Logis ziet jaaromzet stijgen

15 februari 2019 | David Bakker

Logis sluit 2018 af met een uitstekende omzetstijging van 8% (stijging van 4% ten opzichte van 2017), een resultaat van 140 miljoen euro. De reserveringscentrale van Logis heeft het afgelopen jaar een recordomzet gedraaid en ook het nieuwe loyaliteitsprogramma boekte een mooie stijging. De behaalde successen zijn het resultaat van de ambitieuze ontwikkelingstrategie die Logis vorig jaar initieerde.

De nieuwe reserveringsapplicatie en de mobiele versie van de website van Logis Hotels presteerden goed. Naast de goedwerkende site, die het reserveren makkelijk maakt, zijn er 23 operationele Logis-adviseurs die de zichtbaarheid van de individuele hotels hebben vergroot. Hun bezoeken aan de etablissementen en de dagelijkse operationele ondersteuning, dragen bij aan de optimalisatie van de commerciële strategie van de onafhankelijke hotels (foto’s, tarieven, distributie) en hun online zichtbaarheid.

De doeltreffendheid van Logis is gebaseerd op een beloningssysteem dat reizigers voor hun loyaliteit beloont en ondernemingen voor hun vrijgevigheid. O’Logis, een van de meest gulle loyaliteitsprogramma’s, heeft de 71,2 miljoen euro omzet overschreden: een record.

Een ambitieuze ontwikkelingsstrategie

Elke week worden gemiddeld 3 nieuwe ondernemingen lid van Logis, dat zijn 141 onafhankelijke hotels in een jaar. De groep is interessant voor individuele hotels omdat ze de lokale expertise erkennen en dit met talrijke investeringen ook bevorderen.

Naar verwachting zal het merk komend voorjaar haar uitbreidingsplan in stedelijke gebieden afronden. Verder worden er, in het kader van de fusie met Citotel, nog eens 180 nieuwe hotels toegevoegd aan het Logis netwerk.

De 3de inkoopcentrale in de sector

Het besluit van vorig jaar om de onderhandelingscentrale om te zetten in een inkoopcentrale is een zeer groot voordeel voor de leden. Het merk kan zo een essentiële dienst aan haar etablissementen bieden en is 3de inkoopcentrale in de sector geworden: ofwel een eerste omzet van 35 miljoen euro en 120 erkende leveranciers waarvan 43 nieuwe leveranciers in 2019.

Het versterken van het merk als werkgever door middel van opleidingen van Logis Académie heeftde bijscholing van 600 werknemers binnen het netwerk gefaciliteerd.

Karim Soleilhavoup, Algemeen directeur van Logis, licht toe: “De investeringen in 2018 hebben ervoor gezorgd dat Logis zowel haar aantrekkelijkheid op de markt heeft kunnen versterken als de groei van het netwerk heeft weten te versnellen. De uitstekende resultaten van dit jaar bewijzen de relevantie van onze strategie; in 2019 gaan we ons netwerk in stedelijke gebieden ontwikkelen, ons “à la carte” dienstenplatform uitbreiden om de waarde van de activiteiten van onze leden te onderstrepen en onze nieuwe positionering te bevestigen: ons inzetten voor een lokalere wereld.”

Fabrice Galland, Voorzitter van Logis, voegt toe: “Logis begeleidt en verenigt al meer dan 70 jaar onafhankelijke hotel- en restauranthouders en wil zoveel mogelijk onafhankelijke bedrijven in Europa samenbrengen! Hoe meer leden, hoe beter we kunnen onderhandelen met instellingen, leveranciers of toeristenbureaus online. Laten we onze krachten bundelen zodat onze stem wordt gehoord!”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: