Meldplicht voor particuliere logiesaanbieders via Airbnb

8 juli 2016 | Thijs Jacobs

De Tweede Kamer heeft de motie van Tweede Kamerlid Gesthuizen (SP) aangenomen om een meldplicht in te stellen voor particuliere logiesaanbieders via Airbnb. De regering wordt met de motie verzocht om het mogelijk te maken dat gemeenten een meldplicht kunnen invoeren voor particulieren die logies aanbieden via een online platform.

Gemeenten met een register kunnen daardoor beter handhaven waardoor consumenten beter beschermd zijn en -nu al verschuldigde- belastingen ook geïnd worden. KHN vindt dat er een gelijk speelveld moet zijn voor alle commerciële aanbieders. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld thuisrestaurants.

Goed nieuws voor de horeca
In steden als Berlijn, New York, Los Angeles zijn al vergelijkbare maatregelen genomen. KHN voerde, net als de gemeente Amsterdam, de afgelopen maanden lobby om zo’n meldplicht in te stellen. De aangenomen motie is goed nieuws voor de horeca, aldus KHN. De ministers Blok en Kamp gaven eerder aan dat een meldplicht een beperking van de gastvrijheidseconomie zou betekenen en een lastenverzwaring voor particulieren. Met deze motie moet er een wettelijk kader komen, waardoor gemeenten een register kunnen instellen.

Gemeenten aan zet
De vraag is nu hoe het kabinet de meldplicht gaat vormgeven. Kamerlid Gesthuizen heeft het kabinet gevraagd om in een brief aan de Tweede Kamer te laten weten hoe er uitvoering wordt gegeven aan deze motie. KHN gaat nu ook de gemeenten vragen om invulling te geven aan de meldplicht. De gemeenten moeten de nu gecreëerde mogelijkheden ook daadwerkelijk benutten.

Eerlijk speelveld en optimale veiligheid
KHN vindt dat (online) commerciële aanbieders van overnachten, eten en drinken geregistreerd moeten zijn. Dan pas is er sprake van een eerlijk speelveld en optimale veiligheid voor de gast.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: