Marriott elimineert zeepdispensers voor eenmalig gebruik

2 september 2019 | David Bakker

Marriott International kondigt de uitbreiding aan van het initiatief om kleine flacons met shampoo, conditioner en douchegel in de gastenbadkamers te vervangen door grotere flacons met een pompje. Inmiddels heeft Marriott International al grotere flacons ingevoerd in ongeveer 1.000 hotels en resorts in Noord-Amerika en het bedrijf verwacht dat het merendeel van de overige hotels in december 2020 de overstap gemaakt heeft. Naar verwachting zal het uitgebreide programma van toiletartikelen van Marriott International, wanneer dit wereldwijd volledig is uitgevoerd, een vermindering van ongeveer 500 miljoen kleine flacons per jaar opleveren – dit betekent ongeveer 770.000 kg minder plastic op afvalstortplaatsen, een vermindering van 30 procent.

“Dit is ons tweede wereldwijde initiatief in iets meer dan een jaar dat gericht is op het verminderen van plastic artikelen voor eenmalig gebruik. Het onderstreept hoe belangrijk wij het vinden om voortdurend nieuwe manieren te vinden om de milieueffecten in onze hotels te verminderen. Het heeft voor ons een hoge prioriteit,” aldus Arne Sorenson, President en Chief Executive Officer van Marriott International. “Onze gasten verwachten van ons dat wij veranderingen doorvoeren die echt een verschil maken voor het milieu zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de service en de ervaring die zij van onze hotels verwachten.”

Meer dan 20 procent van de meer dan 7.000 hotels en resorts van Marriott International bieden momenteel al grotere flacons met drukpompjes in de douches van de gastenkamers, waardoor flacons voor eenmalig gebruik – die vaak op afvalstortplaatsen eindigen – niet langer worden gebruikt.

Met de aankondiging wordt het initiatief van Marriott International uit 2018 om over te stappen op grotere flacons met drukpompjes, uitgebreid naar vijf merken: Courtyard by Marriott, SpringHill Suites, Residence Inn, Fairfield by Marriott en TownePlace Suites. Daarnaast hebben vier merken van Marriott International – Aloft Hotels, Element by Westin, Four Points en Moxy Hotels – het concept van toiletartikelen met drukpompjes eerder doorgevoerd, terwijl een vijfde merk – AC by Marriott – goed op weg is om de verandering door te voeren.

Een grote flacon komt overeen met ongeveer 10 tot 12 kleine flacons voor eenmalig gebruik. Omdat kleine flacons meestal niet worden gerecycled, eindigen deze in de afvalbakken van de hotels, waardoor afval wordt gegenereerd dat nooit echt zal worden afgebroken op afvalstortplaatsen. Met de grotere flacons kunnen de gasten zoveel van het product gebruiken als zij nodig hebben, en de flacons kunnen samen met andere standaardverpakkingen zoals plastic frisdrankflessen worden gerecycled.

Het bedrijf introduceerde in het begin van 2018 voor het eerst grotere toiletartikelen

Marriott International, dat elke nacht meer dan 1 miljoen gasten verwelkomt, begon in januari 2018 voor het eerst met het vervangen van de toiletartikelen door grotere zeepflacons in de gastenbadkamers van ongeveer 450 select-service hotels. Op dit moment krijgen de ongeveer 1.000 hotels die de omschakeling hebben doorgevoerd overwegend positieve feedback van de gasten. Elk merk voert de grotere flacons door op een manier die consistent is met de merkervaring en de kwaliteitsnormen die de gasten van Marriott International verwachten. Het bedrijf werkt al aan manieren om ook andere items voor eenmalig gebruik in de gastenkamers te verminderen.

Dit initiatief bevordert Marriott International’s streven naar het verminderen van zijn ecologische voetafdruk als onderdeel van het platform Serve 360:Doing Good in Every Direction dat sociale kwesties en milieukwesties aan de orde stelt. Als onderdeel van Serve 360 werkt Marriott International aan verschillende duurzaamheidsdoelstellingen zoals het verminderen van stortafval met 45 procent en het verantwoordelijk inkopen van de top 10 categorieën meest gekochte producten tegen 2025 – met inbegrip van voorzieningen in de gastenkamers. Deze doelstellingen, samen met andere duurzaamheidsprogramma’s, helpen Marriott bij het verkleinen van zijn wereldwijde ecologische voetafdruk.

Het wereldwijde initiatief voor toiletartikelen komt 13 maanden na het eerste wereldwijde initiatief voor het beperken van plastic afval, dat plastic wegwerprietjes aan de orde stelde. In juli 2018 begonnen de hotels van Marriott International wereldwijd met de geleidelijke afschaffing van plastic wegwerprietjes en roerstaafjes en schakelden over naar een on-demand aanpak met alternatieve producten waar mogelijk. Sinds vorige maand heeft het bedrijf zijn doel bereikt, waardoor er jaarlijks 1 miljard minder plastic rietjes op de afvalstortplaats belanden. Dit is een eerste stap op weg naar een verdere vermindering van de afhankelijkheid van wegwerpplastic en andere wegwerpartikelen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Column Tanja Seegers: Ongedierte (en hoe Booking.com haar in de steek liet)

De telefoon rinkelt… Ik kijk op mijn horloge: 7.50 uur. Wie belt er in godsnaam tijdens de ontbijtservice. Ik haal snel de eitjes uit de pan en neem op. Een man begint een lang verhaal af te steken maar het enige wat ik opvang is bedwantsen. Bedwantsen??? Wat?? Omdat de ontbijtzaal nog vol...

Achtergronden Rotterdam
Roots en Rotterdam Pride organiseren uitbundige zondagbrunch

Van 22 tot en met 29 september 2019 vindt Rotterdam Pride plaats. Door middel van cultuur, kennis en entertainment wordt seksuele, sekse, culturele en genderdiversiteit op een positieve manier bespreekbaar en zichtbaar gemaakt. De stad bruist gedurende deze week van de evenementen en samen met Ro...

Awards Cocktails
Andrei Talapanescu van Pulitzer's Bar uitgeroepen tot Patrón Perfectionist Benelux 2019

Andrei Talapanescu, Head Bartender Pulitzer’s Bar, is uitgeroepen tot Patrón Perfectionist van de Benelux tijdens de Patrón Perfectionists cocktailcompetitie. Hij wist de jury te overtuigen van zijn kwaliteiten tijdens de Benelux finale in de Vondelkerk in Amsterdam en draagt nu ...

OTA's Marriott
Marriott kiest voor Expedia als 'optimized distributor'

Met ingang van 15 oktober worden Marriott International’s b2b-tarieven, beschikbaarheid en content voor meerdere reisaanbieders exclusief gedistribueerd door Expedia Group, zo lezen we op zakenreisnieuws.nl. De partijen zijn in april dit jaar deze exclusieve overeenkomst overeengekomen. Fri...

Toerisme Opening
Landal Kaatsheuvel verwelkomt op 4 oktober de eerste gasten

Vanaf 4 oktober 2019 zijn de eerste gasten welkom op het gloednieuwe luxe vakantiepark Landal Kaatsheuvel, waar de eerste 24 vakantiewoningen gereed zijn. Voordat het zover is, kunnen huiseigenaren en relaties komen proefslapen in het weekend van 27 september. In datzelfde weekend vinden op 28 en 29...

Opening Culinair
Midtown Grill Amsterdam heropend na renovatie

Na een twee maanden durende renovatie heeft het nieuwe Midtown Grill restaurant opnieuw haar deuren geopened. Midtown Grill is een spraakmakend steakhouse dat een ongeëvenaarde ervaring biedt met de beste steaks uit de vernieuwde open showkeuken, “Meat Experience Room” en exclusieve...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: