Nederlanders intensief bezig met social media tijdens vakantie

29 juni 2016 | Thijs Jacobs
Nederlanders intensief bezig met social media tijdens vakantie<

Ga je binnenkort op vakantie? Dan is de kans groot dat ook jij gemiddeld 2,5 uur per dag aan je smartphone vastgeplakt zit. Een kleine 15% van de Nederlanders is op vakantie zelfs meer dan 5 uur per dag aan hun social media gekluisterd volgens de Hotels.com™ Mobile Travel Tracker*. Dit wereldwijde onderzoek onder 9.200 reizigers uit 31 landen laat zien dat Nederlanders maar wat graag op social media zitten tijdens een vakantie, omdat we bang zijn om iets te missen, oftewel last hebben van FOMO (Fear of Missing Out). Zo gebruiken Nederlandse vakantiegangers voornamelijk de volgende social-mediakanalen om voortdurend op de hoogte te blijven:

1. Facebook (62%) 
2. YouTube (38%)
3. Twitter (28%)
4. Instagram (26%)
5. Skype (25%)

Nederlandse reizigers last van FOMO 
Nederlanders blijken extreem gevoelig voor FOMO. 48% van de Nederlanders reizigers checkt tijdens vakantie updates en nieuws van vrienden op social media. Wie doet wat, waar en met wie? Een kwart geeft aan dat ze reageren op berichten van vrienden om niets te missen terwijl ze op vakantie zijn. Keep your friends close, keep your smartphone closer.

Mijn vakantie is leuker dan die van jou
Ook hebben we er een handje van om zelf op te scheppen door een mooi vakantiekiekje op social media te plaatsen. Maar liefst een derde van de Nederlanders geeft toe dat zij wel eens een foto plaatsen om de thuisblijvers jaloers te maken. Ook checkt 15% geregeld in bij een coole plek om te laten zien hoe fantastisch hun vakantie is. Zeg eens eerlijk, doen we dit stiekem niet allemaal?

“Appy Holiday”
Hoewel we allemaal roepen dat we op vakantie zo heerlijk tot rust willen komen en de boel de boel willen laten, blijkt dat in werkelijkheid lastiger dan gedacht. Ons app-gedrag laat zien dat we op reis onze familie en vrienden niet los kunnen laten. Nederlanders zijn op vakantie vooral geïnteresseerd in het bijhouden van social media, het lezen van het nieuws en appen met het thuisfront. Dus duiken we in plaats van in het zwembad massaal in onze smartphone om deze vijf populairste soorten apps tijdens het reizen te checken:

1. Social media-apps (48%)
2. Nieuwsapps (29%)
3. Apps voor messaging/e-mail (28%)
4. Reisapps (28%)
5. Muziek- en entertainmentapps (27%)

Even niet bezig met thuis 
Nederlanders pakken hun smartphone er op reis net zo vaak bij om social media te checken als om inspiratie op te doen (31%). Als we op vakantie bezig zijn met wat eigenlijk de bedoeling is – namelijk vakantie vieren – zoeken we informatie op om onze honger en reislust te stillen. We zijn namelijk het meest geïnteresseerd in restaurants en bezienswaardigheden. Krijg je gewoon trek van al die toeristische trekpleisters bezoeken? Dan ben je niet de enige! Kijk maar eens naar de populairste content waar Nederlanders op vakantie naar zoeken:

1. Restaurants en leuke marktjes (47%)
1. Bezienswaardigheden (47%)
2. Kaarten en routebeschrijvingen (31%)
3. Info over het lokale OV (22%)
4. Musea en kunstgalerieën (20%)
4. Bars (20%)

Bekijk mobiletraveltracker.hotels.com voor meer informatie over de Mobile Travel Tracker van Hotels.com.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: