Merendeel hotels gaat na brand niet meer open

2 november 2017 | José Mast
Merendeel hotels gaat na brand niet meer open<

Hotel X had een bezetting van tachtig procent, maar nog trotser was de hotelier op de lovende reviews op de reserveringssites. Een stabiele 9,9 lokte steeds meer gasten naar zijn prachtige bedrijf. Totdat een brand het gebouw grotendeels verwoestte. Het herstel van de schade duurde onverwacht lang. Het herstel van de naam en faam bleek echter een nog veel grotere uitdaging. 

Als gasten en personeel veilig zijn, is de ergste dreiging geweken. Maar de gevolgen van brand reiken veel verder. Brand legt het bedrijf een poos stil, terwijl de rest van de wereld gewoon doorgaat. Jouw plekje in de markt wordt snel opgevuld en dat maakt een herstart erg lastig. Onderzoek van GfK bevestigt dat de helft van de ondernemers die een brand meemaken binnen twee jaar failliet gaat. 

Gevolgen brand onderschat

Ondernemers onderschatten de gevolgen van een brand. Ze richten zich vooral op de herstelkosten en zijn onvoldoende voorbereid op problemen bij de herbouw en herstart van het bedrijf. Een risicospecialist kan in kaart brengen welke risico’s op de loer liggen als gevolg van een brand, zoals onderverzekering en uitstel of afstel van herbouw. Onderzoek van GfK laat zien dat slechts een klein deel van de ondernemers zich laat adviseren door een risicospecialist om vervolgens de juiste maatregelen te kunnen treffen.

Herbouw niet altijd mogelijk 

Voor sommige bedrijven is uitwijken naar een andere locatie een alternatief, maar voor hotels is dat meestal niet realistisch. Rico van Hooidonk, risicospecialist bij Meeùs: “Als het alleen gaat om het restaurant, kun je nog overwegen om in een noodgebouw een tijdelijk restaurant in te richten, maar alternatieve slaapplekken realiseren is veel moeilijker. Het is dus zaak om hier van tevoren goed naar te kijken.”

Veel ondernemers nemen aan dat herbouw vanzelfsprekend is. In de praktijk blijkt dat echter allerminst. Problemen bij herbouw zijn bijvoorbeeld: 

1. De eigenaar bepaalt of en hoe er wordt herbouwd, niet de huurder. Als de kosten van herbouw hoger zijn dan de vergoeding, kan de eigenaar van herbouw afzien. 

2. Het verzekerde bedrag kan te laag zijn voor herbouw. Dit kan zich voordoen door te weinig aandacht voor de actuele waardebepaling van het pand.  

3. De overheid staat herbouw op dezelfde locatie niet toe ofwel verleent geen vergunning. Dit kan zich voordoen als het bestemmingsplan of het gemeentelijk beleid voor bepaalde leefgebieden gewijzigd is.  

Kosten lopen door tijdens herbouw

Na een brand komt je bedrijf tot stilstand en daarmee ook de inkomsten. Een gedeelte van de maandelijkse kosten loopt echter wel door. Hiervoor heb je een bedrijfsschadeverzekering, waarvan de uitkeringstermijn minstens zo belangrijk is als het verzekerde bedrag. “Veel hotels stellen de uitkeringstermijn veel te kort, bijvoorbeeld op 52 weken,” is de ervaring van Van Hooidonk. “Bij een grote brand kan het snel al maanden duren voordat de vergunningen rond zijn en de herbouw kan starten. De duur van de herbouw hangt af van de bouwaard. Bij een oud gebouw met houten verdiepingsvloeren raakt vrijwel altijd de constructie aangetast. Dan kost herbouw meer tijd en is een uitkeringstermijn van twee jaar geen overbodige luxe. Een te korte uitkeringstermijn is een veel voorkomende oorzaak van faillissement.”

Herstart is niet altijd succesvol

Na de herbouw van het hotel zijn de kamers weer spic en span. Maar het zal enige tijd duren voordat de bezetting en het resultaat weer op het oude niveau zijn. Van Hooidonk: “Door een periode van inactiviteit weten gasten de weg naar het hotel moeilijker te vinden. De reviews zijn een tijdje gestaakt, dus je moet je bedrijf ook wat dat betreft weer op poten zien te krijgen. Imagoschade komt vaak voor na een brand en ook die moet je weer zien goed te maken. Het is dus zaak om ook hierover van te voren na te denken. Zorg ervoor dat je de aandacht van je gasten in positieve zin vasthoudt. Dat begint al direct na de brand. Informeer gasten pro-actief en houd ze op de hoogte van de vorderingen. Laat zien dat het mooier en beter wordt, onder andere via social media.” 

Feestelijke heropening

Hotel X is na anderhalf jaar herbouwen weer feestelijk geopend. Dankzij een goede risico-analyse vooraf was de hotelier goed voorbereid op de gevolgen van brand en had hij de juiste voorzorgsmaatregelen genomen. Door klanten regelmatig op de hoogte te houden, bleven ze betrokken en kan nu alle aandacht worden gericht op het herwinnen van het vertrouwen van de gast. Het waarderingscijfer is alweer bezig aan een opmars. Met andere keuzes vooraf had dat heel anders kunnen aflopen.

Voorbeelden van kosten die na een brand doorlopen:
- Vaste personeelskosten
- Huur en erfpacht
- Energiecontracten
- Rente banksaldo en hypotheken
- Afschrijvingen en onderhoudskosten
- Drukkosten, advertentie- en reclamekosten
- Pensioenen en gratificaties

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Achter de schermen wordt er druk gewerkt aan het definitieve programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik. De eerste namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en aut...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: de GM-functie wordt bedreigd

Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te geven. Met ronkende titels als ‘Deze 11 beroepen staan op de lijst om uit te sterven’ en ‘Pikken de robots jouw baan in?’ gaan...

Duurzaamheid
Nog een paar dagen de tijd: meld je aan voor de Food Waste Challenge

Wist je dat 14% van alle voedselverspilling plaatsvindt in de horeca? Dat is voor de Nederlandse horeca maar liefst ruim 51 miljoen kilo voedsel. Voedsel dat de wereld hard nodig heeft en wat een verliespost is voor de horeca. De Rabobank biedt nu samen met de coalitie Samen tegen Voedselverspilling...

Opening Internationaal
Nieuw JA Lake View Hotel Opent in het grootste experience resort van Dubai

Het JA Lake View Hotel, dat op 22 september opent, is het derde unieke pand in het 1 miljoen vierkante meter grote JA The Resort in Jebel Ali, Dubai. Het JA Lake View Hotel is een uniek gebouw met panoramisch uitzicht over de golfbaan en de Arabische zee en wordt omschreven als een 'design-gedre...

Advertorial
Revenue Management: onmisbare expertise voor een optimale bedrijfsvoering

Hotels richten zich in hun dagelijkse werkzaamheden vooral op service en beleving, maar missen budget en expertise om hun hotelkamers structureel bezet en strategisch geprijsd te krijgen. Dat kan een optimale omzet in de weg staan. IFHG, de Hospitality Expert met jarenlange ervaring in de dynamische...

Achtergronden
Zo til je je revenue management skills naar een hoger niveau

De essentie van revenue management is om hotelkamers en zalen tegen het best mogelijke tarief aan te bieden. Dat lijkt makkelijker dan het is. Daarom heeft de HM-Academy in samenwerking met Stan Josephi de tweedaagse masterclass revenue management ontwikkeld. Wegens de grote belangstelling zijn er e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: