Informatiecomfort voor hôteliers en hun gasten

Auteur: Redactie
Branded Content 11 november 1998
Informatiecomfort voor hôteliers en hun gasten

Quadriga, voorheen bekend onder de naam Thorn, is marktleider in Europa op het gebied van de nieuwste informatietechnologie voor hotelkamers. Quadriga Benelux heeft zich zes jaar geleden in Nederland gevestigd en levert inmiddels aan meer dan driehonderd hotels in die regio interactieve diensten. Met een marktaandeel van 18,8% in de Benelux is Quadriga de onbetwiste marktleider. Dat succes is onder meer te danken aan de specifieke kennis die het bedrijf bezit met betrekking tot de hotellerie.

Onder Quadriga's klanten in de Benelux bevinden zich toonaangevende ketens als Holiday Inn Worldwide (Bass Hotels), Accor, Marriott International en Scandic Hotels AB, maar het bedrijf heeft ‑ naar eigen zeggen ‑ geenszins het contact met de basis verloren. Quadriga beweert exact te weten hoe kleine, onafhankelijke hotels het beste gebruik kunnen maken van de voortschrijdende informaticatechnologie. 'Wij kunnen een complete interactieve oplossing leveren, maar ook een eenvoudige Pay TV dienst,' benadrukt Han Kettenis van het kantoor in Den Bosch waar 42 mensen werken. (Het hoofdkantoor is gevestigd in Engeland.) 'Er is sprake van een sterk toenemende vraag onder reizigers naar informatie, entertainment en andere diensten op de hotelkamer. Wij kunnen aan die vraag voldoen. Ons vermogen om hotels te voorzien van een kostenbesparende, informatieve managementoplossing is het resultaat van meer dan zeven jaar ervaring op dit gebied. Wij hebben diepgaande kennis vergaard van de markt, uiteenlopend van toonaangevende hotels tot kleinere toeristenbedrijven. Momenteel biedt Quadriga interactieve diensten aan op meer dan 170.000 kamers wereldwijd.'

Totaalaanbod

De 'interactieve hotelkamer oplossing' waarmee Quadriga zich op de informaticamarkt onderscheidt, maakt innovatief, efficiënt en geavanceerd hotelmanagement mogelijk. Hotelmanagers hebben met dit systeem een waardevol instrument in handen gekregen voor het realiseren van nieuwe servicestandaarden. Hôteliers beschikken dankzij deze interactieve hotelkamer oplossing over actuele informatie (de staat van de kamers; de staat van het technisch onderhoud; waar de gast nog voor moet betalen; ...); de gasten kunnen ‑ gebruik makend van dezelfde technologie ‑ genieten van een uitgebreid aanbod van informatie en entertainmentdiensten. (Internet; computerspelletjes; pay tv; een rekeningoverzicht; een gekoppelde minibar; boodschappenservice; snelle check‑out service; ...) 'Total room control' dus, via een tv en een afstandsbediening.

De afgelopen vijf jaar zijn er al veel nieuwe technologische ontwikkelingen op de hotelkamer geïmplementeerd, maar Quadriga blijft investeren in nog geavanceerdere systemen. De onderneming streeft dan ook naar het wereldleiderschap voor wat betreft de interactieve hotelkamertechnologie. Daarin past het aangaan van 'strategische allianties' (partnerschappen) met drie multinationale reuzen: Philips, Bang & Olufsen en Otrum Electronics. Kettenis: 'Het spreekt vanzelf dat er een strenge selectie aan vooraf is gegaan. De partners hebben evenals Quadriga een mondiaal werkterrein; zij zijn marktleiders en hebben veel ervaring binnen de hotelsector. Philips geldt als één van de grootste leveranciers van elektronische apparatuur, zowel in de consumentenmarkt als de professionele markt. Het assortiment "hardware" dat Philips voor de hotelkamer heeft, bevat apparatuur met veel gradaties in technische mogelijkheden; daarmee kan aan de behoefte van elk hotel worden voldaan.' ‑ Philips heeft al vóór 15 september (de datum waarop de genoemde mondiale partnerschappen wereldkundig werden gemaakt) samengewerkt met Quadriga. Daar is in mei jongstleden de On Card TV, een goedkopere Pay TV oplossing, uit komen rollen.

Bang & Olufsen is natuurlijk vooral bekend vanwege de fantastisch mooi ontworpen apparatuur. Het motto van dat bedrijf is niet voor niets "Technologie op zich heeft geen betekenis. Het gaat erom welke uitwerking het heeft op mensen, en hoe het in hun stijl van leven past". ‑ 'Wat ons betreft passen hun tv's en andere apparaten prachtig in hotelsuites en andere luxe hotelkamers,' aldus Han Kettenis.

Flexibeler

Quadriga verwacht ook veel van de samenwerking met Otrum Electronics ASA. Dat is de grootste Europese leverancier van interactieve tv‑technologie voor hotels. De software van dit bedrijf is in 1992 op de markt gekomen en sindsdien geïnstalleerd op ruim 200.000 hotelkamers in Europa, het Midden‑Oosten, Afrika en het Verre Oosten. (Die software behelst bijvoorbeeld Video On Demand en Internet access, maar ook innovatieve interactieve toepassingen ten behoeve van back office management.) Kettenis: 'Samen met Otrum hebben we voor onze klanten een nieuw, veel breder aanbod van volledig te "upgraden" softwarediensten. We kunnen nu veel flexibeler reageren op nieuwe ontwikkelingen.'

Philips, Bang & Olufsen en Otrum zullen automatisch een bondgenoot vinden in Automatic Minibar Systems (AMS), een bedrijf dat al veel langer samenwerkt met Quadriga. AMS levert twee minibarsystemen: de RoboBar die meer dan honderd producten kan bevatten, en het meer compacte AutoClassic, de meest geavanceerde minibar op dit moment. Beide producten communiceren via het tv‑netwerk van het hotel. Zowel de hôtelier als de gast krijgen inzicht in de consumptie.

Een andere belangrijke partner van Quadriga heet Fourth Communications Network. Dat is één van de grootste 'on‑line providers' van zakelijke informatie op Internet. Het bedrijf is één van de leiders in de markt van interactieve multimediasystemen voor hotels ‑ en de gasten ‑ in Europa, het Midden‑Oosten en Afrika. Fourth heeft zich altijd gericht op het ontwerpen en leveren van interactieve hotelinformatiesystemen met toegang tot Internet. Dat Internetproduct is vandaag de dag te vinden in 73 hotels (19.000 kamers) in Europa.

Maatwerk

Roomservice is vele jaren lang de meest persoonlijke, sympathieke wijze geweest waarop gasten benaderd konden worden. De nieuwe interactieve mogelijkheden zullen evenwel op korte termijn beduidende veranderingen teweeg brengen in het hotelmanagement en in de service. De hôtelier die een goed gebruik weet te maken van die nieuwe mogelijkheden, zal niet alleen winst boeken op het terrein van controle en toezicht, maar ook op het terrein van de inkomsten. Daarbij is het uiteraard belangrijk dat er technologisch maatwerk geleverd wordt.

'Doordat we samenwerken met een aantal van de leidende technologische ondernemingen, kunnen we garanderen dat we altijd de passende oplossingen in huis hebben,' beweert Kettenis. 'Bedenk ook dat wij een totale oplossing leveren; de hôtelier heeft genoeg aan één aanspreekpunt. Voor de gast zal het onmiddellijk, zodra hij de kamer binnenkomt, een wereld van verschil uitmaken. Hij zal een aan hem persoonlijk gericht welkomstwoord op zijn tv‑scherm aantreffen; alle informatie met betrekking tot zijn hotel kan hij gemakkelijk tot zich nemen; hij kan roomservice oproepen ‑ waarbij direct op de beeldbuis verschijnt hoe lang het gaat duren ‑; hij kan de tv als "wake up service" gebruiken; hij kan berichten toegespeeld krijgen via het scherm; noem maar op... Via "Express Check‑out" kan de gast zonder gedoe het hotel verlaten: gewoon met de creditcard en het rekeningmenu op de tv.'

Pay TV en vooral 'access to the World Wide Web' zijn opties waar de meeste gasten geen weerstand aan zullen kunnen bieden. Geavanceerde computerspelen en Video On Demand zijn voor menigeen een uitkomst. Wat er in de minibar zit, hoeft er natuurlijk niet per se uit, maar wat er uitgenomen wordt, wordt direct geregistreerd. En als een kamer niet in gebruik is, volstaat een elektronisch signaal vanaf de receptie om de minibar op slot te doen.

'Het schoonmaken van de kamer zal ook efficiënter gaan gebeuren,' meent Kettenis. 'Het kamermeisje kan op het netwerk zien of een kamer leeg is ‑ zodat nooit meer onnodig gasten gestoord worden ‑ en vervolgens via de tv op de kamer inloggen om haar locatie en werkzaamheden te melden. Het management kan natuurlijk ook berichten naar haar toe sturen. Er zijn legio voordelen voor de hôtelier te bedenken, en wij kunnen hem daarin uitgebreid van advies dienen. Het is niet zo dat we alleen maar de spullen leveren; ook daarna staan we tot in lengte van dagen voor de hôtelier klaar.'

HM30JAAR HM301998

Overig nieuws