''Je gasten voelen het als jouw medewerkers hun werk 'moeten' doen"

25 september 2019 | Thijs Jacobs

Marieke Kooiman en Rob Eijsbouts helpen managers - met het nodige succes - om van hun medewerkers een krachtig team te maken. Voor hotelmanagers hebben ze een tweedaagse masterclass ontwikkeld die het persoonlijk leiderschap versterkt. Rob: "Valkuilen zijn er altijd, dat geldt voor iedere manager in welke bedrijfstak dan ook. Je bent gebakken zoals je gebakken bent en verschillende factoren, waaronder je opvoeding, zorgen ervoor dat je bepaalde overtuigingen hebt. Die kunnen helpend of niet-helpend zijn. Het is van belang dat je gaat herkennen en erkennen welke van die belemmerende overtuigingen je hebt en op welke manier je daarmee omgaat."

Marieke knikt instemmend: "Klopt. Je moet je leren beseffen dat jouw weergave een weergave van de werkelijkheid is en niet dé werkelijkheid. De rol van een manager in een hotel is erg groot; je medewerkers zijn een veel groter deel van wat je levert dan bijvoorbeeld in een productielijn van een fabriek. Die medewerkers zijn niet zichtbaar, enkel het uiteindelijke product wordt gezien. In een hotel zijn je medewerkers daadwerkelijk onderdeel van het product en hotelgasten merken het echt wel als er personeel aan het werk is dat werk verzet dat ze moeten doen in plaats van willen doen. De taak van een manager is om het personeel werk te laten doen dat ze willen doen. Wij sturen in onze training aan op het 'aanzetten' van medewerkers, zodat ze gedreven zijn en met plezier hun werk doen."

Tijdens een tweedaagse masterclass, speciaal ontwikkeld voor hotelmanagers, wordt gekeken naar welke persoon en wat voor leidinggevende je bent. Je leert je valkuilen kennen en om consequent en toegankelijk te blijven. Rob: "Als leidinggevende ben je als persoon zeer belangrijk. Als je je personeel instrueert om altijd vriendelijk te zijn tegen de gasten, maar je hanteert een autoritaire en wat botte managementstijl, dan zet dat je medewerkers aan het denken. 'Practise what you preach' is het devies, eigenlijk moet het autoritaire eruit. Dat is meer dan eens de kern."

Tijdens de training wordt het dan ook wel persoonlijk zo af en toe. Marieke: "We vragen de cursisten om te bedenken waar ze op vast zijn gelopen. Dat is al heel persoonlijk, maar we geloven erin dat we heel nabij moeten zijn bij de deelnemers. Op die manier behalen we de grootste successen. Dat wordt overigens als zeer plezierig ervaren hoor, want het beklijft. Droge stof is leuk, maar na een paar weken ben je het kwijt. Wij bellen de deelnemers dan ook na een week of twee om te zien of het lukt om een veranderingsproces in te zetten. Het is een positieve stok achter de deur, een 'liefdevolle confrontatie'."

Liefdevolle confrontatie

Een liefdevolle confrontatie. Klinkt als een geweldige manier om je personeel te benaderen. Marieke moet even lachen, maar gelooft daar zeker in. "Als manager moet je de confrontatie natuurlijk wel aan durven gaan, maar de verbinding wil je ook behouden. Als mensen voelen dat ze op de vingers getikt worden, dan stoppen ze met leren. Dat is het laatste dat je wil..." Op 3 en 29 oktober kun je zelf ervaren hoe deze twee bevlogen trainers van jou een (nog) betere manager maken. Inschrijven kan via deze link.

Tot slot: 3 tips voor (hotel)managers:

1. Zoek de verbinding met je mensen. Je kunt niet van je personeel verlangen dat ze een goede omgang met de gasten hebben als je ze zelf niet correct, en te autoritair, behandelt. Practise what you preach!
2. Heb voor jezelf duidelijk waar je naartoe wil. Op die manier kun je mensen meenemen in je visie. 
3. Houd vast aan je visie, soms tot vervelens toe. Als je je visie deelt, dan moeten je mensen zien dat je je er wel aan houdt. Als je dat niet doet, dan zien je werknemers dat. 

 

Ben jij er klaar voor om een (nog) betere manager te worden? Zet jij je personeel 'aan', zodat ze de hotelgasten met een grote glimlach tegemoet treden? Staan de neuzen straks allemaal dezelfde kant op? Schrijf je dan in voor de tweedaagse masterclass 'Persoonlijk Leiderschap voor de hotellerie' op 3 en 29 oktober 2019. Meer informatie vind je hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: