Karin van den Berg, GM Hilton Rotterdam: "Ik geloof niet in het glazen plafond"

8 mei 2018 | David Bakker

Karin van den Berg zet zich bij Hilton in om vrouwelijk talent in de organisatie te stimuleren om kansen te grijpen. “Ik geloof niet zozeer in een glazen plafond, vaak is het meer de uitdaging van een plakkerige vloer”, is haar overtuiging. Haar advies luidt dan ook: “Durf te springen!”

De hotelwereld kent maar weinig vrouwen in de top. Hoe ben je daar zelf gekomen?

“Door hard te werken. Dat klinkt als een cliché, maar is het is écht waar. In mijn geval betekende dat veel uren maken, managementervaring opdoen en reizen. Ik kwam bij Hilton in een internationaal revenu management project terecht. Dat onderwerp kwam toen net op in de branche en het bood mij een mooie kans om expertise op te doen en in contact te komen met veel senior leiders in de organisatie. De commerciële ervaring die ik daarmee opdeed, kon ik later toepassen bij de opening van een nieuw Hilton hotel in Den Haag en de grote renovatie en het positioneren van Hilton Rotterdam.”

Hoe staat het bij Hilton met het aantal vrouwen in de top?

“Binnen Hilton in Continentaal Europa is zo’n twintig procent van alle general managers vrouw. We hebben afgesproken dat dat percentage om hoog moet naar vijftig procent. We realiseren ons dat praten alleen niet genoeg is, er moet meer gebeuren. Daarom is het Women@Hilton programma in het leven geroepen. We hebben in ieder hotel een ‘change agent’ benoemd die samen met HR kijkt wat er nodig is om meer vrouwen te laten doorstromen naar hogere functies. De activiteiten verschillen daardoor per hotel. Verder word ik als general manager beoordeeld op mijn bijdrage aan dit onderwerp. Dat is voor veel managers een belangrijke stimulans om met dit onderwerp aan de slag te gaan. In Rotterdam zitten we op zich redelijk goed als het gaat om diversiteit. Voor mij ligt er vooral een uitdaging in het stimuleren van vrouwen om door te groeien.”

Hoe pak je dat aan?

“Ik denk dat het weghalen van onbewuste vooroordelen daarbij één van de belangrijkste onderwerpen is. Als je een jonge mannelijke medewerker vraagt of hij aspiraties heeft om general manager te worden, zal het merendeel ‘ja’ antwoorden. Als je het aan een vrouw vraagt, krijg je antwoorden als: ‘Ik weet niet of ik dat kan’ of ‘Ik weet niet of ik dat kan combineren met mijn gezin’. Mannen zijn er veel beter in om hun carrièrewensen duidelijk te maken. En ze durven meer risico te nemen. Daar probeer ik de vrouwen in de organisatie op te wijzen. Twijfel je over de combinatie werk en gezin? Ga het gesprek aan! Zowel thuis als op het werk. Twijfel je aan je eigen capaciteiten? Realiseer je dan dat je niet per se 120 procent zeker van je zaak hoeft te zijn. Als je in een nieuwe functie niets meer hebt om te leren, ben je de uitdaging te laat aangegaan. Je mag best wat meer zelfvertrouwen laten zien.”

Welke tips heb je voor jonge vrouwen?

“Probeer zo vroeg mogelijk in je carrière een brede ervaring op te doen. Zoek zoveel mogelijk facetten van de hotellerie op, want alles wat je in je rugzak meeneemt, kan later van pas komen. En zorg dat je flexibel en mobiel bent. Als je bereid bent in het buitenland te werken of te verhuizen om ervaring op te doen in een ander hotel, komt dat de snelheid van je carrière ten goede. Mijn laatste tip is: ga netwerken! Dat is een ontzettend belangrijk aspect van je carrière in de hospitality branche. Om door te groeien in de organisatie is een goed netwerk van levensbelang. Verzamel ‘sponsors’ om je heen, zorg dat je wordt gezien en grijp de kansen die zich voordoen. Kom van die plakkerige vloer af en durf te springen!”

Karin van den Berg

Karin van den Berg studeerde in 1997 af aan de Hotelschool Den Haag. Vervolgens deed ze operationele hotelervaring op in Thailand en China. Zij begon haar loopbaan bij Hilton in 2001 in een internationaal revenue management project bij het Hilton op Schiphol. Vervolgens bekleedde ze verschillende functies binnen de organisatie, tot en met die van Senior Director of Revenue Management Europe. Na een interim periode als hotel manager in Hilton Royal Parc Soestduinen, werd zij manager van Hilton Den Haag, gevold door General Manager van het eerste DoubleTree by Hilton in Zagreb, Kroatië in 2012. Sinds 2015 is ze general manager van het Hilton Rotterdam.

Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag vindt plaats op 2 juli a.s. in Hilversum. Aanmelden kan hier.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
Vondel Hotels opent Hotel van de Vijsel op de Overtoom in Amsterdam

Vondel Hotels opent vandaag officieel de deuren van Hotel van de Vijsel en Café Woodz op de Overtoom 13-17 in Amsterdam. Het hotel, gevestigd in voormalig houthandel Van de Vijsel, telt 82 kamers in het viersterrensegment. Na een intensieve verbouwing van meer dan 2 jaar, waarbij de originele...

Accor Personalia
Remco Groenhuijzen zet carrière binnen AccorHotels voort

Vanaf 1 januari 2019 is Remco Groenhuijzen de nieuwe Regional Vice President Mövenpick Nederland. De huidige General Manager van Sofitel Legend The Grand Amsterdam zet daarmee de volgende stap in zijn carrière binnen moederbedrijf AccorHotels. Mövenpick Hotels Nederland is een van d...

Personalia Marriott
Marriott International benoemt Liam Brown tot President en Managing Director Europa

Marriott International, Inc. (NASDAQ: MAR) heeft vandaag aangekondigd dat Liam Brown, President, Select Brands en Owner en Franchise Services, Noord-Amerika, de rol van President en Managing Director van Europa op zich zal nemen, een divisie binnen Marriott International die het Verenigd Koninkrijk,...

Achtergronden
Dirk Kuijt ontsteekt verlichting kerstboom Grand Hotel Huis ter Duin

Dirk Kuijt heeft dit jaar de kerstperiode ingeluid met de ontsteking van de verlichting van een van de meest iconische kerstbomen van Nederland voor Grand Hotel Huis ter Duin. De boom heeft een hoogte van ruim 17 meter en kan zich daarmee de hoogste boom binnen de hotellerie in de Benelux noemen. Vi...

Opening Internationaal
Radisson Blu Hotel Brugge officieel geopend

Op 15 november 2018 werd op feestelijke wijze de Grand Opening van het Radisson Blu Hotel, Brugge gevierd. Dit gloednieuwe hotel, dat deel uitmaakt van de site in volle ontwikkeling ‘Nieuw Brugge’, is voorzien van 109 kamers evenals 6 vergaderzalen. Het hotel ligt op wandelafstand van h...

Interview Longread
Rondetafelgesprek: Maakt een merk een hotel meer waard?

To brand or not to brand? Dat is de vraag voor veel hoteliers. Investeerders zien graag een herkenbaar merk op de gevel, maar de gast kent soms meer waarde toe aan een foto op Instagram. Wat betekent een alom gerespecteerde merknaam nog voor de waarde van een hotel? Vier hoteliers delen hun uiteenlo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: