KHN geeft uitleg: wat mag wel, wat mag niet per 1 juni?

11 mei 2020 | Redactie

Het kabinet maakte tijdens de persconferentie van woensdagavond 6 mei 2020 bekend dat de horeca met ingang van 1 juni 2020, mits het coronavirus voldoende onder controle is, gedeeltelijk weer open mag. Wat zijn de voorwaarden? Met welke beperkingen hebben we te maken? Wat mag er binnen? En wat zijn de regels op het terras? KHN geeft uitleg.

Eet en drinkgelegenheden zijn sinds half maart 2020 op last van de overheid gesloten, maar afhalen en bezorgen mag zonder consumptie ter plaatse en zonder samenscholen of groepen. Dit afhalen en bezorgen verandert ook per 1 juni 2020 niet. De hotels zijn nu in mei 2020 niet door de overheid gesloten, zijn open en ook hun restaurant mag worden gebruikt door hotelgasten met logies. Uiteraard met hygiëne en 1,5 meter afstand.

Vanaf 1 juni 2020

Met ingang van 1 juni 2020 mogen restaurants en cafés onder strenge voorwaarden deels open en mogen terrassen ook, met flinke beperkingen, open. Dat geldt ook voor het hotel-restaurant voor gasten zonder logies. Het voorbehoud van het kabinet is minder besmettingen en voldoende zorgcapaciteit. Voorop staan de beheersbare bezoekersaantallen en de beperkte mobiliteitsstromen en het voorkomen van groepsvorming. De vragen worden vanuit deze achtergrond beantwoord.

KHN-noodplan

De zeer beperkte openstelling maakt reparatie van bestaande steunmaatregelen nodig en ook een nieuwe ronde steunmaatregelen blijft nodig. KHN heeft daarvoor een noodplan ingediend.

Uit de Kamerbrief van Minister De Jonge: Stap 2a (per 1 juni)

Bij deze stap gaat het om sectoren die lokaal of regionaal georiënteerd zijn, waarbij gehanteerde maximale bezoekersaantallen een beheersbaar beroep houden op de openbare ruimte en mobiliteitsstromen. Groepsvorming dient ook hierbij voorkomen te worden.

Voorwaarde voor opening is dat sectoren in staat zijn om de 1,5 meter maatregel te implementeren, te werken op basis van reservering én triage, en hygiënemaatregelen op locatie te realiseren. Aangestuurd dient te worden op gebruik door mensen uit de buurt in nader overleg met gemeenten en veiligheidsregio’s indien nodig. Het kabinet denkt hierbij aan een (beperkte) opening van horecagelegenheden.

Restaurants, cafés, bioscoopzalen, concertzalen en theaters mogen vanaf 1 juni binnenmaximaal 30 mensen ontvangen, inclusief personeel en ook onder voorwaarden.

 

  1. Gasten moeten reserveren
  2. Uiteraard geldt de 1,5 meter afstand
  3. En vervolgens vindt ook hier aan de voorkant een controlegesprek plaats om in te kunnen schatten of er risico’s zijn. Het is natuurlijk cruciaal dat mensen die check vooraf wel heel serieus nemen. Maar dat vertrouwen mogen we na de laatste maanden wel hebben

 

Per 1 juni mogen ook de terrassen weer open onder twee voorwaarden:

 

  1. Iedereen zit aan een tafeltje en
  2. Mensen (gasten en personeel) houden 1,5 meter afstand van elkaar

 

Voor hotels gelden geen andere restricties dan er nu zijn. Voor de openstelling van het hotel-restaurant voor publiek van buiten (zonder logies) gelden dezelfde regels als voor restaurants en cafés.

Algemeen: hoofdregels

De hoofdregels zijn bindend. Het horecaprotocol wordt volgende week verwacht en zal dan zijn aangepast op de nieuwe uitgangspunten voor de beperkte openstelling per 1 juni 2020. Ook zal volgende week duidelijk worden hoe met het vervolg op de tijdelijke steunmaatregelen wordt om gegaan. KHN heeft daarvoor een noodplan ingediend.

De regels per 1 juni gelden voorlopig alleen voor restaurants en cafés. Voor grotere (sport) bijeenkomsten en evenementen wordt per 1 september versoepeling verwacht. Voor een uitgebreid overzicht, verwijzen we je naar de informatie op Rijksoverheid.nl.

Groepen en groepsvorming blijven niet toegestaan. Eventcatering van groepen kan dus ook niet, wel kan de catering worden bezorgd. Groepsbijeenkomsten (ook na reserveren) vallen op dit moment buiten de toegestane opening.

De ondernemer is verantwoordelijk voor het nakomen van de regels op zijn locatie(s). Hij mag de gast die zich niet aan de regels houdt de toegang ontzeggen of verwijderen. Daarom is het noodzakelijk de regels kenbaar te maken en het eigen toezicht te organiseren. KHN zal het protocol met posters e.d. ondersteunen. Daarnaast kan de gemeente of politie handhaven, boetes uitdelen of tot sluiting overgaan.

In zijn algemeenheid geldt dat voor de vragen naar meer of anders toestaan dan uit de Kamerbrief blijkt, als antwoord hebben: dat kan dus nog niet.

Algemeen ‘binnen’

Gasten voor restaurants en cafés moeten reserveren voor ‘binnen’. Doel is buurtgebonden en geen groepen (dagjes)mensen en niet te veel mobiliteit van buiten de buurt te krijgen. Reserveren kan door vooraf te reserveren of door middel van triage (bij binnenkomen vragen en check naar capaciteit). Het maximum van 30 personen per locatie is hard, inclusief personeel. Dit maximum voorkomt naast groepsvorming ook te veel mobiliteit. Voor personeel in een andere ruimte is nog geen uitzondering gemaakt. Reserveren aan de deur voor binnenkomst is ook reserveren, mits triage wordt toegepast en het maximum van 30 personen binnen en de afstand van 1,5 meter niet in het geding is. Alles wat van deze stelregels afwijkt kan dus nog niet.

Vanzelfsprekend werkt KHN verder aan een protocol dat deze regels ook praktisch werkbaar maakt, zoals de vraag naar bedienen aan tafel. Daarover volgt uiterlijk volgende week uitsluitsel vanuit de verschillende ministeries.

 

  1. Ondernemers zullen de hoofdregels moeten communiceren en handhaven.
  2. Als er meerdere en afzonderlijke locaties op een terrein of gebouw zijn is strikte scheiding van routes noodzakelijk en mag er geen groepsvorming zijn. Verder gelden per locatie dezelfde restricties zoals reserveren, triage bij binnenkomsten en maximum aantal personen en 1,5 meter afstand.
  3. Als er binnen geen garantie op 1,5 meter afstand kan zijn, kunnen harde aanvullende maatregelen worden getroffen zoals het scheiden van looproutes of afscheiden van tafels door kunststof, etc.
  4. Het meer mensen naar binnen halen mag geen doel zijn. Reserveren en toelaten van groepen is niet toegestaan omdat het strijdt met te veel mobiliteit en groepsvorming.
  5. Voor binnen is er geen eis om aan tafel te zitten. Dat ligt bij restaurants voor de hand. Voor cafés is zitten aan de bar of aan statafels geen belemmering, mits reserveren, triage, hygiëne en 1,5 meter afstand.
  6. Het reserveren maakt het ook mogelijk de krappe capaciteit over meerdere shifts in te delen, mits reserveren, triage, maximumaantal personen en 1,5 meter afstand. Reserveren van groepen is in strijd met het uitgangspunt om groepsvorming te voorkomen.

 

Algemeen buiten (terras)

Terrassen mogen open onder twee voorwaarden:

 

  1. Iedereen zit aan een tafel
  2. Er is onderling 1,5 meter afstand

 

Deze voorwaarden geven direct een limiet aan het aantal personen op het terras. De 1,5 meter geldt voor iedereen dus ook voor personeel. Hoe groter het terras hoe meer mensen, maar niet meer per vierkante meter. Voor het terras blijven verder de regels van de gemeente van toepassing. Die kunnen in overleg tussen de KHN-afdeling en de gemeente worden aangepast.

Ook hier zoekt KHN via het protocol naar een praktisch werkbaar handvat. Daarover volgt uiterlijk volgende week uitsluitsel vanuit de verschillende ministeries.

 

  1. Het terras is niet aan reserveren gebonden. Wel geldt aan een tafel zitten en 1,5 meter afstand voor iedereen.
  2. Mensen op het terras kunnen niet naar binnen zonder triage (vragen en check naar klachten) en 1,5 meter afstand, mits het aantal van 30 personen binnen niet wordt overschreden (toezicht!)

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: