Meerderheid hotels kampt met krappe kas

30 mei 2012 |
Meerderheid hotels kampt met krappe kas<

Een ruime meerderheid van de Nederlandse hotels ondervindt een krappe liquiditeit of verwacht op korte termijn problemen met de liquiditeit te krijgen.

Actie ondernemen
Uit jaarlijks onderzoek van KPMG onder bijna driehonderd Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment blijkt dat 65 procent van de hotels op dit moment actie onderneemt om een ruimere kaspositie te creëren.

Verbeteringen uitstellen
Om de liquiditeit te verbeteren kiezen de hotels er in het algemeen voor om investeringen en onderhoud uit te stellen, hotelgasten vooruit te laten betalen, debiteurentermijnen strakker te hanteren, meer aandacht te besteden aan omzetverhoging en het personeelsbestand te verkleinen.

Spannend jaar
“De onder druk staande resultaten en de matige liquiditeit zorgen ervoor dat 2012 voor veel hotels een spannend jaar zal worden”, zegt Jos Sweers, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor de hotelbranche.

Hogere eisen banken
Sweers: “Als sprake is van (her)financiering, dan zullen banken terughoudend zijn en hogere eisen stellen aan de inbreng van eigen vermogen, rendement, locatie, en branding van het hotel. Zowel de noodzaak tot (her)financiering als de noodzaak om te investeren in reserveringssystemen, sales- en marketingprogramma’s, IT en ontwikkelprogramma’s voor het personeel zal ertoe leiden dat steeds meer hotels aansluiting zullen zoeken bij een gerenommeerde hotelketen. Alleen hotels met een unieke locatie en/of gebouw en service zullen goed zelfstandig kunnen blijven opereren."

Verkeerde focus
Sweers: “Het is van groot belang dat hotels in economisch slechte tijden zo’n 70 procent van hun energie richten op het verhogen van de omzet en de winstmarge en 30 procent op het verlagen van de kosten. Helaas wordt de focus vaak teveel op het verlagen van de kosten gelegd.”

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: