Invast Hotels - Nederlandse Hotelsteden Index 2019: Amsterdam aan kop, Amersfoort verrassend derde

4 juni 2019 | Bastiaan Driessen

Invast Hotels heeft in 2019 voor de tweede keer het grote onderzoek uitgevoerd naar de bezettingsgraden en gemiddelde kamerprijzen van hotels in de grootste hotelsteden van Nederland in 2018. Met dit onderzoek wordt het beste inzicht verkregen in de regionale verschillen tussen steden binnen de Nederlandse hotelmarkt. Elke stad is onderzocht met meer dan 10 hotels; dit om te kunnen spreken over een volwaardige hotelmarkt binnen een stad.

Bij het onderzoek heeft Invast Hotels alle hotels in de grootste hotelsteden van Nederland benaderd met een enquête waarmee de gemiddelde kamerprijs en de bezettingsgraad van 2018 is opgevraagd. Hotels zijn eerst via e-mail, en bij geen respons telefonisch, benaderd. Maar liefst 268 hotels hebben geparticipeerd met een totaal aantal hotelkamers van 21.619. Op basis van het totale aantal hotelkamers vertegenwoordigt dit een participatiegraad van 34%. Dit is een ongekend hoge participatie, waardoor deze uitkomsten het beste inzicht geven in hoe de Nederlandse hotelsteden functioneren.

Resultaten per stad

De gemiddelde bezettingsgraad van alle participerende hotels in 2018 was 80,13%. De gemiddelde kamerprijs was € 113,23 en de RevPAR (Revenue Per Available Room) was € 90,73. Niet geheel onverwacht is Amsterdam de best presterende stad in Nederland, zowel op basis van bezettingsgraad als gemiddelde kamerprijs. Ook Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Maastricht laten in 2018 een hoge RevPAR van boven € 85,- zien.

Onderstaande grafiek geeft de gemiddelde bezettingsgraad van de grootste hotelsteden van Nederland weer. Delft en Zwolle zijn buiten de weergave gelaten aangezien deze steden een participatiegraad van minder dan 20% hadden, waardoor deze gegevens door Invast Hotels niet als representatief worden beschouwd.

In het grootste gedeelte van de steden wordt een bezettingsgraad tussen 75% en 80% behaald. Verder is opmerkelijk dat Amersfoort een relatief hoge bezettingsgraad heeft behaald in 2018. In de volgende grafiek wordt de gemiddelde kamerprijs weergegeven. Hiermee wordt duidelijk dat hoewel Amersfoort een hoge bezettingsgraad behaalt, de gemiddelde kamerprijs ruim onder het gemiddelde ligt.

Met bovenstaande grafiek wordt duidelijk waarom Amsterdam in de hotelwereld vaak wordt omschreven als separate markt: het verschil ten opzichte van andere steden is zeer groot. De andere grote steden in Nederland volgen op gepaste afstand. Steden als Haarlemmermeer, Amersfoort en Leeuwarden behalen een hoge bezettingsgraad, maar wel met een lagere gemiddelde kamerprijs, waardoor deze steden een gemiddeld lagere RevPAR laten zien.

Resultaten per sterrenclassificatie: 1 = 2 sterren-klasse

Een opvallend resultaat is dat geen significant verschil in gemiddelde kamerprijs waarneembaar is tussen één- en tweesterrenhotels. Wel behalen éénsterrenhotels een lagere bezettingsgraad ten opzichte van tweesterrenhotels. Zoals verwacht ligt de bezettingsgraad van vijfsterrenhotels onder het gemiddelde, maar de vijfsterrenhotels laten een substantieel hogere prijs per kamer zien, ruim boven ?200,- per kamer.

Onderstaande tabellen geven de resultaten per sterrenclassificatie weer.

Tabel

Voor hotels is participatie van belang om banken, gemeenten, aandeelhouders en directies te laten zien wat de resultaten zijn van het hotel in de markt waar deze actief is. Hierdoor is een beter inzicht in het risico mogelijk, wat behulpzaam kan zijn bij onder andere financiering of uitbreidingsmogelijkheden binnen een gemeente.

Onderstaande tabel geeft het totaal overzicht van de in dit artikel weergegeven data van de belangrijkste 16 Nederlandse hotelsteden. Invast Hotels bedankt alle deelnemende hoteliers bijzonder en hoopt volgend jaar op een nog hogere participatiegraad.

Auteurs: Bastiaan Driessen en Jelle Straatsma.

Invast Hotels houdt zich bezig met transacties, taxaties en onderzoek op het gebied van hotels en vastgoed. Door elk jaar onderzoek te doen, maakt Invast Hotels de Nederlandse hotelmarkt doorzichtiger, wat bijdraagt aan de professionalisering van de hotelmarkt op het gebied van financieringen en investeringen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Horeca naar de stembus deel één: VVD

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: