Marriott verwijdert plastic rietjes wereldwijd

18 juli 2018 | David Bakker
Marriott verwijdert plastic rietjes wereldwijd<

Marriott International heeft vandaag het plan aangekondigd
om plastic wegwerprietjes en roerstaafjes te verwijderen in alle 6.500+ hotels wereldwijd, verspreid over dertig merken. Zodra dit volgend jaar volledig geïmplementeerd is heeft het bedrijf meer dan 1 miljard plastic rietjes per jaar en ongeveer een kwart miljard roerstaafjes geëlimineerd. Alleen al in de Benelux heeft Marriott International 24 hotels, die allen hun plastic rietjes zullen vervangen door een milieuvriendelijk alternatief.

Eén rietje – dat ongeveer 15 minuten wordt gebruikt – ontbint namelijk nooit volledig. “Wij zijn trots om een van de eerste grote Amerikaanse bedrijven te zijn die aankondigen plastic rietjes wereldwijd in al onze hotels te zullen verwijderen,” zegt Arne Sorenson, President en Chief Executive officer bij Marriott International.

“Het verwijderen van plastic rietjes is een van de simpelste manieren voor onze gasten om te kunnen bijdragen aan het verminderen van plastic verbruik tijdens hun verblijf – iets wat in toenemende mate bezorgdheid opwekt en hotelgasten bezighoudt. Met meer dan 1 miljoen hotelgasten die wereldwijd dagelijks bij ons overnachten zijn wij als bedrijf toegewijd om op een verantwoordelijke manier te werk te gaan. Wij denken daarom dat dit een belangrijke stap vooruit is in het verminderen van onze afhankelijkheid van plastic."

Duurzaamheid

Dit initiatief is een van de meest recente veranderingen die de hotelketen doorvoert om de operationele duurzaamheid te verhogen en plasticverbruik te verlagen. Eerder dit jaar is Marriott
begonnen met het vervangen van de kleine toiletartikelen in de
badkamers van ongeveer 450 ‘select-service-hotels’ zoals Moxy,
Element en Aloft Hotels, door grotere dispensers in de douches
die meer inhoud bevatten, wat bijdraagt aan afvalvermindering.

De nieuwe douchedispensers zullen naar verwachting eind dit jaar in meer dan 1.500 hotels in Noord-Amerika aanwezig zijn, waardoor Marriott jaarlijks meer dan 35 miljoen kleine plastic toiletartikelen kan elimineren die normaal gesproken op stortplaatsen terechtkomen.

45 procent minder afval

Deze initiatieven zijn onderdeel van Marriott International’s belofte om impact op het milieu te verminderen. Vorig jaar heeft het bedrijf zijn meest ambitieuze doelen ooit vastgesteld op het gebied van duurzaamheid en sociale impact en Marriott streeft naar 45 procent afvalvermindering en het verantwoordelijk inkopen van zijn top 10 productcategorieën voor 2025. Deze doelen en andere groene programma’s helpen bij het verminderen van onze milieuvoetafdruk en maken deel uit van het bedrijfsinitiatief Serve 360: Doing Good in Every Direction dat zich richt op sociale-, milieu- en economische kwesties.

Wereldwijd verwijderen hotels plastic rietjes

In februari hebben meer dan 60 hotels in het Verenigd Koninkrijk al plastic rietjes verwijderd en op verzoek van consumenten alternatieve rietjes aangeboden. Veel individuele hotels - van stedelijke boetiekhotels tot resorts aan de kust - hebben ook op de voorgrond gestaan van dit initiatief. Een paar voorbeelden:

Het St. Pancras Renaissance Hotel London behoort tot de 60 Britse hotels die in februari plastic rietjes hebben verwijderd. Sindsdien heeft het hotel positieve feedback ontvangen van gasten en het aantal rietjes dat in de accommodatie wordt gebruikt gehalveerd.

Het Los Sueños Marriott Ocean & Golf Resort in Costa Rica elimineerde eerder dit jaar het gebruik van plastic rietjes.

Het JW Marriott Marco Island Beach Resort was in maart een van de eerste hotels aan de Paradise Coast in Southwest Florida dat afstapte van plastic rietjes, waarmee ongeveer 65.000 rietjes per maand worden geëlimineerd.

Four Points by Sheraton Brisbane heeft in juni plastic rietjes en roerstaafjes verwijderd en alternatieve producten gebruikt in het hotel, waaronder in Sazerac, de bar op de 30ste verdieping van het hotel – en tevens de hoogste bar in Brisbane.

Sheraton Maui Resort & Spa was in augustus het eerste resort in Hawaï dat plastic rietjes heeft verwijderd uit restaurants, luaus en andere locaties, waardoor ongeveer 30.000 plastic rietjes per maand worden geëlimineerd.

Naast de aankondiging van het plastic rietjes-initiatief verwijdert het bedrijf ook plastic rietjes op het hoofdkantoor. Doelstelling is om in juli 2019 alle plastic rietjes in alle Marriott International hotels wereldwijd verwijderd te hebben - zowel in managed- als franchise-hotels - waardoor hoteleigenaren en franchisenemers genoeg tijd hebben om hun bestaande voorraad plastic rietjes op te maken, mogelijkheden voor alternatieve rietjes te identificeren en personeel op te leiden om de service aan te passen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: