Meer aandacht voor moslims in hotels

4 februari 2013
Meer aandacht voor moslims in hotels

Het aantal islamitische toeristen wordt steeds groter. Daarom besteden veel westerse hotels steeds meer aandacht aan de behoeften van deze gasten. Een klein gebaar kan al heel verwelkomend zijn.

*Grote uitgaven, kleine groep*
Moslims besteedden in 2012 meer dan 92 miljard euro aan handel, vrijetijdsbesteding en toerisme. Dit bedrag maakt 12 procent uit van wat er wereldwijd wordt uitgegeven aan deze categorieën. De verwachting is dat dit bedrag in 2020 zal toenemen tot 140 miljard, 14 procent van het wereldtotaal. Dit staat in The Global Muslim Lifestyle Travel Market 2012: Landscape & Consumer Needs Study, van onderzoeksfirma DinarStandard in New York. Ongeveer 37 procent van de islamitische reisuitgaven wordt gedaan door toeristen uit de Perzische Golf. Deze groep maakt 3 procent uit van de islamitische wereldbevolking.

*Aan alles gedacht*
Het Hotel Vier Jahreszeiten Kempinski in München biedt al veel faciliteiten aan die gericht zijn op moslims. “We zijn ons ervan bewust dat het aanbieden van de juiste etenswaren, gebedskleden en personeel met Arabische taalkennis belangrijk zijn”, vertelt general manager Alex Ludwig aan HotelNewsNow. Zo heeft het hotel een Libanese chef in dienst voor de roomservice, omdat moslimgasten er de voorkeur aan geven in de eigen kamer te dineren. Ook aan andere faciliteiten is gedacht. Het hotel heeft een aanbod van vijftig Arabische tv-kanalen. In de kamer is een qibla, een soort kompas, aanwezig die de richting naar Mekka aanwijst. Verder is er een aparte gebedsruimte aanwezig waar het personeel van de rijke gasten terecht kan. Andere locaties van Kempinski hebben vergelijkbare voorzieningen. De Zwitserse vestiging van de keten, Grand Hotel des Bains in St. Moritz, heeft een aparte vrouwensauna en voor mannen en vrouwen gescheiden fitnessprogramma’s.

*Kennis is voldoende*
In het onderzoek staan ook suggesties voor faciliteiten waar moslims naar zoeken als ze een hotel kiezen. De aanwezigheid van halal voeding staat daarbij bovenaan, gevolgd door een moslim- en familievriendelijke omgeving, ruimte voor het gebed, en alcoholvrije opties. Volgens Reem El Shafaki, werkzaam bij DinarStandard, hoeft een hotel geen grote aanpassingen uit te voeren. Kleine gebaren zijn vaak al voldoende. “Een groot gebaar van het hotelmanagement is het vervangen van alcohol in minikoelkastjes”, suggereert El Shafaki aan HotelNewsNow. “Als ze geen halal serveren, moet het personeel de gast kunnen vertellen waar het dichtstbijzijnde halal restaurant te vinden is. Andere kennis waar het personeel over moet beschikken is de locatie van moskeeën, de richting van Mekka en de gebedstijden.”

~Marijn Brok~

Overig nieuws