Marriott elimineert zeepdispensers voor eenmalig gebruik

2 september 2019 | David Bakker

Marriott International kondigt de uitbreiding aan van het initiatief om kleine flacons met shampoo, conditioner en douchegel in de gastenbadkamers te vervangen door grotere flacons met een pompje. Inmiddels heeft Marriott International al grotere flacons ingevoerd in ongeveer 1.000 hotels en resorts in Noord-Amerika en het bedrijf verwacht dat het merendeel van de overige hotels in december 2020 de overstap gemaakt heeft. Naar verwachting zal het uitgebreide programma van toiletartikelen van Marriott International, wanneer dit wereldwijd volledig is uitgevoerd, een vermindering van ongeveer 500 miljoen kleine flacons per jaar opleveren – dit betekent ongeveer 770.000 kg minder plastic op afvalstortplaatsen, een vermindering van 30 procent.

“Dit is ons tweede wereldwijde initiatief in iets meer dan een jaar dat gericht is op het verminderen van plastic artikelen voor eenmalig gebruik. Het onderstreept hoe belangrijk wij het vinden om voortdurend nieuwe manieren te vinden om de milieueffecten in onze hotels te verminderen. Het heeft voor ons een hoge prioriteit,” aldus Arne Sorenson, President en Chief Executive Officer van Marriott International. “Onze gasten verwachten van ons dat wij veranderingen doorvoeren die echt een verschil maken voor het milieu zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de service en de ervaring die zij van onze hotels verwachten.”

Meer dan 20 procent van de meer dan 7.000 hotels en resorts van Marriott International bieden momenteel al grotere flacons met drukpompjes in de douches van de gastenkamers, waardoor flacons voor eenmalig gebruik – die vaak op afvalstortplaatsen eindigen – niet langer worden gebruikt.

Met de aankondiging wordt het initiatief van Marriott International uit 2018 om over te stappen op grotere flacons met drukpompjes, uitgebreid naar vijf merken: Courtyard by Marriott, SpringHill Suites, Residence Inn, Fairfield by Marriott en TownePlace Suites. Daarnaast hebben vier merken van Marriott International – Aloft Hotels, Element by Westin, Four Points en Moxy Hotels – het concept van toiletartikelen met drukpompjes eerder doorgevoerd, terwijl een vijfde merk – AC by Marriott – goed op weg is om de verandering door te voeren.

Een grote flacon komt overeen met ongeveer 10 tot 12 kleine flacons voor eenmalig gebruik. Omdat kleine flacons meestal niet worden gerecycled, eindigen deze in de afvalbakken van de hotels, waardoor afval wordt gegenereerd dat nooit echt zal worden afgebroken op afvalstortplaatsen. Met de grotere flacons kunnen de gasten zoveel van het product gebruiken als zij nodig hebben, en de flacons kunnen samen met andere standaardverpakkingen zoals plastic frisdrankflessen worden gerecycled.

Het bedrijf introduceerde in het begin van 2018 voor het eerst grotere toiletartikelen

Marriott International, dat elke nacht meer dan 1 miljoen gasten verwelkomt, begon in januari 2018 voor het eerst met het vervangen van de toiletartikelen door grotere zeepflacons in de gastenbadkamers van ongeveer 450 select-service hotels. Op dit moment krijgen de ongeveer 1.000 hotels die de omschakeling hebben doorgevoerd overwegend positieve feedback van de gasten. Elk merk voert de grotere flacons door op een manier die consistent is met de merkervaring en de kwaliteitsnormen die de gasten van Marriott International verwachten. Het bedrijf werkt al aan manieren om ook andere items voor eenmalig gebruik in de gastenkamers te verminderen.

Dit initiatief bevordert Marriott International’s streven naar het verminderen van zijn ecologische voetafdruk als onderdeel van het platform Serve 360:Doing Good in Every Direction dat sociale kwesties en milieukwesties aan de orde stelt. Als onderdeel van Serve 360 werkt Marriott International aan verschillende duurzaamheidsdoelstellingen zoals het verminderen van stortafval met 45 procent en het verantwoordelijk inkopen van de top 10 categorieën meest gekochte producten tegen 2025 – met inbegrip van voorzieningen in de gastenkamers. Deze doelstellingen, samen met andere duurzaamheidsprogramma’s, helpen Marriott bij het verkleinen van zijn wereldwijde ecologische voetafdruk.

Het wereldwijde initiatief voor toiletartikelen komt 13 maanden na het eerste wereldwijde initiatief voor het beperken van plastic afval, dat plastic wegwerprietjes aan de orde stelde. In juli 2018 begonnen de hotels van Marriott International wereldwijd met de geleidelijke afschaffing van plastic wegwerprietjes en roerstaafjes en schakelden over naar een on-demand aanpak met alternatieve producten waar mogelijk. Sinds vorige maand heeft het bedrijf zijn doel bereikt, waardoor er jaarlijks 1 miljard minder plastic rietjes op de afvalstortplaats belanden. Dit is een eerste stap op weg naar een verdere vermindering van de afhankelijkheid van wegwerpplastic en andere wegwerpartikelen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: