Invast Hotels - Nederlandse Hotelsteden Index 2019: Amsterdam aan kop, Amersfoort verrassend derde

4 juni 2019 | Bastiaan Driessen

Invast Hotels heeft in 2019 voor de tweede keer het grote onderzoek uitgevoerd naar de bezettingsgraden en gemiddelde kamerprijzen van hotels in de grootste hotelsteden van Nederland in 2018. Met dit onderzoek wordt het beste inzicht verkregen in de regionale verschillen tussen steden binnen de Nederlandse hotelmarkt. Elke stad is onderzocht met meer dan 10 hotels; dit om te kunnen spreken over een volwaardige hotelmarkt binnen een stad.

Bij het onderzoek heeft Invast Hotels alle hotels in de grootste hotelsteden van Nederland benaderd met een enquête waarmee de gemiddelde kamerprijs en de bezettingsgraad van 2018 is opgevraagd. Hotels zijn eerst via e-mail, en bij geen respons telefonisch, benaderd. Maar liefst 268 hotels hebben geparticipeerd met een totaal aantal hotelkamers van 21.619. Op basis van het totale aantal hotelkamers vertegenwoordigt dit een participatiegraad van 34%. Dit is een ongekend hoge participatie, waardoor deze uitkomsten het beste inzicht geven in hoe de Nederlandse hotelsteden functioneren.

Resultaten per stad

De gemiddelde bezettingsgraad van alle participerende hotels in 2018 was 80,13%. De gemiddelde kamerprijs was € 113,23 en de RevPAR (Revenue Per Available Room) was € 90,73. Niet geheel onverwacht is Amsterdam de best presterende stad in Nederland, zowel op basis van bezettingsgraad als gemiddelde kamerprijs. Ook Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Maastricht laten in 2018 een hoge RevPAR van boven € 85,- zien.

Onderstaande grafiek geeft de gemiddelde bezettingsgraad van de grootste hotelsteden van Nederland weer. Delft en Zwolle zijn buiten de weergave gelaten aangezien deze steden een participatiegraad van minder dan 20% hadden, waardoor deze gegevens door Invast Hotels niet als representatief worden beschouwd.

In het grootste gedeelte van de steden wordt een bezettingsgraad tussen 75% en 80% behaald. Verder is opmerkelijk dat Amersfoort een relatief hoge bezettingsgraad heeft behaald in 2018. In de volgende grafiek wordt de gemiddelde kamerprijs weergegeven. Hiermee wordt duidelijk dat hoewel Amersfoort een hoge bezettingsgraad behaalt, de gemiddelde kamerprijs ruim onder het gemiddelde ligt.

Met bovenstaande grafiek wordt duidelijk waarom Amsterdam in de hotelwereld vaak wordt omschreven als separate markt: het verschil ten opzichte van andere steden is zeer groot. De andere grote steden in Nederland volgen op gepaste afstand. Steden als Haarlemmermeer, Amersfoort en Leeuwarden behalen een hoge bezettingsgraad, maar wel met een lagere gemiddelde kamerprijs, waardoor deze steden een gemiddeld lagere RevPAR laten zien.

Resultaten per sterrenclassificatie: 1 = 2 sterren-klasse

Een opvallend resultaat is dat geen significant verschil in gemiddelde kamerprijs waarneembaar is tussen één- en tweesterrenhotels. Wel behalen éénsterrenhotels een lagere bezettingsgraad ten opzichte van tweesterrenhotels. Zoals verwacht ligt de bezettingsgraad van vijfsterrenhotels onder het gemiddelde, maar de vijfsterrenhotels laten een substantieel hogere prijs per kamer zien, ruim boven ?200,- per kamer.

Onderstaande tabellen geven de resultaten per sterrenclassificatie weer.

Tabel

Voor hotels is participatie van belang om banken, gemeenten, aandeelhouders en directies te laten zien wat de resultaten zijn van het hotel in de markt waar deze actief is. Hierdoor is een beter inzicht in het risico mogelijk, wat behulpzaam kan zijn bij onder andere financiering of uitbreidingsmogelijkheden binnen een gemeente.

Onderstaande tabel geeft het totaal overzicht van de in dit artikel weergegeven data van de belangrijkste 16 Nederlandse hotelsteden. Invast Hotels bedankt alle deelnemende hoteliers bijzonder en hoopt volgend jaar op een nog hogere participatiegraad.

Auteurs: Bastiaan Driessen en Jelle Straatsma.

Invast Hotels houdt zich bezig met transacties, taxaties en onderzoek op het gebied van hotels en vastgoed. Door elk jaar onderzoek te doen, maakt Invast Hotels de Nederlandse hotelmarkt doorzichtiger, wat bijdraagt aan de professionalisering van de hotelmarkt op het gebied van financieringen en investeringen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com: iedere seconde checken er gemiddeld 7 gasten in bij een verblijf

Tijdens de internationale Vacation Rental Management Association (VRMA) conferentie in New Orleans (VS) maakt Booking.com bekend dat er per seconde gemiddeld 7 gasten inchecken bij een woning, appartement of ander uniek verblijf. De mededeling komt op hetzelfde moment als de introductie van nieuwe t...

Hilton Culinair
Napolitaanse pizza verovert (Hilton) Amsterdam

Hilton Amsterdam introduceert exclusieve Napolitaanse pizza, in combinatie met champagne. In de Half Moon Lounge wordt de klassieker onder de pizza’s op de kaart gezet. De eigentijdse combinatie met bubbels verleent het oorspronkelijke simpele streetfood uit Napels een gastronomisch tintje. Sp...

Columns
Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig o...

Personalia Internationaal
The Ritz-Carlton, Abama krijgt Belgische general manager 

In The Ritz-Carlton, Abama op de Canarische eilanden is de Belg Gregory de Clerck sinds begin 2019 aan de slag als nieuwe General Manager. De Clerck, die geboren en getogen is in Kortrijk, houdt toezicht op de strategische leiding en de dagelijkse activiteiten van het resort, dat 459 kamers en suite...

Internationaal Longread
PREM Hospitality heeft ruim 1000 kamers in Benelux en groeit explosief door

Ierse specialist in Hospitality Management ziet België en Nederland als strategische draaischijf voor zijn uitbreiding van 'short en long-stay' locaties over Continentaal Europa en verwacht met een stevige pipeline van 8 hotels een sterke groei in de komende jaren. Sinds september 2...

Achtergronden
Hotelkamers Assen 'op slot' tijdens Formule 1-periode

In Assen zijn alle (of in ieder geval heel veel) hotelkamers in de periode van donderdag 30 april tot en met zondag 3 mei vastgezet en kunnen dus niet meer online geboekt worden. Opvallend, want deze periode is precies de periode waarin het Formule 1-circus neerstrijkt in Zandvoort. Social zou so...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: