Keurmerk voor afrekensystemen opgericht

19 april 2011 |
Keurmerk voor afrekensystemen opgericht<

Het merendeel van de producenten en leveranciers van afrekensystemen in Nederland – waaronder Van Hessen - hebben onlangs de intentieverklaring ‘Het Betrouwbare Afrekensysteem’ ondertekend. Ook de directeur-generaal van de Belastingdienst, Peter Veld, ondertekende het document. Met deze verklaring spreken de partijen af om samen te komen tot een keurmerk voor afrekensystemen.

Vertrouwen
Met het keurmerk kunnen ondernemers er op vertrouwen dat alle transacties op een juiste wijze worden geregistreerd, er minder kans is op fraude en dat de administratie voldoet aan de eisen van de Belastingdienst. Op 1 september 2011 willen de ondertekenaars de afspraken gereed hebben. Op een speciaal ontwikkelde website is informatie te vinden over de deelnemers en de intentieverklaring.
Makkelijker kiezen
Directeur-generaal Peter Veld van de Belastingdienst is blij dat de branche een keurmerk voor eerlijke afrekensystemen ontwikkelt: “Daarmee wordt het voor ondernemers makkelijker om voor een kassa te kiezen die geen omzet voor de Belastingdienst verborgen houdt.”

Wederzijds belang
Zowel ondernemers als de Belastingdienst hebben belang bij betrouwbare afrekensystemen: ondernemers lopen aanzienlijk minder financiële en fiscale risico's wanneer de gegevens in de administratie volledig en juist zijn. Denk aan fraude en problemen met de accountant of de Belastinginspecteur. Ook kost het veel minder tijd om administraties (automatisch) te controleren.
Deze ontwikkeling geeft de Belastingdienst ruimte om daar te controleren waar dat het meest gewenst is.

Hinder
De leveranciers en producenten van afrekensystemen die de intentieverklaring ondertekenen ondervinden veel hinder van concurrenten die wel ingaan op verzoeken van ondernemers om afrekensystemen te leveren die sommige betalingen niet registreren. Door te tekenen voor 'eerlijk ondernemen' geven ze een duidelijk signaal af naar ondernemers en branchegenoten.

Verklaring
De intentieverklaring maakt onderscheid tussen afrekensystemen die aan alle eisen van de Belastingdienst voldoen (gesloten zijn) en afrekensystemen die gesloten kunnen worden gemaakt. De systemen die aan alle eisen kunnen voldoen, krijgen een keurmerk. Systemen die gesloten kunnen worden gemaakt worden door de leverancier met een afleveringsverklaring geleverd aan de ondernemer. Bij een controle kan de Belastingdienst of een accountant op grond van die afleververklaring controleren of de instellingen aan het afrekensysteem zijn veranderd. Producenten passen waar nodig de kassa's aan. Het streven is om vanaf 1 juli 2013 systemen die helemaal niet gesloten kunnen worden uit de markt te hebben.

Beheer keurmerk
Op 1 september 2011 moet er een organisatie in het leven zijn geroepen die het keurmerk beheert en controleert.
De komende maanden gaan de ondertekenaars in een werkgroep het keurmerk ontwikkelen. De werkgroep wordt begeleid door een klankbordgroep van experts en van belanghebbenden. De groepen worden begeleid en gefaciliteerd door ICT Recht en ECP-EPN.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: