In de horeca wordt het meest gelachen!

14 december 2016 | Thijs Jacobs

Goede koffie (of thee) op ons werk vinden we belangrijk. Niets nieuws onder de zon. Maar wat we nog belangrijker vinden op ons werk: lachen. Uit onderzoek van zorgverzekeraar Aevitae, uitgevoerd door Ruigrok Netpanel blijkt dat 87% van de werknemers het (zeer) belangrijk vindt om tijdens het werk te lachen. 77% vindt het (zeer) belangrijk dat er goede koffie of thee is op hun werk. De horeca doet het goed: de verzekeraar vermoedt dat onze branche de vrolijkste is van Nederland. 

Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan een kwart (26%) van de werknemers lachen op zijn werk zó belangrijk vindt dat ze zouden overwegen om van werkgever te wisselen als er te weinig gelachen zou worden op hun werk. En 28% vindt dat de werkgever actie moet ondernemen om ervoor te zorgen dat er meer wordt gelachen op het werk. Meer dan een kwart van de werknemers (26%) lacht niet dagelijks op het werk.

Meer lachen met collega’s op derde plaats goede voornemens 2017

Gevraagd naar de goede voornemens voor 2017 aangaande gedrag op het werk zien we de volgende top 5:

1. gezonder eten (22%)
2. vaker een frisse neus halen in de lunchpauze (18%)
3. meer lachen met collega’s (15%)
4. meer bewegen op het werk (14%)
5. minder koffiedrinken (6%)

Arndt van den Beuken, algemeen directeur van Aevitae: “We praten veel met werkgevers als we de zorgverzekeringen op maat maken voor hun werknemers. En dan bespreken we ook hoe ze werknemers kunnen helpen om gezond en inzetbaar te blijven. Gezonde leefstijl en werkdruk zijn de bekende thema’s. Wij voegen daar lachen op het werk aan toe omdat het positieve effecten heeft. Het is goed voor je gezondheid en draagt bijvoorbeeld bij aan het teamgevoel. Vandaar ook dit onderzoek. Het laat zien dat werknemers lachen ook erg belangrijk vinden.”

Top 3 beroepen met een lach

De top 3 branches waarin we denken dat er het meest gelachen wordt, zijn:

1. Horeca en toerisme (33% van de werknemers denkt dat in deze branche het meest gelachen wordt)
2. Bouwnijverheid- en installatie (15%)
3. Communicatie, marketing en reclame (12%)
4. Transport. Logistiek, inkoop en opslag (12%)

In de juridische branche, bij nutsbedrijven en in de wetenschap denken we dat er niet veel gelachen wordt (allemaal scoren ze maar 1%).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: