Jonge Honden: Britt Drent ziet crisistijd als leerschool

22 juli 2020 | David Bakker

De hotellerie is net als iedere andere branche. Veteranen vertrekken en jong ambitieus talent staat te trappelen om hun ontwikkelde visie uit te rollen. Hoe kijkt de jonge generatie hotelmanagers tegen deze dynamische branche aan? In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Britt Drent (32), die twee weken voor de lockdown Hotel Restaurant Bellevue uit Blaricum officieel overnam van haar vader Loets Drent.

“1 maart 2020 was de officiële dag van de overname, twee weken later moesten we verplicht dicht. Daarvoor heeft mijn vader dit bedrijf van een bruine kroeg met gokkasten in de hoek in 35 jaar tijd omgetoverd tot een prachtig hotel en restaurant middenin Het Gooi met 9 hotelkamers, een groot restaurant met honderd couverts en een vergaderzaal. Ongeveer vijf jaar geleden vroeg hij aan mij en mijn broertje of we geïnteresseerd waren in de overname van het hotel. Het kriebelde bij ons beide nog niet. Ik was halverwege de twintig en net afgestudeerd. Een carrière in een andere branche lag voor mij in het verschiet. Na een aantal jaren een kantoorbaan te hebben gehad, begon het toch te kriebelen. Na een goed gesprek met mijn vader zijn we ruim twee jaar geleden het traject ingegaan waarin ik uiteindelijk het familiebedrijf over zou nemen.”

“Ik heb uiteraard veel van hem geleerd. Met 35 jaar ervaring is er een hoop over te brengen. Daar hebben we ruimschoots de tijd voor genomen en ik ben klaargestoomd voor de overname. 1 maart 2020 was een feestelijke dag, al zagen we de coronacrisis wel steeds dichterbij komen. Twee weken later moesten we dicht. Juist het voorjaar is voor ons een piek in de omzet. Alle feestdagen in het voorjaar leveren ons normaalgesproken veel op. Verjaardagen en partijen werden dit voorjaar geannuleerd. In het begin mocht niets, daarna mochten restaurants open voor bezorgen en uiteindelijk ook voor afhalen. Pas op dat moment hebben we besloten het restaurant open te doen en een afhaalsysteem in te richten. Roomservice mocht en vervolgens mochten hotelgasten in het restaurant eten… Er kwam weer een beetje lucht. Als beginnend hotelier was het onder druk zoeken naar omzetmogelijkheden. In het begin waren we het enige restaurant dat een afhaalsysteem had ontwikkeld, later ging andere horeca in de regio dat ook doen. Dan wordt het marktaandeel kleiner.”

Onzekerheid

“Een leerschool is het zeker ook geweest, maar dit nog een tweede keer meemaken is verschrikkelijk. De onzekerheid in de eerste weken, toen de situatie uitzichtloos was, was frustrerend. Ik stond net op eigen benen en werd geremd in mijn ambities door iets waar ik totaal geen invloed op had. We merken gelukkig dat de boekingen voor het hotel en het restaurant nu weer aantrekken, al ervaar ik nog wel veel angst bij gasten. Vanuit de positieve ervaringen van de andere  gasten raken de mensen overtuigd om ook te gaan. In het hotel verbleven voornamelijk gasten die familie hier in de buurt hebben wonen, buitenlanders die familie opzochten en mensen die voor hun werk in deze regio moesten zijn. In de ‘coronamaanden’ hebben we een bezettingsgraad van vier procent gehad. Dat moet dus anders. We hebben een prachtig pand in een prachtige buurt in Het Gooi. Daar kunnen we denk ik meer mee. We zullen ervoor moeten zorgen dat de mensen die dit jaar vakantie vieren in Nederland ons hotel weten te vinden. Marketing is daarbij essentieel en een gebied waarin ik mij nog verder wil ontwikkelen. Zo wil ik met het hotel ook andere markten aanboren. We zullen meer in gaan zetten op arrangementen en het hotel en het restaurant nog meer als één in de markt zetten om zo ook de leisuregasten naar Blaricum te krijgen. Ook als de coronacrisis voorbij is.”

“Dat zijn lessen die je meeneemt vanuit de afgelopen maanden. Onder druk presteren bevordert de creativiteit. Daarnaast heb ik de afgelopen maanden veel tijd gehad om goede gesprekken met de medewerkers aan te kunnen knopen. Daar heb je in een volledig draaiend hotel en restaurant weinig tijd voor. We zijn van 7 uur in de ochtend tot 11 uur in de avond operationeel. We hebben twintig mensen in dienst waarvan vijf met een vast dienstverband en vijftien flex. Tijdens die gesprekken kom je er pas echt achter wat er speelt en waar punten van verbeteringen liggen. Van zowel onze kant als de kant van de medewerker. De totalitaire hiërarchie die lang in de horeca heerste, is denk ik wel voorbij. Op die manier kan ik geen leiding geven.”

“In de nabije toekomst wil ik het hotel verder gaan digitaliseren. In het restaurant ben ik daar wat behoudender in, omdat daar juist de menselijke touch het verschil maakt. Onbewust heb ik de afgelopen drie maanden ontzettend veel geleerd. Als ik over twee jaar terugkijk op deze periode komt daar uit dat ik in het voorjaar van 2020 flexibeler ben geworden, mijn ondernemerschap heb ontwikkeld, in alternatieve oplossingen ben gaan denken en financiële skills heb ontwikkeld. Wat is er wel mogelijk, binnen de beperkingen, om omzet te genereren?”

 

Naam: Britt Drent 
Leeftijd: 32
Hotel: Hotel Restaurant Bellevue 
Plaats: Blaricum 
Functie: Eigenaar
Aantal kamers: 9 
Aantal medewerkers: 20 

 

In de rubriek Jonge Honden worden jonge, ambitieuze hoteliers geportretteerd. Lees hier de andere verhalen van jonge hoteliers.  

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. ...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: