Karin van den Berg, GM Hilton Rotterdam: "Ik geloof niet in het glazen plafond"

8 mei 2018 | David Bakker

Karin van den Berg zet zich bij Hilton in om vrouwelijk talent in de organisatie te stimuleren om kansen te grijpen. “Ik geloof niet zozeer in een glazen plafond, vaak is het meer de uitdaging van een plakkerige vloer”, is haar overtuiging. Haar advies luidt dan ook: “Durf te springen!”

De hotelwereld kent maar weinig vrouwen in de top. Hoe ben je daar zelf gekomen?

“Door hard te werken. Dat klinkt als een cliché, maar is het is écht waar. In mijn geval betekende dat veel uren maken, managementervaring opdoen en reizen. Ik kwam bij Hilton in een internationaal revenu management project terecht. Dat onderwerp kwam toen net op in de branche en het bood mij een mooie kans om expertise op te doen en in contact te komen met veel senior leiders in de organisatie. De commerciële ervaring die ik daarmee opdeed, kon ik later toepassen bij de opening van een nieuw Hilton hotel in Den Haag en de grote renovatie en het positioneren van Hilton Rotterdam.”

Hoe staat het bij Hilton met het aantal vrouwen in de top?

“Binnen Hilton in Continentaal Europa is zo’n twintig procent van alle general managers vrouw. We hebben afgesproken dat dat percentage om hoog moet naar vijftig procent. We realiseren ons dat praten alleen niet genoeg is, er moet meer gebeuren. Daarom is het Women@Hilton programma in het leven geroepen. We hebben in ieder hotel een ‘change agent’ benoemd die samen met HR kijkt wat er nodig is om meer vrouwen te laten doorstromen naar hogere functies. De activiteiten verschillen daardoor per hotel. Verder word ik als general manager beoordeeld op mijn bijdrage aan dit onderwerp. Dat is voor veel managers een belangrijke stimulans om met dit onderwerp aan de slag te gaan. In Rotterdam zitten we op zich redelijk goed als het gaat om diversiteit. Voor mij ligt er vooral een uitdaging in het stimuleren van vrouwen om door te groeien.”

Hoe pak je dat aan?

“Ik denk dat het weghalen van onbewuste vooroordelen daarbij één van de belangrijkste onderwerpen is. Als je een jonge mannelijke medewerker vraagt of hij aspiraties heeft om general manager te worden, zal het merendeel ‘ja’ antwoorden. Als je het aan een vrouw vraagt, krijg je antwoorden als: ‘Ik weet niet of ik dat kan’ of ‘Ik weet niet of ik dat kan combineren met mijn gezin’. Mannen zijn er veel beter in om hun carrièrewensen duidelijk te maken. En ze durven meer risico te nemen. Daar probeer ik de vrouwen in de organisatie op te wijzen. Twijfel je over de combinatie werk en gezin? Ga het gesprek aan! Zowel thuis als op het werk. Twijfel je aan je eigen capaciteiten? Realiseer je dan dat je niet per se 120 procent zeker van je zaak hoeft te zijn. Als je in een nieuwe functie niets meer hebt om te leren, ben je de uitdaging te laat aangegaan. Je mag best wat meer zelfvertrouwen laten zien.”

Welke tips heb je voor jonge vrouwen?

“Probeer zo vroeg mogelijk in je carrière een brede ervaring op te doen. Zoek zoveel mogelijk facetten van de hotellerie op, want alles wat je in je rugzak meeneemt, kan later van pas komen. En zorg dat je flexibel en mobiel bent. Als je bereid bent in het buitenland te werken of te verhuizen om ervaring op te doen in een ander hotel, komt dat de snelheid van je carrière ten goede. Mijn laatste tip is: ga netwerken! Dat is een ontzettend belangrijk aspect van je carrière in de hospitality branche. Om door te groeien in de organisatie is een goed netwerk van levensbelang. Verzamel ‘sponsors’ om je heen, zorg dat je wordt gezien en grijp de kansen die zich voordoen. Kom van die plakkerige vloer af en durf te springen!”

Karin van den Berg

Karin van den Berg studeerde in 1997 af aan de Hotelschool Den Haag. Vervolgens deed ze operationele hotelervaring op in Thailand en China. Zij begon haar loopbaan bij Hilton in 2001 in een internationaal revenue management project bij het Hilton op Schiphol. Vervolgens bekleedde ze verschillende functies binnen de organisatie, tot en met die van Senior Director of Revenue Management Europe. Na een interim periode als hotel manager in Hilton Royal Parc Soestduinen, werd zij manager van Hilton Den Haag, gevold door General Manager van het eerste DoubleTree by Hilton in Zagreb, Kroatië in 2012. Sinds 2015 is ze general manager van het Hilton Rotterdam.

Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag vindt plaats op 2 juli a.s. in Hilversum. Aanmelden kan hier.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Marriott verwijdert plastic rietjes wereldwijd

Marriott International heeft vandaag het plan aangekondigd om plastic wegwerprietjes en roerstaafjes te verwijderen in alle 6.500+ hotels wereldwijd, verspreid over dertig merken. Zodra dit volgend jaar volledig geïmplementeerd is heeft het bedrijf meer dan 1 miljard plastic rietjes per jaar e...

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Hotelketens
Restaurant INK Hotel in de prijzen

Het restaurant en de cocktailbar van INK Hotel Amsterdam - heeft tijdens de uitreiking van de World Luxury Restaurant Awards maar liefst drie prijzen gewonnen. Het restaurant, onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, werd benoemd tot het beste 'Luxury Boutique Hotel Restaurant'...

Hotelketens
Le Club AccorHotels lanceert Seeker en pioniert met het gebruik van biometrie

Het bekroonde loyaliteitsprogramma van AccorHotels – Le CLub AccorHotels – introduceert het revolutionaire Seeker, een online test die aan de hand van je resultaten met een uiterst accuraat algoritme jou een persoonlijk reisprofiel creëert. Zo wil de hotelketen het reis-DNA van haar...

IJsblokjes kunnen voedselvergiftiging veroorzaken

Met de heerlijke zomerse temperaturen draaien ijsblokjesmachines in de horeca overuren. Niet zo gek natuurlijk, ijsblokjes zijn een welkome én koele toevoeging aan ieder drankje. Niets zo onschuldig als ijsblokjes, toch? Dat is niet helemaal waar. IJs is namelijk het vergeten voedsel als h...

Fletcher
Fletcher ziet bezettingsgraad gigantisch stijgen door zomerweer

Nederland heeft er al een hele lange periode met heerlijk zomerweer opzitten. Fletcher Hotels ziet dat daardoor de vraag naar vakanties in Nederland ongekend hoog is. Er is altijd een belangrijke relatie tussen het weer en het boeken van vakanties in eigen land. Hoe lekkerder het weer, hoe groter...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: