Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

9 april 2020 | Redactie

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd in de sluiting van de eet- en drinkgelegenheden en ook de vraag naar overnachtingen is bijna compleet weggevallen.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) was de gastheer van twee gesprekken waarin vertegenwoordigers van hotel- en restaurantketens en kleinere horecaondernemers Koningin Máxima informeerden over de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus voor hun bedrijven. KHN is enorm vereerd met de komst van Koningin Máxima, waarmee zij de Nederlandse horecabranche een extra hart onder de riem steekt in deze moeilijke periode.

Bij Hotel V Nesplein sprak Koningin Máxima met de vice-president operations Nederland van hotelketen Accor, de managing director van McDonald’s Nederland, de managing partner van Hotel V en de CEO van HMSHost International, een organisatie die voorziet in horecaconcepten op stations, vliegvelden en winkelcentra. Onder leiding van KHN-voorzitter Robèr Willemsen en algemeen directeur Dirk Beljaarts, werd gesproken over de impact van de coronacrisis op deze horecaketens en de gevolgen voor de werknemers en gasten. Ook werd ingegaan op maatregelen voor zowel de korte als langere termijn om de omzet zo goed mogelijk op gang te houden.

Wegvallen van inkomsten

Het gesprek met horecaondernemers uit het midden- en kleinbedrijf vond plaats tegen de achtergrond van een gesloten pub aan het Rokin. Koningin Máxima sprak daar over de problemen waarmee cafés, restaurants en andere horecagelegenheden van individuele eigenaren geconfronteerd worden. In hun geval is vaak sprake van het volledig wegvallen van de inkomsten terwijl alle vaste lasten doorlopen. KHN verwacht dat na het opheffen van de coronamaatregelen juist de kleinere gelegenheden hun vaste clientèle snel terugkrijgen, terwijl de hotelketens meer afhankelijk zijn van de vraag van (buitenlandse) toeristen, evenementen en pakketreizen.

Zorgen

De Nederlandse horecasector is zwaar getroffen door de uitbraak van het coronavirus. Doordat de coronamaatregelen in ieder geval tot en met 28 april verlengd zijn, valt het paasweekend, Koningsdag en een deel van de meivakantie in het water. Dit is normaal een drukke en belangrijke periode voor de branche. Horecaondernemers maken zich veel zorgen, omdat ze niet weten hoe lang het gaat duren voordat ze weer een goede bezetting hebben. Een langere sluiting betekent nog meer omzetverlies en een steeds grotere kans op faillissementen en banenverlies voor de sector.

 

Door middel van telefoongesprekken en zo mogelijk werkbezoeken informeren Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zich over de gevolgen van de corona-uitbraak en spreken zij hun steun en waardering uit voor de inzet van zovelen in de bestrijding van de pandemie. KHN waardeert het enorm dat Koningin Máxima vandaag de tijd heeft genomen om in gesprek te gaan met de Nederlandse horeca en hotel- en restaurantketens en kleinere horecaondernemers een hart onder de riem te steken.

 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: