Natuurlijke hotelcosmetica, hoe zit dat?

6 oktober 2010 |
Natuurlijke hotelcosmetica, hoe zit dat?<

Op plantaardige basis, met extracten van plantaardige oorsprong, puur, en bio. Veel producten beloven ‘natuurlijkheid’ voor de hotelgast. Maar niet overal waar natuur op staat zit ook uitsluitend natuur in. Labels moeten verheldering brengen in de wereld van amenities en gastenartikelen. Met een erkend label op de verzorgingsproducten kan een hotelier zich duidelijker naar de gasten profileren.

Groene cosmetica in opmars
Natuurlijke cosmetica neemt een hoge vlucht. Volgens schattingen zijn vorig jaar de verkoopcijfers met 13 procent gestegen. In 2010 zou het marktvolume wel eens de twee miljard euro kunnen bereiken. Geen wonder, de groene cosmetica heeft in de laatste jaren een succesvolle inhaalslag gemaakt op het gebied van imago. Het ontwikkelt zich als een professioneel trendproduct met een glamour-uitstraling.

Geen schade aan huid en natuur
Aan de groeiende populariteit van natuurcosmetica dragen – naast de overtuigingskracht van de producten en de algemene trend naar natuurlijkheid, de toegenomen kwaliteit, het grotere assortiment en de beschikbaarheid bij. Gelijk hieraan is het milieubewustzijn van de gebruiker verder toegenomen. Men wil juist bij de verzorgingsproducten voor het lichaam de eigen huid noch het milieu schade toebrengen.

Groenwasserij
Inmiddels betreden meer en meer hotels de groene weg en bieden groene verzorgingsalternatieven aan in de hotelbadkamer en -spa. Dat gaat met de nodige voorzichtigheid gepaard. Niet overal waar 'natuurlijke cosmetica' op staat zit daadwerkelijk louter 'natuur' in. Het begrip natuur is namelijk geen beschermd begrip. Zoals bij alle andere cosmeticaproducten liggen aan natuurlijke cosmetische producten alle normale voorschriften ten grondslag. Zo kan het voorkomen dat een als 'natuurlijk cosmetisch product’ gemarkeerde verzorgingslijn met dezelfde conventionele grondstoffen wordt gemaakt als de normale cosmetica. De hoeveelheid gebruikte natuurlijke plantenextracten is in vele gevallen zeer gering, en verder zitten er een veelvoud van kunstmatige hulpstoffen in. In het beste geval gaat het hier om producten die zich een groen jasje aanmeten, maar weinig te maken hebben met natuurlijke cosmetica. Dergelijke 'groenwaserij’ krijgt steeds meer kritiek. Gebruikers wensen feiten in plaats van groene schijn.

Labels bieden houvast
Een bonte stoet van nationale en internationale milieulabels zorgt voor meer transparantie, denk aan Ecocert, CosmeBio of NaTrue. De voorwaarden onderscheiden zich in de details. Consumentenbonden zien dan ook liever één eenduidige wettelijke verplichte certificering, gelijk aan het Bio-label van de Europese Unie voor levensmiddelen.

Helpen bij selectie
In elk geval garanderen serieuze labels (download het overzicht door op het pdf-icoon te klikken) dat in de gecertificeerde producten uitsluitend ingredienten zitten op natuurlijke en plantaardige basis. De samenstelling moet dus gevrijwaard zijn van parabenen, kunstmatige conserveringsmiddelen, kleur- en geurstoffen, parafinen en andere aardolieproducten alsmede grondstoffen van dierlijke aard. Natuurcosmetica-certificering heeft dus zin. Ze maken de criteria transparant en helpen de hotelier bij het selecteren van geschikte producten.

Geen twijfel
Om geen twijfel te laten bestaan, wat in de eigen tubes en potjes zit, vat cosmeticaproducent ADA Cosmetics International (ADA) de eigen ecologische verzorgingslijnen samen onder de naam 'Green Collection’. Na de badlijn ‘Naturals’ met plantenextracten uit gecontroleerde organische teelt, behoort intussen ook de ecolijn Green Culture tot de groene collectie. Deze badlijn voert het EcoLabel, het milieulabel van de Europese Unie. De jongste aanwinst in de serie is ‘FloraluxeBio’, dit is het eerste merk met het certificaat ‘EcoCert’.

Aandacht voor onderzoek
Het verder uitbouwen van de portefeuille van gecertificeerde natuurlijke verzorgingslijnen beschouwt ADA als een consequente voortzetting van de ingeslagen weg naar duurzaamheid. De herkomst van grondstoffen, de partnerschappen met grondstoffenleveranciers, de milieuvriendelijke ontwikkeling van recepturen alsmede een schone productie zijn slechts enkele voorbeelden van de waardecultuur van het bedrijf. "Wij besteden van oudsher veel aandacht aan research en garantie van zeer effectieve geselecteerde natuurlijke grondstoffen en testen de werkzaamheid. Wij ontwikkelen nieuwe methodes en geven geld uit aan moderne productiemethodes", bevestigt hoofdonderzoeker Claudi Raatz.

Kleine stap
De stap naar certificering van Ecolabel en EcoCert was destijds een kleine stap. "ADA richt zich hierbij vooral op haar klanten; de hotels zelf," zegt Raatz, "en men kan zich met een erkend label op de verzorgingsproducten nog duidelijker en duurzamer naar de goed geïnformeerde en verantwoordelijke clientèle profileren."

Foto: Claudi Raatz aan het werk

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: