KHN: horeca innoveert

11 januari 2016 |
KHN: horeca innoveert

De omzet van de horeca was in 2015 17,2 miljard euro. Dat is 4,1% meer dan in 2014. Met ruim 360.000 medewerkers en 45.300 horecavestigingen
is de horeca een belangrijke en stabiele speler in de Nederlandse economie. “Na jaren van crisis en licht herstel vorig jaar, heeft de horeca de stijgende lijn vast kunnen houden. KHN is positief voor 2016”, aldus algemeen directeur KHN Lodewijk van der Grinten. Maar er zijn ook uitdagingen: “De positieve energie moet komen van een eerlijker speelveld en van reparatie van de nieuwe Wet Werk en Zekerheid want die is voor onze branche aantoonbaar contra-productief.”

veerkracht
De horeca toont veerkracht en innovatief ondernemerschap en blijft volop in beweging. Dat blijkt uit de cijfers. De consument komt weer graag in de horeca en we profiteren van meer buitenlandse bezoekers, zowel toeristisch als zakelijk. Horecaondernemers spelen goed in op deze kansen. Maar ook de overheid moet sneller meebewegen en hervormen. De ondernemer kan dan in vrijheid en met duidelijke grenzen ondernemen: Koersvast met positieve energie. KHN (met 20.600 leden) ziet als brancheorganisatie voor de horeca onder andere de volgende belangrijke uitdagingen op landelijk, regionaal en lokaal niveau:

Eerlijk speelveld, eerlijke concurrentie
KHN ziet innovatie en vernieuwing als een kans. De horeca innoveert en laat veerkracht zien. Dat is onder de huidige marktomstandigheden ook noodzakelijk. Deze vragen ook om een overheid die snel handelt en wetten en regels gelijktrekt voor alle spelers op het veld. Daar zijn consumenten, ondernemers en ook de overheid zelf bij gebaat. De wet Markt en Overheid zou ondernemend Nederland moeten ondersteunen. Maar de praktijk is dat overheden hiermee oneerlijke concurrentie bedrijven met de horeca. KHN vindt dat de overheid geen concurrent mag zijn en ook geen concurrent mag bevoordelen. We willen gelijke voorwaarden voor horeca, detailhandel, culturele instellingen en bijvoorbeeld de nieuwe internetplatforms. Zo ontstaat een eerlijk speelveld waarin de horeca haar groeikansen kan verzilveren.

Wet Werk en Zekerheid
De gastvrijheid van de horeca vraagt om flexibiliteit: het is bij uitstek een sector met bedrijven die te maken hebben met pieken, dalen en seizoensinvloeden. De nieuw Wet Werk en Zekerheid maakt het onmogelijk om dit collectief of per onderneming op maat te regelen. In deze vorm schiet de wet zijn doel binnen de horeca voorbij: noch werkgevers, noch werknemers zijn op deze manier gediend. Werkgevers wegen de risico’s af en zien zich door deze wet genoodzaakt te kiezen voor meer en kortere arbeidscontracten voor bepaalde tijd of payrollconstructies. Dit komt onder andere door de huidige loondoorbetaling bij ziekte die een groot risico vormt. KHN pleit dan ook voor reparatie van deze wet door ondernemingen die zaken zelf op maat te laten regelen. Pas dan kunnen ondernemers weer energie besteden aan een goede werkrelatie en vakmanschap.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok bij instemming Kamer van kracht; bezorgen mag

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteert het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. Als de Kamer het besluit steunt, wordt de avondklok ingevoerd. De avon ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Akkoord!  

Naast Van der Valk met een dikke 700 miljoen euro omzet en Fletcher met 285 miljoen omzet in 2019, zijn er nog een stuk of vijf echt Nederlandse ketens over (Westcord, Eden, Bastion, Inntel, Amrâth en Postillion) met een gezamenlijke omzet van zo’n 430 miljoen in 2018 en vast wel meer in ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 1)

Robots kunnen steeds meer horecataken uitvoeren, zo schreef Marthijn van Oostveen in september 2019 op deze website. Anderhalf jaar daarvoor drukte Stef Driessen hoteliers al op het hart dat ze snel moesten anticiperen op de opkomst van voice assistants zoals Siri en Cortana. Toch zijn er in Ned ...

Park Boswijk zoekt een ondernemende general manager

Park Boswijk ligt in een parkachtige omgeving in midden-Nederland en bestaat uit een wooncomplex met 364 appartementen en ongeveer 500 bewoners. Voor bewoners biedt Park Boswijk tal van voorzieningen waar ze gebruik van kunnen maken. Zoals een terras met uitzicht op de parkachtige tuin met twee vijv ...

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: