KHN: horeca innoveert

11 januari 2016 |
KHN: horeca innoveert<

De omzet van de horeca was in 2015 17,2 miljard euro. Dat is 4,1% meer dan in 2014. Met ruim 360.000 medewerkers en 45.300 horecavestigingen
is de horeca een belangrijke en stabiele speler in de Nederlandse economie. “Na jaren van crisis en licht herstel vorig jaar, heeft de horeca de stijgende lijn vast kunnen houden. KHN is positief voor 2016”, aldus algemeen directeur KHN Lodewijk van der Grinten. Maar er zijn ook uitdagingen: “De positieve energie moet komen van een eerlijker speelveld en van reparatie van de nieuwe Wet Werk en Zekerheid want die is voor onze branche aantoonbaar contra-productief.”

veerkracht
De horeca toont veerkracht en innovatief ondernemerschap en blijft volop in beweging. Dat blijkt uit de cijfers. De consument komt weer graag in de horeca en we profiteren van meer buitenlandse bezoekers, zowel toeristisch als zakelijk. Horecaondernemers spelen goed in op deze kansen. Maar ook de overheid moet sneller meebewegen en hervormen. De ondernemer kan dan in vrijheid en met duidelijke grenzen ondernemen: Koersvast met positieve energie. KHN (met 20.600 leden) ziet als brancheorganisatie voor de horeca onder andere de volgende belangrijke uitdagingen op landelijk, regionaal en lokaal niveau:

Eerlijk speelveld, eerlijke concurrentie
KHN ziet innovatie en vernieuwing als een kans. De horeca innoveert en laat veerkracht zien. Dat is onder de huidige marktomstandigheden ook noodzakelijk. Deze vragen ook om een overheid die snel handelt en wetten en regels gelijktrekt voor alle spelers op het veld. Daar zijn consumenten, ondernemers en ook de overheid zelf bij gebaat. De wet Markt en Overheid zou ondernemend Nederland moeten ondersteunen. Maar de praktijk is dat overheden hiermee oneerlijke concurrentie bedrijven met de horeca. KHN vindt dat de overheid geen concurrent mag zijn en ook geen concurrent mag bevoordelen. We willen gelijke voorwaarden voor horeca, detailhandel, culturele instellingen en bijvoorbeeld de nieuwe internetplatforms. Zo ontstaat een eerlijk speelveld waarin de horeca haar groeikansen kan verzilveren.

Wet Werk en Zekerheid
De gastvrijheid van de horeca vraagt om flexibiliteit: het is bij uitstek een sector met bedrijven die te maken hebben met pieken, dalen en seizoensinvloeden. De nieuw Wet Werk en Zekerheid maakt het onmogelijk om dit collectief of per onderneming op maat te regelen. In deze vorm schiet de wet zijn doel binnen de horeca voorbij: noch werkgevers, noch werknemers zijn op deze manier gediend. Werkgevers wegen de risico’s af en zien zich door deze wet genoodzaakt te kiezen voor meer en kortere arbeidscontracten voor bepaalde tijd of payrollconstructies. Dit komt onder andere door de huidige loondoorbetaling bij ziekte die een groot risico vormt. KHN pleit dan ook voor reparatie van deze wet door ondernemingen die zaken zelf op maat te laten regelen. Pas dan kunnen ondernemers weer energie besteden aan een goede werkrelatie en vakmanschap.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Economie Internationaal
Goldman Sachs richt pijlen op overname B&B Hotels

Er zijn exclusieve gesprekken gaande tussen de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs en investeerder PAI. De gesprekken gaan in dit geval over de overname van B&B Hotels. B&B Hotels telt 476 vestigingen en de zakenbank is bereid 1,9 miljard euro neer te tellen voor de overname, zo lezen we in...

Economie Toerisme
Buitenlands toerisme groeit vooral buiten grote steden

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme ook in de komende jaren stijgen. ABN AMRO geeft wel aan dat het tempo hiervan enigszins afneemt door de economische groeivertraging in herkomstlanden van toeristen. Hierdoor vertraagt bijvoorbeeld ook de groei v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: