Karin van den Berg, GM Hilton Rotterdam: "Ik geloof niet in het glazen plafond"

8 mei 2018 | David Bakker

Karin van den Berg zet zich bij Hilton in om vrouwelijk talent in de organisatie te stimuleren om kansen te grijpen. “Ik geloof niet zozeer in een glazen plafond, vaak is het meer de uitdaging van een plakkerige vloer”, is haar overtuiging. Haar advies luidt dan ook: “Durf te springen!”

De hotelwereld kent maar weinig vrouwen in de top. Hoe ben je daar zelf gekomen?

“Door hard te werken. Dat klinkt als een cliché, maar is het is écht waar. In mijn geval betekende dat veel uren maken, managementervaring opdoen en reizen. Ik kwam bij Hilton in een internationaal revenu management project terecht. Dat onderwerp kwam toen net op in de branche en het bood mij een mooie kans om expertise op te doen en in contact te komen met veel senior leiders in de organisatie. De commerciële ervaring die ik daarmee opdeed, kon ik later toepassen bij de opening van een nieuw Hilton hotel in Den Haag en de grote renovatie en het positioneren van Hilton Rotterdam.”

Hoe staat het bij Hilton met het aantal vrouwen in de top?

“Binnen Hilton in Continentaal Europa is zo’n twintig procent van alle general managers vrouw. We hebben afgesproken dat dat percentage om hoog moet naar vijftig procent. We realiseren ons dat praten alleen niet genoeg is, er moet meer gebeuren. Daarom is het Women@Hilton programma in het leven geroepen. We hebben in ieder hotel een ‘change agent’ benoemd die samen met HR kijkt wat er nodig is om meer vrouwen te laten doorstromen naar hogere functies. De activiteiten verschillen daardoor per hotel. Verder word ik als general manager beoordeeld op mijn bijdrage aan dit onderwerp. Dat is voor veel managers een belangrijke stimulans om met dit onderwerp aan de slag te gaan. In Rotterdam zitten we op zich redelijk goed als het gaat om diversiteit. Voor mij ligt er vooral een uitdaging in het stimuleren van vrouwen om door te groeien.”

Hoe pak je dat aan?

“Ik denk dat het weghalen van onbewuste vooroordelen daarbij één van de belangrijkste onderwerpen is. Als je een jonge mannelijke medewerker vraagt of hij aspiraties heeft om general manager te worden, zal het merendeel ‘ja’ antwoorden. Als je het aan een vrouw vraagt, krijg je antwoorden als: ‘Ik weet niet of ik dat kan’ of ‘Ik weet niet of ik dat kan combineren met mijn gezin’. Mannen zijn er veel beter in om hun carrièrewensen duidelijk te maken. En ze durven meer risico te nemen. Daar probeer ik de vrouwen in de organisatie op te wijzen. Twijfel je over de combinatie werk en gezin? Ga het gesprek aan! Zowel thuis als op het werk. Twijfel je aan je eigen capaciteiten? Realiseer je dan dat je niet per se 120 procent zeker van je zaak hoeft te zijn. Als je in een nieuwe functie niets meer hebt om te leren, ben je de uitdaging te laat aangegaan. Je mag best wat meer zelfvertrouwen laten zien.”

Welke tips heb je voor jonge vrouwen?

“Probeer zo vroeg mogelijk in je carrière een brede ervaring op te doen. Zoek zoveel mogelijk facetten van de hotellerie op, want alles wat je in je rugzak meeneemt, kan later van pas komen. En zorg dat je flexibel en mobiel bent. Als je bereid bent in het buitenland te werken of te verhuizen om ervaring op te doen in een ander hotel, komt dat de snelheid van je carrière ten goede. Mijn laatste tip is: ga netwerken! Dat is een ontzettend belangrijk aspect van je carrière in de hospitality branche. Om door te groeien in de organisatie is een goed netwerk van levensbelang. Verzamel ‘sponsors’ om je heen, zorg dat je wordt gezien en grijp de kansen die zich voordoen. Kom van die plakkerige vloer af en durf te springen!”

Karin van den Berg

Karin van den Berg studeerde in 1997 af aan de Hotelschool Den Haag. Vervolgens deed ze operationele hotelervaring op in Thailand en China. Zij begon haar loopbaan bij Hilton in 2001 in een internationaal revenue management project bij het Hilton op Schiphol. Vervolgens bekleedde ze verschillende functies binnen de organisatie, tot en met die van Senior Director of Revenue Management Europe. Na een interim periode als hotel manager in Hilton Royal Parc Soestduinen, werd zij manager van Hilton Den Haag, gevold door General Manager van het eerste DoubleTree by Hilton in Zagreb, Kroatië in 2012. Sinds 2015 is ze general manager van het Hilton Rotterdam.

Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag vindt plaats op 2 juli a.s. in Hilversum. Aanmelden kan hier.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Interview Longread
Caro van Eekelen van AccorHotels: ''Zeg eens 'ja' op uitdagingen''

Met haar aanstelling in 2009 werd Caro van Eekelen de eerste vrouwelijke country director van AccorHotels. Dat was baanbrekend voor de organisatie en maakte haar tot rolmodel voor veel vrouwen in de hospitalitybranche. “Hoe ik het zo ver heb geschopt? Door altijd ja te zeggen op uitdagingen!&r...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn ...

Advertorial Sanitair
Meer bling bling in badkamer

Midnight is de nieuwe zwarte kleur met glinsterende pigmenten. Het zorgt voor glamour en een glansrijke beleving. Verwen uw gasten met de extra luxe van Bette badarchitectuur. Exclusieve ligbaden, douchevloeren en wastafels. Fonkelende edelstenen, glanzende mineralen, goud, zilver en reflectie in...

Achtergronden F&B
Colliers International zet afdeling Food & Beverage op

Op 1 juni start vastgoedadviseur Colliers International met een nieuwe afdeling Food & Beverage onder leiding van Etienne van Unen. Deze afdeling is een uitbreiding van de afdeling Retail. Food & Beverage (F&B) speelt een steeds belangrijkere rol in het retaillandschap. Het aandeel s...

Achtergronden
Download nu de Hotel & Food & Beverage special

Hij is er! De langverwachte, jaarlijkse F&B-special van Hospitality Management is deze week op de spreekwoordelijke mat van menig hotel en hotelier gevallen. Hospitality Management wordt immers verzonden naar alle hotels in Nederland. In deze uitgave besteden we aandacht aan 'concepting'...

Hilton Achtergronden
Hilton stopt met plastic rietjes

Hilton zal tegen eind 2018 de plastic rietjes hebben verwijderd uit 650 gebouwen. Vandaag onthult Hilton ook zijn nieuwe wetenschappelijk onderbouwde 2030 doelstellingen, gericht op het halveren van de wereldwijde impact op het milieu en het verdubbelen van de investeringen met een sociaal effect. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: