KHN: toeristenbelasting is melkkoe van gemeenten

15 maart 2016 |
KHN: toeristenbelasting is melkkoe van gemeenten<

In Amsterdam zijn de hoteliers onaangenaam verrast door de plotselinge verhoging van de toeristenbelasting. KHN bestuurslid Hans Vugts is
teleurgesteld: “Zonder enig overleg is de toeristenbelasting die hoteliers voor de gemeente moeten innen verhoogd. Het lijkt erop dat tekorten via toeristen gedicht worden.”

Melkkoe
"Het aantal hotelkamers is de laatste jaren enorm gegroeid in de hoofdstad en dus ook de inkomsten aan toeristenbelasting die de gemeente jaarlijks ontvangt. Kennelijk is dit niet voldoende en gebruikt de gemeente de bezoeker nu als melkkoe. Juist met deze groei van het aantal hotels, moet de stad extra aantrekkelijk worden gehouden om de bezettingsgraad op peil te houden. Dan moet je niet de toeristenbelasting verhogen en via de media ook nog eens communiceren dat de gasten ook naar Rotterdam kunnen gaan."

Schimmig steekspel volgens KHN
De toeristenbelasting hoort ingezet te worden voor de aantrekking van toeristen. KHN heeft meerdere keren aangegeven daarover mee te willen praten. Het zijn immers de hoteliers die deze belasting voor de gemeenten moeten ophalen bij de bezoekers. De gemeente weigert om hierover aan te tafel te gaan met de ondernemers. Ook de deal die de gemeente over het innen van toeristenbelasting met AirBnB heeft gesloten is schimmig. Er wordt een bedrag afgesproken, zonder dat transparant is hoeveel toeristen daadwerkelijk in een AirBnB verblijven in de stad. “Het wordt tijd dat de gemeente uitleg geeft over deze zaken”, aldus KHN-voorzitter Ton Poppes.

CBS: gemeenten innen miljoenen aan toeristenbelasting
Het CBS heeft berekend dat er bij de gemeenten 188,6 miljoen euro opgehaald wordt aan toeristenbelasting. Een stijging van bijna 9 procent ten opzichte van vorig jaar. En een stijging van ruim 50 miljoen euro (!) als we dit vergelijken met 2011. Gemeenten innen toeristenbelasting via hotels, campings en recreatieparken en wordt betaald door gasten die hier overnachten. Dat is niet heel gastvrij. Toeristen zorgen namelijk voor een positieve economische impuls.
Het verhogen van toeristenbelasting betekent ook verlies aan gasten naar de stad Amsterdam. Bezoekers maken bij het kiezen van hun bestemming een afweging in de hoogte van de kosten die zij moeten betalen voor een verblijf.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: