Marriott elimineert zeepdispensers voor eenmalig gebruik

2 september 2019 | David Bakker

Marriott International kondigt de uitbreiding aan van het initiatief om kleine flacons met shampoo, conditioner en douchegel in de gastenbadkamers te vervangen door grotere flacons met een pompje. Inmiddels heeft Marriott International al grotere flacons ingevoerd in ongeveer 1.000 hotels en resorts in Noord-Amerika en het bedrijf verwacht dat het merendeel van de overige hotels in december 2020 de overstap gemaakt heeft. Naar verwachting zal het uitgebreide programma van toiletartikelen van Marriott International, wanneer dit wereldwijd volledig is uitgevoerd, een vermindering van ongeveer 500 miljoen kleine flacons per jaar opleveren – dit betekent ongeveer 770.000 kg minder plastic op afvalstortplaatsen, een vermindering van 30 procent.

“Dit is ons tweede wereldwijde initiatief in iets meer dan een jaar dat gericht is op het verminderen van plastic artikelen voor eenmalig gebruik. Het onderstreept hoe belangrijk wij het vinden om voortdurend nieuwe manieren te vinden om de milieueffecten in onze hotels te verminderen. Het heeft voor ons een hoge prioriteit,” aldus Arne Sorenson, President en Chief Executive Officer van Marriott International. “Onze gasten verwachten van ons dat wij veranderingen doorvoeren die echt een verschil maken voor het milieu zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de service en de ervaring die zij van onze hotels verwachten.”

Meer dan 20 procent van de meer dan 7.000 hotels en resorts van Marriott International bieden momenteel al grotere flacons met drukpompjes in de douches van de gastenkamers, waardoor flacons voor eenmalig gebruik – die vaak op afvalstortplaatsen eindigen – niet langer worden gebruikt.

Met de aankondiging wordt het initiatief van Marriott International uit 2018 om over te stappen op grotere flacons met drukpompjes, uitgebreid naar vijf merken: Courtyard by Marriott, SpringHill Suites, Residence Inn, Fairfield by Marriott en TownePlace Suites. Daarnaast hebben vier merken van Marriott International – Aloft Hotels, Element by Westin, Four Points en Moxy Hotels – het concept van toiletartikelen met drukpompjes eerder doorgevoerd, terwijl een vijfde merk – AC by Marriott – goed op weg is om de verandering door te voeren.

Een grote flacon komt overeen met ongeveer 10 tot 12 kleine flacons voor eenmalig gebruik. Omdat kleine flacons meestal niet worden gerecycled, eindigen deze in de afvalbakken van de hotels, waardoor afval wordt gegenereerd dat nooit echt zal worden afgebroken op afvalstortplaatsen. Met de grotere flacons kunnen de gasten zoveel van het product gebruiken als zij nodig hebben, en de flacons kunnen samen met andere standaardverpakkingen zoals plastic frisdrankflessen worden gerecycled.

Het bedrijf introduceerde in het begin van 2018 voor het eerst grotere toiletartikelen

Marriott International, dat elke nacht meer dan 1 miljoen gasten verwelkomt, begon in januari 2018 voor het eerst met het vervangen van de toiletartikelen door grotere zeepflacons in de gastenbadkamers van ongeveer 450 select-service hotels. Op dit moment krijgen de ongeveer 1.000 hotels die de omschakeling hebben doorgevoerd overwegend positieve feedback van de gasten. Elk merk voert de grotere flacons door op een manier die consistent is met de merkervaring en de kwaliteitsnormen die de gasten van Marriott International verwachten. Het bedrijf werkt al aan manieren om ook andere items voor eenmalig gebruik in de gastenkamers te verminderen.

Dit initiatief bevordert Marriott International’s streven naar het verminderen van zijn ecologische voetafdruk als onderdeel van het platform Serve 360:Doing Good in Every Direction dat sociale kwesties en milieukwesties aan de orde stelt. Als onderdeel van Serve 360 werkt Marriott International aan verschillende duurzaamheidsdoelstellingen zoals het verminderen van stortafval met 45 procent en het verantwoordelijk inkopen van de top 10 categorieën meest gekochte producten tegen 2025 – met inbegrip van voorzieningen in de gastenkamers. Deze doelstellingen, samen met andere duurzaamheidsprogramma’s, helpen Marriott bij het verkleinen van zijn wereldwijde ecologische voetafdruk.

Het wereldwijde initiatief voor toiletartikelen komt 13 maanden na het eerste wereldwijde initiatief voor het beperken van plastic afval, dat plastic wegwerprietjes aan de orde stelde. In juli 2018 begonnen de hotels van Marriott International wereldwijd met de geleidelijke afschaffing van plastic wegwerprietjes en roerstaafjes en schakelden over naar een on-demand aanpak met alternatieve producten waar mogelijk. Sinds vorige maand heeft het bedrijf zijn doel bereikt, waardoor er jaarlijks 1 miljard minder plastic rietjes op de afvalstortplaats belanden. Dit is een eerste stap op weg naar een verdere vermindering van de afhankelijkheid van wegwerpplastic en andere wegwerpartikelen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Events Hoteltech
LiveBlog tijdens HotelTech 2019 - Het volledige programma

Maandag is het zover: HotelTech 2019. Nieuw dit jaar is de liveblog die de redactie van Hospitality Management tijdens het congres bij zal houden. Mocht u er niet bij kunnen zijn, hou dan de website scherp in de gaten om op de hoogte te blijven. Hieronder worden de hoofdrolspelers van HotelTech 2019...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: