Karin van den Berg, GM Hilton Rotterdam: "Ik geloof niet in het glazen plafond"

8 mei 2018 | David Bakker

Karin van den Berg zet zich bij Hilton in om vrouwelijk talent in de organisatie te stimuleren om kansen te grijpen. “Ik geloof niet zozeer in een glazen plafond, vaak is het meer de uitdaging van een plakkerige vloer”, is haar overtuiging. Haar advies luidt dan ook: “Durf te springen!”

De hotelwereld kent maar weinig vrouwen in de top. Hoe ben je daar zelf gekomen?

“Door hard te werken. Dat klinkt als een cliché, maar is het is écht waar. In mijn geval betekende dat veel uren maken, managementervaring opdoen en reizen. Ik kwam bij Hilton in een internationaal revenu management project terecht. Dat onderwerp kwam toen net op in de branche en het bood mij een mooie kans om expertise op te doen en in contact te komen met veel senior leiders in de organisatie. De commerciële ervaring die ik daarmee opdeed, kon ik later toepassen bij de opening van een nieuw Hilton hotel in Den Haag en de grote renovatie en het positioneren van Hilton Rotterdam.”

Hoe staat het bij Hilton met het aantal vrouwen in de top?

“Binnen Hilton in Continentaal Europa is zo’n twintig procent van alle general managers vrouw. We hebben afgesproken dat dat percentage om hoog moet naar vijftig procent. We realiseren ons dat praten alleen niet genoeg is, er moet meer gebeuren. Daarom is het Women@Hilton programma in het leven geroepen. We hebben in ieder hotel een ‘change agent’ benoemd die samen met HR kijkt wat er nodig is om meer vrouwen te laten doorstromen naar hogere functies. De activiteiten verschillen daardoor per hotel. Verder word ik als general manager beoordeeld op mijn bijdrage aan dit onderwerp. Dat is voor veel managers een belangrijke stimulans om met dit onderwerp aan de slag te gaan. In Rotterdam zitten we op zich redelijk goed als het gaat om diversiteit. Voor mij ligt er vooral een uitdaging in het stimuleren van vrouwen om door te groeien.”

Hoe pak je dat aan?

“Ik denk dat het weghalen van onbewuste vooroordelen daarbij één van de belangrijkste onderwerpen is. Als je een jonge mannelijke medewerker vraagt of hij aspiraties heeft om general manager te worden, zal het merendeel ‘ja’ antwoorden. Als je het aan een vrouw vraagt, krijg je antwoorden als: ‘Ik weet niet of ik dat kan’ of ‘Ik weet niet of ik dat kan combineren met mijn gezin’. Mannen zijn er veel beter in om hun carrièrewensen duidelijk te maken. En ze durven meer risico te nemen. Daar probeer ik de vrouwen in de organisatie op te wijzen. Twijfel je over de combinatie werk en gezin? Ga het gesprek aan! Zowel thuis als op het werk. Twijfel je aan je eigen capaciteiten? Realiseer je dan dat je niet per se 120 procent zeker van je zaak hoeft te zijn. Als je in een nieuwe functie niets meer hebt om te leren, ben je de uitdaging te laat aangegaan. Je mag best wat meer zelfvertrouwen laten zien.”

Welke tips heb je voor jonge vrouwen?

“Probeer zo vroeg mogelijk in je carrière een brede ervaring op te doen. Zoek zoveel mogelijk facetten van de hotellerie op, want alles wat je in je rugzak meeneemt, kan later van pas komen. En zorg dat je flexibel en mobiel bent. Als je bereid bent in het buitenland te werken of te verhuizen om ervaring op te doen in een ander hotel, komt dat de snelheid van je carrière ten goede. Mijn laatste tip is: ga netwerken! Dat is een ontzettend belangrijk aspect van je carrière in de hospitality branche. Om door te groeien in de organisatie is een goed netwerk van levensbelang. Verzamel ‘sponsors’ om je heen, zorg dat je wordt gezien en grijp de kansen die zich voordoen. Kom van die plakkerige vloer af en durf te springen!”

Karin van den Berg

Karin van den Berg studeerde in 1997 af aan de Hotelschool Den Haag. Vervolgens deed ze operationele hotelervaring op in Thailand en China. Zij begon haar loopbaan bij Hilton in 2001 in een internationaal revenue management project bij het Hilton op Schiphol. Vervolgens bekleedde ze verschillende functies binnen de organisatie, tot en met die van Senior Director of Revenue Management Europe. Na een interim periode als hotel manager in Hilton Royal Parc Soestduinen, werd zij manager van Hilton Den Haag, gevold door General Manager van het eerste DoubleTree by Hilton in Zagreb, Kroatië in 2012. Sinds 2015 is ze general manager van het Hilton Rotterdam.

Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag vindt plaats op 2 juli a.s. in Hilversum. Aanmelden kan hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
World Travel Awards: Pulitzer beste hotel van Nederland

Pulitzer Amsterdam is uitgekozen tot het beste hotel van Nederland. De prijs werd voor de 26ste keer uitgereikt door de World Travel Awards tijdens de jaarlijkse ceremonie, dit jaar gehouden op Madeira. De World Travel Awards wordt beschouwd als één van de meest prestigieuze erkenninge...

Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: