Nederland heeft haar negende plek op de lijst van internationale congresbestemming behouden. "Dit toont aan dat onze inzet op de internationale congresmarkt werkt", aldus Eric Bakermans,
Manager Meetings & Congressen van NBTC Holland Marketing. In 2012 waren er 315 internationale meetings, in 2011 nog 291.
Binnen Europa op plek zes
Op de jaarlijkse ranglijst Internationale Congresdestinaties van de International Congress and Convention Association (ICCA) staat Nederland voor het tweede achtereenvolgende jaar op de negende plaats. Bakermans: "Ondanks de groeiende concurrentie heeft Nederland –wereldwijd- haar plek in de top 10 weten te behouden. Dat is goed om te zien maar misschien nog belangrijker zijn onze directe concurrenten in Europa. In vergelijking met Europese bestemmingen nemen we, ook dit jaar, een zesde positie in. Dit toont aan dat onze inzet op de internationale congresmarkt werkt."
Economische waarde
De focus van NBTC ligt op congressen die één of meerdere raakvlakken hebben met de door de overheid benoemde sectoren als water, lifesciences, logistiek en agrofood. Dit zijn onderwerpen waar Nederland een naam heeft hoog te houden en waarin bedrijfsleven, wetenschap en overheid gezamenlijk willen investeren. “Congressen op deze vakgebieden dragen bij aan de internationale marketing en branding van Nederland. In 2012 bezochten zo’n 200.000 internationale congresgangers ons land en dat is goed voor een economische waarde van zo’n 195 miljoen euro”, aldus Bakermans.
Myrtille Vromans
Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief
Twee keer per week alle hotelupdates