Merendeel hotels gaat na brand niet meer open

2 november 2017 | José Mast
Merendeel hotels gaat na brand niet meer open<

Hotel X had een bezetting van tachtig procent, maar nog trotser was de hotelier op de lovende reviews op de reserveringssites. Een stabiele 9,9 lokte steeds meer gasten naar zijn prachtige bedrijf. Totdat een brand het gebouw grotendeels verwoestte. Het herstel van de schade duurde onverwacht lang. Het herstel van de naam en faam bleek echter een nog veel grotere uitdaging. 

Als gasten en personeel veilig zijn, is de ergste dreiging geweken. Maar de gevolgen van brand reiken veel verder. Brand legt het bedrijf een poos stil, terwijl de rest van de wereld gewoon doorgaat. Jouw plekje in de markt wordt snel opgevuld en dat maakt een herstart erg lastig. Onderzoek van GfK bevestigt dat de helft van de ondernemers die een brand meemaken binnen twee jaar failliet gaat. 

Gevolgen brand onderschat

Ondernemers onderschatten de gevolgen van een brand. Ze richten zich vooral op de herstelkosten en zijn onvoldoende voorbereid op problemen bij de herbouw en herstart van het bedrijf. Een risicospecialist kan in kaart brengen welke risico’s op de loer liggen als gevolg van een brand, zoals onderverzekering en uitstel of afstel van herbouw. Onderzoek van GfK laat zien dat slechts een klein deel van de ondernemers zich laat adviseren door een risicospecialist om vervolgens de juiste maatregelen te kunnen treffen.

Herbouw niet altijd mogelijk 

Voor sommige bedrijven is uitwijken naar een andere locatie een alternatief, maar voor hotels is dat meestal niet realistisch. Rico van Hooidonk, risicospecialist bij Meeùs: “Als het alleen gaat om het restaurant, kun je nog overwegen om in een noodgebouw een tijdelijk restaurant in te richten, maar alternatieve slaapplekken realiseren is veel moeilijker. Het is dus zaak om hier van tevoren goed naar te kijken.”

Veel ondernemers nemen aan dat herbouw vanzelfsprekend is. In de praktijk blijkt dat echter allerminst. Problemen bij herbouw zijn bijvoorbeeld: 

1. De eigenaar bepaalt of en hoe er wordt herbouwd, niet de huurder. Als de kosten van herbouw hoger zijn dan de vergoeding, kan de eigenaar van herbouw afzien. 

2. Het verzekerde bedrag kan te laag zijn voor herbouw. Dit kan zich voordoen door te weinig aandacht voor de actuele waardebepaling van het pand.  

3. De overheid staat herbouw op dezelfde locatie niet toe ofwel verleent geen vergunning. Dit kan zich voordoen als het bestemmingsplan of het gemeentelijk beleid voor bepaalde leefgebieden gewijzigd is.  

Kosten lopen door tijdens herbouw

Na een brand komt je bedrijf tot stilstand en daarmee ook de inkomsten. Een gedeelte van de maandelijkse kosten loopt echter wel door. Hiervoor heb je een bedrijfsschadeverzekering, waarvan de uitkeringstermijn minstens zo belangrijk is als het verzekerde bedrag. “Veel hotels stellen de uitkeringstermijn veel te kort, bijvoorbeeld op 52 weken,” is de ervaring van Van Hooidonk. “Bij een grote brand kan het snel al maanden duren voordat de vergunningen rond zijn en de herbouw kan starten. De duur van de herbouw hangt af van de bouwaard. Bij een oud gebouw met houten verdiepingsvloeren raakt vrijwel altijd de constructie aangetast. Dan kost herbouw meer tijd en is een uitkeringstermijn van twee jaar geen overbodige luxe. Een te korte uitkeringstermijn is een veel voorkomende oorzaak van faillissement.”

Herstart is niet altijd succesvol

Na de herbouw van het hotel zijn de kamers weer spic en span. Maar het zal enige tijd duren voordat de bezetting en het resultaat weer op het oude niveau zijn. Van Hooidonk: “Door een periode van inactiviteit weten gasten de weg naar het hotel moeilijker te vinden. De reviews zijn een tijdje gestaakt, dus je moet je bedrijf ook wat dat betreft weer op poten zien te krijgen. Imagoschade komt vaak voor na een brand en ook die moet je weer zien goed te maken. Het is dus zaak om ook hierover van te voren na te denken. Zorg ervoor dat je de aandacht van je gasten in positieve zin vasthoudt. Dat begint al direct na de brand. Informeer gasten pro-actief en houd ze op de hoogte van de vorderingen. Laat zien dat het mooier en beter wordt, onder andere via social media.” 

Feestelijke heropening

Hotel X is na anderhalf jaar herbouwen weer feestelijk geopend. Dankzij een goede risico-analyse vooraf was de hotelier goed voorbereid op de gevolgen van brand en had hij de juiste voorzorgsmaatregelen genomen. Door klanten regelmatig op de hoogte te houden, bleven ze betrokken en kan nu alle aandacht worden gericht op het herwinnen van het vertrouwen van de gast. Het waarderingscijfer is alweer bezig aan een opmars. Met andere keuzes vooraf had dat heel anders kunnen aflopen.

Voorbeelden van kosten die na een brand doorlopen:
- Vaste personeelskosten
- Huur en erfpacht
- Energiecontracten
- Rente banksaldo en hypotheken
- Afschrijvingen en onderhoudskosten
- Drukkosten, advertentie- en reclamekosten
- Pensioenen en gratificaties

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

In Nederland is een eerste besmetting met het coronavirus vastgesteld. Dat meldden verschillende media gisterenavond. Volgens experts is er nog geen reden tot paniek, maar wat heeft de internationale uitbraak van het virus voor impact op de Nederlandse logiesverstrekkers? Het RIVM en KHN hebben d...

Interview
Interview met Joachim de Looij, algemeen directeur BUNK hotels

Na een snelle oversteek met de pont over het IJ en wandeling door de Van der Pekbuurt, zijn we in Amsterdam-Noord. Joachim de Looij algemeen directeur van BUNK hotels, neemt ons direct mee naar het magische hart van de kerk. ‘Verwonderen en verbinden' dat is waar het over gaat bij BUNK. En...

Amsterdam Opening
BUNK Amsterdam gaat open

Na het knallende succes in Utrecht krijgt nu ook Amsterdam een BUNK Hotel. In de voormalige Sint-Rita kerk in Amsterdam Noord opent BUNK op 5 maart haar deuren. Na een grondige verbouwing heeft het monumentale gebouw plek voor 300 gasten. Is het een hotel met hostelprijzen? Of een hostel met de kwal...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus laat diepe wonden achter bij hotels in Hongkong

Hoteliers in Hongkong voelen zich in de steek gelaten door hun overheid. De recente uitbraak van het coronavirus heeft de hotellerie in de stad diep getroffen: terwijl er vorig jaar in februari 90.000 nachtelijke bezoekers werden geregistreerd, is dat aantal nu gedaald naar 3.000. De overheid heeft ...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Interview
"Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten"

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen. Het k...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: