewerkersprofielen. Hierin worden anekdotes en getuigenissen gecombineerd. Op 31 januari 2019 start dit in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zwitserland.

Flexibele ontwerpoplossingen voor alle hotelgebieden

Het ibis-model is veel meer dan alleen een warm en persoonlijk welkom en verandert van een uniforme en gestandaardiseerde aanpak naar een flexibele en persoonlijke aanpak. Dit wordt mogelijk gemaakt door drie nieuwe ontwerpconcepten. De geselecteerde ontwerpers in Europa, Latijns-Amerika en Azië hebben hun concepten gebaseerd op de verbinding met de buitenwereld. De bar krijgt een prominente plek, wat de hotels net zo aantrekkelijk maakt voor reizigers als voor de lokale bevolking. Gasten hebben de mogelijkheid om te kiezen uit kamers die geschikt zijn voor 1 tot 6 personen, afhankelijk van hun behoeften. Of de Smart Room, het concept van de groep AccorHotels dat een revolutie teweegbrengt in toegankelijkheidsnormen. Dankzij de grote afmetingen en het functionele meubilair biedt het voor iedereen toegang, welzijn, comfort en veiligheid.

Een vernieuwd scala aan dineeropties

Om ervoor te zorgen dat alle gasten - zowel omwonenden als reizigers - kunnen genieten van een ontspannen tijd in ibis hotels, heeft het merk een nieuwe reeks eetgelegenheden ontwikkeld. Het centrum van de hotels, de bar, biedt een menu op maat, een kenmerkende visuele identiteit en verschillende ontwerpelementen om een unieke sfeer te creëren. Vrij om te kiezen uit verschillende nieuwe ideeën, kunnen ibis-hoteliers kiezen voor het concept dat het best past bij de specifieke kenmerken van hun gasten en dit afstemmen op hun buurt om een menu te bieden met lokale gerechten en verse producten.

Een pilothotel voor dit nieuwe concept, ibis Zurich Messe Airport, heeft in zijn lobby Charlie's Corner gecreëerd, een bar die is gewijd aan bier, waarbij het menu varieert afhankelijk van het tijdstip van de dag. 's Ochtends kunnen gasten genieten van een kopje koffie, terwijl ze 's avonds een biermuur kunnen ontdekken en een ruime keuze aan Zwitserse bieren. Ze kunnen ook genieten van regionale gerechten, zoals "rösties", in een pop-rock-sfeer. Charlie's Corner is de ideale locatie voor vrienden en buren om samen te komen en te genieten van lekker bier en livemuziek.

Muziek voor de bevordering van ontmoetingen

Ibis heeft besloten om muziek een integraal onderdeel te maken van de gastenervaring, om de sociale interactie te stimuleren tussen alle mensen die de hotels bezoeken. Dit kwam ook terug uit het Ipsos-onderzoek: 79% van de respondenten benadrukt dat luisteren naar muziek een belangrijk onderdeel van hun leven is. In 2019 worden meer dan 100 liveoptredens georganiseerd in ibis-hotels met populaire opkomende lokale talenten. Ze worden ondersteund door de beste headline-artiesten en zullen optreden in 6 landen. Dit initiatief sluit aan bij de behoefte van de ibis gast: 40% van de respondenten gaf aan live  optredens van opkomende artiesten te willen bijwonen in hotels. Ibis positioneert zich als promotor van nieuw talent en wil de grootste talenten naar het Sziget Festival te krijgen, waar een podium aan hen zal worden gewijd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Hoezo teveel?

Ongeveer 15.000 kamers waren er in Amsterdam en Schiphol bij elkaar in 1996. Ook toen al werd er geroepen ‘teveel!’ Nu, 22 jaar later, zijn er bijna 3 keer zoveel kamers in dit gebied, zijn er plannen voor nog duizenden kamers, en roepen we nog steeds ‘teveel!’ En dat terwijl...

Opening Internationaal Marriott
Mariott International opent 7000ste hotel in Hong Kong

Marriott International vierde onlangs de opening van zijn zevenduizendste hotel – het St. Regis Hong Kong. Dit schitterende, 27 verdiepingen tellende luxe hotel met butlerservice en meerdere restaurants staat symbool voor Marriotts wereldwijde expansiestrategie met een buitensporige focus op h...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Hotel Opening
Eerste Leonardo Royal Hotel opent in Nederland

Op maandag 15 april, de geboortedag van Leonardo da Vinci, heeft het Leonardo Royal Hotel Amsterdam, met als afkorting LRHA, haar deuren geopend. Het allereerste Leonardo Royal Hotel in Nederland is gevestigd in een nieuw gebouw van 18 verdiepingen in het Amstelkwartier met maar liefst 490 kamers. ...

Interview Longread
Zo ga je om met bedrijfskleding in je hotel

Binnen de hotellerie is het dragen van bedrijfskleding zeer gebruikelijk. Het verhoogt de herkenbaarheid van de medewerkers en straalt professionalisme uit. Maar dan moeten de kleding en de uiterlijke verzorging wel helemaal in balans zijn. Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert en legt uit waar...

Achtergronden
Download de nieuwe uitgave van Hospitality Management

De aprileditie van Hospitality Management is weer uit. Dit keer aandacht voor de hotelkamer en interieur, waarbij Carlo Slag, eigenaar van Preston Palace hotel, en Debbie Zeeuw van der Laan, designer bij Valk Design, ons bijpraten over recente verbouwingen, hotelkamertrends en investeringen. Tapijt ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: