Eric Toren & Tijmen Receveur: "Leer van wat je niet hebt gedaan"

Auteur: redactie
24 april 2019
Eric Toren & Tijmen Receveur: "Leer van wat je niet hebt gedaan"

Waar een jonge accidential hotelier en een geroutineerde hospitality-expert elkaar vinden in passie voor hun mensen, de lol van het creatieve proces en het perfectioneren van de begroting. Wij spreken Tijmen Receveur, mede-oprichter en mede-eigenaar van Hotel Not Hotel en Eric Toren, directeur, eigenaar van hotel TwentySeven tussen de versgebrande cocktailkruiden en zijdezacht behang op grote hoogte boven de Dam.

Tijmen: "Jij moet perfectionist zijn als ik dit hotel zie. Waarschijnlijk zijn de investeringskosten van één kamer bij jou de investering van ons complete hotel."

Eric: "Ik train mijn mensen zelf want met elkaar maken we een droomhotel voor onze gasten."

De toon is gezet, wij voelen de passie in elke vezel bij beide heren.

Wat is jullie heilige graal voor hospitality vandaag de dag?

Werk altijd van ‘binnen naar buiten’, is het motto van Eric. Als het team klopt en de communicatie met de gast oprecht is, dan voelt de gast zich welkom. Dat is in essentie waar het over gaat. Eric is gepokt en gemazeld in een Amsterdamse hospitalityfamilie, maar dat wil niet zeggen dat hij het vak daarom 100 procent beheerst. Zijn motto is: het hele leven is een les. Leer van wat je niet hebt gedaan en ontwikkel als eigenaar van een hotel je ondernemersskills. Een goede manager is geen ondernemer en een ondernemer is niet altijd een goede manager. Mooie oneliners die hout snijden. Het gesprek borduurt voort op creativiteit en het toevoegen van ‘soul’ aan een hotel. Een absolute must voor ondernemers in hospitality volgens beide heren.

Tijmen begon zijn carrière bij Hans Brinker hostel in Amsterdam, deze plek staat bekend om zijn authentieke en humoristische communicatie met de gast, en haakt in op het credo ‘manage de verwachting van de gast’. Excelleren op de verwachting die bij het budget van de kamer past is feitelijk wat elke hotelier zou moeten doen.

Was er sprake van een concept (storyline) bij de ontwikkeling van jullie hotels?

Tijmen Receveur en zijn compagnon Bruno Bont hebben hun hotel zien ontstaan uit een bijzonder creatief proces waar dankzij de medewerking van diverse kunstenaars een geheel eigen identiteit is ontstaan. Beide zonder hotelschoolopleiding, maar wel met een grote dosis lef hebben zij Hotel Not Hotel zien groeien tot een locatie met een eigenzinnige identiteit en (niet onbelangrijk) een gemiddelde kamerbezetting van 96%. Niet zonder slag of stoot, want het VW busje, dat een prominente plek in het hotel kreeg, uit Brazilië importeren bleek totaal onhandig maar wel een mooi avontuur.

Als independent hotelier kun je pionieren en dat geeft energie. Eric wilde met Hotel TwentySeven simpelweg zijn droomhotel voor gasten realiseren en geeft eerlijk toe hij zich misschien ook wel een beetje heeft laten uitdagen. Was hij wel in staat om op dit allerhoogste niveau te excelleren? Hij wilde het graag bewijzen.

 

 

 

 

 

Zien jullie in de huidige - competitieve hotelmarkt - blijvend ruimte voor independent hoteliers?

In het grote geweld van de wereldwijde hotelmerken zullen independent hoteliers altijd hun ruimte afdwingen. Grote merken volgen veelal trends, dan dat ze deze creëren, is de stelling van beide heren. Eric spreekt uit ervaring. Als eigen ondernemer sta je op met je hotel en ga je ermee naar bed. Maar als team member van een grote Aziatische organisatie bracht hij meer tijd aan de vergadertafel door dan in het dagelijkse proces. Toch is het ook een logische gedachte, dat indien je succesvol bent dat dat naar meer smaakt. Meer hotels onder dezelfde identiteit groeien zo uit tot een merk die mogelijk weer geacquireerd wordt door een grote keten. Eric is hier positief over, zo blijven er altijd ondernemers die weer opnieuw beginnen en grensverleggend anders gaan ondernemen. Daar is de hotelbranche heel erg bij gebaat.


S+J: Bij ons komt dan meteen Cyril Aouizerate op, wij ontmoette hem vorig jaar oktober in Amsterdam. Deze bedenker van het merk Mama Shelter, wat hij verkocht heeft aan de Accor groep, ontwikkelde vanuit een manifestgedachte zijn nieuwe hotel by the people for the people: MOB. Deze auteur en filosoof is ongelofelijk gepassioneerd over het starten van een beweging waarbij een optimistische kijk op de toekomst leidend is. De MOB hotels spelen hier de hoofdrol in. Zijn missie? Het verwelkomen van elke gast alsof het de eerste en tevens laatste reiziger op aarde is. Het is niet eenvoudig onze vragen te blijven stellen. Beide heren voeren een mooie conversatie waar zelfs persoonlijke bespiegelingen niet uitblijven. Inzoomen op de rol van hun partner in het energievretende proces van een hotel ontwikkelen en het onderwerp, ‘een cursus positiviteit voor de millennial’ wordt uitgebreid besproken.

Stel dat we jullie vragen elkaars hotel voor een week te gaan managen, wat gaat de gast of het team ervan terugzien?

Eric steekt meteen in op reviews. Dat is zijn stokpaardje. Filter je reviews op persoonlijke wensen van de gast of juist de technische onvolkomenheden en dat aanpakken. Meten is weten. Het begint namelijk altijd bij de analyse van jezelf. Tijmen vraagt zich oprecht af of hij het beter zou doen… Toch denkt Eric dat het jeugdig enthousiasme van Tijmen het goed zal doen bij zijn staf. Mooie conclusie. De heren hebben elkaar sowieso niet voor het laatst gesproken, Tijmen heeft veel interesse in het software-systeem Procs waar Eric mede ontwikkelaar van is. Eric belooft een dag te komen kijken bij Tijmen.

Hoe ziet de toekomst van Hotel Not Hotel eruit?

Na een kerk in Noord en andere opties in Amsterdam, staat nu Rotterdam op deradar bij Hotel Not Hotel. Het wordt zeker geen kopie van de Amsterdamsevestiging. Veel meer een2.0 versie maar wel nog steeds met kunst en creativiteit als vertrekpunt, belooft Tijmen.

S+J: Rotterdam blijkt aan interesse te winnen. Ook tijdens ons gesprek met Tom & Mirjam Espinosa van hotels V & The Lobby kwam Rotterdam ter sprake. Amsterdam treft veel maatregelen die het ondernemers in hospitality niet makkelijker maken. Een suggestie om een collectief van hoteliers te benoemen die heel duidelijk vanuit hun expertise gaat mee adviseren op ontwikkelingen in de stad wordt zelfs gedaan. Gedreven door passie, en van daaruit ontwikkelen: het is een mooi clubje ondernemers die wij mogen spreken tijdens de interviews voorafgaand aan de Independent Hotel Show.

Is hotel TwentySeven de kers op de taart van Eric Toren?

Hij aarzelt niet met zijn antwoord: zijn ambitie is het uitbouwen van het merk. Wij denken dat Eric nog lang niet op zijn lauweren gaat rusten…

Beleef een dag vol inspiratie en doe veel kennis op over de hotellerie tijdens de Independent Hotel Show, op 8 en 9 mei (RAI Amsterdam). 

Auteurs: Severs+Jansen, The Hospitality Studio
Mark Severs & Kim Jansen
seversjansen.com

Overig nieuws