Marriott verwijdert plastic rietjes wereldwijd

18 juli 2018 | David Bakker
Marriott verwijdert plastic rietjes wereldwijd<

Marriott International heeft vandaag het plan aangekondigd
om plastic wegwerprietjes en roerstaafjes te verwijderen in alle 6.500+ hotels wereldwijd, verspreid over dertig merken. Zodra dit volgend jaar volledig geïmplementeerd is heeft het bedrijf meer dan 1 miljard plastic rietjes per jaar en ongeveer een kwart miljard roerstaafjes geëlimineerd. Alleen al in de Benelux heeft Marriott International 24 hotels, die allen hun plastic rietjes zullen vervangen door een milieuvriendelijk alternatief.

Eén rietje – dat ongeveer 15 minuten wordt gebruikt – ontbint namelijk nooit volledig. “Wij zijn trots om een van de eerste grote Amerikaanse bedrijven te zijn die aankondigen plastic rietjes wereldwijd in al onze hotels te zullen verwijderen,” zegt Arne Sorenson, President en Chief Executive officer bij Marriott International.

“Het verwijderen van plastic rietjes is een van de simpelste manieren voor onze gasten om te kunnen bijdragen aan het verminderen van plastic verbruik tijdens hun verblijf – iets wat in toenemende mate bezorgdheid opwekt en hotelgasten bezighoudt. Met meer dan 1 miljoen hotelgasten die wereldwijd dagelijks bij ons overnachten zijn wij als bedrijf toegewijd om op een verantwoordelijke manier te werk te gaan. Wij denken daarom dat dit een belangrijke stap vooruit is in het verminderen van onze afhankelijkheid van plastic."

Duurzaamheid

Dit initiatief is een van de meest recente veranderingen die de hotelketen doorvoert om de operationele duurzaamheid te verhogen en plasticverbruik te verlagen. Eerder dit jaar is Marriott
begonnen met het vervangen van de kleine toiletartikelen in de
badkamers van ongeveer 450 ‘select-service-hotels’ zoals Moxy,
Element en Aloft Hotels, door grotere dispensers in de douches
die meer inhoud bevatten, wat bijdraagt aan afvalvermindering.

De nieuwe douchedispensers zullen naar verwachting eind dit jaar in meer dan 1.500 hotels in Noord-Amerika aanwezig zijn, waardoor Marriott jaarlijks meer dan 35 miljoen kleine plastic toiletartikelen kan elimineren die normaal gesproken op stortplaatsen terechtkomen.

45 procent minder afval

Deze initiatieven zijn onderdeel van Marriott International’s belofte om impact op het milieu te verminderen. Vorig jaar heeft het bedrijf zijn meest ambitieuze doelen ooit vastgesteld op het gebied van duurzaamheid en sociale impact en Marriott streeft naar 45 procent afvalvermindering en het verantwoordelijk inkopen van zijn top 10 productcategorieën voor 2025. Deze doelen en andere groene programma’s helpen bij het verminderen van onze milieuvoetafdruk en maken deel uit van het bedrijfsinitiatief Serve 360: Doing Good in Every Direction dat zich richt op sociale-, milieu- en economische kwesties.

Wereldwijd verwijderen hotels plastic rietjes

In februari hebben meer dan 60 hotels in het Verenigd Koninkrijk al plastic rietjes verwijderd en op verzoek van consumenten alternatieve rietjes aangeboden. Veel individuele hotels - van stedelijke boetiekhotels tot resorts aan de kust - hebben ook op de voorgrond gestaan van dit initiatief. Een paar voorbeelden:

Het St. Pancras Renaissance Hotel London behoort tot de 60 Britse hotels die in februari plastic rietjes hebben verwijderd. Sindsdien heeft het hotel positieve feedback ontvangen van gasten en het aantal rietjes dat in de accommodatie wordt gebruikt gehalveerd.

Het Los Sueños Marriott Ocean & Golf Resort in Costa Rica elimineerde eerder dit jaar het gebruik van plastic rietjes.

Het JW Marriott Marco Island Beach Resort was in maart een van de eerste hotels aan de Paradise Coast in Southwest Florida dat afstapte van plastic rietjes, waarmee ongeveer 65.000 rietjes per maand worden geëlimineerd.

Four Points by Sheraton Brisbane heeft in juni plastic rietjes en roerstaafjes verwijderd en alternatieve producten gebruikt in het hotel, waaronder in Sazerac, de bar op de 30ste verdieping van het hotel – en tevens de hoogste bar in Brisbane.

Sheraton Maui Resort & Spa was in augustus het eerste resort in Hawaï dat plastic rietjes heeft verwijderd uit restaurants, luaus en andere locaties, waardoor ongeveer 30.000 plastic rietjes per maand worden geëlimineerd.

Naast de aankondiging van het plastic rietjes-initiatief verwijdert het bedrijf ook plastic rietjes op het hoofdkantoor. Doelstelling is om in juli 2019 alle plastic rietjes in alle Marriott International hotels wereldwijd verwijderd te hebben - zowel in managed- als franchise-hotels - waardoor hoteleigenaren en franchisenemers genoeg tijd hebben om hun bestaande voorraad plastic rietjes op te maken, mogelijkheden voor alternatieve rietjes te identificeren en personeel op te leiden om de service aan te passen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Opening
Charme Hotels breidt uit met Hotel Karsten in Norg

Grand Café Hotel Karsten in Norg ligt in de kop van Drenthe, te midden van prachtige fiets- en wandelroutes. Vanuit het hotel heeft u een prachtig uitzicht op de Kerkbrink en de 13e-eeuwse Romaanse kerk. In het hotel vindt u een ruime, gezellige lounge met een imposante openhaard en een sf...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: