Meer aandacht voor moslims in hotels

4 februari 2013 |
Meer aandacht voor moslims in hotels<

Het aantal islamitische toeristen wordt steeds groter. Daarom besteden veel westerse hotels steeds meer aandacht aan de behoeften van deze gasten. Een klein gebaar kan al heel verwelkomend zijn.

Grote uitgaven, kleine groep
Moslims besteedden in 2012 meer dan 92 miljard euro aan handel, vrijetijdsbesteding en toerisme. Dit bedrag maakt 12 procent uit van wat er wereldwijd wordt uitgegeven aan deze categorieën. De verwachting is dat dit bedrag in 2020 zal toenemen tot 140 miljard, 14 procent van het wereldtotaal. Dit staat in The Global Muslim Lifestyle Travel Market 2012: Landscape & Consumer Needs Study, van onderzoeksfirma DinarStandard in New York. Ongeveer 37 procent van de islamitische reisuitgaven wordt gedaan door toeristen uit de Perzische Golf. Deze groep maakt 3 procent uit van de islamitische wereldbevolking.

Aan alles gedacht
Het Hotel Vier Jahreszeiten Kempinski in München biedt al veel faciliteiten aan die gericht zijn op moslims. “We zijn ons ervan bewust dat het aanbieden van de juiste etenswaren, gebedskleden en personeel met Arabische taalkennis belangrijk zijn”, vertelt general manager Alex Ludwig aan HotelNewsNow. Zo heeft het hotel een Libanese chef in dienst voor de roomservice, omdat moslimgasten er de voorkeur aan geven in de eigen kamer te dineren. Ook aan andere faciliteiten is gedacht. Het hotel heeft een aanbod van vijftig Arabische tv-kanalen. In de kamer is een qibla, een soort kompas, aanwezig die de richting naar Mekka aanwijst. Verder is er een aparte gebedsruimte aanwezig waar het personeel van de rijke gasten terecht kan. Andere locaties van Kempinski hebben vergelijkbare voorzieningen. De Zwitserse vestiging van de keten, Grand Hotel des Bains in St. Moritz, heeft een aparte vrouwensauna en voor mannen en vrouwen gescheiden fitnessprogramma’s.

Kennis is voldoende
In het onderzoek staan ook suggesties voor faciliteiten waar moslims naar zoeken als ze een hotel kiezen. De aanwezigheid van halal voeding staat daarbij bovenaan, gevolgd door een moslim- en familievriendelijke omgeving, ruimte voor het gebed, en alcoholvrije opties. Volgens Reem El Shafaki, werkzaam bij DinarStandard, hoeft een hotel geen grote aanpassingen uit te voeren. Kleine gebaren zijn vaak al voldoende. “Een groot gebaar van het hotelmanagement is het vervangen van alcohol in minikoelkastjes”, suggereert El Shafaki aan HotelNewsNow. “Als ze geen halal serveren, moet het personeel de gast kunnen vertellen waar het dichtstbijzijnde halal restaurant te vinden is. Andere kennis waar het personeel over moet beschikken is de locatie van moskeeën, de richting van Mekka en de gebedstijden.”

Marijn Brok

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: