Merendeel hotels gaat na brand niet meer open

2 november 2017 | José Mast
Merendeel hotels gaat na brand niet meer open<

Hotel X had een bezetting van tachtig procent, maar nog trotser was de hotelier op de lovende reviews op de reserveringssites. Een stabiele 9,9 lokte steeds meer gasten naar zijn prachtige bedrijf. Totdat een brand het gebouw grotendeels verwoestte. Het herstel van de schade duurde onverwacht lang. Het herstel van de naam en faam bleek echter een nog veel grotere uitdaging. 

Als gasten en personeel veilig zijn, is de ergste dreiging geweken. Maar de gevolgen van brand reiken veel verder. Brand legt het bedrijf een poos stil, terwijl de rest van de wereld gewoon doorgaat. Jouw plekje in de markt wordt snel opgevuld en dat maakt een herstart erg lastig. Onderzoek van GfK bevestigt dat de helft van de ondernemers die een brand meemaken binnen twee jaar failliet gaat. 

Gevolgen brand onderschat

Ondernemers onderschatten de gevolgen van een brand. Ze richten zich vooral op de herstelkosten en zijn onvoldoende voorbereid op problemen bij de herbouw en herstart van het bedrijf. Een risicospecialist kan in kaart brengen welke risico’s op de loer liggen als gevolg van een brand, zoals onderverzekering en uitstel of afstel van herbouw. Onderzoek van GfK laat zien dat slechts een klein deel van de ondernemers zich laat adviseren door een risicospecialist om vervolgens de juiste maatregelen te kunnen treffen.

Herbouw niet altijd mogelijk 

Voor sommige bedrijven is uitwijken naar een andere locatie een alternatief, maar voor hotels is dat meestal niet realistisch. Rico van Hooidonk, risicospecialist bij Meeùs: “Als het alleen gaat om het restaurant, kun je nog overwegen om in een noodgebouw een tijdelijk restaurant in te richten, maar alternatieve slaapplekken realiseren is veel moeilijker. Het is dus zaak om hier van tevoren goed naar te kijken.”

Veel ondernemers nemen aan dat herbouw vanzelfsprekend is. In de praktijk blijkt dat echter allerminst. Problemen bij herbouw zijn bijvoorbeeld: 

1. De eigenaar bepaalt of en hoe er wordt herbouwd, niet de huurder. Als de kosten van herbouw hoger zijn dan de vergoeding, kan de eigenaar van herbouw afzien. 

2. Het verzekerde bedrag kan te laag zijn voor herbouw. Dit kan zich voordoen door te weinig aandacht voor de actuele waardebepaling van het pand.  

3. De overheid staat herbouw op dezelfde locatie niet toe ofwel verleent geen vergunning. Dit kan zich voordoen als het bestemmingsplan of het gemeentelijk beleid voor bepaalde leefgebieden gewijzigd is.  

Kosten lopen door tijdens herbouw

Na een brand komt je bedrijf tot stilstand en daarmee ook de inkomsten. Een gedeelte van de maandelijkse kosten loopt echter wel door. Hiervoor heb je een bedrijfsschadeverzekering, waarvan de uitkeringstermijn minstens zo belangrijk is als het verzekerde bedrag. “Veel hotels stellen de uitkeringstermijn veel te kort, bijvoorbeeld op 52 weken,” is de ervaring van Van Hooidonk. “Bij een grote brand kan het snel al maanden duren voordat de vergunningen rond zijn en de herbouw kan starten. De duur van de herbouw hangt af van de bouwaard. Bij een oud gebouw met houten verdiepingsvloeren raakt vrijwel altijd de constructie aangetast. Dan kost herbouw meer tijd en is een uitkeringstermijn van twee jaar geen overbodige luxe. Een te korte uitkeringstermijn is een veel voorkomende oorzaak van faillissement.”

Herstart is niet altijd succesvol

Na de herbouw van het hotel zijn de kamers weer spic en span. Maar het zal enige tijd duren voordat de bezetting en het resultaat weer op het oude niveau zijn. Van Hooidonk: “Door een periode van inactiviteit weten gasten de weg naar het hotel moeilijker te vinden. De reviews zijn een tijdje gestaakt, dus je moet je bedrijf ook wat dat betreft weer op poten zien te krijgen. Imagoschade komt vaak voor na een brand en ook die moet je weer zien goed te maken. Het is dus zaak om ook hierover van te voren na te denken. Zorg ervoor dat je de aandacht van je gasten in positieve zin vasthoudt. Dat begint al direct na de brand. Informeer gasten pro-actief en houd ze op de hoogte van de vorderingen. Laat zien dat het mooier en beter wordt, onder andere via social media.” 

Feestelijke heropening

Hotel X is na anderhalf jaar herbouwen weer feestelijk geopend. Dankzij een goede risico-analyse vooraf was de hotelier goed voorbereid op de gevolgen van brand en had hij de juiste voorzorgsmaatregelen genomen. Door klanten regelmatig op de hoogte te houden, bleven ze betrokken en kan nu alle aandacht worden gericht op het herwinnen van het vertrouwen van de gast. Het waarderingscijfer is alweer bezig aan een opmars. Met andere keuzes vooraf had dat heel anders kunnen aflopen.

Voorbeelden van kosten die na een brand doorlopen:
- Vaste personeelskosten
- Huur en erfpacht
- Energiecontracten
- Rente banksaldo en hypotheken
- Afschrijvingen en onderhoudskosten
- Drukkosten, advertentie- en reclamekosten
- Pensioenen en gratificaties

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: