Karin van den Berg, GM Hilton Rotterdam: "Ik geloof niet in het glazen plafond"

8 mei 2018 | David Bakker

Karin van den Berg zet zich bij Hilton in om vrouwelijk talent in de organisatie te stimuleren om kansen te grijpen. “Ik geloof niet zozeer in een glazen plafond, vaak is het meer de uitdaging van een plakkerige vloer”, is haar overtuiging. Haar advies luidt dan ook: “Durf te springen!”

De hotelwereld kent maar weinig vrouwen in de top. Hoe ben je daar zelf gekomen?

“Door hard te werken. Dat klinkt als een cliché, maar is het is écht waar. In mijn geval betekende dat veel uren maken, managementervaring opdoen en reizen. Ik kwam bij Hilton in een internationaal revenu management project terecht. Dat onderwerp kwam toen net op in de branche en het bood mij een mooie kans om expertise op te doen en in contact te komen met veel senior leiders in de organisatie. De commerciële ervaring die ik daarmee opdeed, kon ik later toepassen bij de opening van een nieuw Hilton hotel in Den Haag en de grote renovatie en het positioneren van Hilton Rotterdam.”

Hoe staat het bij Hilton met het aantal vrouwen in de top?

“Binnen Hilton in Continentaal Europa is zo’n twintig procent van alle general managers vrouw. We hebben afgesproken dat dat percentage om hoog moet naar vijftig procent. We realiseren ons dat praten alleen niet genoeg is, er moet meer gebeuren. Daarom is het Women@Hilton programma in het leven geroepen. We hebben in ieder hotel een ‘change agent’ benoemd die samen met HR kijkt wat er nodig is om meer vrouwen te laten doorstromen naar hogere functies. De activiteiten verschillen daardoor per hotel. Verder word ik als general manager beoordeeld op mijn bijdrage aan dit onderwerp. Dat is voor veel managers een belangrijke stimulans om met dit onderwerp aan de slag te gaan. In Rotterdam zitten we op zich redelijk goed als het gaat om diversiteit. Voor mij ligt er vooral een uitdaging in het stimuleren van vrouwen om door te groeien.”

Hoe pak je dat aan?

“Ik denk dat het weghalen van onbewuste vooroordelen daarbij één van de belangrijkste onderwerpen is. Als je een jonge mannelijke medewerker vraagt of hij aspiraties heeft om general manager te worden, zal het merendeel ‘ja’ antwoorden. Als je het aan een vrouw vraagt, krijg je antwoorden als: ‘Ik weet niet of ik dat kan’ of ‘Ik weet niet of ik dat kan combineren met mijn gezin’. Mannen zijn er veel beter in om hun carrièrewensen duidelijk te maken. En ze durven meer risico te nemen. Daar probeer ik de vrouwen in de organisatie op te wijzen. Twijfel je over de combinatie werk en gezin? Ga het gesprek aan! Zowel thuis als op het werk. Twijfel je aan je eigen capaciteiten? Realiseer je dan dat je niet per se 120 procent zeker van je zaak hoeft te zijn. Als je in een nieuwe functie niets meer hebt om te leren, ben je de uitdaging te laat aangegaan. Je mag best wat meer zelfvertrouwen laten zien.”

Welke tips heb je voor jonge vrouwen?

“Probeer zo vroeg mogelijk in je carrière een brede ervaring op te doen. Zoek zoveel mogelijk facetten van de hotellerie op, want alles wat je in je rugzak meeneemt, kan later van pas komen. En zorg dat je flexibel en mobiel bent. Als je bereid bent in het buitenland te werken of te verhuizen om ervaring op te doen in een ander hotel, komt dat de snelheid van je carrière ten goede. Mijn laatste tip is: ga netwerken! Dat is een ontzettend belangrijk aspect van je carrière in de hospitality branche. Om door te groeien in de organisatie is een goed netwerk van levensbelang. Verzamel ‘sponsors’ om je heen, zorg dat je wordt gezien en grijp de kansen die zich voordoen. Kom van die plakkerige vloer af en durf te springen!”

Karin van den Berg

Karin van den Berg studeerde in 1997 af aan de Hotelschool Den Haag. Vervolgens deed ze operationele hotelervaring op in Thailand en China. Zij begon haar loopbaan bij Hilton in 2001 in een internationaal revenue management project bij het Hilton op Schiphol. Vervolgens bekleedde ze verschillende functies binnen de organisatie, tot en met die van Senior Director of Revenue Management Europe. Na een interim periode als hotel manager in Hilton Royal Parc Soestduinen, werd zij manager van Hilton Den Haag, gevold door General Manager van het eerste DoubleTree by Hilton in Zagreb, Kroatië in 2012. Sinds 2015 is ze general manager van het Hilton Rotterdam.

Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag vindt plaats op 2 juli a.s. in Hilversum. Aanmelden kan hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: