Millennials gaan op zoek naar hotels met fitnessfaciliteiten

9 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Uit onderzoek van travel expert Hotels.com™ blijkt dat millennials het strand en biertjes inwisselen voor actieve fitnessvakanties. Er wordt deze zomer daarom een groei verwacht in het aantal ‘welfies’, zogenaamde workout selfies. Dit komt mede door fitfluencers op social media die zon, zee en sport met elkaar combineren.

Op zoek naar bijzondere vakanties

Uit de Hotels.com Activacations Enquête blijkt dat 80% van de Nederlandse 18-35-jarigen graag fit willen blijven tijdens hun vakantie, tegenover 66% van de babyboomers. Millennials zoeken over het algemeen naar bijzondere vakanties. Zij sporten meer (30%) en ontmoeten hierdoor nieuwe mensen (33%). Lekkerder in je vel zitten (40%) en in conditie blijven (35%) zijn ook belangrijke redenen om te blijven sporten op vakantie.

Nederlanders zwemmen het liefst

Terwijl één op de vijf mannen op vakantie het liefst wil watersporten, zoals kanoën, waterfietsen en wakeboarding, gaat een kwart van de vrouwen voor wellness vakanties met meditatie en yoga.

De top 5 activiteiten die Nederlandse reizigers het liefst op vakantie doen, zijn:

Zwemmen

Wandelen/ lopen

Fietsen

Hardlopen

Fitness in het hotel

Zuid-Europeanen

Opvallend is dat Zuid-Europeanen het liefst gaan hardlopen tijdens hun vakantie, terwijl Noord-Europeanen graag zwemmen. Daarnaast vindt 90% van de ondervraagden uit Zuid-Europese landen en Rusland het belangrijk dat er sportactiviteiten zijn in het hotel. In Scandinavië en Nederland liggen deze percentages met 70% een stuk lager.

Fitness is de trend

Als Nederlandse vakantiegangers moeten kiezen, ontspannen ze het liefst minder (31%), is er geen zwembad aanwezig (28%) of kunnen ze niet all-inclusive eten en te drinken (25%) als ze hierdoor op vakantie kunnen fitnessen. Fitness is nu zo geïntegreerd in de vakantie-ervaring, dat de vraag naar fitness-faciliteiten in hotels aanzienlijk is toegenomen. Als er een hotel wordt geboekt, vindt meer dan de helft van de ondervraagden (52%) het belangrijk dat er gratis toegang is tot sportfaciliteiten.

Isabelle Pinson, vice president van het merk Hotels.com: “Het is mooi dat sporten bijdraagt aan een ultiem vakantiegevoel. De prioriteiten op vakanties zijn veranderd, waarbij vooral millennials meer verwachten van een vakantie, en voordelig willen overnachten. Verder reizen zij niet alleen voor een bestemming, maar voor de ervaring en willen zij graag een exclusieve bestemming ontdekken. Social media spelen een belangrijke rol, aangezien jongeren hun leven met één druk op de knop willen delen. Fitness is hierbij de nieuwste trend waarover ze posten op Instagram.

Hotels spelen in op de trend

Fitness is inmiddels zo belangrijk dat millennials hotels kiezen op basis van sportactiviteiten. Veel hotels proberen hier op in te spelen. Van boomhut studio’s in St. Lucia tot hardlooptochten met een gids in Marokko: er zijn diverse manieren om op activacation te gaan.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Van der Valk Verbouwen
Nieuw gastvrijheidsconcept bij De Cantharel

Na een grondige verbouwing is de nieuwe entree van de hotelhoeve nu gesitueerd in het hart van het gebouw, als verbinding tussen de oude en de nieuwe vleugel van het hotel. De entree staat symbool voor het nieuwe gastvrijheidsconcept waarmee de Cantharel haar gasten nog meer kan verwennen en verrass...

Hotelketens Achtergronden
Hotel De 14 Sterren onderdeel van Hotel Groep Texel

Hotel De 14 Sterren aan de Smitsweg nabij Den Burg heeft zich aangesloten bij Hotel Groep Texel. Daarmee is dit het vierde hotel dat deel uitmaakt van dit samenwerkingsverband. Het hotel aan de bosrand werd in 1998 gebouwd door Alfons Griffioen en Wenny Steinmann, die enkele jaren daarvoor al het na...

Tech Advertorial
De Lindenhof Giethoorn kiest voor Micros en Suite8

De Lindenhof prijkt al jaren achtereen hoog op de ranglijsten van beste restaurants in Nederland. Maar de patron-cuisinier Martin Kruithof telt ook internationaal mee. Dat bewijzen de twee Michelinsterren die een kroon op zijn creatieve talent betekenen. Dat zijn naam als topkok stevig verankerd is,...

Hotelbouwplannen Bed&Breakfast
Voormalig hotel in Markelo wordt B&B

Voormalig hotel-restaurant 'In de Dennen' in Markelo wordt omgebouwd tot een bed and breakfast met wellnesscentrum en ook nog eens een kleine praktijk voor chirurgische ingrepen, zo lezen we op tubantia.nl Aantal kamers Julian Kuyumdzhiev is medisch specialist en van Bulgaarse afkoms...

Toerisme Airbnb
Dit is de top 10 Airbnb wish list van Nederlanders

De zomer is vandaag begonnen, dus hoog tijd voor het plannen van je vakantie! De grote vraag is natuurlijk: waarheen? Blijf je dit jaar in Europa, reis je af naar Azië, kies je voor Zuid-Amerika of toch liever Afrika? Voor iedereen die wel wat reisinspiratie kan gebruiken maakt Airbnb vandaag d...

Longread NHTV
"Het hotelmanagementcontract ... als u begrijpt wat ik bedoel"

We hebben het waarschijnlijk allemaal weleens meegemaakt: vragen wie de eigenaar is van een hotel en dan als antwoord iets krijgen als: “Ja, de stenen zijn van meneer/mevrouw X.” Doorvragen levert niet altijd meer duidelijkheid op over de precieze eigendomsstructuur, zéker niet al...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: